02.01.23, 06:30
Direct marketing skłania Polaków do zakupów
Poznaliśmy wyniki cyklicznego badania „Stosunek Polaków do drukowanych materiałów reklamowych”. Zeszłoroczna edycja potwierdziła, że Polacy lubią i cenią papierowe reklamy, a Direct Mail, czyli materiały reklamowe dostarczane bezpośrednio do skrzynki, które przykuwają uwagę i skłaniają do działania.
W październiku 2022 r. firma badawcza ARC Rynek i Opinia na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB i działającej w ramach Stowarzyszenia grupy ds. Direct Mail, zrealizowała cykliczne badanie „Stosunek Polaków do drukowanych materiałów reklamowych” i po raz kolejny przeanalizowała postawę wobec papierowych reklam. Ciekawe wyniki dotyczą wydawanych przez sklepy gazetek reklamowych, które dla wielu gospodarstw domowych są głównym źródłem wiedzy o promocjach, a także listów, które są wskazywane jako wiarygodne źródło informacji o ofertach.
Zasięgowe medium
Gazetki papierowe dostarczane do skrzynki otrzymała w minionym roku ponad połowa osób. Ten rodzaj materiałów należy do tych, którym odbiorcy poświęcili najwięcej uwagi – ponad 2/3 osób zapoznało się z nimi choć raz, zaś 18 proc. zadeklarowało, że robi to bardzo często lub często. Aż 36 proc. wszystkich respondentów preferuje gazetki papierowe - to najlepszy wynik wśród wszystkich rodzajów gazetek: gazetki elektroniczne wybiera co trzeci Polak, a gazetki mobilne w aplikacji - co piąty. Dla 43 proc. źródłem informacji o promocjach są gazetki wrzucane do skrzynki, dla 30 proc. - te, które znajdują się w aplikacji sklepu.
Cotygodniowa dawka użytecznych informacji zakupowych
Są trzy główne powody, dla których lubimy korzystać z papierowych gazetek. 43 proc. badanych deklaruje, że korzystają z gazetek, bo dostaje gazetki do swojej skrzynki, a 35 proc. - bo gazetka to dobra forma przeglądania i porównywania promocji. Po drugiej stronie najważniejszym powodem niekorzystania z gazetki jest niechęć do gromadzenia papieru - takie zdanie wyraził co drugi respondent.
Warto zaznaczyć, że aż 86 proc. osób czyta gazetki dostarczane do skrzynki; 60 proc. użytkowników gazetek korzysta z nich co najmniej raz w tygodniu, 45 proc. deklaruje, że znajduje atrakcyjne dla nich promocje, a 44 proc. robi zakupy wykorzystując informacje z tego medium.
Co się chowa w skrzynce?
Ponad połowa Polaków sprawdza przynajmniej raz dziennie, co trafiło do ich skrzynki pocztowej, a korespondencja reklamowa jest chętnie przeglądana: 82 proc. respondentów deklaruje, że czyta listy reklamowe, 86 proc. przegląda gazetki, a 83 proc. zapoznaje się z ulotkami.
Z badania wynika, że najczęściej imienne listy wysyłają do nas sklepy internetowe (36 proc. osób otrzymało taką korespondencję w ciągu ostatniego roku), banki i instytucje finasowe (odpowiednio 34 proc. badanych) i tradycyjne sklepy spożywcze i wholesale (odpowiednio 33 proc. respondentów). Najrzadziej z tej formy dotarcia do potencjalnego klienta korzystają firmy z branży meblowej, optycznej i motoryzacyjnej - taką przesyłkę doręczono 6 proc., 7 proc. i 9 proc. badanych odpowiednio.
Personalizacja przesyłek działa
Aż 63 proc. Polaków uważa, że kupony rabatowe wysyłane pocztą mogą być atrakcyjną formą skłaniającą do zakupu, 61 proc. deklaruje, że imienny list reklamowy skłania do zapoznania się z jego treścią, a 55 proc. chce otrzymywać listy z przeznaczonymi dla danej osoby promocjami i kuponami rabatowymi. Dla 40 proc. respondentów imienna przesyłka reklamowa to swego rodzaju wyróżnienie, zaś dla 37 proc. oferta w formie listu z imieniem i nazwiskiem odbiorcy jest bezpieczna i godna zaufania.
Informacje o badaniu
Badanie zostało wykonane metodą CAWI na reprezentatywnej próbie N=1046 Polaków w wieku od 18 do 65 lat. Respondentów rekrutowano z panelu badawczego ARC Rynek i Opinia epanel.pl. Zrealizowano również dodatkowe wywiady z osobami, które w ciągu ostatniego roku zetknęły się z ulotkami i gazetkami papierowymi wrzucanymi do skrzynki pocztowej – łączna liczba wywiadów z takimi osobami wyniosła 919.
Komentarze