27.07.22, 08:00

Co piąty internauta słucha podcastów. Rośnie liczba słuchaczy

Wiek sluchaczy pdocastów, fot.: materiały prasowe

Blisko co trzeci internauta w Polsce słucha podcastów. Ich zasięg miesięczny wyniósł w 2021 r. ponad 31 proc. Jednocześnie minimum raz w tygodniu podcasty włącza co piąty polski użytkownik sieci. Audycje internetowe na żądanie wybierane są przez słuchaczy częściej niż w poprzednich latach, a odbiorcy coraz bardziej doceniają ich wartościowe i eksperckie treści, jednocześnie deklarując wysoką akceptację przekazów reklamowych z nimi związanych – wynika z badania polskich słuchaczy podcastów zrealizowanego przez zespół Tandem Media z Grupy Radiowej Agory.

"Podcasty na świecie rosną w siłę – choć to najmłodsze medium, to w ostatnich latach widać gwałtowny wzrost jego popularności, odzwierciedlony w szybującej w górę liczbie serii podcastowych, odcinków i samych twórców. Obecnie audycje internetowe na żądanie mają najwyższy zasięg w Irlandii, Hiszpanii, Szwecji, Norwegii i USA, ale jestem przekonany, że Polska szybko zdąża w tym samym kierunku (…) ” – mówi Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający Tandem Media.

Zgodnie z danymi z badania Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce”, zrealizowanego przez Publicis Groupe, zasięg miesięczny podcastów wśród użytkowników sieci w Polsce w 2021 r. ponownie wzrósł i wynosił 31,3 proc. Oznacza to, że podcastów słucha już niemal co trzeci polski internauta, czyli prawie 9 mln osób.

Słuchacze włączają podcasty coraz częściej – ich zasięg tygodniowy zwiększył się o ponad 4 p.p. w porównaniu z 2020 r. do 21,3 proc.. Sprzyja temu rosnąca liczba audycji internetowych na żądanie dostępnych w Polsce, gdzie od 2019 r. pojawiło się ponad 7 tys. tytułów podcastowych w otwartej dystrybucji.

Podcasty najczęściej słuchają osoby w wieku 35+

Kolejna odsłona badania Tandem Media potwierdziła, że podcasty docierają do bardzo konkretnej i atrakcyjnej grupy odbiorców. Najwięcej słuchaczy tego rodzaju audycji jest bowiem w grupie wiekowej 35+. 9 na 10 osób korzystających z podcastów ma minimum średnie wykształcenie, a prawie połowa wyższe. Oprócz tego z analizy wynika, że podcasty są coraz popularniejsze w całej Polsce – choć ich słuchacze w zdecydowanej większości są mieszkańcami miast, to medium to dociera też do mniejszych miejscowości i wsi.

O popularności podcastów decydują ich zalety wymieniane przez badanych. Wskazywali oni, że audycje internetowe są dla nich coraz bardziej interesujące, bo świetnie się z nich korzysta przy wykonywaniu innych czynności. Jednocześnie dostęp do nich jest wygodny i pozwala na pogłębianie wiedzy, naukę nowości oraz dotarcie do opinii ekspertów, a także na rozwijanie swojego hobby. Podcasty są też cenione za same treści i to, że jako medium zapewniają ulgę dla oczu zmęczonych śledzeniem innych źródeł informacji czy rozrywki.

Podobnie jak w latach ubiegłych, raport Tandem Media potwierdził również, że treści zawarte w podcastach cieszą się dużym zaufaniem odbiorców. Są one uznawane za wartościowe i eksperckie, a przy tym 25 proc. słuchaczy podcastów deklaruje, że poświęca mniej czasu na oglądanie tradycyjnej telewizji, a 21 proc. mniej korzysta z internetu.

Świetne oceny, jakie zbierają podcasty jako medium godne zaufania i pełne ciekawych treści, a także chęć pozyskiwania informacji i rozrywki właśnie z tego źródła kosztem spędzania czasu z innymi mediami coraz częściej zwracają dziś uwagę reklamodawców – szybko rosną globalne wydatki na reklamę w obszarze digital audio, w tym właśnie w podcastach. A na dodatek treści reklamowe osadzone w seriach podcastowych lub odcinkach podcastów cieszą się bardzo wysoką akceptacją wśród użytkowników” – dodaje Michał Dobrzański, dyrektor działu analiz i wsparcia biznesu Tandem Media.

O badaniu: 

Autorem i właścicielem badania jest zespół Tandem Media; realizacja: Publicis Groupe. listopad 2021 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat (raport „Słuchacz podcastów w Polsce”, N=7197; CAWI, Tandem Media/Publicis Groupe).

Komentarze

Powiązane

06.12.22, 07:00
| radio » informacje | internet » informacje
Odkryj Pałac Saski. Polskie Radio uruchomiło specjalny serwis internetowy
Polskie Radio i Spółka Celowa Pałac Saski uruchomili serwis internetowy odkryjpalacsaski.pl. Do multimedialnej, interaktywnej podróż przez dzieje utraconych skarbów Warszawy , ma zachęcać nowoczesna narracyjnie strona internetowa projektu.
05.12.22, 17:45
| radio » informacje
Św. Mikołaj poprowadzi poranek w Polskim Radiu Dzieciom
Polskie Radio Dzieciom przygotowało program z udziałem Świętego Mikołaja. Najmłodsi słuchacze będą mogli również zadać Mikołajowi pytania, a odpowiedzi pojawią się w mediach społecznościowych stacji.
05.12.22, 16:30
| radio » informacje
Radio Nowy Świat rozpoczyna współpracę z Grupą Eurozet. Oferta obejmuje sponsoring i akcje niestandardowe
Radio Nowy Świat rozpoczęło współpracę z Grupą Eurozet. Wspólna oferta handlowa obejmie sponsoring oraz akcje niestandardowe.
05.12.22, 13:36
| radio » informacje
WP Radio nadaje już w DAB+ w siedmiu miastach
Wirtualna Polska wraz z należącym do niej serwisem Open FM uruchomiła nadawanie stacji WP Radio w technologii DAB+. Spółka otrzymała koncesje w Warszawie, Tarnowie, Poznaniu, Toruniu, Rzeszowie, Katowicach oraz Częstochowie.
05.12.22, 09:18
| radio » informacje
Polskie Radio dla Ukrainy z sygnałem sześciu miastach
Polskie Radio dla Ukrainy obecnie emituje sygnał w sześciu miastach Polski: w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu oraz Białymstoku, Przemyślu i Hrubieszowie. Antena dostępna jest również cyfrowo na całym świecie.
05.12.22, 06:00
| radio » informacje
Krzysztof Berenda zdobywcą Nagrody im. Mariana Krzaka
Krzysztof Berenda, dziennikarz ekonomiczny RMF FM i szef warszawskiej redakcji radia, został tegorocznym laureatem Nagrody im. Mariana Krzaka przyznawanej przez sektor bankowy dziennikarzom zajmującym się tematyką finansową.
02.12.22, 09:35
| radio » informacje
Loteria Świetny Mikołaj, Jesteś u Mikołaja!, pieczenie pierników i świąteczne piosenki w grudniowej ofercie RMF FM
RMF FM kolejny raz organizuje grudniową loterię dla słuchaczy „Świetny Mikołaj”. Wśród nagród są pieniądze oraz prezenty ze sprzętem RTV i AGD. W tym roku akcja wesprze dzieci znajdujące się pod opieką Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. Przez cały grudzień na antenie pojawiać się będą również specjalne programy.
02.12.22, 07:42
| radio » informacje | telewizja / VOD » informacje
Waloryzacja dofinansowania Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W sumie 2,7 mld zł rekompensaty w 2023 r.
Niespodziewanie, podczas posiedzenia sejmowej Komisji Finansów Publicznych, która odbyła się 30 listopada br., posłowie Prawa i Sprawiedliwości zadecydowali o zwiększeniu dofinansowania mediów publicznych w 2023 r.
02.12.22, 05:00
| radio » informacje
Marcin Meller gospodarzem talk-show w Esce ROCK
Do zespołu realizującego program Eski ROCK dołączył Marcin Meller, historyk, dziennikarz radiowy i telewizyjny, pisarz, autor powieści sensacyjnej „Czerwona Ziemia”.
01.12.22, 12:59
| radio » informacje
Lekko, czyli czas na zmiany. Jerzy Telesiński gospodarzem nowego podcastu Radia Złote Przeboje
Radio Złote Przeboje rozwija swoją podcastową ofertę. 1 grudnia br. pojawił się pierwszy odcinek nowej serii „Lekko, czyli czas na zmiany”, na którą złożą się rozmowy z ekspertami o zdrowym stylu życia. Gospodarzem podcastu jest Jerzy Telesiński.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. wystaw

Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Filmograf

FILMOTEKA NARODOWA – INSTYTUT AUDIOWIZUALNY | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji i marketingu

Muzeum Archeologiczne w Biskupinie | Cała Polska

Przejdź do oferty
Konkursy
do 08.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 06.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 05.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.