02.01.23, 06:30

Direct marketing skłania Polaków do zakupów

Direct marketing skłania nas do zakupów, fot.: pixabay.com

Poznaliśmy wyniki cyklicznego badania „Stosunek Polaków do drukowanych materiałów reklamowych”. Zeszłoroczna edycja potwierdziła, że Polacy lubią i cenią papierowe reklamy, a Direct Mail, czyli materiały reklamowe dostarczane bezpośrednio do skrzynki, które przykuwają uwagę i skłaniają do działania.

W październiku 2022 r. firma badawcza ARC Rynek i Opinia na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB i działającej w ramach Stowarzyszenia grupy ds. Direct Mail, zrealizowała cykliczne badanie „Stosunek Polaków do drukowanych materiałów reklamowych” i po raz kolejny przeanalizowała postawę wobec papierowych reklam. Ciekawe wyniki dotyczą wydawanych przez sklepy gazetek reklamowych, które dla wielu gospodarstw domowych są głównym źródłem wiedzy o promocjach, a także listów, które są wskazywane jako wiarygodne źródło informacji o ofertach.

Zasięgowe medium

Gazetki papierowe dostarczane do skrzynki otrzymała w minionym roku ponad połowa osób. Ten rodzaj materiałów należy do tych, którym odbiorcy poświęcili najwięcej uwagi – ponad 2/3 osób zapoznało się z nimi choć raz, zaś 18 proc. zadeklarowało, że robi to bardzo często lub często. Aż 36 proc. wszystkich respondentów preferuje gazetki papierowe - to najlepszy wynik wśród wszystkich rodzajów gazetek: gazetki elektroniczne wybiera co trzeci Polak, a gazetki mobilne w aplikacji - co piąty. Dla 43 proc. źródłem informacji o promocjach są gazetki wrzucane do skrzynki, dla 30 proc. - te, które znajdują się w aplikacji sklepu.

Cotygodniowa dawka użytecznych informacji zakupowych

Są trzy główne powody, dla których lubimy korzystać z papierowych gazetek. 43 proc. badanych deklaruje, że korzystają z gazetek, bo dostaje gazetki do swojej skrzynki, a 35 proc. - bo gazetka to dobra forma przeglądania i porównywania promocji. Po drugiej stronie najważniejszym powodem niekorzystania z gazetki jest niechęć do gromadzenia papieru - takie zdanie wyraził co drugi respondent.

Warto zaznaczyć, że aż 86 proc. osób czyta gazetki dostarczane do skrzynki; 60 proc. użytkowników gazetek korzysta z nich co najmniej raz w tygodniu, 45 proc. deklaruje, że znajduje atrakcyjne dla nich promocje, a 44 proc. robi zakupy wykorzystując informacje z tego medium.

Co się chowa w skrzynce?

Ponad połowa Polaków sprawdza przynajmniej raz dziennie, co trafiło do ich skrzynki pocztowej, a korespondencja reklamowa jest chętnie przeglądana: 82 proc. respondentów deklaruje, że czyta listy reklamowe, 86 proc. przegląda gazetki, a 83 proc. zapoznaje się z ulotkami.

Z badania wynika, że najczęściej imienne listy wysyłają do nas sklepy internetowe (36 proc. osób otrzymało taką korespondencję w ciągu ostatniego roku), banki i instytucje finasowe (odpowiednio 34 proc. badanych) i tradycyjne sklepy spożywcze i wholesale (odpowiednio 33 proc. respondentów). Najrzadziej z tej formy dotarcia do potencjalnego klienta korzystają firmy z branży meblowej, optycznej i motoryzacyjnej - taką przesyłkę doręczono 6 proc., 7 proc. i 9 proc. badanych odpowiednio.

Personalizacja przesyłek działa

Aż 63 proc. Polaków uważa, że kupony rabatowe wysyłane pocztą mogą być atrakcyjną formą skłaniającą do zakupu, 61 proc. deklaruje, że imienny list reklamowy skłania do zapoznania się z jego treścią, a 55 proc. chce otrzymywać listy z przeznaczonymi dla danej osoby promocjami i kuponami rabatowymi. Dla 40 proc. respondentów imienna przesyłka reklamowa to swego rodzaju wyróżnienie, zaś dla 37 proc. oferta w formie listu z imieniem i nazwiskiem odbiorcy jest bezpieczna i godna zaufania.

Informacje o badaniu

Badanie zostało wykonane metodą CAWI na reprezentatywnej próbie N=1046 Polaków w wieku od 18 do 65 lat. Respondentów rekrutowano z panelu badawczego ARC Rynek i Opinia epanel.pl. Zrealizowano również dodatkowe wywiady z osobami, które w ciągu ostatniego roku zetknęły się z ulotkami i gazetkami papierowymi wrzucanymi do skrzynki pocztowej – łączna liczba wywiadów z takimi osobami wyniosła 919.

Komentarze

Powiązane

24.01.25, 11:45
| reklama & PR » informacje
Havas Media pracuje dla marki Melissa Primo Gusto
Agencja Havas Media zwyciężyła w zakończonym w styczniu br. przetargu na obsługę mediową marki Melissa Primo Gusto.
24.01.25, 10:15
| reklama & PR » ludzie
Jan Zagrodzki dołączył do Cut The Mustard
Jan Zagrodzki dołączył do agencji Cut The Mustard i objął stanowisko Business Directora. Kompleksowo zaopiekuje w strukturze kwestie biznesowe, zarówno na polu nowego biznesu, jak i działu obsługi klienta.
24.01.25, 08:30
| reklama & PR » informacje
I po przetargu. Amooco Agency dalej współpracuje z Wedlem
Agencja kreatywna Amooco Agency po raz kolejny została wybrana na partnera marki E.Wedel w zakresie aktywacji prosprzedażowych.
24.01.25, 07:00
| reklama & PR » informacje
LoveBrands Group ponownie wesprze firmę AstraZeneca
Agencja LoveBrands Group po raz kolejny nawiązała współpracę z firmą biofarmaceutyczną AstraZeneca. W ramach umowy agencja realizuje działania komunikacyjne w obszarach diabetologii i kardiologii.
24.01.25, 06:00
| reklama & PR » artykuły
Nowoczesne oblicze reklamy: podsumowanie 2024 roku i prognozy na 2025 z perspektywy Big Better Brands (Kajetan Królikowski)
Kajetan Królikowski z Big Better Brands podsumowuje dla portalmedialny.pl rok 2024 w branży. 
23.01.25, 23:04
| reklama & PR » informacje
Jeremy Sochan ambasadorem marki Rabanne
Luksusowa marka Rabanne zainicjowała kampanię promującą nową odsłonę swojego zapachu – Invictus Parfum, którego twarzą został Jeremy Sochan, jedyny polski koszykarz NBA.
23.01.25, 20:00
| reklama & PR » informacje
Grayling obsłuży Saxo Bank
Saxo Bank, duński specjalista w zakresie handlu i inwestycji online, powierzył Grayling Poland prowadzenie działań komunikacyjnych i zarządzanie wizerunkiem firmy w Polsce.
23.01.25, 14:30
| reklama & PR » informacje
Herbapol. We współpracy z naturą. Marka promuje herbatki owocowe Herbaciany Ogród
W nowej kampanii TV i digitalowej Herbapol-Lublin promuje herbatki owocowe z linii Herbaciany Ogród. To już kolejna odsłona platformy komunikacyjnej „Herbapol. We współpracy z naturą”, która ma podkreśla bliskość marki z naturą, a także jej autentyczność i więź ze współczesnym konsumentem.
23.01.25, 12:20
| reklama & PR » informacje
Marka Cztery Pory Roku ruszyła z sensualną kampanią kremów do rąk
W swojej najnowszej kampanii, zrealizowanej we współpracy z agencją Ancymony (*ancy), marka Cztery Pory Roku (Pharma CF) chce udowodnić, że za pomocą zmysłu wzroku i słuchu można uruchomić także smak, zapach i dotyk.
22.01.25, 15:15
| reklama & PR » ludzie
Jakub Mączka kieruje studiem Motion Capture w Platige Image
Na początku stycznia 2025 r. do zespołu Platige Image dołączył Jakub Mączka, który objął funkcję Head of Motion Capture Studio. To strategiczny krok, mający na celu dalszy rozwój technologii, jak i dywersyfikację projektów studio.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 22.02.25

Do zdobycia jedna gra planszowa.

do 22.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 20.02.25

Do zdobycia jedna książka.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.