05.04.22, 07:00

Ekspresowe badania radia. KIM udostępnił pierwsze wyniki badania treści audio

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

Krajowy Instytut Mediów zakończył w ekspresowym tempie pierwszą fazę pomiarów treści audio. Badanie to zostało uruchomione w trybie pilnym na wniosek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w styczniu br. według opracowanego przez KIM nowego standardu pomiaru słuchalności treści audio, w tym radia. Projekt, obok Badania Założycielskiego, jest drugim przedsięwzięciem realizowanym przez KIM na potrzeby rynku mediowego.

Jak deklaruje KIM, wdrożone w styczniu badanie treści audio realizowane jest na w pełni reprezentatywnej próbie niemal 150 tys. wywiadów telefonicznych w skali roku, w sposób ciągły, codzienny. Badaniem telefonicznym objęte są osoby w wieku 15+, zamieszkujące na terenie Polski, do których numery telefonów komórkowych zostały wygenerowane losowo. KIM podkreśla, że cechą samej próby jest duża szczegółowość, mająca pokazać kompleksowy obraz słuchalności, obejmujący także dotarcie do słuchaczy stacji lokalnych.

„Badanie zostało zaprojektowane przez nasz zespół, posiadający wielowymiarowe doświadczenie w realizacji złożonych projektów badawczych. Bazując na tych kompetencjach i oszczędzając publiczne pieniądze, wybraliśmy do współpracy podwykonawcę firm badawczych. Jednocześnie tylko taka droga zapewniała nam dostęp do surowych danych, co było dla nas niezwykle ważne, bo dzięki temu zyskujemy pełną możliwość analizy. Alternatywa Polska, która przez lata była dostawcą infrastruktury badawczej dla uznanych instytutów badawczych,  od stycznia realizuje na naszą rzecz i pod pełną kontrolą naszego zespołu badawczego wywiady telefoniczne w ramach pomiaru  treści audio. Ma też udział w budowie panelu pasywnego, w tym w zakupie mierników” – mówi Mirosław Kalinowski, dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.

Jak informuje KIM, zaprojektowana metodologia badania uwzględnia postulaty podmiotów działających na rynku audio, w tym przede wszystkim stacji radiowych. Zgodnie z przyjętym założeniem, badanie treści audio realizowane przez KIM ma zapewnić także pomiar słuchalności stacji lokalnych, z uwzględnieniem misji i kontekstu społeczno–kulturowego. Sam kwestionariusz badawczy został wypracowany w oparciu o badania jakościowe ze słuchaczami, by pozyskiwane informacje były dokładne, rzetelne i odzwierciedlały zaangażowanie w słuchanie treści audio, w tym radia. Ankieta została, m.in. dopasowana do kompetencji rozmówców, by w ramach badania można było jak najlepiej odtworzyć kontakt respondentów z treściami audio.

KIM dodaje, że badanie telefoniczne, choć samo w sobie jest pełnowartościowym narzędziem do pomiaru audytorium radiowego, będzie stanowiło uzupełnienie dla jednoźródłowego pomiaru pasywnego, nad którym firma wraz z wykonawcą pracują od stycznia.

Wielkość pasywnego panelu mierzącego jednoźródłowo treści zarówno audio, jak i  wideo i internet jest szacowana na co najmniej 3000 uczestników w połowie 2022 r., a pod koniec roku ma liczyć ok. 4-6 tys. uczestników.

UWAGA!!!!

Przedstawione poniżej dane z pierwszego badania dotyczą zasięgu stacji radiowych, a nie udziału w rynku. Zasięg oznacza, że dana osoba słuchała choćby przez chwilę danej stacji. Każda osoba może danego dnia słuchać różnych treści audio, w tym stacji radiowych, stąd wyniki mogą wynosić ponad 100 proc. W pierwszych wynikach udostępniono stacje o najwyższej słuchalności. Jak poinformował KIM, bardziej szczegółowe dane mają być przekazywane w kolejnych miesiącach. Badanie przeprowadzono w okresie od 29 stycznia do 28 marca 2022 r.

Więcej informacji na temat tego badania i wątpliwości branży wkrótce na łamach portalmedialny.pl.

Stacja

Zasięg stacji 29.01.2022-28.03.2022

Radio RMF FM

32,2%

Radio ZET

15,5%

Jedynka - PR1

8,9%

ESKA

8,8%

Audytorium 17

6,8%

RMF Maxxx

4,9%

Radio TOK FM

3,4%

Radio Maryja

3,4%

Trójka

3,2%

RMF Classic

2,4%

VOX

2,4%

Antyradio

2,2%

Plus

2,1%

Polskie Radio 24

2,1%

Złote Przeboje

2,0%

Dwójka - PR2

1,6%

Pogoda

1,1%

Meloradio (Zet Gold)

0,8%

Rock Radio

0,5%

Radio Muzo.fm

0,4%

Zet Chilli

0,3%

SuperNova\WAWA

0,3%

Dane ważone na podstawie BZ KIM (N=18 000 wywiadów) prezentują audytorium dzienne za okres od 29 stycznia do 28 marca 2022 r. N= 23 238 osób w wieku 15+.

Komentarze

Powiązane

22.01.25, 08:30
| radio / audio » informacje
Warszawa Mruga. Kampania społeczna Radia Kolor 103 FM promuje używanie kierunkowskazów
Radio Kolor (Warszawa) we współpracy z Komendą Stołeczną Policji, Warszawskim Transportem Publicznym oraz Miejskimi Zakładami Autobusowymi ruszyło z kampanią społeczną „Warszawa Mruga”.
20.01.25, 22:39
| radio / audio » informacje
Czwórka w Strasburgu czyli prezydencja „po ludzku”. Specjalne wydania programu Świat 4.0
Od 21 stycznia br. radiowa czwórka (Polskie Radio) będzie emitować specjalne wydania audycji „Świat 4.0”.
20.01.25, 06:00
| radio / audio » informacje
Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i Radio 357 kończą spór o tantiemy
Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i Radio 357 kończą spór o wysokość opłat za licencję na emisję utworów w Radiu 357. Strony wydały wspólne oświadczenie o zawartym porozumieniu.
18.01.25, 12:45
| radio / audio » informacje | TV / VOD » informacje
Ola Filipek z RMF FM uczestniczką Tańca z gwiazdami
Ola Filipek, dziennikarka RMF FM, dołącza do grona uczestników wiosennej edycji "Tańca z Gwiazdami" w Polsacie.
18.01.25, 08:00
| radio / audio » informacje
Zimowe propozycje Radiowej Czwórki
Radiowa Czwórka przygotowała cykl audycji „Zimowisko. Czwórka x SnowFest”, towarzyszący największemu polskiemu festiwalowi muzyki i sportów zimowych. Program będzie emitowany w każdą sobotę o godz. 12:00 do 8 marca, kiedy to odbędzie się finał SnowFest Festival. Czwórka jest patronem medialnym wydarzenia.
17.01.25, 17:34
| radio / audio » wydarzenia branżowe
Głosowanie na Sportowca Roku 2024 na Mazowszu w plebiscycie Radia RDC
Polskie Radio RDC po raz szósty organizuje plebiscyt na Sportowca Roku na Mazowszu. Zwycięzca zostanie ogłoszony podczas Gali 28 stycznia 2025 r. o godz. 19:00 w Muzycznym Studiu Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej. Głosowanie na jednego z dwunastu nominowanych sportowców trwa od 14 do 27 stycznia 2025 r.
17.01.25, 07:00
| radio / audio » ludzie
Agata Słysz przeszła z Radia 357 do Radia ZET
Agata Słysz dołączyła do redakcji informacyjnej Radia ZET. Dziennikarka objęła stanowisko wydawczyni wiadomości.
15.01.25, 17:27
| radio / audio » informacje
Figurski i Kędzierski na billboardach. Antyradio promuje poranek Desperanos
16 stycznia br. wystartuje nowa kampania Antyradia, nawiązująca do porannej audycji "Desperanos" z Michałem Figurskim i Piotrem Kędzierskim w rolach głównych. Reklamy pojawią się na billboardach w polskich miastach, a także w sieci kin Helios i mediach społecznościowych.
15.01.25, 14:50
| radio / audio » ludzie
Małgorzata Koselnik przechodzi do Polskiego Radia. Pokieruje Działem Produktu Internetowego
Do zespołu Centrum Mediów Cyfrowych dołączyła Małgorzata Koselnik, która objęła kierownictwo nowo utworzonego Działu Produktu Internetowego. Koselnik będzie odpowiedzialna za realizację i rozwój projektów internetowych, a także za opracowywanie nowych rozwiązań reklamowych.
14.01.25, 22:37
| radio / audio » informacje
RMF FM świętuje 35. urodziny. Konwój prezentów i Urodzinowe Sejfy
15 stycznia br. na ulice całej Polski wyruszą trzy żółto-niebieskie konwoje RMF FM – pełne prezentów, które prowadzący rozdadzą słuchaczom w najróżniejszych zakątkach kraju. Kulminacja obchodów odbędzie się wieczorem na Rynku Głównym w Krakowie - tak w skrócie będą wyglądać 35. urodziny RMF FM.
Subskrybuj RSS działu radio / audio: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 22.02.25

Do zdobycia jedna gra planszowa.

do 22.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 20.02.25

Do zdobycia jedna książka.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.