27.07.22, 08:00

Co piąty internauta słucha podcastów. Rośnie liczba słuchaczy

Wiek sluchaczy pdocastów, fot.: materiały prasowe

Blisko co trzeci internauta w Polsce słucha podcastów. Ich zasięg miesięczny wyniósł w 2021 r. ponad 31 proc. Jednocześnie minimum raz w tygodniu podcasty włącza co piąty polski użytkownik sieci. Audycje internetowe na żądanie wybierane są przez słuchaczy częściej niż w poprzednich latach, a odbiorcy coraz bardziej doceniają ich wartościowe i eksperckie treści, jednocześnie deklarując wysoką akceptację przekazów reklamowych z nimi związanych – wynika z badania polskich słuchaczy podcastów zrealizowanego przez zespół Tandem Media z Grupy Radiowej Agory.

"Podcasty na świecie rosną w siłę – choć to najmłodsze medium, to w ostatnich latach widać gwałtowny wzrost jego popularności, odzwierciedlony w szybującej w górę liczbie serii podcastowych, odcinków i samych twórców. Obecnie audycje internetowe na żądanie mają najwyższy zasięg w Irlandii, Hiszpanii, Szwecji, Norwegii i USA, ale jestem przekonany, że Polska szybko zdąża w tym samym kierunku (…) ” – mówi Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający Tandem Media.

Zgodnie z danymi z badania Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce”, zrealizowanego przez Publicis Groupe, zasięg miesięczny podcastów wśród użytkowników sieci w Polsce w 2021 r. ponownie wzrósł i wynosił 31,3 proc. Oznacza to, że podcastów słucha już niemal co trzeci polski internauta, czyli prawie 9 mln osób.

Słuchacze włączają podcasty coraz częściej – ich zasięg tygodniowy zwiększył się o ponad 4 p.p. w porównaniu z 2020 r. do 21,3 proc.. Sprzyja temu rosnąca liczba audycji internetowych na żądanie dostępnych w Polsce, gdzie od 2019 r. pojawiło się ponad 7 tys. tytułów podcastowych w otwartej dystrybucji.

Podcasty najczęściej słuchają osoby w wieku 35+

Kolejna odsłona badania Tandem Media potwierdziła, że podcasty docierają do bardzo konkretnej i atrakcyjnej grupy odbiorców. Najwięcej słuchaczy tego rodzaju audycji jest bowiem w grupie wiekowej 35+. 9 na 10 osób korzystających z podcastów ma minimum średnie wykształcenie, a prawie połowa wyższe. Oprócz tego z analizy wynika, że podcasty są coraz popularniejsze w całej Polsce – choć ich słuchacze w zdecydowanej większości są mieszkańcami miast, to medium to dociera też do mniejszych miejscowości i wsi.

O popularności podcastów decydują ich zalety wymieniane przez badanych. Wskazywali oni, że audycje internetowe są dla nich coraz bardziej interesujące, bo świetnie się z nich korzysta przy wykonywaniu innych czynności. Jednocześnie dostęp do nich jest wygodny i pozwala na pogłębianie wiedzy, naukę nowości oraz dotarcie do opinii ekspertów, a także na rozwijanie swojego hobby. Podcasty są też cenione za same treści i to, że jako medium zapewniają ulgę dla oczu zmęczonych śledzeniem innych źródeł informacji czy rozrywki.

Podobnie jak w latach ubiegłych, raport Tandem Media potwierdził również, że treści zawarte w podcastach cieszą się dużym zaufaniem odbiorców. Są one uznawane za wartościowe i eksperckie, a przy tym 25 proc. słuchaczy podcastów deklaruje, że poświęca mniej czasu na oglądanie tradycyjnej telewizji, a 21 proc. mniej korzysta z internetu.

Świetne oceny, jakie zbierają podcasty jako medium godne zaufania i pełne ciekawych treści, a także chęć pozyskiwania informacji i rozrywki właśnie z tego źródła kosztem spędzania czasu z innymi mediami coraz częściej zwracają dziś uwagę reklamodawców – szybko rosną globalne wydatki na reklamę w obszarze digital audio, w tym właśnie w podcastach. A na dodatek treści reklamowe osadzone w seriach podcastowych lub odcinkach podcastów cieszą się bardzo wysoką akceptacją wśród użytkowników” – dodaje Michał Dobrzański, dyrektor działu analiz i wsparcia biznesu Tandem Media.

O badaniu: 

Autorem i właścicielem badania jest zespół Tandem Media; realizacja: Publicis Groupe. listopad 2021 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat (raport „Słuchacz podcastów w Polsce”, N=7197; CAWI, Tandem Media/Publicis Groupe).

Komentarze

Powiązane

16.03.25, 11:55
| radio / audio » informacje
Śledź. Interaktywny serial kryminalny w Radiu Kraków
5 marca br., na antenie Radia Kraków, odbyła się premiera pierwszego odcinka interaktywnego serialu kryminalnego „Śledź”. Projekt to nowatorskie podejście do opowiadania historii, gdyż akcja serialu ewoluuje wraz z zaangażowaniem słuchaczy. 
15.03.25, 22:19
| radio / audio » informacje
Dla Ciebie mógłbym zrobić wszystko. Koncert Radia Nowy Świat z okazji Dnia Patronów
16 kwietnia br. minie pięć lat, kiedy uruchomiona została zbiórka na Patronite, której celem było powołanie do życia Radia Nowy Świat. I właśnie tego dnia co roku, stacja dziękuje swoim Patronom za ich wielkie serca i wiarę, że ten projekt miał prawo odnieść sukces.
15.03.25, 08:00
| radio / audio » informacje
Sekretne życie ZOO i Miś i Smok – Strażnicy Bajek w podcastowej ofercie Polskiego Radia Dzieciom
Polskie Radio Dzieciom przygotowało wiosenną serię podcastów. 11 marca br. premierę miała seria "Sekretne życie ZOO" powstała we współpracy z Warszawskim Ogrodem Zoologicznym. Z kolei od 10 marca najmłodsi słuchacze mogą śledzić przygody bohaterów podcastu "Miś i Smok – Strażnicy Bajek".
13.03.25, 10:45
| radio / audio » ludzie
Agata Kondzińska gospodynią Gościa Jedynki
Do zespołu Programu 1 Polskiego Radia dołączyła dziennikarka polityczna Agata Kondzińska. Będzie prowadziła popołudniowe wywiady w ramach audycji „Gość Jedynki” we wtorki, środy i czwartki.
13.03.25, 06:00
| radio / audio » ludzie
Konrad Traczyk przechodzi z Eski do Meloradia
Konrad Traczyk w kwietniu br. dołączy do redakcji Meloradia. Prezenter będzie gospodarzem weekendowych pasm rozgłośni.
12.03.25, 17:30
| radio / audio » informacje
Jarema Jamrożek i Przemek Ofiara autorami Sportowego Alfabetu w Esce ROCK
Na antenie Radia Eska Rock pojawił się nowy cotygodniowy magazyn – „Sportowy Alfabet”, który jest prowadzony przez Jaremę Jamrożka i Przemka Ofiarę.
11.03.25, 10:00
| radio / audio » badania rynku
RMF FM liderem. Jedynka i TOK FM z dużymi spadkami
Radio RMF FM utrzymuje pozycję lidera - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez Kantar Polska dla KBR obejmującego okres od 1 grudnia 2024 r. do 28 lutego 2025 r. (regionalne stacje ogólnopolskie i ponadregionalne).
10.03.25, 15:10
| radio / audio » informacje
24 koncerty z cyklu Jazz Po Polsku na antenie Radia Nowy Świat
8 marca br. na antenie Radia Nowy Świat rozpoczęła się emisja retransmisji koncertów zarejestrowanych w ramach cyklu JAZZ PO POLSKU „Warsaw Live Sessions”. Występy polskich zespołów jak i gości zza granicy zostały nagrane z udziałem publiczności w klubie JASSMINE.
10.03.25, 06:00
| radio / audio » informacje
Historia dla dorosłych. Program RMF FM powraca jako podcast
Po trzech latach przerwy, powraca „Historia dla dorosłych” do oferty RMF FM. Tym razem pojawi się jednak w nowej odsłonie: podcastu z wersją wideo.
09.03.25, 23:00
| radio / audio » informacje | kultura » książki
Superprodukcja Audioteki i Wydawnictwa SQN ‒ „Grom. Wojna runów”
12 lutego br. premierę miała pierwsza wspólna superprodukcja Audioteki oraz Wydawnictwa SQN ‒ „Grom. Wojna runów”. Ta wciągająca od samego początku historia, została zrealizowana na podstawie książki Marcina Mortki.
Subskrybuj RSS działu radio / audio: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 19.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 19.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki. 

do 19.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.