07.12.22, 07:00

Ostrożny optymizm. GroupM prognozuje globalnie blisko 6 proc. wzrostu rynku w 2023 r.

Globalny wzrost rynku reklamy, fot.: materiały prasowe

GroupM opublikował doroczne prognozy dotyczące dynamiki rynku reklamy. Holding wylicza globalny wzrost rynku reklamy w 2022 r. na 6,5 proc., do wartości 808 mld dolarów. W Polsce wzrost sięgnie 3,4 proc., a rynek będzie wart 12,5 mld zł.

Prognoza na 2023 r. zakłada 5,9 proc. wzrostu globalnego rynku, napędzanego, m.in. dynamiką szybko rozwijających się rynków (np. Indie) oraz najszybciej rosnących sektorów reklamy, takich jak retail media i Connected TV. Ich dynamiczne wzrosty GroupM prognozuje również dla Polski.

Wartość obniżona z powodu chińskiego rynku reklamowego

Przewidywania GroupM dotyczące wartości rynku reklamowego na koniec 2022 r. - wspomniane 6,5 proc. - zostały obniżone w stosunku do wcześniejszych prognoz (z 8,4 proc.). Stało się tak głównie z powodu mocno zrewidowanych oczekiwań dotyczących Chin, stanowiących wraz z USA, 56 proc. światowych wydatków na reklamę. Gdyby w tegorocznych szacunkach nie uwzględniać rynku chińskiego, globalny wzrost reklamy sięgałby 8,1 proc.


Na dynamikę globalnego rynku reklamy w 2022 r. w największej mierze zapracował internet, z 9,3 proc. wzrostem. GroupM oczekuje, że reklama digital osiągnie na koniec roku aż 67 proc. udziału w całości globalnego reklamowego tortu, zaś w 2027 r. będzie to już 73 proc. Udział ten nie uwzględnia tzw. digital extensions, czyli cyfrowych kanałów należących do mediów tradycyjnych (jak serwisy VOD nadawców, czy digital OOH).

O ile takie sektory jak wideo, wyszukiwarki czy display w najbliższych latach osiągać będą średni jednocyfrowy wzrost, GroupM spodziewa się na najbliższe dwa lata kilkunastoprocentowych wzrostów ze strony tzw. retail mediów. Przychody z reklam sprzedawanych przez graczy e-commerce już teraz sięgają 20 proc. w digitalowym torcie. Szacunki GroupM mówią obecnie o 110,7 mld dol. inwestycji w retail media w 2022 r., co oznacza podwyższenie wcześniejszych prognoz, zakładających 101 mld dol. światowych wydatków w tym segmencie.

Mniejszy kawałek tortu reklamowego dla TV

W Polsce wydatki na retail media sięgną w tym roku ok. 800 mln zł, co zapewni im ok. 12 proc. udziału w wydatkach na całą reklamę digital (i ok. 6 proc. udziału w całym polskim rynku reklamy).

Telewizja wzrośnie w tym roku globalnie o 1,7 proc., do 155 mld dolarów, co zapewni jej już tylko niespełna 20 proc. udział w całym torcie. Na kolejne pięć lat analitycy GroupM zakładają wzrosty tego medium w przedziale 1-3 proc. rocznie, głównie dzięki dwucyfrowym wzrostom w obszarze Connected TV, rekompensującym częściowo spadki linearnej telewizji na rynkach, m.in. Europy Zachodniej, Stanów, Chin, Malezji czy Tajwanu.

Reklama OOH ma się powiększyć w tym roku globalnie o 2,2 proc. (chociaż gdyby odjąć “efekt Chin” to wrosłaby aż o 18,1 proc.). Powrót wzrostu OOH w Chinach prognozowany jest na 2024 r., jednak do osiągnięcia poziomu sprzed pandemii medium to potrzebowało będzie w tym kraju jeszcze pięciu lat; natomiast globalnie OOH powinno osiągnąć poziom sprzed pandemii (czyli z 2019 r.), w roku 2024.

Reklama audio powiększy się w tym roku o 3,8 proc. (przy czym digital audio ma urosnąć w 2022 r. dwucyfrowo i podobne są przewidywania na kolejny rok).

Indie napędzającą wzrost rynku 

Tytułem prognoz na 2023 rok, GroupM zakłada 5,9 proc. wzrostu, napędzanego, m.in. dalszymi silnymi wzrostami ze strony Connected TV, retail media i szybko rosnących rynków, takich jak Indie. Wcześniejsze prognozy GroupM zakładały 6,4 proc. wzrostu w przyszłym roku. Ta korekta wynika przede wszystkim z obniżonych oczekiwań względem Chin i USA.

Podstaw do ostrożnego optymizmu dostarcza kilka czynników, m.in. postawa dużych reklamodawców, którzy utrzymują wzrost przychodów mimo podwyżek produktów wymuszonych inflacją, czy niski poziom bezrobocia na większości światowych rynków. Nasi globalni analitycy zwracają też uwagę na nierównomierność spadków – są one ograniczone do wybranych rynków oraz wybranych kanałów, jak np. outdoor w Chinach, gdzie utrzymywana jest restrykcyjna polityka zero-Covid. Pozytywne sygnały płyną też ze strony mediów cyfrowych. Mowa tu zarówno o tzw. digital extensions tradycyjnych nadawców i wydawców, jak i wspominanych retail mediach czy przychodach graczy typowo digitalowych, od TikToka po lokalnych wydawców” – mówi Izabela Albrychiewicz, prezes GroupM w Polsce i cluster lead na CEE.

Komentarze

Powiązane

24.04.24, 15:30
| reklama & PR » informacje
Finuu w przetargu wybiera agencję Dziadek do orzechów
Agencja Dziadek do orzechów wygrała przetarg na obsługę reklamową w 2024 r. marki Finuu z portfolio Bunge Polska.
24.04.24, 10:30
| reklama & PR » informacje
Adria Art klientem More Bananas
W listopadzie 2023 r. krakowska agencja marketingowa More Bananas rozpoczęła współpracę z firmą Adria Art, Do zadań agencji należało opracowanie spójnej strategii marketingowej zgodnej z misją i celami marki.
24.04.24, 08:30
| reklama & PR » informacje
Kozel promuje nowy wariant piwa Kozel Bílý Lehký
Debiut nowego wariantu piwa Kozel Bílý Lehký wspiera szeroko zakrojona kampania, której jednym z głównych elementów komunikacji jest spot telewizyjny, emitowany od 22 kwietnia br.
24.04.24, 06:30
| reklama & PR » informacje
Marka KELLYS klientem WowMedia&Metrics. Duża kampania słowackiej marki
Do grona klientów domu mediowego #GeneracjiAI, WowMedia&Metrics, dołączyła słowacka marka KELLYS. Agencja odpowiada za kompleksową obsługę działań w obszarze komunikacji oraz planowania i zakupu mediów.
23.04.24, 20:11
| reklama & PR » informacje
Co by było, gdyby nagle skończyła się kawa? Lavazza z kampanią z okazji Dnia Ziemi
Lavazza stara się odpowiedzieć na pytanie, co byśmy zrobili, gdyby na świecie zabrakło kawy. W kampanii wyprodukowanej we współpracy z Freeda Platform, marka przekonuje o potrzebie zrównoważonego rolnictwa.
23.04.24, 17:24
| reklama & PR » informacje
Lech przedłuża umowę z agencją Cut The Mustard. To już siódmy rok współpracy
Marka Lech przedłuża umowę i kontynuuje współpracę z agencją kreatywną Cut The Mustard. To już siódmy rok współpracy agencji z Kompanią Piwowarską. Działania Cut The Mustard mają koncentrować się wokół niedawno wprowadzonej platformy komunikacyjnej marki.
23.04.24, 15:30
| reklama & PR » informacje
Jakub Józef Orliński twarzą kampanii marki PRM.com
Agencja Saatchi & Saatchi odpowiada za strategię oraz koncept kreatywny nowej kampanii pod nazwą „PRIME CHOICE” dla marki PRM.com. Jej twarzą został kontratenor i b-boy Jakub Józef Orliński.
23.04.24, 09:58
| reklama & PR » ludzie
Wojciech Bablok przechodzi z Deloitte do Walk
Wojciech Bablok dołączył do zespołu ESG Grupy Walk i objął stanowisko Sustainability Marketing Director. Bablok będzie odpowiedzialny, m.in. za rozszerzenie oferty doradztwa ESG, w tym szkolenia z zakresu zrównoważonego marketingu.
23.04.24, 08:30
| reklama & PR » informacje
KINESSO zwycięża w przetargu Lincoln Electric
Firma Lincoln Electric działająca w zakresie projektowania, rozwoju i wytwarzania produktów do spawania, cięcia, lutowania i zautomatyzowanych rozwiązań dla przemysłu, wybrała w przetargu na obsługę digital ofertę agencji KINESSO.
23.04.24, 07:30
| reklama & PR » informacje
T&Pm wygrywa przetarg na obsługę mediową Grupy Amica
T&Pm został zwycięzcą przetargu na obsługę mediową Grupy Amica –europejskiego producenta sprzętu gospodarstwa domowego.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 22.05.24

Ważna informacja dla biorących udział w konkursach na stronach portalmedialny.pl. 

do 20.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy