11.07.22, 07:00

KIM: mniej niż co trzeci Polak chodzi do kina, spektakle na żywo ogląda garstka

Czy Polacy chodzą do kina i teatru? Fot.: materiały prasowe

W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie do kina wybrało się zaledwie 27,9 proc. Polaków (ogół osób w wieku 16 lat i więcej). Jeszcze mniej osób było w teatrze lub filharmonii czy operze. W badanym okresie odwiedziło je odpowiednio 4,8 proc. i 1,9 proc. respondentów – wynika z danych Krajowego Instytutu Mediów, pochodzące z Badania Założycielskiego.

Najwięcej chodzących do kina jest w przedziale wiekowym 16-24 lata. Przynajmniej raz oglądało film w kinie 58,8 proc. z nich. Odsetek ten zmniejsza się w każdym kolejnym przedziale wiekowym i wśród osób w wieku 65+ wynosi zaledwie 5,4 proc. Widownia kin to przede wszystkim osoby z wykształceniem wyższym, 45,3 proc. z tej grupy odwiedziło kino co najmniej raz. Najmniejszy odsetek widzów odnotowano wśród badanych z wykształceniem zawodowym – tylko 15 proc. z nich wybrało się do kina co najmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Zaledwie co piąty mieszkaniec wsi (20,9 proc.) był w kinie co najmniej raz w ciągu ostatniego roku, w przypadku mieszkańców miast powyżej 500 tys. to już prawie dwa razy więcej (39,7 proc.).

Spektakle teatralne w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie oglądało 4,8 proc. badanych, w tym 3,4 proc. jeden raz, a 1,1  proc. - dwa albo trzy razy. Cztery razy i więcej w ciągu roku było w teatrze zaledwie 0,2 proc. Polaków.

Z kolei w filharmonii lub operze w ciągu roku z kultury wyższej korzystało 1,9 proc. Polaków. Odsetek osób, które odwiedziły te miejsca, najwyższy jest w grupie wiekowej 25-34 lata  i wynosi 2,3 proc. Częściej z tej formy rozrywki korzystają osoby z wyższym wykształceniem (5,3 proc.).

Ani filharmonia, ani koncert muzyki popularnej

W koncertach muzyki popularnej w ostatnich 12 miesiącach uczestniczyło tylko 11,3 proc. Polaków. Jeden raz na koncercie było 7,6 proc. badanych, 2-3 razy – 3,1 proc., a cztery razy i więcej – 0,6 proc.. Najwięcej chodzących na koncerty przynajmniej raz w roku to ludzie młodzi z grup wiekowych 16-24  i 25-34 lata, odpowiednio – 25 proc. i 17,5 proc.

„Dane dotyczące korzystania przez Polaków z rozrywek kulturalnych poza domem, jak kino, teatr czy koncerty pokazują krajobraz w dużym stopniu dotknięty przez pandemię. Nasze badanie objęło bowiem dwie duże fale zachorowań, jesienną z 2021 i z początku 2022 r., kiedy obiekty kulturalne funkcjonowały w warunkach ograniczeń. Na to nałożyły się naturalne obawy społeczne związane z bywaniem w miejscach skupisk ludzkich. W tym kontekście np. 11 proc. osób deklarujących obecność na przynajmniej jednym koncercie muzyki popularnej, kiedy przecież wielu artystów odwołało swoje trasy, nabiera innego znaczenia. Teraz szczególnie ciekawe będą wyniki kolejnych fal badania, które powiedzą nam, czy i w jakim tempie Polacy wracają do kin, teatrów, opery i na koncerty, czy może jednak zachowania, które wykształciła pandemia, będą bardziej trwałe” – mówi Maja Kurzelewska, Dyrektor Departamentu Badan i Analiz.  

Komentarze

Powiązane

21.11.23, 20:00
| telewizja / VOD » informacje | kultura » informacje
Wielka piracka przygoda. Psi Patrol Live! wraca w trasę po Polsce
Psi Patrol Live „Wielka piracka przygoda” zawita jesienią 2024 r. do pięciu polskich miast. Ubiegłoroczne przedstawienie w Polsce obejrzało blisko 100 tys. widzów.
17.11.23, 22:15
| kultura » książki
Kleks. Nowy początek. Nowa adaptacja bajki Jana Brzechwy
„Kleks. Nowy początek” - książka stworzona na podstawie filmu w reżyserii Macieja Kawulskiego „Akademia Pana Kleksa” – ukaże się nakładem wydawnictwa Agora dla Dzieci 6 grudnia br.
16.11.23, 20:46
| internet » e-commerce | kultura » książki
Rosną przychody Legimi. Spółka nie wyklucza kolejnych podwyżek
Firma Legimi działająca w modelu subskrypcyjnym na polskim rynku e-książki, realizuje strategię rozwoju związaną ze wzrostem przychodów ze sprzedaży.
15.11.23, 15:00
| biznes i technologie » informacje | kultura » muzyka
Grupa Empik muzyczna kupiła wytwórnię Jazzboy Records
Empik przejmuje 100 proc. udziałów w polskiej wytwórni muzyki alternatywnej – Jazzboy Records. W wyniku transakcji ma zacieśnić się współpraca między wytwórnią, platformą dystrybucyjną e-muzyka oraz innymi podmiotami z Grupy Empik.
13.11.23, 18:30
| telewizja / VOD » informacje | kultura » informacje
Ogłoszono laureatów Nagród Mediów Publicznych 2023
W niedzielę, 12 listopada br. podczas uroczystej gali Nagród Mediów Publicznych 2023 statuetki w czterech kategoriach odebrali: Filip Zylber i Piotr Śliskowski, Maria Pomianowska , Krzysztof Masłoń oraz Jarosław Jakubowski.
08.11.23, 08:30
| radio » informacje | kultura » muzyka
Maria Pomanowska, Piotr Baron i Marek Piekarczyk nominowany do Nagrody Mediów Publicznych 2023 w kategorii Muzyka
7 listopada br. podczas konferencji prasowej, zostały ogłoszone nazwiska nominowanych do Nagród Mediów Publicznych 2023.
28.10.23, 09:49
| reklama & PR » informacje | kultura » muzyka
Portraits of Nature Aleksandry Świgut. VeloBank wydał płytę w ramach programu VeloTalent
„Portraits of Nature” to tytuł płyty z muzyką Edvarda Griega i Fryderyka Chopina wydanej w ramach pilotażowej edycji programu VeloTalent, który promuje młodych, utalentowanych profesjonalistów w drodze na szczyt międzynarodowej kariery.
23.10.23, 21:00
| kultura » książki
Pierwszy milion Szczepana Twardocha
Wydawnictwo Literackie poinformowało, że łączny nakład sprzedanych książek Szczepana Twardocha przekroczył właśnie milion egzemplarzy.
23.10.23, 09:38
| radio » informacje | kultura » informacje
Strefa Rozmów Radia 357 na Inside Seaside. Wśród gospodarzy Niedźwiecki, Strzyczkowski i Olszański
Radio 357 zorganizuje Strefę Rozmów Radia 357 podczas Inside Seaside, które poprowadzą dziennikarki i dziennikarze współorganizatora festiwalu.
18.10.23, 19:00
| kultura » informacje
Nagroda Znaku i Hestii im. ks. Józefa Tischnera 2023. Lista nominowanych
Kapituła Nagrody Znaku i Hestii im. ks. Józefa Tischnera pod przewodnictwem ks. Adama Bonieckiego, wyłoniła troje nominowanych w każdej kategorii.