13.01.23, 06:30

IAA Polska przeciwko tzw. Ustawie Lex pilot

Lex Pilot, fot.: pixabay.com, licencja otwarta

Organizacja IAA Polska zajęła stanowisko w sprawie zakresu i skutków zmian wprowadzanych do ustawy o radiofonii i telewizji (tzw. Lex pilot) oraz trybu ich procedowania.

IAA Polska apeluje o natychmiastowe zaprzestanie prac nad projektem ustawy wprowadzającej Prawo Komunikacji Elektronicznej (druk sejmowy nr 2862). Przypomnijmy, że IAA Polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy jest organizacją zrzeszającą prawie wszystkich nadawców TV obecnych w Polsce, zarówno publicznych jak i prywatnych, ale też większość podmiotów, dla których reklama TV jest istotnym elementem modelu biznesowego, czyli reklamodawców i pracujące na ich zlecenie agencje.

Jak podkreśla IAA Polska, modyfikacja realizacji zasady must carry, must offer w taki sposób, że obecność na liście kanałów MCMO jednego nadawcy będzie zagwarantowana ustawą, a wszystkich pozostałych rozporządzeniem wydawanym przez organ regulacyjny według niejasnych, nieprecyzyjnych kryteriów - stoi w sprzeczności z zasadą proporcjonalności. Organizacja wskazuje, że należy pamiętać, że procedura wyboru członków organu regulacyjnego (czyli KRRiT – przyp. red.) sprawia, iż jego skład jest odzwierciedleniem aktualnego układu sił politycznych.

Ustawa sprzeczna z zasadą wolności słowa i pluralizmu

IAA Polska przekonuje, że zgodnie z prawem Unii Europejskiej obowiązkowe wyeksponowanie określonych kanałów musi być uzasadnione realizacją interesu publicznego, czyli np. swobodą dostępu do zróżnicowanych treści, opinii, wzorców kulturowych, wolnością słowa, pluralizmem. „Wyeksponowanie na pierwszych pięciu miejscach programów jednego nadawcy również stoi w sprzeczności z tą zasadą” – podkreśla organizacja.

Ustawowe zagwarantowanie pierwszych miejsc programom nadawcy publicznego, który w zasadniczej części finansowany jest z budżetu państwa, a dodatkowo prowadzi działalność reklamową w takim samym zakresie, co nadawcy komercyjni, dla których reklama jest jedynym lub wiodącym źródłem dochodu, według organizacji stanowi jaskrawy przykład dyskryminacji jednej grupy nadawców kosztem drugiej.

Ustawa spowoduje wzrost cen usług? 

IAA Polska zwraca także uwagę, że obowiązek oferowania dostępu do poszczególnych kanałów a'la carte zamiast w pakietach będzie skutkował wzrostem cen usług TV. Natomiast w sytuacji, gdy znacząca część odbiorców nie zaakceptuje wyższych cen - kanały niszowe utrzymujące się głównie z reklam stracą zasięg, a zatem również przychody reklamowe, co w konsekwencji doprowadzi do ich upadku i zubożenia oferty programowej dla wszystkich odbiorców.

Organizacja przypomina również, że obowiązek oferowania dostępu a’la carte jest sprzeczny z aktualnie obowiązującymi umowami licencyjnymi, a dodatkowo nie uwzględnia możliwości technicznych (część programów nadal rozprowadzana jest analogowo) i kosztów związanych z realizacją tego obowiązku. Dodatkowe obowiązki nadawców działających na podstawie polskich koncesji mają skutkować uprzywilejowaną pozycją nadawców zagranicznych, którzy nie będą podlegali polskiej ustawie o radiofonii i telewizji.

Bez konsultacji i dyskusji

IAA Polska w pierwszej kolejności wskazuje, że projektowi ustawy nie towarzyszy ocena skutków wprowadzanej regulacji. Dotyczy to zarówno skutków społecznych jak i gospodarczych, przede wszystkim kosztów tych zmian i konsekwencji wynikających z aktualnie obowiązujących umów licencyjnych, abonenckich i innych.

Organizacja zwraca uwagę, że sporządzenie OSR nie było możliwe, ponieważ w żadnej formie nie odbyły się konsultacje społeczne, które oprócz tego, że wynikają wprost z Regulaminu Pracy Rady Ministrów, wydają się oczywiste zważywszy na rewolucyjny charakter proponowanych zmian, wywracający modele biznesowe większości podmiotów obecnych na rynku TV w Polsce lub uzależnionych od stabilności tego rynku.

„Wszystkie okoliczności wskazane powyżej skłaniają do wniosku, że w trakcie procedowania projektu ustawy „Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej” naruszona została zasada państwa prawnego zagwarantowana w Konstytucji RP, zaufanie do instytucji Państwa, zasad stanowienia dobrego prawa, poszanowania dla praw nabytych” – czytamy w komunikacie IAA Polska.

Organizacja mając świadomość konieczności implementacji do polskiego systemu prawnego Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej, apeluje o przeprowadzenie tego procesu w sposób transparentny, przede wszystkim poprzedzony szerokimi konsultacjami z wszystkimi grupami podmiotów i organizacjami związanymi z polskim rynkiem nadawców telewizyjnych. Jednocześnie domaga się wstrzymania prac nad projektem skierowanym do Sejmu, procedowanym z naruszeniem podstawowych zasad prowadzenia procesu legislacyjnego, szkodzącym nadawcom i operatorom, ale przede wszystkim polskim widzom.

Pismo podpisał w imieniu organizacji Jerzy Minorczyk, Dyrektor generalny IAA Polska, Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy.

Komentarze

Powiązane

16.05.24, 11:33
| telewizja / VOD » informacje
Nowy skład Komisji Etyki TVP
Władze Telewizji Polskiej SA w likwidacji powołały siedmioro nowych członków Komisji Etyki TVP XIV kadencji.
14.05.24, 23:50
| telewizja / VOD » seriale | kultura » film
Śleboda. Ruszyły zdjęcia do nowego serialu SkyShowtime Original
Serwis SkyShowtime ogłosił rozpoczęcie zdjęć do nowej polskiej produkcji oryginalnej – "Śleboda". Produkcja jest serialową adaptacją popularnego etno-kryminału. W rolach głównych serialu Śleboda wystąpią Maria Dębska, Maciej Musiał i Piotr Pacek.
12.05.24, 12:00
| telewizja / VOD » informacje
Telewizja Polska ogłasza beneficjentów 31. akcji charytatywnej Reklama Dzieciom
Siedemdziesiąt organizacji i placówek zostało beneficjentami 31. akcji charytatywnej „Reklama Dzieciom”, organizowanej przez Telewizję Polską. Dochód ze specjalnego bloku reklamowego wyemitowanego 25 i 26 grudnia 2023 r. w TVP1, wyniósł  1 640 000 zł.  Akcję wsparło piętnastu  reklamodawców.
11.05.24, 20:32
| telewizja / VOD » informacje
Dodatkowe kanały Eurosportu w ofercie Play na czas igrzysk olimpijskich w Paryżu
Warner Bros Discovery w Polsce i Play ogłaszają współpracę, dzięki której abonenci platformy telewizyjnej Play zyskują dostęp do transmisji z Igrzysk Olimpijskich Paris 2024 na ośmiu kanałach okazjonalnych Eurosportu. 
10.05.24, 13:00
| telewizja / VOD » ludzie
Isobel Yeung dołącza do CNN
Isobel Yeung zajęła stanowisko korespondentki międzynarodowej w biurze sieci CNN w Londynie. Znana ze swoich śledztw i przełomowych reportaży ze stref konfliktów na całym świecie, Yeung będzie relacjonować najważniejsze wydarzenia dla telewizyjnych i cyfrowych platform CNN.
10.05.24, 08:30
| telewizja / VOD » informacje
1,7 mln widzów obejrzało transmisję 68. Konkursu Piosenki Eurowizji 2024 w TVP
We wtorek, 7 maja br. ponad 1,7 mln widzów przy udziałach na poziomie 16,5 proc. obejrzało w TVP1 i TVP Polonia pierwszy półfinał 68. Konkursu Piosenki Eurowizji 2024 z udziałem reprezentantki Polski.
10.05.24, 06:30
| telewizja / VOD » ludzie
Iwona Poreda-Łakomska w zespole programu Reporterzy (TVP1)
Iwona Poreda-Łakomska wzmocniła zespół programu interwencyjnego „Reporterzy” TVP1. Razem z Pawłem Gregorowiczem pokieruje pracą redakcji. Wesprze go w kreowaniu tematów reportaży poruszanych w programie i nadzorowaniu wydań.
09.05.24, 22:25
| telewizja / VOD » ludzie | reklama & PR » ludzie
Z telewizji do MediaMarktPolska. Maciej Dolega szefem PR i rzecznikiem prasowym
Na początku maja br. Maciej Dolega został szefem działu PR i rzecznikeim prasowym MediaMarkt Polska.
09.05.24, 16:45
| telewizja / VOD » informacje
Ruszyły castingi do nowych edycji programów The Voice
Twórcy programów "The Voice of Poland", "The Voice Senior" oraz "The Voice Kids" rozpoczęli poszukiwania nowych muzycznych talentów z całej Polski. Do nowych edycji talent show można zgłaszać się przez internet. 
09.05.24, 07:30
| telewizja / VOD » informacje
Hokejowe Mistrzostwa Świata w kanałach Polsat Sport. Nadawca szykuje widowiskową scenografię i rozbudowany program
10 maja br. ruszają Hokejowe Mistrzostwa Świata . Kanały z rodziny Polsat Sport pokażą wszystkie 64 mecze mistrzostw na żywo z polskim komentarzem. Transmisjom towarzyszyć będzie rozbudowany program studyjny z udziałem czołowych ekspertów, komentatorów oraz gwiazd hokeja.