27.01.23, 06:30
Podsumowanie 2022 r.: Izabela Albrychiewicz (GroupM)
Izabela Albrychiewicz (GroupM) podsumowuje wydarzenia na rynku reklamy w 2022 roku.
Podsumowanie wydarzeń i zjawisk na rynku w 2022 r.
W rynek, już wcześniej zmęczony pandemią, uderzyły wstrząsy wojenne. Wraz z rosnącą niepewnością, rosła też inflacja - tak więc na poziomie makroekonomicznym otoczenie biznesowe mieliśmy w 2022 r. niezbyt sprzyjające, mówiąc łagodnie. Niemniej jednak branża w tym warunkach radziła sobie całkiem dobrze.
W 2022 r. obserwowaliśmy dalsze spadki linearnej telewizji i jednoczesny wzrost rynku platform streamingowych (oraz ich otwieranie się na reklamy), oraz rozwój addressable TV w obszarze OTT, ale również i w linearnej telewizji. To przesuwanie się środka ciężkości konsumpcji treści „telewizyjnych” w kierunku VOD, wraz z ciągłym wzrostem digitalu, kształtuje obecnie krajobraz mediów i reklamy i tak będzie w kolejnych latach.
Istotnym w naszej branży trendem w ostatnim czasie jest tworzenie w Polsce międzynarodowych hubów - my w GroupM już pod koniec 2021 r. podjęliśmy decyzję o stworzeniu takiego hubu w Warszawie i cały rok 2022 to był szybki rozwój tego projektu, a więc budowanie zespołu specjalistów w obszarach technologii wspierających planowanie komunikacji (jak m.in. search, programmatic, social, ad ops itp.). Hub pracuje przede wszystkim dla globalnych i regionalnych marketerów, prowadzących równoległe działania na wielu rynkach.
Bardzo dużo działo się w 2022 r. też na rynku digitalowym, a w szczególności w ecommerce. Nie sposób tu nie wspomnieć, np. o dynamicznym „wejściu smoka” Shopee na polski rynek marketplace'ów. Ogromne inwestycje, szybki wzrost i już po kilku miesiącach duże problemy, aż wreszcie ogłoszone ostatnio wyjście z Polski, pozwoliły nam zaobserwować w ciągu jednego roku w zasadzie pełny cykl życia platformy sprzedażowej, co zapewne będzie ciekawym case study dla całego rynku, do przeanalizowania w 2023 r.
Na rynku marketplace’ów w ogóle bardzo dużo się działo w mijającym roku. Mogliśmy z ciekawością obserwować „ucieczkę do przodu” Allegro, które ciągle pracowało nad tym, by użyteczność platformy dla konsumenta była coraz lepsza, jak i zadbało o poszerzanie zasięgu na inne rynki (akwizycja grupy Mall). Bardzo wyraźny był też rozwój retail mediów, czyli oferty płatnych narzędzi promocyjnych na platformach sprzedażowych i myślę, że to będzie silny trend także w 2023 r.
Podsumowanie wydarzeń w GroupM w 2022 r.
Rok był oczywiście zdominowany przez wydarzenia wojenne, ale to dotknęło wszystkich, nie tylko naszą Grupę, bo wojna zdominowała większość aspektów naszego życia prywatnego i biznesowego. Tak więc nie chciałabym tu już o tym zbyt długo mówić, niemniej jednak chcę powiedzieć jedno - byłam w tym roku bardzo dumna z całego zespołu GroupM, który bardzo aktywnie zaangażował się zarówno w akcję relokacyjną dla pracowników GroupM z Kijowa, jak i szeroko - w pomoc naszym sąsiadom dotkniętym wojennym kataklizmem.
Jeśli chodzi o kwestie biznesowe, to bardzo ważne dla GroupM w 2022 r. było budowanie fundamentów pod nowy obszar działań – addressable TV. GroupM jako pierwsza grupa mediowa w Polsce realizowała w 2022 r. kampanie z wykorzystaniem oferty addressable TV grupy TVN. Wyniki testów dowodziły efektywności kosztowej tego narzędzia, zarówno w przypadku kampanii ściśle targetowanych geograficznie, jak i w kampaniach różnicujących przekazy kierowane do innych segmentów klientów danego marketera. Kilka ostatnich miesięcy roku to też intensywne testowanie technologii Finecast i wreszcie na początku nowego roku oficjalnie uruchamiamy agencję Finecast w Polsce (szefem tej nowej marki w GroupM będzie wieloletni ekspert grupy związany z rynkiem multiscreen - Maciej Olenderczyk).
Polska jest 15 rynkiem, na którym Finecast rozpoczął działalność, po m.in. USA, Wielkiej Brytanii, Australii, Hiszpanii i Indiach. Agencja specjalizuje się w technologiach reklamowych umożliwiających planowanie ściśle stargetowanych kampanii wideo.
Ideą Finecast jest integrowanie oferty stacji TV oraz serwisów OTT/VOD w ramach jednego systemu do planowania, optymalizacji i zakupu kampanii. Dla reklamodawcy oznacza to wygodę zakupu kampanii w różnych kanałach wideo (od linearnej TV po aplikacje OTT na telewizory) w jednym miejscu i w oparciu o spójne dane od zewnętrznych dostawców, a także z opcją wykorzystania 1-st party data.
Myślę, że 2023 r. będzie tym czasem, w którym Addressable TV stanie się w Polsce już nie tylko obszarem ciekawych testów i pierwszych kampanii (jak to było w 2022), ale dodatkowym i coraz chętniej wykorzystywanym przez marketerów kanałem komunikacji.
Na koniec chciałabym dodać, że 2022 to był dla GroupM bardzo udany rok w kontekście poszerzania portfolio klientów. Wygrany największy przetarg mediowy mijającego roku w Polsce, czyli budżet L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie (Wavemaker będzie go obsługiwał w Polsce, Łotwie, Litwie i w Estonii), pozyskanie obsługi gwiazdy polskiej sieci, czyli OLX (ten budżet zdobył Mindshare), BSH Bosch/Siemens (zdobyty przez Mediacom), czy regionalny budżet SkyShowtime, nowego gracza na rynku streamingu wideo - to tylko kilka perełek, które trafiły do GroupM w 2022 r.
Izabela Albrychiewicz
CEO GroupM Poland & Cluster Lead CEE. Od ponad 20 lat współtworzy polski rynek reklamy. Karierę zawodową w reklamie rozpoczęła w grupie Publicis, a od 1999 r. pracuje dla WPP. Dołączyła wówczas jako dyrektor mediów do agencji MEC. W 2009 r. awansowała na stanowisko dyrektora zarządzającego, a w roli CEO pracowała od 2011 r. Pod jej sterami firma umacniała się na pozycji czołowej agencji mediowej w Polsce, prowadząc w kolejnych zestawieniach RECMA i rankingach efektywności Effie. Po fuzji MEC i Maxusa w 2018 r. Albrychiewicz stanęła na czele Wavemaker, a kilka miesięcy później sieć awansowała ją na stanowisko lidera regionu. Następnie, w kwietniu 2019 r. została CEO GroupM, w której siły łączą wszystkie agencje mediowe należące do WPP (Wavemaker, MediaCom i Mindshare). W 2021 r. sieć poszerzyła jej kompetencje o rozwój oferty GroupM na rynkach regionu CEE.
Izabela Albrychiewicz aktywnie uczestniczy w kształtowaniu standardów branży reklamowej. Jako członek zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR odpowiadała za komitet konkursu EFFIE, była jurorem konkursu MediaTrendy. W 2015 r. jako jedyna przedstawicielka polskiej branży reklamowej oceniała kampanie na Media Global Awards. Osiągnięcia biznesowe i aktywność na forum branży doceniane były w licznych konkursach – Izabela Albrychiewicz była pierwszą kobietą uhonorowaną tytułem AdMana przez magazyn “Press” w 2014 r., pięć lat później branża nagrodziła ją tym tytułem po raz drugi, a w 2022 r. po raz trzeci. Z kolei “Wprost” wyróżnił ją tytułem Wizjonerki XXI wieku. Obecnie jest członkinią Rady Nadzorczej SAR, zasiada w Zarządzie IAA Polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy. W 2020 r. IAB przyznało Izabeli Albrychiewicz tytuł Człowieka Roku.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęDo zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze