28.09.22, 09:21

ARC Rynek i Opinia: Polacy odzwyczaili się od chodzenia do kin

Kino, fot.: pixabay.com

Polacy odzwyczaili się od kin. Pasjonaci filmów częściej wybierają platformy streamingowe, niż sale kinowe. Z platform Internetowych, za pomocą których można obejrzeć najnowsze filmy, korzysta 66 proc. badanych. Na ten stan rzeczy wpłynęła także pandemia, tak wynika z badania zrealizowanego wspólnie przez ARC Rynek i Opinia oraz dr hab. Magdalenę Sobocińską, prof. UEW. Badanie zostało zrealizowane w kwietniu 2022 r. 

Tylko 29 proc. Polaków przyznaje, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy była w kinie, znacznie wyższy jest odsetek tych, którzy w kinie nie byli w ciągu ostatniego roku (52 proc.). Do kina najczęściej chodzą ludzie młodzi (od 18 do 24 lat) – 39 proc. respondentów z tej grupy wiekowej deklaruje, że było w kinie w ciągu ostatnich trzech miesięcy do momentu realizacji badania.

Dlaczego Polacy rzadziej chodzą do kina?

Trzy główne przyczyny to odzwyczajenie, korzystanie z platform streamingowych oraz zbyt drogie bilety. Niektórzy zwracają uwagę na brak atrakcyjnych filmów i kwestie związane z COVID-19 - czyli obawą przed zarażeniem i koniecznością noszenia masek (obecnie nie ma juz wymogu ich noszenia - przyp. red.).

Zalety platform streamingowych 

Pierwszą rzeczą, na którą zwracają uwagę badani jest fakt, że chodzenie do kina wymaga wcześniejszego zaplanowania (57 proc.). Niemal połowa (47 proc.) jest z kolei zdania, że chodzenie do kina stało się dla nich zbyt drogie. Znajdują się jednak osoby, które zwracają uwagę na wielkość ekranu i uważają to za zaletę kina. Również w mniejszości są osoby, które uważają, że oferta platform streamingowych bardziej przypomina ofertę multipleksów niż kin studyjnych czy też, że na platformach znaleźć można wyłącznie filmy dostarczające mało ambitnej rozrywki.

Główną zaletą platform streamingowych zdaniem ankietowanych jest natomiast swoboda wyboru i szeroka oferta filmów. 75 proc. badanych docenia fakt, że platformy streamingowe dają im możliwość dowolnego ustalenia czasu i miejsca oglądania filmów, a 71 proc. docenia opcje wyboru bardzo dużej liczby filmów i seriali. Ponad połowa badanych przyznaje, że platformy straemingowe zastąpiły oglądanie filmów w telewizji (59 proc.), w kinie (56 proc.), a dla 55 proc. stało się to czymś codziennym.

Z platform streamingowych korzystają respondenci w każdym wieku (od 18 do 65 rż.). Im młodsi respondenci, tym korzystanie z platform wzrasta.

Z punku widzenia eksperta  

"Wirtualizacja uczestnictwa w kulturze jest immanentnie związana z powstawaniem nowych modeli biznesu, opartych na synergii ludzkiego talentu i nowych technologii. Procesy te zostały przyspieszone pandemią koronawirusa. Dotyczy to zwłaszcza platform streamingowych, które w okresie pandemii Covid-19 zwiększyły tempo pozyskiwania nowych klientów''. – komentuje dr hab. Magdalena Sobocińska, prof. UEW. "Z punktu widzenia kin istotne jest zadbanie o unikalną ofertę filmów i premier. Jest to tym istotniejsze, że wywołane pandemią Covid-19 zmiany w branży filmowej wiążą się z tym, że pandemia przyczyniła się do rozwoju produkcji filmów przeznaczonych do eksploatacji w Internecie jako na pierwszym polu eksploatacji.'' – podsumowuje dr hab. Magdalena Sobocińska, prof.  UEW. 

Komentarze

Powiązane

09.02.25, 08:00
| internet » informacje
Goniec Kryminalny. Janusz Schwertner autorem nowego programu kryminalnego na kanale Gońca
Janusz Schwertner prowadzi nowy program o tematyce kryminalnej, który od 26 stycznia br. jest cotygodniowo emitowany na kanale Gońca na YouTube.
04.02.25, 06:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Szczęście sprzyja szukającym. Kampania 360 stopni serwisu Gratka.pl
Grupa Morizon-Gratka ruszyła z kampanią wizerunkową serwisu Gratka.pl pod hasłem „Szczęście sprzyja szukającym”. Celem ogólnopolskiej kampanii 360 stopni jest pokazanie, że niezależnie od potrzeb, znalezienie idealnego miejsca do życia jest procesem łatwym, intuicyjnym, przyjemnym i szybkim.
28.01.25, 18:07
| prasa » informacje | internet » informacje
Kolejny etap zmian w serwisach regionalnych Polska Press Grupy zakończony
Polska Press Grupa zakończyła trzeci etap modernizacji stron głównych serwisów regionalnych. Etap ten, trwający do 28 stycznia br., objął dziesięć serwisów. Celem wprowadzanych zmian jest unowocześnienie interfejsu, poprawa wydajności oraz dostosowanie serwisów do najnowszych standardów technologicznych.
27.01.25, 15:30
| internet » ludzie
Sebastian Kucharski szefem portalu Dziennik.pl
Sebastian Kucharski został nowym szefem redakcji Dziennik.pl. Dziennikarz w nowej roli ma wzmocnić funkcję informacyjną portalu oraz pracować nad zwiększeniem zasięgu serwisu.
27.01.25, 13:44
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Anita Dmitruczuk awansowała i została szefową serwisu gazetaprawna.pl
Anita Dmitruczuk awansowała na stanowisko szefowej serwisu gazetaprawna.pl. Dmitruczuk w Grupie Infor PL pracuje od kwietnia zeszłego roku, a dotychczas koordynowała redakcyjne prace zespołu zajmującego się obszarem energetyki w DGP.
27.01.25, 13:06
| internet » informacje
RASP z OpenAI wprowadza nowe funkcjonalności w Onecie. Sztuczna inteligencja skróci tekst oraz podsumuje dzień
Ringier Axel Springer Polska w ramach współpracy z OpenAI, działającym w dziedzinie sztucznej inteligencji i wdrożeniach, uruchamia nowe funkcje w Onecie.
24.01.25, 20:57
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Bartosz Kwarciak dołączył do Grupy ZPR Media
W styczniu br. do zespołu Grupy ZPR Media dołączył Bartosz Kwarciak i został konsultantem zarządu TIME SA ds. rozwoju i zarządzania procesami biznesowymi.
23.01.25, 18:24
| internet » informacje
Primavera Parfum Group zapowiada powstanie portalu Zdrowie.pl. Serwis poprowadzi była dziennikarka TVN
Katarzyna Urbańska, była dziennikarka TVN, objęła stanowisko redaktor naczelnej oraz PR & Marketing Managera portalu Zdrowie.pl. Innowacyjna platforma typu premium zadebiutuje w sieci we wrześniu 2025 r.
21.01.25, 19:03
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Artur Birnbaum z nowym stanowiskiem w Grupie Agora od lutego
1 lutego br., Artur Birnbaum obejmie stanowisko Chief Data and Digital Strategy Officer w Grupie Agora. Będzie odpowiadać za rozwój działu strategicznych analiz digitalowych i wspierać projekty digitalowe w firmie.
21.01.25, 16:55
| internet » informacje
Debiut MedonetPRO. Nowa platforma skierowana jest wyłącznie do lekarzy
Ringier Axel Springer uruchomił platformę stworzoną z myślą o lekarzach – MedonetPRO. Nowy portal będzie oferował dostęp do materiałów edukacyjnych, narzędzi i treści, które mają wspierać rozwój zawodowy i efektywne działanie na rzecz zdrowia pacjentów.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 30.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 10.03.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy