10.08.22, 07:00

Raport Tandem Media Słuchacz podcastów w Polsce 2021: odbiorcy podcastów akceptują reklamy

Słuchacz podcastów, fot.: materiały prasowe

Podcasty są medium coraz chętniej wybieranym przez reklamodawców. Sprzyja temu wysoki poziom akceptacji treści promocyjnych związanych z seriami podcastowymi wynika z III edycji raportu „Słuchacz podcastów w Polsce”, stworzonego przez zespół Tandem Media z Grupy Radiowej Agory.

Raport „Słuchacz podcastów w Polsce 2021" przyniósł wiele informacji na temat odbiorców tego najmłodszego medium. Jak wynika z analizy Tandem Media, podcastów raz w tygodniu słucha już co piąty internauta. W tym obszarze Polska podąża za globalnymi trendami, bowiem podcasty sukcesywnie zdobywają coraz większą popularność – na świecie dostępnych jest już ok. 69 mln odcinków i 2,5 mln serii podcastowych (dane za Podcast Industry Insights).

Jednocześnie, jak wynika z naszego badania, już połowa polskich słuchaczy zetknęła się z reklamami emitowanymi w trakcie podcastów, a niemal połowa z odcinkami sponsorowanymi przez daną markę. Oznacza to, że także reklamodawcy częściej sięgają po to medium, chętniej uwzględniając je w swoich mediaplanach" – mówi Radosław Sączek, creative group head w zespole Tandem Media. „Na świecie nastąpił już skokowy wzrost liczby podcastów tworzonych przez firmy i marki, tzw. branded podcasts – ich liczba w katalogu Apple w 2021 r. podwoiła się (dane za Chartable). Na polskim rynku nadal jest przestrzeń do zagospodarowania w tym obszarze i tworzenia przez marki własnego contentu audio, jednak w ciągu ostatniego roku obserwowaliśmy wzmożone zainteresowanie marketerów tą formą komunikacji” – dodaje Sączek.

Jak wynika z raportu Tandem Media, polscy odbiorcy podcastów regularnie słuchają od dwóch do czterech serii podcastowych, wybierając je zwłaszcza dla rozrywki i poszerzenia swojej wiedzy o świecie, a pozyskanymi w ten sposób informacjami w zdecydowanej większości dzielą się z innymi. Stanowią też dla reklamodawców bardzo atrakcyjną grupę - najwięcej odbiorców tego rodzaju audycji jest bowiem w grupie wiekowej 35+. 9 na 10 osób korzystających z podcastów ma minimum średnie wykształcenie, a prawie połowa wyższe i w zdecydowanej większości są to mieszkańcy miast.

Treści promocyjne związane z podcastami cieszą się wysokim poziomem akceptacji słuchaczy – ponad 2/3 badanych deklaruje, że akceptuje odcinki czy podcasty sponsorowane przez markę, a także polecanie przez podcastera konkretnego brandu we współpracy z nim. Niemal tyle samo osób dopuszcza kontakt z odcinkiem lub podcastem stworzonym przez markę, a prawie połowa ankietowanych – spoty emitowane przy podcastach.

Jak wynika z badania, odbiorcy podcastów uważnie słuchają treści promocyjnych i korzystają z nich. Aż 65 proc. badanych wskazuje, że odwiedza strony wymienione w cyklach podcastowych, ponad 40 proc. śledzi działalność podcastera w mediach społecznościowych, a 1/4 jest skłonna kupić reklamowany produkt.

To wszystko dowodzi, że słuchacze podcastów dają zielone światło reklamie, a treści promocyjne związane z tym medium mogą świetnie działać. Nie może zatem dziwić prognoza globalnych wydatków na komunikację za pośrednictwem podcastów, która zakłada ich wzrost z 2,3 mld USD w 2021 r. do 4,2 mld USD w 2026 r. (dane za Statista)” – podkresla Michał Dobrzański, dyrektor działu analiz i wsparcia biznesu Tandem Media.

O badaniu:
Autorem i właścicielem badania jest zespół Tandem Media; realizacja: Publicis Groupe, listopad 2021 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat (raport „Słuchacz podcastów w Polsce”, N=7197; CAWI, Tandem Media/Publicis Groupe).

Komentarze

Powiązane

06.12.22, 07:00
| radio » informacje | internet » informacje
Odkryj Pałac Saski. Polskie Radio uruchomiło specjalny serwis internetowy
Polskie Radio i Spółka Celowa Pałac Saski uruchomili serwis internetowy odkryjpalacsaski.pl. Do multimedialnej, interaktywnej podróż przez dzieje utraconych skarbów Warszawy , ma zachęcać nowoczesna narracyjnie strona internetowa projektu.
05.12.22, 17:45
| radio » informacje
Św. Mikołaj poprowadzi poranek w Polskim Radiu Dzieciom
Polskie Radio Dzieciom przygotowało program z udziałem Świętego Mikołaja. Najmłodsi słuchacze będą mogli również zadać Mikołajowi pytania, a odpowiedzi pojawią się w mediach społecznościowych stacji.
05.12.22, 16:30
| radio » informacje
Radio Nowy Świat rozpoczyna współpracę z Grupą Eurozet. Oferta obejmuje sponsoring i akcje niestandardowe
Radio Nowy Świat rozpoczęło współpracę z Grupą Eurozet. Wspólna oferta handlowa obejmie sponsoring oraz akcje niestandardowe.
05.12.22, 13:36
| radio » informacje
WP Radio nadaje już w DAB+ w siedmiu miastach
Wirtualna Polska wraz z należącym do niej serwisem Open FM uruchomiła nadawanie stacji WP Radio w technologii DAB+. Spółka otrzymała koncesje w Warszawie, Tarnowie, Poznaniu, Toruniu, Rzeszowie, Katowicach oraz Częstochowie.
05.12.22, 09:18
| radio » informacje
Polskie Radio dla Ukrainy z sygnałem sześciu miastach
Polskie Radio dla Ukrainy obecnie emituje sygnał w sześciu miastach Polski: w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu oraz Białymstoku, Przemyślu i Hrubieszowie. Antena dostępna jest również cyfrowo na całym świecie.
05.12.22, 06:00
| radio » informacje
Krzysztof Berenda zdobywcą Nagrody im. Mariana Krzaka
Krzysztof Berenda, dziennikarz ekonomiczny RMF FM i szef warszawskiej redakcji radia, został tegorocznym laureatem Nagrody im. Mariana Krzaka przyznawanej przez sektor bankowy dziennikarzom zajmującym się tematyką finansową.
02.12.22, 09:35
| radio » informacje
Loteria Świetny Mikołaj, Jesteś u Mikołaja!, pieczenie pierników i świąteczne piosenki w grudniowej ofercie RMF FM
RMF FM kolejny raz organizuje grudniową loterię dla słuchaczy „Świetny Mikołaj”. Wśród nagród są pieniądze oraz prezenty ze sprzętem RTV i AGD. W tym roku akcja wesprze dzieci znajdujące się pod opieką Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. Przez cały grudzień na antenie pojawiać się będą również specjalne programy.
02.12.22, 07:42
| radio » informacje | telewizja / VOD » informacje
Waloryzacja dofinansowania Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W sumie 2,7 mld zł rekompensaty w 2023 r.
Niespodziewanie, podczas posiedzenia sejmowej Komisji Finansów Publicznych, która odbyła się 30 listopada br., posłowie Prawa i Sprawiedliwości zadecydowali o zwiększeniu dofinansowania mediów publicznych w 2023 r.
02.12.22, 05:00
| radio » informacje
Marcin Meller gospodarzem talk-show w Esce ROCK
Do zespołu realizującego program Eski ROCK dołączył Marcin Meller, historyk, dziennikarz radiowy i telewizyjny, pisarz, autor powieści sensacyjnej „Czerwona Ziemia”.
01.12.22, 12:59
| radio » informacje
Lekko, czyli czas na zmiany. Jerzy Telesiński gospodarzem nowego podcastu Radia Złote Przeboje
Radio Złote Przeboje rozwija swoją podcastową ofertę. 1 grudnia br. pojawił się pierwszy odcinek nowej serii „Lekko, czyli czas na zmiany”, na którą złożą się rozmowy z ekspertami o zdrowym stylu życia. Gospodarzem podcastu jest Jerzy Telesiński.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji i marketingu

Muzeum Archeologiczne w Biskupinie | Cała Polska

Przejdź do oferty

Specjalista ds. wystaw

Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Lesznowoli

Gminny Ośrodek Kultury w Lesznowoli | mazowieckie

Przejdź do oferty
Konkursy
do 09.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 08.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 06.01.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.