13.06.22, 07:00

Ekstraklasa ruszyła z przetargiem

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

Ekstraklasa SA rozpoczęła przetarg na krajowe prawa do transmisji meczów PKO Bank Polski Ekstraklasy w sezonach 2023/24 – 2026/27. Po raz pierwszy ligowa spółka zaproponowała kupującym różne opcje terminarzowe. Obok dotychczasowego układu rozgrywania każdego spotkania o innej godzinie pojawiła się opcja z niedzielną multiligą.

Sprzedaż praw mediowych Ekstraklasy budziła spore zainteresowanie już od momentu rozpoczęcia rozmów z nadawcami, tj. od targów sportowych Sportel Monaco jesienią 2021 r. Dzięki tym rozmowom zespół sprzedażowy ligi, kierowany przez prezesa ligowej spółki, Marcina Animuckiego, przygotował pakiety praw odpowiadające na oczekiwania i potrzeby rynku. Przetarg ruszył 16 maja, kiedy to ok. 25 podmiotów z kraju i zagranicy otrzymało zaproszenie do zapoznania się z warunkami i złożenia oferty. Obecny przetarg jest o tyle wyjątkowy, że po raz pierwszy oferuje jeden pakiet praw z możliwością sublicencji, zawierający wszystkie mecze w różnych opcjach terminarzowych.

„Oprócz tradycyjnego rozgrywania meczów od piątku do poniedziałku, przetarg wprowadza alternatywną opcję rozgrywania spotkań w schemacie typowym dla Bundesligi czy Premier League, które rozgrywają 4-5 meczów jednocześnie. W przypadku Ekstraklasy, mielibyśmy aż pięć meczów niedzielnych, w tym cztery z nich rozgrywane jednocześnie. Zaś nowością w znanym już kibicom terminarzu „klasycznym” jest pomysł rozgrywania poniedziałkowego meczu o godz. 19. Dodatkowo, w przetargu znalazł się szereg nowych uprawnień dotyczących pokazywania w internecie skrótów, zarówno w trakcie meczu, jak i w kilku wybranych oknach czasowych po jego zakończeniu. Krótkie materiały wideo i kilkusekundowe najciekawsze momenty meczu to treści, które cieszą się bardzo dużą i ciągle rosnącą popularnością w sieci, zwłaszcza wśród młodych widzów w social mediach. W ten sposób odpowiadamy na aktualne trendy i oczekiwania kibiców. W jakim modelu kibice będą mogli ostatecznie oglądać nasze rozgrywki od sezonu 2023/24 będzie zależało od wyniku negocjacji z nadawcami” – mówi Marcin Animucki, prezes zarządu Ekstraklasy SA.

Część uprawnień nadawcy głównego została objęta obowiązkiem sublicencji, tak aby zapewnić rozgrywkom odpowiedni zasięg. W dalszym ciągu wybrane mecze w kolejce będą dostępne w otwartym paśmie, gdyż jak tłumaczy Ekstraklasa, przekłada się to na wartość promocyjną i dalszą budowę marki rozgrywek Ekstraklasy, a także uczestniczących w nich klubów. Wśród pakietów mediowych wyodrębniono prawa zatrzymane dla klubów i samej ligi, w tym np. prawa do wytworzenia, w oparciu o materiały wideo, i wprowadzenia do obrotu niezamienialnych tokenów NFT (non-fungible tokens) do eksploatacji w ramach technologii blockchain. W przyszłości mogą być one przedmiotem sprzedaży przez kluby lub Ekstraklasę.

Jako aspirująca liga europejska, jesteśmy odpowiedzialni za wykreowanie tak dla siebie, jak i dla nadawcy możliwie największych szans na dalszy rozwój. Stąd też w przetargu stworzyliśmy miejsce na wykorzystanie innowacyjnych metod pokazywania meczów czy krótkich form wideo, poszerzyliśmy zakresy niektórych uprawnień. Opieraliśmy się w przy tym na naszych doświadczeniach z ostatnich sezonów, ale i z kilkumiesięcznej wymiany zdań z zainteresowanymi podmiotami. Wyciągamy też wnioski z praktyk najlepszych lig światowych i odważnie korzystamy z tego, co oferuje nowoczesna technologia. Wszystko po to, aby zapewniać jakościową, możliwie najciekawszą i najpełniejszą formułę dostępu do sportowych emocji w Ekstraklasie” – komentuje prezes Ekstraklasy SA.

Czas na złożenie oferty firmy będą miały do końca czerwca. Rozstrzygniecie nastąpi w tym roku. Jeśli pojawi się atrakcyjna oferta, a po nim nastąpi sprawne procedowanie umowy, to przetarg może zostać zakończony w najbliższych miesiącach.

Komentarze

Powiązane

22.01.25, 10:21
| TV / VOD » seriale
Malanowski. Nowe rozdanie. Serial przenosi się z Polsatu do Czwórki
3 lutego br. Czwórka rozpocznie premierową emisję II sezonu kryminalnej produkcji „Malanowski. Nowe rozdanie” z Andrzejem Grabowskim w roli głównej.
22.01.25, 07:00
| TV / VOD » badania rynku
Republika zanotowała rekordową widownię. 20 stycznia była najchętniej oglądanym kanałem w Polsce
W poniedziałek, 20 stycznia br., w dniu zaprzysiężenia Donalda J. Trumpa na 47. Prezydenta Stanów Zjednoczonych, Republika zanotowała rekordowy udział w rynku.
21.01.25, 11:30
| TV / VOD » informacje | internet » informacje
Polityczny WF w Interii. Nowy format video Piotra Witwickiego i Marcina Fijołka
Wystartowała kampania prezydencka. Piotr Witwicki i Marcin Fijołek ruszają z nowym podcastem video na łamach Interii. Dziennikarze w nowym cyklu mają odsłaniać kulisy krajowej polityki.
21.01.25, 07:00
| TV / VOD » badania rynku
Farma Polsatu poprawia swoje wyniki
Reality show „Farma” zanotowało w kolejnym tygodniu wzrost oglądalności czwartej edycji programu „Farma”, a Polsat wciąż jest numerem jeden w porze emisji formatu.
20.01.25, 21:00
| TV / VOD » seriale
Będzie kontynuacja serialu Diuna: Proroctwo
HBO potwierdziło, że powstanie II sezon serialu HBO Original "Diuna: Proroctwo". Koprodukcja HBO i Legendary Television zgromadziła łącznie ok. 15 mln widzów na wszystkich terytoriach, na których dostępny jest serwis Max.
20.01.25, 11:45
| TV / VOD » seriale
Max pracuje nad 15 polskimi produkcjami. W 2025 r. premiera Przesmyku i Porządnego człowieka
Serwis Max pracuje w tej chwili nad 15 polskimi pozycjami programowymi, z których część będzie można zobaczyć na platformie w 2025 roku.
19.01.25, 09:44
| TV / VOD » informacje
Inauguracja Donalda Trumpa na antenie Polsat News
20 stycznia br. o godz. 16:30 na antenie Polsat News rozpocznie się wydanie specjalne związane z zaprzysiężeniem 47. Prezydenta USA Donalda Trumpa, które poprowadzą Jan Mikruta oraz Dawid Styś.
18.01.25, 13:10
| TV / VOD » informacje
Nie żyje Ryszard Sibilski
17 stycznia br. zmarł Ryszald Sibilski - producent telewizyjny.
18.01.25, 12:45
| radio / audio » informacje | TV / VOD » informacje
Ola Filipek z RMF FM uczestniczką Tańca z gwiazdami
Ola Filipek, dziennikarka RMF FM, dołącza do grona uczestników wiosennej edycji "Tańca z Gwiazdami" w Polsacie.
16.01.25, 18:15
| TV / VOD » informacje
Warsaw Shore. 22 sezon wiosną w MTV
Reality show „Warsaw Shore" pojawi się w wiosennej ramówce MTV. Stacja zapowiada, że wkrótce rozpoczną się zdjęcia do 22. sezonu programu, a Ekipa będzie bawić się w Warszawie.