04.11.22, 06:00
Grupa Muszkieterów bada czy inflacja ma wpływ na częstotliwość zakupów przez Internet
Grupa Muszkieterów przeprowadziła badanie na temat częstotliwości zakupów internetowych w dobie inflacji. Zdecydowana większość respondentów ograniczyła zakupy online, na co wpływ mają głównie ceny oraz trwająca wojna w Ukrainie.
Według wyników tegorocznej edycji badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Muszkieterów, rosnąca inflacja wpływa na częstotliwość zakupów internetowych. Ponad 30 proc. respondentów robiących zakupy w tej formie deklaruje, że rzadziej kupuje produkty spożywcze. Podobnie jest w przypadku zakupu artykułów remontowo-wykończeniowych, ponad 45 proc. ankietowanych przyznaje, że z powodu inflacji nabywa je przez Internet z mniejszą częstotliwością.
W tym badaniu Grupa zwróciała uwagę na aspekt produktów remontowo-wykończeniowych oraz spożywczych. Ponad jedna trzecia badanych wybiera zakupy internetowe kilka razy w miesiącu, a ponad 11 proc. osób robi to aż kilka razy w tygodniu. Ze względu na istotne dla handlu wydarzenia ostatnich miesięcy, w tegorocznej edycji ankiety zbadane zostały dwa nowe obszary, wpływ wojny w Ukrainie i pośrednio związanego z nią wzrostu inflacji na zakupy internetowe Polaków.
Rosnąca inflacja a zakupy przez Internet
Respondenci deklarują, że inflacja wpłynęła na częstotliwość ich zakupów online. Ponad 45 proc. z nich wskazuje, że rzadziej kupuje produkty remontowo- wykończeniowe przez Internet. Z kolei 13 proc. badanych decyduje się na takie zakupy częściej, a motywowani oni są potencjalnymi oszczędnościami. Ponad 14 proc. spośród nich wybiera zakup asortymentu remontowo-wykończeniowego online nawet nie mając w planach prac remontowych, ze względu na obawę, że ceny znacznie wzrosną. W przypadku planów remontowych wpływ inflacji również jest widoczny. Ponad 30 proc. badanych odłożyło swój remont na inny termin, niemal 12 proc. w ogóle z niego zrezygnowało, a niecałe 13 proc. przyspieszyło prace remontowe w obawie przed dalszym wzrostem kosztów.
,,Długofalowe prognozy dla branży są niepewne. Z jednej strony nasza sieć dynamicznie się rozwija, z drugiej jednak z powodu rosnącej inflacji spadają nastroje konsumentów. Część z nich ze względu na swoją sytuację finansową musi ograniczać większe wydatki, w tym te związane z pracami remontowymi i budowlanymi, co potwierdza nasza analiza. Do tego dochodzą obawy o przyszłość, wywołane wydarzeniami dziejącymi się za naszą wschodnią granicą. Mimo tych wyzwań, oczekujemy dalszego rozwoju sieci Bricomarché i nieustannie stawiamy na jeszcze lepsze dopracowanie kanału e-commerce naszego szyldu” – mówi dr Katarzyna Jańczak-Stefanide, Dyrektor Generalna Bricomarché w Polsce.
Podobnie wygląda sytuacja związana z artykułami spożywczymi, ponad 30 proc. osób robiących zakupy w Internecie twierdzi, że rzadziej kupuje produkty spożywcze w tej formie. Z drugiej strony, częstotliwość takich zakupów zwiększyło 15 proc. osób, głównie ze względu na potencjalne oszczędności (33,3 proc.), większą dostępność promocji (25,6 proc.), a także możliwość zakupu artykułów na zapas (23,1 proc.).
"Wzrost cen spowodowany inflacją to już kolejne wyzwanie dla branży, po długofalowych skutkach pandemii, problemach w łańcuchu dostaw i wybuchu wojny w Ukrainie. Wpływ inflacji na zakupy spożywcze widać nie tylko w wynikach naszego badania. Obserwujemy go również w zachowaniach naszych klientów, którzy szukają atrakcyjnych cen i jeszcze chętniej wybierają artykuły z oferty promocyjnej. W Intermarché stale podejmujemy szeroko zakrojone działania mające na celu zapewnić im niezmiennie kompleksowy wybór produktów, z naciskiem na kategorie świeże, w najniższych rynkowo cenach.” – mówi Tomasz Waligórski, Dyrektor Generalny Intermarché w Polsce.
Wojna w Ukrainie i jej wpływ na konsumentów
Jak wynika z badania Muszkieterów, wojna w Ukrainie, w przeciwieństwie do inflacji, nie miała bezpośredniego wpływu na plany remontowe Polaków – jedynie niecałe 12 proc. respondentów przyznaje, że zmodyfikowało swoje plany pod wpływem wydarzeń za wschodnią granicą. Jednocześnie wiąże to głównie z aspektem finansowym i wzrostem cen.
Ciekawym zjawiskiem związanym z rosyjską agresją na Ukrainę jest natomiast fala bojkotu marek, które nie wycofały swoich biznesów z Rosji. Blisko 34 proc. ankietowanych wskazuje, że przestało robić zakupy lub korzystać z usług firm, które zostały na rosyjskim rynku.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęDo zdobycia jeden egzemplarz audiobooka.
Do zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze