09.02.23, 06:30

Podsumowanie 2022 r. według Radka Grzybowskiego (19 Południk)

Radek Grzybowski, fot.: materiały prasowe

Wydarzenia i zjawiska na rynku reklamy w 2022 r. podsumowuje Radek Grzybowski (19 Południk).

Bez wątpienia najważniejszym zdarzeniem tego roku, o najmocniejszym i jednocześnie potwornym wpływie na całe społeczeństwa, był wybuch wojny w Ukrainie i jej konsekwencje. W obliczu tej tragedii wszelkie działania branżowe schodzą na zdecydowanie dalszy plan i stają się wręcz nieistotne. Zawężając perspektywę tych dramatycznych wydarzeń do naszej branży, na pewno obserwujemy zmianę w zachowaniu zarówno konsumentów, jak i biznesu.

Strategia na wyjście z kryzysu

Dużo zmian przyniosła również niestabilna sytuacja na rynku energetycznym, finansowym i społecznym. Naturalnym jest, że branża marketingowa odczuwa te napięcia jako jedna z pierwszych – niepewne budżety reklamowe, nierozstrzygnięte przetargi czy też zamrożone kampanie na pewno będą dużym wyzwaniem na najbliższy rok dla niemal każdej agencji. Również z perspektywy klientów nie będzie to łatwy czas. Przed nimi decyzje dotyczące znalezienia swojego miejsca na rynku w czasie zawirowań. Wierzę, że ci, którzy zdecydują się na umocnienie relacji na linii marka - agencja oraz na przemyślaną strategię i skuteczną komunikację, wyjdą z kryzysu obronną ręką. 

Czy AI zastąpi kreatywnych?

Rozwój sztucznej inteligencji i jej oddziaływanie na obszary działania marketingowców, grafików czy copywriterów to jeden z tematów, który coraz częściej pojawia się w dyskusjach. Wpływ AI na naszą aktualną i przyszłą pracę jest nieunikniony – z jednej strony daje masę nowych możliwości i pozwala na zautomatyzowanie niektórych procesów, z drugiej stwarza pytania na temat zasadności i przyszłości niektórych stanowisk branży kreatywnej. Jedno jest pewne, każda technologia to szansa na rozwój, dlatego nie należy jej bagatelizować, tylko się z nią zaprzyjaźnić. 

Radar na ściemę 

Mocne zmiany na rynku dostrzegam w społecznym wymiarze komunikacji marek. Radar odbiorców na green washing i pozorne kampanie CSR działa coraz sprawniej. W marketingu jest coraz mniej miejsca na ściemę, a źródłem tożsamości firm i marek stają się faktyczne działania, niosące realną wartość społeczną. Przed nami czas odważnych działań balanced development, czego doskonałym przykładem jest np. Patagonia. 

To, co nas czeka w najbliższym czasie, to umiejętność dostosowania się i elastyczności, czyli strategia zwinności. Dynamika zmian postaw, wartości, technologii czy ekonomii jest tak duża, że szybkie i trafne podejmowanie decyzji będzie miało kluczowe znaczenie w kontekście zarządzania komunikacją marketingową i biznesową.

Podsumowanie wydarzeń w 19 Południku

Najważniejsze zmiany

Ubiegły rok był dla nas czasem rozwoju kompetencji strategiczno-kreatywnych. Skupiliśmy się nabudowaniu długoterminowych relacji oraz wysokiej jakości dostarczanych projektów. Konsekwencją tych założeń było poszerzanie kompetencji strategii, designu, motion designu oraz technologii (UX/UI, www). W 2022 r. zwiększyliśmy również naszą ofertę o działania employer brandingowe oraz zainwestowaliśmy w rozwój produktu cyfrowego oferowanego klientom w technologii PWA do samodzielnego tworzenia i zarządzania serwisami www, co pozwala na tworzenie narzędzi, dzięki którym nasi klienci mogą w łatwy sposób zarządzać treściami w serwisie.

W ramach struktur agencji powstała również nowa komórka Lab19, która odpowiada za projekty w obszarze designu, projektowania wizualnego, motion designu i nowych technologii.

Zmiany personalne

Zespół 19 Południka został wzmocniony nowymi specjalistami i specjalistkami – Barbara Szatanik dołączyła na stanowisko head of strategy, Jakub Matuszczak na stanowisko motion designer, Mateusz Stawiarski jako graphic designer, Nadine Reich jako project manager, Joanna Kowieska na stanowisko PR & marketing manager, a Jacek Barwacz jako senior UX/UI designer.

Nagrody 

W 2022 roku zdobyliśmy srebrną statuetkę (najwyższą w naszej kategorii) w konkursie IAB MIXX Awards za kampanię #TeżToMiałam dla klienta Recordati Polska i marki Gynoxin. Za tą samą kampanię zostaliśmy nominowani w konkursie Projekt Roku Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej

Kampania dla Gemini Park Tychy za działania art brandingowe z nieznanym dziełem Edwarda Dwurnika zapewniła nam złoto w PRCH Retail Awards – najważniejszym konkursie branży retail. 

W raporcie Agencje Reklamowe i Domy Mediowe 2022, przygotowanym przez redakcję „Media Marketing Polska” oraz Kantar, jesteśmy jedną z najlepiej ocenianych agencji reklamowych w Polsce. Nasi klienci szczególnie wysokie oceny przyznali nam za zadowolenie ze współpracy z naszą agencją, obsługę klienta oraz za badania, strategię i analizy.

Najwyższą ocenę, czyli 5 na 5 kciuków w górę, otrzymaliśmy również w raporcie Panorama Reklamy 2022 przygotowanym przez redakcję magazynu „Press”. To nasz debiut w tej publikacji, dlatego tak dobry wynik szczególnie nas cieszy.  

Realizacje 

Ostatni rok obfitował w przetargi, czego efektem są nowe marki w portfolio agencji. Wśród nich jest m.in. Atlanta Poland (Bakal), IBSS Biomed (Latopic), Philip Morris (IQOS), Oriflame (Waunt), Recordati (Gynoxin), Dr.Oetker czy Colliers. Jednocześnie kontynuowaliśmy i rozwijaliśmy współpracę z naszymi dotychczasowymi klientami: Dan Cake, Kaufland Polska, Exfluency, Fundacja Dzieciom „Zdążyć z pomocą”, SPP, TDJ Estate, Gemini Park Holding oraz Stovit. 

Kampanie

W ubiegłym roku stworzyliśmy wiele angażujących, skutecznych i dobrze przemyślanych kampanii. Wśród tych, które mocno się wyróżniają ze względu na swoje kreacje i koncept, jest nagradzana i doceniana w branży realizacja dla marki Gynoxin pod hasłem #TeżToMiałam, dotycząca zdrowia intymnego nastolatek. W tym miejscu warto również przywołać kampanię dla marki Waunt by Oriflame, w której postawiliśmy na nasze doświadczenie w art brandingu, a do współpracy zaprosiliśmy jedną z czołowych polskich projektantek – Beatę Śliwińską (Barrakuz). 

Radek Grzybowski

Strategy director i założyciel 19 Południka. Pracował, m.in. dla marek takich jak: ING Bank Śląski, Grupa Żywiec, Aviva, LOT, Audi, Castorama, Volvo Trucks, Goodyear, Philip Morris, Oriflame, L’Oreal, Dan Cake i wielu innych. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt nagród branżowych, m.in. Effie, MIXX Awards, MIXX Awards, Innovation Awards, KTR czy Kreatura.

Komentarze

Powiązane

30.11.23, 10:58
| reklama & PR » informacje
Cukier Królewski akcję ramach akcji Piecz, Przerabiaj, Podziel się uruchamia lodówki społeczne
Marka Cukier Królewski wzmacnia i rozwija kampanię „Piecz, Przerabiaj, Podziel się” i. „Królewski” w myśl hasła „Gdzie dobro króluje, nic się nie marnuje”, wspólnie z Fundacją Weź Pomóż, uruchamia lodówki społeczne.
30.11.23, 09:35
| reklama & PR » informacje
Wafelki Góralki będą dalej współpracować z Dziadkiem do orzechów
Producent wafelków Góralki, IDC Polonia, podjął decyzję o przedłużeniu współpracy z agencją reklamową Dziadek do orzechów. Będzie to czwarty rok współpracy między marką a agencją.
30.11.23, 07:30
| reklama & PR » informacje
SEM House z Grupy RTB House debiutuje na rynku digital marketingu
Globalna spółka MarTech, RTB House, ogłosiła powstanie agencji digitalowej SEM House, skupiającej się głównie na planowaniu i realizacji usług marketingu w przeglądarkach internetowych.
29.11.23, 18:43
| reklama & PR » informacje
Starcom wygrywa przetarg Amnesty International
Agencja mediowa Starcom (Publicis Groupe) wygrała przetarg mediowy i rozpoczyna współpracę z Amnesty International Polska – organizacją pozarządową działającą w obronie praw człowieka.
29.11.23, 16:00
| reklama & PR » informacje
ORLEN przedłuża na trzy kolejne lata współpracę z Robertem Kubicą
Robert Kubica przez kolejne trzy lata będzie kontynuować współpracę z ORLENEM jako jeden z głównych ambasadorów marki koncernu.
29.11.23, 14:45
| reklama & PR » informacje
DDB Warsaw wygrywa w przetargu Allegro na obsługę strategiczną i kreatywną
Przetarg na obsługę strategiczno-kreatywną marki Allegro wygrała agencja DDB Warsaw. Podmiot będzie obsługiwać Allegro na rynku polskim i czeskim, a docelowo również na pozostałych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej.
29.11.23, 13:30
| reklama & PR » informacje
Mars Wrigley promuje limitowaną świąteczną ofertę produktów
Mars Wrigley przygotował limitowaną ofertę produktów marek M&M’s oraz Maltesers. Dodatkowo w telewizji oraz mediach społecznościowych można zobaczyć dedykowaną reklamę M&M’s.
29.11.23, 09:30
| reklama & PR » informacje
Streetcom zwycięzcą przetargu na dwie kampanie dla Purina
Agencja Streetcom wygrała przetarg na realizację dwóch projektów dla marki Purina. W ramach wygranego przetargu agencja odpowiada za realizację kampanii influencer marketingowych dla specjalistycznych linii produktów Purina Dentalife i Purina ProPlan Cat Sterilised.
29.11.23, 08:30
| telewizja / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
Biuro Reklamy TVP przeprowadzi aukcję na sponsoring aplikacji TVP Sport
Biuro Reklamy TVP przedstawiło zasady aukcji w aplikacjach TVP SPORT. Licytacja odbędzie się w dniach 12-14 grudnia br., a jej przedmiotem będzie sponsoring aplikacji na wyłączność.
29.11.23, 07:30
| reklama & PR » informacje
Marka kosmetyków Gisada klientem oLIVE media
Szwajcarska marka luksusowych kosmetyków Gisada, dostępnych w sieci Douglas, powierzyła obsługę działań PR na polskim rynku agencji oLIVE media.