27.07.22, 08:00

Co piąty internauta słucha podcastów. Rośnie liczba słuchaczy

Wiek sluchaczy pdocastów, fot.: materiały prasowe

Blisko co trzeci internauta w Polsce słucha podcastów. Ich zasięg miesięczny wyniósł w 2021 r. ponad 31 proc. Jednocześnie minimum raz w tygodniu podcasty włącza co piąty polski użytkownik sieci. Audycje internetowe na żądanie wybierane są przez słuchaczy częściej niż w poprzednich latach, a odbiorcy coraz bardziej doceniają ich wartościowe i eksperckie treści, jednocześnie deklarując wysoką akceptację przekazów reklamowych z nimi związanych – wynika z badania polskich słuchaczy podcastów zrealizowanego przez zespół Tandem Media z Grupy Radiowej Agory.

"Podcasty na świecie rosną w siłę – choć to najmłodsze medium, to w ostatnich latach widać gwałtowny wzrost jego popularności, odzwierciedlony w szybującej w górę liczbie serii podcastowych, odcinków i samych twórców. Obecnie audycje internetowe na żądanie mają najwyższy zasięg w Irlandii, Hiszpanii, Szwecji, Norwegii i USA, ale jestem przekonany, że Polska szybko zdąża w tym samym kierunku (…) ” – mówi Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający Tandem Media.

Zgodnie z danymi z badania Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce”, zrealizowanego przez Publicis Groupe, zasięg miesięczny podcastów wśród użytkowników sieci w Polsce w 2021 r. ponownie wzrósł i wynosił 31,3 proc. Oznacza to, że podcastów słucha już niemal co trzeci polski internauta, czyli prawie 9 mln osób.

Słuchacze włączają podcasty coraz częściej – ich zasięg tygodniowy zwiększył się o ponad 4 p.p. w porównaniu z 2020 r. do 21,3 proc.. Sprzyja temu rosnąca liczba audycji internetowych na żądanie dostępnych w Polsce, gdzie od 2019 r. pojawiło się ponad 7 tys. tytułów podcastowych w otwartej dystrybucji.

Podcasty najczęściej słuchają osoby w wieku 35+

Kolejna odsłona badania Tandem Media potwierdziła, że podcasty docierają do bardzo konkretnej i atrakcyjnej grupy odbiorców. Najwięcej słuchaczy tego rodzaju audycji jest bowiem w grupie wiekowej 35+. 9 na 10 osób korzystających z podcastów ma minimum średnie wykształcenie, a prawie połowa wyższe. Oprócz tego z analizy wynika, że podcasty są coraz popularniejsze w całej Polsce – choć ich słuchacze w zdecydowanej większości są mieszkańcami miast, to medium to dociera też do mniejszych miejscowości i wsi.

O popularności podcastów decydują ich zalety wymieniane przez badanych. Wskazywali oni, że audycje internetowe są dla nich coraz bardziej interesujące, bo świetnie się z nich korzysta przy wykonywaniu innych czynności. Jednocześnie dostęp do nich jest wygodny i pozwala na pogłębianie wiedzy, naukę nowości oraz dotarcie do opinii ekspertów, a także na rozwijanie swojego hobby. Podcasty są też cenione za same treści i to, że jako medium zapewniają ulgę dla oczu zmęczonych śledzeniem innych źródeł informacji czy rozrywki.

Podobnie jak w latach ubiegłych, raport Tandem Media potwierdził również, że treści zawarte w podcastach cieszą się dużym zaufaniem odbiorców. Są one uznawane za wartościowe i eksperckie, a przy tym 25 proc. słuchaczy podcastów deklaruje, że poświęca mniej czasu na oglądanie tradycyjnej telewizji, a 21 proc. mniej korzysta z internetu.

Świetne oceny, jakie zbierają podcasty jako medium godne zaufania i pełne ciekawych treści, a także chęć pozyskiwania informacji i rozrywki właśnie z tego źródła kosztem spędzania czasu z innymi mediami coraz częściej zwracają dziś uwagę reklamodawców – szybko rosną globalne wydatki na reklamę w obszarze digital audio, w tym właśnie w podcastach. A na dodatek treści reklamowe osadzone w seriach podcastowych lub odcinkach podcastów cieszą się bardzo wysoką akceptacją wśród użytkowników” – dodaje Michał Dobrzański, dyrektor działu analiz i wsparcia biznesu Tandem Media.

O badaniu: 

Autorem i właścicielem badania jest zespół Tandem Media; realizacja: Publicis Groupe. listopad 2021 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat (raport „Słuchacz podcastów w Polsce”, N=7197; CAWI, Tandem Media/Publicis Groupe).

Komentarze

Powiązane

31.05.23, 20:53
| radio » informacje
Polskie Radio Dzieciom i Czwórka świętują Dzień Dziecka
1 czerwca br. dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom oraz Czwórki przygotowali specjalne atrakcje i programy w związku z obchodzonym Dniem Dziecka. 
31.05.23, 15:00
| radio » informacje
Radio Zet organizuje bajkowe spotkanie z okazji Dnia Dziecka
Radio ZET przygotowuje cykl bajkowych spotkań rodzinnych organizowanych z okazji Dnia Dziecka. Imprezy odbędą się w Łodzi, Chorzowie, Bielsku-Białej i Pacanowie, a każda z lokalizacji będzie miała swojego gospodarza znanego z książek i ekranu.
31.05.23, 07:30
| radio » informacje
Rozumieć Ukrainę. Wspólny podcast Fundacji TOK FM i Fundacji im. Stefana Batorego
31 maja br. swoją premierę będzie miał pierwszy odcinek nowego podcastu - wspólnej produkcji Fundacji TOK FM oraz Fundacji im. Stefana Batorego - "Rozumieć Ukrainę".
30.05.23, 19:57
| radio » informacje
110. rocznica urodzin Jerzego Wasowskiego na antenie Dwójki
31 maja br. przypada 110. rocznica urodzin Jerzego Wasowskiego. Z tej okazji Program 2 Polskiego Radia przypomni postać tego kompozytora, radiowca, współtwórcy Teatrzyku Eterek i Kabaretu Starszych Panów.
30.05.23, 06:30
| radio » informacje
Radio 357 rozwija ofertę podcastową
Radio 357 rozwija ofertę podcastową. Wśród sześciu nowości znajduje się m.in. podcast o grupie The Beatles, a także “Stacja Arsenalna” - pierwszy podcast w języku ukraińskim.
29.05.23, 18:23
| radio » informacje
Bajki słuchaczy w Dzień Dziecka w Radiu Nowy Świat
Radio Nowy Świat w Dzień Dziecka zaprezentuje na swojej antenie bajki napisane przez słuchaczy stacji.
29.05.23, 13:28
| radio » informacje
RMF FM zaprasza do Słodyczowa w Krakowie z okazji Dnia Dziecka
1 czerwca br. w Krakowie radio RMF FM zaprasza do krainy pełnej słodyczy – Słodyczowa. Na antenie pojawią się hity ze szkolnych dyskotek słuchaczy, a prezenterzy rozgłośni przebiorą się za postaci z bajek.
29.05.23, 06:30
| radio » informacje
Polskie Radio 24 uruchomiło multimedialne studio
Polskie Radio 24 dysponuje nowym, multimedialnym studiem. Wykorzystanie zaawansowanych technologii w zakresie zastosowanych systemów i wykonawstwa pozwoliło na uzyskanie nowoczesnego wystroju wnętrza, równolegle ze znakomitą akustyką studia.
28.05.23, 13:15
| radio » informacje
Jedynka i Trójka ruszyły z plenerowymi programami
W sobotę, 27 maja br. Jedynka oraz Trójka wyemitowały plenerowe audycje w ramach odbywającego się „Święta Kwitnących Jabłoni” w Grójcu. Podczas letniego cyklu wydarzeń specjalnych reporterzy odwiedzą: Kraśnik, Brodnicę, Międzyzdroje, Białystok, Ciechanowiec, Radom, Myszyniec, Kutno i Skierniewice.
25.05.23, 06:30
| radio » informacje
Lato #naMAXXa. Szósta trasa koncertowa RMF MAXX
RMF MAXX w tym roku wyruszy już w szóstą edycję trasy koncertowej „Lato #naMAXXa”. Na słuchaczy czekać będą darmowe koncerty polskich gwiazd. Stacja na początek zawita do Wałbrzycha.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji

Strefa Kultury Wrocław | Wrocław

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. filmu

Centrum Kultury Zamek w Poznaniu | Poznań

Przejdź do oferty

kierowniczka/kierownik działu PR

Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 07.07.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 05.07.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 02.07.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.