07.12.22, 07:00

Ostrożny optymizm. GroupM prognozuje globalnie blisko 6 proc. wzrostu rynku w 2023 r.

Globalny wzrost rynku reklamy, fot.: materiały prasowe

GroupM opublikował doroczne prognozy dotyczące dynamiki rynku reklamy. Holding wylicza globalny wzrost rynku reklamy w 2022 r. na 6,5 proc., do wartości 808 mld dolarów. W Polsce wzrost sięgnie 3,4 proc., a rynek będzie wart 12,5 mld zł.

Prognoza na 2023 r. zakłada 5,9 proc. wzrostu globalnego rynku, napędzanego, m.in. dynamiką szybko rozwijających się rynków (np. Indie) oraz najszybciej rosnących sektorów reklamy, takich jak retail media i Connected TV. Ich dynamiczne wzrosty GroupM prognozuje również dla Polski.

Wartość obniżona z powodu chińskiego rynku reklamowego

Przewidywania GroupM dotyczące wartości rynku reklamowego na koniec 2022 r. - wspomniane 6,5 proc. - zostały obniżone w stosunku do wcześniejszych prognoz (z 8,4 proc.). Stało się tak głównie z powodu mocno zrewidowanych oczekiwań dotyczących Chin, stanowiących wraz z USA, 56 proc. światowych wydatków na reklamę. Gdyby w tegorocznych szacunkach nie uwzględniać rynku chińskiego, globalny wzrost reklamy sięgałby 8,1 proc.


Na dynamikę globalnego rynku reklamy w 2022 r. w największej mierze zapracował internet, z 9,3 proc. wzrostem. GroupM oczekuje, że reklama digital osiągnie na koniec roku aż 67 proc. udziału w całości globalnego reklamowego tortu, zaś w 2027 r. będzie to już 73 proc. Udział ten nie uwzględnia tzw. digital extensions, czyli cyfrowych kanałów należących do mediów tradycyjnych (jak serwisy VOD nadawców, czy digital OOH).

O ile takie sektory jak wideo, wyszukiwarki czy display w najbliższych latach osiągać będą średni jednocyfrowy wzrost, GroupM spodziewa się na najbliższe dwa lata kilkunastoprocentowych wzrostów ze strony tzw. retail mediów. Przychody z reklam sprzedawanych przez graczy e-commerce już teraz sięgają 20 proc. w digitalowym torcie. Szacunki GroupM mówią obecnie o 110,7 mld dol. inwestycji w retail media w 2022 r., co oznacza podwyższenie wcześniejszych prognoz, zakładających 101 mld dol. światowych wydatków w tym segmencie.

Mniejszy kawałek tortu reklamowego dla TV

W Polsce wydatki na retail media sięgną w tym roku ok. 800 mln zł, co zapewni im ok. 12 proc. udziału w wydatkach na całą reklamę digital (i ok. 6 proc. udziału w całym polskim rynku reklamy).

Telewizja wzrośnie w tym roku globalnie o 1,7 proc., do 155 mld dolarów, co zapewni jej już tylko niespełna 20 proc. udział w całym torcie. Na kolejne pięć lat analitycy GroupM zakładają wzrosty tego medium w przedziale 1-3 proc. rocznie, głównie dzięki dwucyfrowym wzrostom w obszarze Connected TV, rekompensującym częściowo spadki linearnej telewizji na rynkach, m.in. Europy Zachodniej, Stanów, Chin, Malezji czy Tajwanu.

Reklama OOH ma się powiększyć w tym roku globalnie o 2,2 proc. (chociaż gdyby odjąć “efekt Chin” to wrosłaby aż o 18,1 proc.). Powrót wzrostu OOH w Chinach prognozowany jest na 2024 r., jednak do osiągnięcia poziomu sprzed pandemii medium to potrzebowało będzie w tym kraju jeszcze pięciu lat; natomiast globalnie OOH powinno osiągnąć poziom sprzed pandemii (czyli z 2019 r.), w roku 2024.

Reklama audio powiększy się w tym roku o 3,8 proc. (przy czym digital audio ma urosnąć w 2022 r. dwucyfrowo i podobne są przewidywania na kolejny rok).

Indie napędzającą wzrost rynku 

Tytułem prognoz na 2023 rok, GroupM zakłada 5,9 proc. wzrostu, napędzanego, m.in. dalszymi silnymi wzrostami ze strony Connected TV, retail media i szybko rosnących rynków, takich jak Indie. Wcześniejsze prognozy GroupM zakładały 6,4 proc. wzrostu w przyszłym roku. Ta korekta wynika przede wszystkim z obniżonych oczekiwań względem Chin i USA.

Podstaw do ostrożnego optymizmu dostarcza kilka czynników, m.in. postawa dużych reklamodawców, którzy utrzymują wzrost przychodów mimo podwyżek produktów wymuszonych inflacją, czy niski poziom bezrobocia na większości światowych rynków. Nasi globalni analitycy zwracają też uwagę na nierównomierność spadków – są one ograniczone do wybranych rynków oraz wybranych kanałów, jak np. outdoor w Chinach, gdzie utrzymywana jest restrykcyjna polityka zero-Covid. Pozytywne sygnały płyną też ze strony mediów cyfrowych. Mowa tu zarówno o tzw. digital extensions tradycyjnych nadawców i wydawców, jak i wspominanych retail mediach czy przychodach graczy typowo digitalowych, od TikToka po lokalnych wydawców” – mówi Izabela Albrychiewicz, prezes GroupM w Polsce i cluster lead na CEE.

Komentarze

Powiązane

03.02.23, 08:51
| reklama & PR » ludzie
Bartłomiej Stańczak dołączył do Mediahub
Bartłomiej Stańczak jako media communication director dołączył do domu mediowego Mediahub. Został liderem zespołu kompleksowo pracującego dla ING Banku Śląskiego SA, kluczowego klienta agencji.
03.02.23, 07:30
| reklama & PR » artykuły
Podsumowanie 2022 r.: Grażyna Gołębiowska (AMS)
Grażyna Gołębiowska, Dyrektorka marketingu AMS SA., podsumowuje 2022 r. na rynku reklamy zewnętrznej. 
02.02.23, 16:00
| reklama & PR » informacje
Robbie Williams rozpoczyna współpracę z marką Felix
Robbie Williams został nowym głosem Felixa – kota i marki z sektora karmy dla kotów. Robbie Williams nagrał nową piosenkę “It’s great to be a cat” na potrzeby nowej kampanii reklamowej Felix.
02.02.23, 13:57
| reklama & PR » informacje
Marka Velvet w przetargu wybiera Red8
Agencja Red8 (dentsu Polska) wybrana przez firmę Velvet CARE do opracowania nowej platformy komunikacji dla swojej marki Velvet - lidera w kategorii markowych produktów higieny papierowej na polskim rynku.
02.02.23, 13:32
| reklama & PR » informacje
IT depends. On you. Kampania the:protocol
theprotocol.it (serwis z ofertami pracy dla specjalistów z branży IT) rusza z kampanią mediową i influencerską. Przekaz jest kierowany do tych, którzy w nowym roku chcą zmienić pracę i potrzebują bodźców mobilizujących ich do poszukiwań.
02.02.23, 06:30
| reklama & PR » ludzie
Podsumowanie 2022 r.: Łukasz Jarota (agencja Grow)
Podsumowanie 2022 roku według Łukasza Jaroty (agencja Grow).
01.02.23, 21:00
| reklama & PR » informacje
Miasto Wołów zmienia swoje logo i identyfikację wizualną
Władze Wołowa zaprezentowały nowy logotyp. Znak stał się podstawą do stworzenia całego systemu identyfikacji wizualnej i będzie systematycznie wdrażany w projektach promocyjnych Urzędu Miejskiego oraz komunikacji z mieszkańcami. Projekt zrealizowała agencja Publicon.
01.02.23, 19:00
| reklama & PR » informacje
Design by HARIBO. Konkurs marki Haribo
Marka HARIBO ruszyła z konkursem w którym do zdobycia jest kolekcja ubrań i akcesoriów HARIBO oraz nagroda główna – laptop ze specjalnym etui.
01.02.23, 18:00
| reklama & PR » informacje
Klub Super-Pharm. Nowa nazwa znanego programu lojalnościowego drogerii Super-Pharm
Sieć Super-Pharm wprowadziło nową odsłonę programu lojalnościowego. Od 26 stycznia br. Klub LifeStyle zmienia nazwę na Klub Super-Pharm.
01.02.23, 14:00
| reklama & PR » informacje
Ekspert ALDI Poleca. ALDI promuje marki własne
„Ekspert ALDI Poleca” – pod takim hasłem w gazetkach online, na stronie internetowej i w sklepach startuje komunikacja promująca marki własne ALDI.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu | mazowieckie

Przejdź do oferty

PEŁNOMOCNIK DYREKTORA ds. MARKETINGU

Zamek Królewski w Warszawie-Muzeum | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalist/-ka ds.promocji

Kielecki Teatr Tańca | inne

Przejdź do oferty
Konkursy
do 04.03.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 03.03.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 02.03.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.