09.02.23, 06:30

Podsumowanie 2022 r. według Radka Grzybowskiego (19 Południk)

Radek Grzybowski, fot.: materiały prasowe

Wydarzenia i zjawiska na rynku reklamy w 2022 r. podsumowuje Radek Grzybowski (19 Południk).

Bez wątpienia najważniejszym zdarzeniem tego roku, o najmocniejszym i jednocześnie potwornym wpływie na całe społeczeństwa, był wybuch wojny w Ukrainie i jej konsekwencje. W obliczu tej tragedii wszelkie działania branżowe schodzą na zdecydowanie dalszy plan i stają się wręcz nieistotne. Zawężając perspektywę tych dramatycznych wydarzeń do naszej branży, na pewno obserwujemy zmianę w zachowaniu zarówno konsumentów, jak i biznesu.

Strategia na wyjście z kryzysu

Dużo zmian przyniosła również niestabilna sytuacja na rynku energetycznym, finansowym i społecznym. Naturalnym jest, że branża marketingowa odczuwa te napięcia jako jedna z pierwszych – niepewne budżety reklamowe, nierozstrzygnięte przetargi czy też zamrożone kampanie na pewno będą dużym wyzwaniem na najbliższy rok dla niemal każdej agencji. Również z perspektywy klientów nie będzie to łatwy czas. Przed nimi decyzje dotyczące znalezienia swojego miejsca na rynku w czasie zawirowań. Wierzę, że ci, którzy zdecydują się na umocnienie relacji na linii marka - agencja oraz na przemyślaną strategię i skuteczną komunikację, wyjdą z kryzysu obronną ręką. 

Czy AI zastąpi kreatywnych?

Rozwój sztucznej inteligencji i jej oddziaływanie na obszary działania marketingowców, grafików czy copywriterów to jeden z tematów, który coraz częściej pojawia się w dyskusjach. Wpływ AI na naszą aktualną i przyszłą pracę jest nieunikniony – z jednej strony daje masę nowych możliwości i pozwala na zautomatyzowanie niektórych procesów, z drugiej stwarza pytania na temat zasadności i przyszłości niektórych stanowisk branży kreatywnej. Jedno jest pewne, każda technologia to szansa na rozwój, dlatego nie należy jej bagatelizować, tylko się z nią zaprzyjaźnić. 

Radar na ściemę 

Mocne zmiany na rynku dostrzegam w społecznym wymiarze komunikacji marek. Radar odbiorców na green washing i pozorne kampanie CSR działa coraz sprawniej. W marketingu jest coraz mniej miejsca na ściemę, a źródłem tożsamości firm i marek stają się faktyczne działania, niosące realną wartość społeczną. Przed nami czas odważnych działań balanced development, czego doskonałym przykładem jest np. Patagonia. 

To, co nas czeka w najbliższym czasie, to umiejętność dostosowania się i elastyczności, czyli strategia zwinności. Dynamika zmian postaw, wartości, technologii czy ekonomii jest tak duża, że szybkie i trafne podejmowanie decyzji będzie miało kluczowe znaczenie w kontekście zarządzania komunikacją marketingową i biznesową.

Podsumowanie wydarzeń w 19 Południku

Najważniejsze zmiany

Ubiegły rok był dla nas czasem rozwoju kompetencji strategiczno-kreatywnych. Skupiliśmy się nabudowaniu długoterminowych relacji oraz wysokiej jakości dostarczanych projektów. Konsekwencją tych założeń było poszerzanie kompetencji strategii, designu, motion designu oraz technologii (UX/UI, www). W 2022 r. zwiększyliśmy również naszą ofertę o działania employer brandingowe oraz zainwestowaliśmy w rozwój produktu cyfrowego oferowanego klientom w technologii PWA do samodzielnego tworzenia i zarządzania serwisami www, co pozwala na tworzenie narzędzi, dzięki którym nasi klienci mogą w łatwy sposób zarządzać treściami w serwisie.

W ramach struktur agencji powstała również nowa komórka Lab19, która odpowiada za projekty w obszarze designu, projektowania wizualnego, motion designu i nowych technologii.

Zmiany personalne

Zespół 19 Południka został wzmocniony nowymi specjalistami i specjalistkami – Barbara Szatanik dołączyła na stanowisko head of strategy, Jakub Matuszczak na stanowisko motion designer, Mateusz Stawiarski jako graphic designer, Nadine Reich jako project manager, Joanna Kowieska na stanowisko PR & marketing manager, a Jacek Barwacz jako senior UX/UI designer.

Nagrody 

W 2022 roku zdobyliśmy srebrną statuetkę (najwyższą w naszej kategorii) w konkursie IAB MIXX Awards za kampanię #TeżToMiałam dla klienta Recordati Polska i marki Gynoxin. Za tą samą kampanię zostaliśmy nominowani w konkursie Projekt Roku Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej

Kampania dla Gemini Park Tychy za działania art brandingowe z nieznanym dziełem Edwarda Dwurnika zapewniła nam złoto w PRCH Retail Awards – najważniejszym konkursie branży retail. 

W raporcie Agencje Reklamowe i Domy Mediowe 2022, przygotowanym przez redakcję „Media Marketing Polska” oraz Kantar, jesteśmy jedną z najlepiej ocenianych agencji reklamowych w Polsce. Nasi klienci szczególnie wysokie oceny przyznali nam za zadowolenie ze współpracy z naszą agencją, obsługę klienta oraz za badania, strategię i analizy.

Najwyższą ocenę, czyli 5 na 5 kciuków w górę, otrzymaliśmy również w raporcie Panorama Reklamy 2022 przygotowanym przez redakcję magazynu „Press”. To nasz debiut w tej publikacji, dlatego tak dobry wynik szczególnie nas cieszy.  

Realizacje 

Ostatni rok obfitował w przetargi, czego efektem są nowe marki w portfolio agencji. Wśród nich jest m.in. Atlanta Poland (Bakal), IBSS Biomed (Latopic), Philip Morris (IQOS), Oriflame (Waunt), Recordati (Gynoxin), Dr.Oetker czy Colliers. Jednocześnie kontynuowaliśmy i rozwijaliśmy współpracę z naszymi dotychczasowymi klientami: Dan Cake, Kaufland Polska, Exfluency, Fundacja Dzieciom „Zdążyć z pomocą”, SPP, TDJ Estate, Gemini Park Holding oraz Stovit. 

Kampanie

W ubiegłym roku stworzyliśmy wiele angażujących, skutecznych i dobrze przemyślanych kampanii. Wśród tych, które mocno się wyróżniają ze względu na swoje kreacje i koncept, jest nagradzana i doceniana w branży realizacja dla marki Gynoxin pod hasłem #TeżToMiałam, dotycząca zdrowia intymnego nastolatek. W tym miejscu warto również przywołać kampanię dla marki Waunt by Oriflame, w której postawiliśmy na nasze doświadczenie w art brandingu, a do współpracy zaprosiliśmy jedną z czołowych polskich projektantek – Beatę Śliwińską (Barrakuz). 

Radek Grzybowski

Strategy director i założyciel 19 Południka. Pracował, m.in. dla marek takich jak: ING Bank Śląski, Grupa Żywiec, Aviva, LOT, Audi, Castorama, Volvo Trucks, Goodyear, Philip Morris, Oriflame, L’Oreal, Dan Cake i wielu innych. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt nagród branżowych, m.in. Effie, MIXX Awards, MIXX Awards, Innovation Awards, KTR czy Kreatura.

Komentarze

Powiązane

14.10.24, 08:55
| reklama & PR » ludzie
Mateusz Michalczyk i Krystian Wojtkowski dołączyli do Publicis Worldwide Poland
Do Publicis Worldwide Poland dołączył nowy, seniorski team kreatywny - Mateusz Michalczyk i Krystian Wojtkowski.
13.10.24, 20:50
| reklama & PR » informacje
WWF Polska razem z first aid communication team wzywają do działania na rzecz planety
Agencja first aid communication team po raz kolejny realizuje działania komunikacyjne dla Living Planet Report (LPR) Fundacji WWF, raportu, w którym publikowane są wyniki monitoringu obrazujące globalne trendy populacji i gatunków dzikich zwierząt.
13.10.24, 14:01
| reklama & PR » informacje
Małgorzata Rozenek-Majdan będzie dalej ambasadorką Clarins Polska
Polski dystrybutor marki Clarins będzie kontynuował współpracę z Małgorzatą Rozenek-Majdan w roli ambasadorki. Prezenterka będzie współtworzyć lokalną tożsamość marki, angażując się w szerokie działania promocyjne.
13.10.24, 08:00
| reklama & PR » informacje
Bliki w Bloku. Czteroodcinkowa seria z udziałem influencerów
Agencje należące do Publicis Groupe Polska przygotowały dla marki Blik kolejny niestandardowy projekt reklamowy – czteroodcinkową serię „Bliku w Bloku”.
12.10.24, 20:00
| reklama & PR » informacje
PZU promuje ubezpieczenia NNW dla studentów
PZU w swojej najnowszej kampanii ubezpieczeń promuje NNW dla studentów. Przy tworzeniu kreacji kampanii wykorzystywano sztuczną inteligencję. 
12.10.24, 16:00
| reklama & PR » ludzie
Paulina Kowol na pokładzie Papaya Roster
Do zespołu Papaya Roster dołączyła autorka zdjęć Paulina Kowol.
12.10.24, 12:00
| reklama & PR » informacje
Familijne sponsorem podcastu Co powie Tata?
Marka Familijne została sponsorem II sezonu podcastu Onetu pt. „Co powie Tata?”, który porusza temat relacji ojców z dziećmi. W nowej serii, liczącej 10 odcinków, mężczyźni dzielą się osobistymi doświadczeniami i refleksjami na temat ojcostwa.
12.10.24, 08:00
| reklama & PR » informacje
Eurowag klientem portfolio Lightscape
Agencja Lightscape rozpoczęła współpracę z europejską firmą technologiczną i partnerem europejskiego sektora komercyjnego transportu drogowego (KTD) – Eurowag.
11.10.24, 19:45
| reklama & PR » informacje
REHAU uruchamia pogram lojalnościowy dla stolarzy
Agencja MPL Verbum zdobyła budżet REHAU na opracowanie nowego programu lojalnościowego skierowanego do firm stolarskich oraz hurtowni branżowych. Program ma nie tylko cel sprzedażowy.
11.10.24, 18:45
| reklama & PR » informacje
Dariusz Baryga ambasadorem marki Kohersen
Kohersen rozpoczął współpracę z szefem kuchni Dariuszem Barygą, który został ambasadorem marki i poprowadzi jej kanał YouTube. Marka objęła również patronatem warsztaty w studio kulinarnym kucharza.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

dyrektor Zamojskiego Domu Kultury w Zamościu

Miasto Zamość | inne

Przejdź do oferty

Kierownik/Kierowniczka Działu Promocji

Teatr KTO | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 09.11.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.11.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki. 

do 09.11.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

25.10.2024 r., Campus Google, Warszawa.semWaw#3