19.12.22, 07:00

Zadłużenie e-sklepów rośnie. Obecnie to już 95 mln zł

Fot.: materiały prasowe

Branża e-commerce jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi naszej gospodarki. Jednak aż 60 proc. nowozakładanych sklepów internetowych jest likwidowanych i to w dodatku często z długami. Po ubiegłorocznych spadkach poziomu zadłużenia, w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy kwota niezapłaconych zaległości, z jakimi mierzą się sprzedający w sieci, wzrosła o ponad 18 proc. i wynosi obecnie ponad 95 mln zł - wynika z danych Krajowego Rejestru Długów.

Analitycy szacują, że wartość sektora e-commerce w ciągu najbliższych pięciu lat się podwoi. Wpływ na jego dynamiczny rozwój miała pandemia koronawirusa, jednak już wcześniej polski e-commerce był jednym z najszybciej rosnących się w Europie.

Równocześnie, od września 2021 r. kwota zaległości branży w bazie danych Krajowego Rejestru Długów sukcesywnie rośnie. Na koniec listopada 2022 r. zadłużenie było już o ponad 18 proc. wyższe. Firmy zajmujące się sprzedażą w sieci mają aktualnie 95,2 mln zł zaległości. Składają się na to nieuregulowane rachunki 4 236 firm, z których każda ma do oddania średnio prawie 22,5 tys. zł.

To, co wyróżnia branżę, to duża rotacja na rynku. Z danych KRS wynika, że miesięcznie w Polsce rejestrowanych jest średnio 865 sklepów, a wykreślanych 525, co z jednej strony oznacza, że z każdym miesiącem polski sektor e-commerce rośnie o blisko 350 nowych podmiotów. Z drugiej zaś, że duża część firm nie radzi sobie i zmuszona jest zamknąć działalność. Często z długami. W ostatnim czasie ludzie chętniej korzystają także z tradycyjnego sposobu kupowania. W okresie epidemii, kiedy sklepy i galerie były zamknięte, a ludzie bali się wychodzić z domów, przedsiębiorcy z sektora e-commerce mocno zyskali. Teraz po powrocie do zakupów stacjonarnych tempo wzrostu nieco zwolniło. Nie bez znaczenia jest także aktualna sytuacja gospodarcza” – tłumaczy Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA.

Więcej niż dwie na trzy zadłużonych firm widniejących w bazie KRD to JDG-i (69 proc.). Podobnie wygląda odsetek łącznej kwoty zaległości. 62,2 mln zł z 95,2 mln zł to długi mikroprzedsiębiorców.

Firmy w złej kondycji

Jak wynika z badania Dun&Bradstreet przeprowadzonego w połowie 2022 r., spośród ponad 54 tys. firm, których główną zarejestrowaną działalnością jest sprzedaż online, w bardzo dobrej sytuacji finansowej znajduje się tylko 8 proc. firm, a w dobrej 41 proc. Sytuację 30 proc. można określić jako złą, a aż 21 proc. jako bardzo złą.

Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że największym wierzycielem branży e-commerce są instytucje finansowe (49,7 mln zł), dalej firmy z sektora handlowego (13,4 mln zł), przedsiębiorstwa transportowe (7,5 mln zł) oraz te zajmujące się oprogramowaniem (6,8 mln zł) i obsługą technologii informatycznych (6,3 mln zł).

„W przypadku e-klepów obserwujemy podobne zjawisko, jak w handlu stacjonarnym. Wiele osób zakłada sklep, bo wydaje im się, że to nic prostszego – kupić w hurtowni taniej i drożej sprzedać klientowi. Jednocześnie nie wiedzą, jak się promować w sieci, jak kontrolować koszty, jak obliczać marżę, żeby utrzymać płynność finansową. A gdy zaczyna brakować pieniędzy zapominają o etyce i przestają płacić dostawcom. Dlatego szczególną uwagę trzeba przykładać do tego, z kim podejmujemy współpracę (…) ” – mówi Katarzyna Starostka, ekspertka Rzetelnej Firmy.

Największe problemy z regulowaniem swoich zaległości mają obecnie przedsiębiorcy z woj. mazowieckiego (20,6 mln zł), śląskiego (10,9 mln zł) i wielkopolskiego (9,7 mln zł). Na drugim biegunie znalazły się województwa: opolskie (1,4 mln zł), świętokrzyskie (1,9 mln zł) i podlaskie (2,5 mln zł).

Komentarze

Powiązane

13.03.23, 08:30
| radio » informacje | internet » informacje
Onet nawiązuje współpracę podcastową i muzyczną z Radiem 357
W piątek 10 marca br., aplikacja Onet Audio wzbogaciła się o podcasty przygotowane przez zespół Radia 357. Do najpopularniejszych podcastów w Polsce dołączy ponad 80 odcinków podcastów Radia 357.
09.03.23, 19:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Słynne głosy w nowej kampanii platformy Audioteka
8 marca br. miała miejsce premiera nowego spotu reklamowego Audioteki. Krótki klip zabiera widza w animowaną podróż przez historie i gatunki, które można poznać dzięki produkcjom dostępnym w katalogu marki. 
09.03.23, 16:00
| internet » ludzie
Magdalena Wysocka na czele zespołu Programmatic w Grupie OLX
Grupa OLX zmianach wprowadza zmiany organizacyjne w strukturze zespołu programmatic. Do tej pory każdy z rynków europejskich OLX, m.in. Polska, Ukraina, Rumunia, Bułgaria, Portugalia w obszarze programmatic obsługiwany był przez osobne, samodzielne zespoły zarządzane na szczeblach lokalnych.
09.03.23, 12:00
| internet » ludzie
Piotr Kozłowski redaktorem naczelnym serwisu Autoswiat.pl od kwietnia
Piotr Kozłowski przechodzi do redakcji Autswiat.pl i od 1 kwietnia 2023 r. obejmie funkcję redaktora naczelnego serwisu. Z kolei Robert Rybicki, dotychczasowy szef redakcji, obejmie nowe stanowisko menedżera ds. paid content i lead generation w Autoswiat.pl.
09.03.23, 10:00
| internet » ludzie
Sylwester Kubiak awansuje w Gemius w Polsce. Został Dyrektorem Sprzedaży
Na początku marca br. Sylwester Kubiak objął stanowisko Dyrektora Sprzedaży Gemius w Polsce. W nowej roli będzie odpowiadał za planowanie i wdrażanie strategii sprzedaży na rynku polskim oraz współpracę z kluczowymi klientami.
08.03.23, 10:28
| internet » informacje
Okres w moim życiu. Gazeta.pl rusza z akcją społeczną
„Okres w moim życiu” to kampania społeczna Gazeta.pl i inicjatywy TakDlaPodpasek.pl, realizowana wspólnie z Okresową Koalicją i Kulczyk Foundation. Celem akcji jest normalizacja tematu menstruacji oraz zaapelowanie o wprowadzenie do polskich szkół darmowych środków higieny osobistej i edukacji menstruacyjnej. 
06.03.23, 08:42
| internet » informacje
Instytut Jagielloński uruchamia platformę Jagielloński Research
Instytut Jagielloński, ośrodek analityczny specjalizujący się w zagadnieniach energetyki i gospodarki, uruchamia nową platformę analityczną. Jagielloński Research zawiera dane, które mają byćaktualizowane kilka razy dziennie i wzbogacone o wizualizacje i interaktywne wskaźniki.
03.03.23, 09:10
| radio » ludzie | internet » ludzie
Paweł Tabędzki szefem wydawców online serwisów stacji muzycznych z portfolio GRA
Paweł Tabędzki objął funkcję szefa wydawców online, odpowiedzialnego za serwisy i aplikacje stacji muzycznych z portfolio Grupy Radiowej Agory – Radia Złote Przeboje, Radia Pogoda i Rock Radia.
01.03.23, 18:03
| internet » ludzie
Monika Maszkiewicz przechodzi z Party.pl do Iberion
Na początku marca br. do grupy mediowo-społecznościowej Iberion dołączyła Monika Maszkiewicz, która wcześniej związana była z portalem Party.pl.
28.02.23, 10:37
| internet » ludzie | reklama & PR » ludzie
Katarzyna Wiatkowska awansuje w Gazeta.pl. Będzie kierować działem współpracy z reklamodawcami
Katarzyna Wiatkowska objęła stanowisko szefowej działu współpracy z reklamodawcami w Gazeta.pl.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu | mazowieckie

Przejdź do oferty

Dyrektora Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej w Krośnie

Urząd Miasta Krosna | Polska

Przejdź do oferty
Konkursy
do 20.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 19.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 17.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

28.03.2023 r., online.

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.