31.10.22, 09:52
Polacy bardziej ufają promocjom. Badanie ARC Rynek i Opinia
Co czwarty Polak bardziej wierzy promocjom. Konsumenci ograniczyli robienie zakupów na zapas (38 proc. vs 48 proc. w 2021 roku) i kupowanie niepotrzebnych artykułów (15 proc. vs 21 proc. w 2021 roku). Na te zmiany ma wpływ inflacja – wynika z najnowszego raportu Monitor Promocji 2022 ARC Rynek i Opinia.
Najpopularniejszym rodzajem promocji jest od lat obniżka ceny – obecnie z tego typu promocji korzysta ponad 2/3 konsumentów (67 proc.). Jednocześnie od 2018 roku zauważalna jest tendencja spadkowa korzystania z promocji „rozdawanie bądź dołączanie do innych produktów próbek” (z 43 proc. w 2018 na 25 proc. w 2022), degustacji produktów (z 43 proc. w 2018 na 28 proc. w 2022) oraz testowania produktów lub usług (z 26 proc. w 2017 na 13 proc. w 2022).
Badani starają się robić bardziej rozsądne i przemyślane zakupy oraz częściej korzystają z obniżek cen w porównaniu do lat poprzednich. Patrząc na wyniki badania z poprzednich lat systematycznie spada odsetek osób deklarujących, że zwiększyli konsumpcję, zaś w ciągu ostatniego roku widać, że wyraźnie spadł odsetek osób, które kupowały produkty, których nie potrzebowały czy też robiły zakupy na zapas.
W porównaniu z 2021 r. zmalał (z 39 proc. w 2021 do 33 proc. w 2022) odsetek osób deklarujących pozytywne doświadczenia związane z udziałem w promocjach lub konkursach promocyjnych. Z drugiej strony niższy również jest odsetek osób, które mają negatywne doświadczenia z promocjami (28 proc. w 2021 w porównaniu z 22 proc. w 2022). Inflacja zmienia stosunek Polaków do promocji. Aż 25 proc. osób przyznało, że ma teraz większe zaufanie do akcji promocyjnych.
"Obecna sytuacja na rynku – wysoka inflacja, rosnące stopy procentowe i ceny choćby energii powodują, że Polacy coraz bardziej zaciskają pasa i starają się oszczędzać. Widać to w takich w ostrożniejszym i bardziej przemyślanym podejściu do wydawania pieniędzy oraz większym zaufaniu do promocji i większym zainteresowaniu nimi. Z naszego badania wynika, że respondenci poświęcają dużo czasu na szukanie produktów i usług atrakcyjnych cenowo, jednocześnie unikają robienia zapasów. Badani podkreślali, że przed inflacją ich zakupy były dużo bardziej spontaniczne i impulsywne. Teraz dużo częściej zastanawiają się, czy dany produkt jest im rzeczywiście potrzebny. Co więcej, niektórzy przyznają, że rezygnują z produktów, które uznają za „luksusowe”, takie jak np. lody, ciasta, słodycze. Te wyniki są bardzo istotną wskazówką dla marek, jak kształtować swoją politykę promocyjną w tym trudnym dla konsumentów czasie’’ – komentuje Anna Dąbrowska, kierowniczka zespołu badawczego w ARC Rynek i Opinia.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęZapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze