10.08.22, 07:00

Raport Tandem Media Słuchacz podcastów w Polsce 2021: odbiorcy podcastów akceptują reklamy

Słuchacz podcastów, fot.: materiały prasowe

Podcasty są medium coraz chętniej wybieranym przez reklamodawców. Sprzyja temu wysoki poziom akceptacji treści promocyjnych związanych z seriami podcastowymi wynika z III edycji raportu „Słuchacz podcastów w Polsce”, stworzonego przez zespół Tandem Media z Grupy Radiowej Agory.

Raport „Słuchacz podcastów w Polsce 2021" przyniósł wiele informacji na temat odbiorców tego najmłodszego medium. Jak wynika z analizy Tandem Media, podcastów raz w tygodniu słucha już co piąty internauta. W tym obszarze Polska podąża za globalnymi trendami, bowiem podcasty sukcesywnie zdobywają coraz większą popularność – na świecie dostępnych jest już ok. 69 mln odcinków i 2,5 mln serii podcastowych (dane za Podcast Industry Insights).

Jednocześnie, jak wynika z naszego badania, już połowa polskich słuchaczy zetknęła się z reklamami emitowanymi w trakcie podcastów, a niemal połowa z odcinkami sponsorowanymi przez daną markę. Oznacza to, że także reklamodawcy częściej sięgają po to medium, chętniej uwzględniając je w swoich mediaplanach" – mówi Radosław Sączek, creative group head w zespole Tandem Media. „Na świecie nastąpił już skokowy wzrost liczby podcastów tworzonych przez firmy i marki, tzw. branded podcasts – ich liczba w katalogu Apple w 2021 r. podwoiła się (dane za Chartable). Na polskim rynku nadal jest przestrzeń do zagospodarowania w tym obszarze i tworzenia przez marki własnego contentu audio, jednak w ciągu ostatniego roku obserwowaliśmy wzmożone zainteresowanie marketerów tą formą komunikacji” – dodaje Sączek.

Jak wynika z raportu Tandem Media, polscy odbiorcy podcastów regularnie słuchają od dwóch do czterech serii podcastowych, wybierając je zwłaszcza dla rozrywki i poszerzenia swojej wiedzy o świecie, a pozyskanymi w ten sposób informacjami w zdecydowanej większości dzielą się z innymi. Stanowią też dla reklamodawców bardzo atrakcyjną grupę - najwięcej odbiorców tego rodzaju audycji jest bowiem w grupie wiekowej 35+. 9 na 10 osób korzystających z podcastów ma minimum średnie wykształcenie, a prawie połowa wyższe i w zdecydowanej większości są to mieszkańcy miast.

Treści promocyjne związane z podcastami cieszą się wysokim poziomem akceptacji słuchaczy – ponad 2/3 badanych deklaruje, że akceptuje odcinki czy podcasty sponsorowane przez markę, a także polecanie przez podcastera konkretnego brandu we współpracy z nim. Niemal tyle samo osób dopuszcza kontakt z odcinkiem lub podcastem stworzonym przez markę, a prawie połowa ankietowanych – spoty emitowane przy podcastach.

Jak wynika z badania, odbiorcy podcastów uważnie słuchają treści promocyjnych i korzystają z nich. Aż 65 proc. badanych wskazuje, że odwiedza strony wymienione w cyklach podcastowych, ponad 40 proc. śledzi działalność podcastera w mediach społecznościowych, a 1/4 jest skłonna kupić reklamowany produkt.

To wszystko dowodzi, że słuchacze podcastów dają zielone światło reklamie, a treści promocyjne związane z tym medium mogą świetnie działać. Nie może zatem dziwić prognoza globalnych wydatków na komunikację za pośrednictwem podcastów, która zakłada ich wzrost z 2,3 mld USD w 2021 r. do 4,2 mld USD w 2026 r. (dane za Statista)” – podkresla Michał Dobrzański, dyrektor działu analiz i wsparcia biznesu Tandem Media.

O badaniu:
Autorem i właścicielem badania jest zespół Tandem Media; realizacja: Publicis Groupe, listopad 2021 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat (raport „Słuchacz podcastów w Polsce”, N=7197; CAWI, Tandem Media/Publicis Groupe).

Komentarze

Powiązane

22.02.24, 08:30
| radio » ludzie
Agata Kwiecińska powraca do Dwójki
Do zespołu Programu Drugiego Polskiego Radia powraca Agata Kwiecińska.
22.02.24, 07:30
| radio » ludzie
Po prostu Wschód. Nowy magazyn Piotra Pogorzelskiego w Trójki
Piotr Pogorzelski powraca do Polskiego Radia z audycją "Po prostu Wschód – magazyn Piotra Pogorzelskiego". Program emitowany będzie w soboty, o godz. 16.00 w Trójce.
21.02.24, 18:04
| radio » informacje | internet » informacje
Serwis polskieradio24.pl zmienił layout
Serwis polskieradio24.pl został udostępniony w nowej technologii i ze zmienionym layoutem.
21.02.24, 15:45
| radio » ludzie
Marta Szostkiewicz po ośmiu latach powraca do Radia Kraków
Marta Szostkiewicz powraca do Radia Kraków i ponownie obejmie stanowisko kierowniczki redakcji publicystyki.
21.02.24, 14:45
| radio » ludzie
Tomasz Kubat po 22 latach wraca do Radia ZET. Będzie warszawskim reporterem stacji
Na początku marca br. do zespołu Działu Informacji Radia ZET dołączy Tomasz Kubat. Zostanie reporterem warszawskim, odpowiedzialnym m.in. za relacjonowanie najważniejszych wydarzeń sejmowych.
21.02.24, 08:30
| radio » informacje
Radio Gdańsk – słuchaj od nowa. Wystartowała zmieniona ramówka Radia Gdańsk
W poniedziałek, 19 lutego br. pod hasłem „Radio Gdańsk – słuchaj od nowa”, ruszyła nowa ramówka stacji.
21.02.24, 07:30
| radio » ludzie
Łukasz Aftański przechodzi do Radia ZET. Będzie wydawcą
Od marca br. Łukasz Aftański dołączy do zespołu Działu Informacji Radia ZET. Będzie nowym wydawcą programu "Popołudniowy Gość Radia ZET", który prowadzi Beata Lubecka.
20.02.24, 12:23
| radio » ludzie
Katarzyna Borowiecka przejdzie z Radia 357 do Trójki
Katarzyna Borowiecka powróci do Programu Trzeciego Polskiego Radia. Z Radiem 357 była związana od chwili startu rozgłośni.
20.02.24, 07:30
| radio » ludzie
Adam Suprynowicz powrócił do Dwójki
Po kilkuletniej przerwie do zespołu Dwójki (Polskie Radio) dołączył Adam Suprynowicz – muzykolog i krytyk muzyczny.
20.02.24, 06:30
| radio » badania rynku
KBR: Polacy wpisują się w europejski model słuchania treści audio. 97 proc. Francuzów słucha treści audio
Polacy sukcesywnie poszerzają zainteresowanie różnorodnymi formami audio, podążając za europejskimi trendami konsumpcji mediów. Badania prowadzone we Francji i Wielkiej Brytanii wykazują, iż audio towarzyszy w życiu codziennym zdecydowanej większości odbiorców.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

specjalista ds.promocji i PR

Teatr Kwadrat im. Edwarda Dziewońskiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Galeria Sztuki w Legnicy | Polska

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Zakopiańskie Centrum Kultury | inne

Przejdź do oferty
Konkursy
do 21.03.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 15.03.24

Do zdobycia jeden zestaw.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

16 marca 2024 r., Dom Towarowy Braci Jabłkowskich w Warszawie.