02.11.22, 06:00
ARC Rynek i Opinia: Jak Polacy kupują online?
ARC Rynek i Opinia przy współpracy z Mokka, przeprowadził badanie dotyczące zakupów online. Okazuje się, że wpływ na udane zakupy ma kilka czynników. Wiele zależy od mentalności pokolenia, do którego należymy.
Z zakupów online korzystamy kilka razy w miesiącu, a większość z nas jest zadowolona z jakości obsługi oferowanej sklepy internetowe (60 proc.). Coraz częściej kupujemy też mobilnie (51 proc.). Taki obraz e-commerce w Polsce pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia przy współpracy z Mokka (Revo Technologies) – firmą działającą na rynku usług płatności odroczonych w Europie Środkowo-Wschodniej oferującym usługi m.in. w Polsce i Rumunii.
Wyniki badania pokazują opinie i zachowania Polaków, m.in. w obszarach najczęściej kupowanych kategorii produktów, wykorzystywanych sposobów płatności, urządzeń służących do zakupów online, a także rozwoju zakupów mobilnych. Pokazują też, że Polacy mają wyraźne oczekiwania dotyczące jakości obsługi, w tym zróżnicowanych form płatności.
„Coraz więcej konsumentów poszukuje zróżnicowanych form finansowania zakupów. Wśród nich najwięcej zwolenników zyskuje BNPL, które według badań i danych rynkowych stanie się niebawem mainstreamową metodą płatności. Silna i szybka adaptacja rozwiązań kup teraz zapłać później wśród konsumentów możliwa jest, m.in. dzięki możliwości stosowania ich zarówno w sklepach internetowych jak i stacjonarnych” – mówi Marek Biernacki, CEO Mokka Polska.
Jak i co kupujemy w sieci?
Polacy najczęściej robią zakupy w sieci dwa - trzy razy w miesiącu. Największą aktywnością charakteryzują się przedstawiciele pokolenia Y – co piąty robi zakupy przez Internet kilka razy w tygodniu. Z kolei najrzadziej korzystają z nich osoby z pokolenia Silver, czyli osób w wieku 56-65 lat.
Częstotliwość robienia zakupów online
Najczęściej kupowaną kategorią produktów online jest odzież (65 proc.), a w dalszej kolejności: obuwie (52 proc.), kosmetyki (49 proc.) oraz sprzęt elektroniczny i komputerowy (41 proc.). Grupą, która najczęściej kupuje tego typu rzeczy jest pokolenie Y, które aktualnie jest na etapie zakładania rodzin.
Jak podejmujemy decyzje zakupowe?
Podejmując decyzje o zakupie, zdecydowana większość badanych najczęściej zwraca uwagę na ceny oferowanych produktów (77 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się: czas realizacji zamówienia (44 proc.), oferowane rodzaje dostaw (38 proc.) oraz wybór produktów. Ważnym elementem jest też dostępność różnych form płatności. Zwraca na to uwagę 26 proc. klientów kupujących online.
Zróżnicowanie postrzegania poszczególnych elementów różniło się w pewnym zakresie wśród kobiet i mężczyzn. Mężczyźni częściej zwracają uwagę na cenę oraz oferowane rodzaje dostaw, zaś kobiety – na zasady zwrotu zakupionych produktów.
„Badanie pokazuje, że dostępność szerokiego wachlarza metod płatności jest jednym z istotnych czynników zakupowych dla konsumentów. Z kolei jeśli chodzi o kategorię finansowania zakupów dla sklepów ważne jest aby zapewnić klientom szeroki wachlarz planów spłat w ramach jednej metody płatności. Usługa Mokka doskonale wpisuje się w potrzeby klientów umożliwiając im wybór pomiędzyodroczeniem płatności o 30 dni oraz elastycznymi planami ratalnymi’’ - dodaje Marek Biernacki, zarządzający Mokka w Polsce.
Jakość obsługi sklepów e-commerce
Aż 60 proc. Polaków jest zadowolona z poziomu usług świadczonych przez sklepy online, jednak aż 40 proc. Polaków robiących zakupy online doświadczyło w tym zakresie różnego typu problemów w ciągu ostatnich 3 miesięcy. Najczęściej dotyczyły one wydłużonego czasu oczekiwania na realizację zamówienia oraz przesłania produktu uszkodzonego lub wadliwego.
Występowanie problemów najczęściej deklarowały osoby z pokolenia Y, najrzadziej zaś z pokoleń X i Silver, co ma związek z częstością robienia zakupów online. Prawie co drugi badany przyznał, że robiąc pierwsze zakupy w sklepie internetowym decyduje się na założenie konta klienta. Decydował o tym głównie łatwiejszy dostęp do informacji o statusie zamówienia. Około 40 proc. podczas pierwszych zakupów nie zakłada konta klienta – w tym przypadku najczęściej jako barierę wskazywano niechęć do przekazywania danych osobowych.
Młodsze pokolenia wolą e-commerce
Opinie na temat zakupów online w większym stopniu zróżnicowane są wśród kobiet i mężczyzn niż ze względu na wiek. Różnice widoczne pomiędzy pokoleniami dotyczą najczęściej wykorzystywanych urządzeń oraz rodzajów płatności. Pokolenie Z to najmłodsza grupa konsumentów, częstością zakupów online dorównuje pozostałym grupom. Najczęściej robi zakupy online na telefonie, ale jednocześnie większość z nich korzysta zarówno z zakupów na urządzeniach mobilnych jak i stacjonarnych.
Pokolenie X, to pokolenie, które w najmniejszym stopniu wyróżnia się na tle pozostałych w kontekście zakupów online. Choć aktywnie z nich korzysta, to biorąc pod uwagę choćby wykorzystywane narzędzia bardziej podobne jest do starszego pokolenia niż do dwudziesto i trzydziestolatków.
Pokolenie Silver charakteryzuje się mniejszą częstością zakupów online niż pozostałe pokolenia i korzystaniem w większym stopniu z urządzeń stacjonarnych, a biorąc pod uwagę sposoby płatności,z tradycyjnego przelewu bankowego.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęZapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze