08.06.22, 07:00
Spicy Mobile: Polacy krócej oglądają Netflixa na smartfonach
Podczas gdy największy na świecie serwis streamingowy mierzy się ze spadkiem liczby subskrybentów i zapowiada szereg zmian w swoich usługach, agencja Spicy Mobile sprawdziła, jak wygląda pozycja aplikacji mobilnej Netflix w Polsce.
Chociaż Netflix pozostaje liderem rynku VOD, platforma ma powody do zmartwień. Po raz pierwszy od dekady serwis odnotował spadek liczby subskrybentów. Po I kwartale br. miał ich o niemal 200 tys. mniej w porównaniu z końcem 2021 r. Jak na tym tle wygląda rynek polski i pozycja aplikacji mobilnej Netflix? Odpowiedzi dostarczają dane agencji Spicy Mobile z pasywnego pomiaru aktywności użytkowników na urządzeniach mobilnych z systemem Android. Pod uwagę wzięto zasięg oraz średni dzienny czas na użytkownika w okresie od stycznia 2021 r. do kwietnia 2022 r.
Według danych Spicy Mobile aplikacja Netflix z zasięgiem 24,93 proc. jest obecnie drugą najpopularniejszą aplikacją streamingową w Polsce (po aplikacji YouTube) i zdecydowanym liderem wśród platform VOD. Do jej pozycji – przynajmniej na smartfonach – nie zbliża się aktualnie żaden z lokalnych graczy i międzynarodowych konkurentów. W rankingu aplikacji platform VOD według zasięgu daleko za Netflixem są m.in. Player (6,98 proc.), HBO Max (5,54 proc.), Polsat Box Go (4,28 proc.) oraz CANAL+ (3,11 proc.).
Choć zasięg aplikacji Netflix rośnie – dla porównania w styczniu 2021 r. wynosił 15,55 proc. – bardziej dokładne analizy pokazują spadek zainteresowania treściami opublikowanymi na platformie. Od stycznia 2021 r. do kwietnia 2022 r. średni dzienny czas na użytkownika w aplikacji mobilnej Netflix zmalał z 1 godz. i 16 min. o 51 proc. i wynosi obecnie 37 minut.
Viaplay na szarym końcu
Jak wskazują eksperci, być może układ sił zmieni wchodzący do Polski w czerwcu tego roku Disney+. To jeden z największych graczy na rynku streamingowym z bogatą biblioteką własnych produkcji. Czas pokaże, czy uda mu się to, czego nie osiągnęły debiutujące nie tak dawno w naszym kraju platformy Amazon Prime oraz Viaplay. Jak wynika z danych Spicy Mobile, zasięg aplikacji mobilnej Amazon Prime nieznacznie przekracza 2 proc. Jeszcze mniejszy udział w rynku na urządzeniach mobilnych odnotowuje obecna od zeszłego roku skandynawska platforma Viaplay. Zasięg aplikacji mobilnej tego dostawcy VOD wynosi 0,73 proc.
Aktualnie, jak pokazują dane Spicy Mobile, wśród użytkowników aplikacji mobilnej Netflix największą popularnością cieszą się aplikacje Player oraz HBO Max. O ile pozycja tej pierwszej jest dość stabilna, tak druga, po dużym spadku w IV kwartale 2021 r., dynamicznie buduje zasięg wśród widowni Netflix.
Komentarze