20.06.22, 19:05
Huta 19 debiutuje jako wydawnictwo z książką o historii polskiego komiksu
Agencja kreatywna Huta 19 im. Joachima Fersengelda rozpoczyna działalność wydawniczą. Pierwszym tytułem w porfolio agencji jest książka „Od Łapigrosza do Funky’ego Kovala. Historia komiksu polskiego do roku 1989”.
Celem obszernej, prawie 700-stronnicowej monografii z 1200 skanami jest chronologiczne pokazanie ewolucji graficznej, tematycznej i wydawniczej polskiego komiksu, z objaśnieniem przyczyn tych zmian.
Huta 19 wraz ze współpracownikami zrekonstruowała i poddała obróbce graficznej ponad tysiąc dwieście skanów. Są to niespotykane dotąd reprodukcje i zdjęcia. Monografia jest ilustrowana licznymi fragmentami komiksów (pojedynczymi ilustracjami, poszczególnymi planszami, bądź okładkami samoistnych wydawnictw), oraz - dzięki uprzejmości twórców - również oryginalnymi planszami wybranych komiksów, po to, by udostępnić szerokiej widowni wgląd w warsztat rodzimych twórców komiksu i by ukazać kunszt tych twórców (w latach PRLu często zaprzepaszczony w procesie druku).
Jak pisze we wstępie do książki sam autor - dr Adam Rusek, to pierwsza tak obszerna próba syntezy dziejów polskich historii obrazkowych. Przeznaczona jest dla szerokiego kręgu odbiorców, zainteresowanych tematem oraz dla coraz liczniejszych badaczy i teoretyków rodzimej (i nie tylko) popkultury, stąd z jednej strony jej dosyć swobodny styl narracji, z drugiej - przywiązanie do faktów i dat. “To jest także historia Polski. Tworzyli ją świetni rysownicy i scenarzyści, fantastyczne redakcje czasopism i wydawnictw, których już nie ma. Została zapisana w czymś, co wydawało się sztuką niepoważną, a jednak – ku zdumieniu autorytetów – budziło entuzjazm czytelników: w opowiastkach obrazkowych” - podkreśla Dariusz Rzontkowski, wydawca książki, Partner i Executive Creative Director Agencji Huta 19.
Na równi z wartością merytoryczna, książkę ma wyróżniać nowoczesna forma edytorska. Za projekt odpowiada designer - Rodrigo Miguel Serra. Wydrukowana została w Hiszpanii. Muzeum Komiksu jest patronem publikacji. Książka „Od Łapigrosza do Funky’ego Kovala. Historia komiksu polskiego do roku 1989” jest już dostępna w sprzedaży internetowej. Cena: ok. 499 zł.
Premiera pierwszej publikacji Huty 19 odbyła na Targach Książki w Warszawie w nietypowej formie. Stoisko Huty 19 było prawdopodobnie jedynym miejscem na wydarzeniu, gdzie prowadzone były zapisy na książkę, zamiast klasycznej sprzedaży.
Autorem książki jest Adam Rusek - znawca historii polskiego komiksu. Autor wielu prac na ten temat, m.in. książek: „Tarzan, Matołek i inni. Cykliczne historyjki obrazkowe w Polsce w latach 1919-1939”, „Leksykon polskich bohaterów i serii komiksowych”. Komiks polski jest nie tylko kontynuacja jego wcześniejszych prac, lecz także kolejnym etapem naukowych badań.
Wydawcą jest Dariusz Rzontkowski - Partner and Executive Creative Director Agencji Huta 19. Wraz z Dariuszem Basińskim współautor tekstów dla grupy Mumio, reżyser i scenarzysta słuchowiska “Ostry przypadek kataru męskiego” z udziałem, m.in. Jacka Braciaka i Olafa Lubaszenko, emitowanego w Programie 2 Polskiego Radia (nominacja konkursu "Dwa Teatry - Zamość 2022").
Huta 19 im. Joachima Fersengelda jest agencją kreatywną założoną w 2015 r. przez Piotra Jabłońskiego, Dariusza Rzontkowskiego i Mateusza Żdanko. Aktualnie zatrudnia ok. 30 osób. Książka “Komiks Polski” jest debiutem wydawniczym agencji.
Dyrektora Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej w Krośnie
Urząd Miasta Krosna | Polska
Przejdź do ofertySpecjalista ds. promocji
Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu | mazowieckie
Przejdź do ofertyDo zdobycia jeden egzemplarz książki.
Do zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze