31.01.23, 06:30

Podsumowanie 2022 r.: Katarzyna Szybowska-Jemielniak (QKA creative)

Katarzyna Szybowska-Jemielniak, fot.: materiały prasowe

Katarzyna Szybowska-Jemielniak - założycielka i właścielka agencji reklamowej QKA creative, podsumowuje rok 2022 na rynku reklamy. 

Rok 2022 był rokiem pełnym nadziei i rozczarowań. Zmęczeni pandemią, wypatrywaliśmy jej końca, obserwując przy tym rynek, który w 2021 r. zapowiadał się obiecująco. Pamiętamy trendy z 21’ i gwałtowny wzrost zakupów w e-commerce (na który również niemały wpływ miała pandemia), a także wzrost ilości konsumentów, którzy coraz częściej szukali marek lokalnych aż… No właśnie, przyszedł luty 2022, sprawiając, że cały świat wstrzymał oddech. To, w jaki sposób firmy okazywały swoje wsparcie osobom z Ukrainy, z pewnością zasługuje na uznanie i na zawsze zapisze się na kartach historii, ale utrwali się na niej coś jeszcze. Jedna duża niewiadoma: co teraz? Jak się komunikować, jak mówić, jak sprzedawać, gdy obok trwa wojna. Z pewnością bardzo wiele marek musiało w lutym 2022 r. zmieniać swoje strategie, sposoby komunikacji, a nawet rezygnować z wcześniej zaplanowanych kampanii. Myślę, że dla wszystkich marketerów było to dużym wyzwaniem. Firmy wychodzące z Rosji, klienci bojkotujący te, które w niej zostają – bez wątpienia działo się bardzo dużo i nie zapominajmy, że wciąż się dzieje. Polski rynek próbował wrócić do tzw. Codzienności, choć i w niej zmieniło się u nas wiele.

Jak podają różne źródła, od początku agresji Rosji na Ukrainę, do Polski przybyło ok. 9 mln uchodźców. To naprawdę duża liczba osób – a przy tym nowych konsumentów, którzy pojawili się w naszym kraju. Jeśli chodzi o zmiany na rynku reklamy, to z pewnością dało się zauważyć pewnego rodzaju wyważenie w komunikacji większości firm. Social media na jakiś czas przestały być „wesołe”. 2022 nie był rokiem, którym rządziły śmieszne przekazy i zabawne kampanie. Był za to rokiem, w którym marki zaczęły myśleć jeszcze mocniej nie tylko czy się komunikować, ale przede wszystkim – jak.

Wydaje mi się, że dla wielu firm 2022 rok, był pewnego rodzaju przełomem. Coraz więcej z nich zaczęło rozumieć, że nie wystarczy tylko „być” w social mediach, trzeba mieć naprawdę dobrze opracowaną strategię, która pozwala uniknąć przepalonych budżetów. Co jeszcze? W 2022 r. zaczęliśmy mocniej wchodzić w świat metaverse. Dzięki badaniom przeprowadzonym przez IQS we współpracy z agencją Gameset, dowiedzieliśmy się, że z metaverse skorzystało już 6 milionów Polaków, a kolejne 10 milionów chciałoby spróbować. Prawie połowa polskich użytkowników metaverse w wieku 10-55 lat twierdzi, że dzięki wirtualnej rzeczywistości odkryła nowe marki produktów lub usług ze świata offline. Inspirującym przykładem jest dom mody Gucci, który już od 2021 r. tworzy Gucci Town - wirtualne miasto założone w Robloxie, gdzie zrobimy zakupy, pójdziemy na wystawę sztuki i poznamy innych ludzi. Warto wspomnieć o marce Dove, która zwróciła uwagę na coś więcej, niż samo bycie w metaverse. Stworzyła „Real Beauty in Games Training” - kurs, który miał na celu wspomóc twórców gier, do tego, by budowali w nich różnorodność postaci i unikali stereotypów. Nie zapominajmy również o sztucznej inteligencji i możliwościach, jakie nam daje. W 2022 roku tworzyła dla nas obrazy, teksty, a nawet pomysły na biznes. Jestem przekonana, że to dopiero początek.

Jeśli chodzi o rok 2022 i moją firmę QKA creative, to postawiłam na budowanie nowej strony www, która ukaże się początkiem 2023 r. oraz na rozwój pracowników. Rok 2022 minął nam pod hasłem polskich marek, w tym polskiej porcelany, ponieważ od 2021 r. współpracujemy z 4 markami z PGP: Porcelaną Ćmielów, Porcelaną Lubiana, Porcelaną Chodzież i Ćmielów Design Studio. Cieszę się, że mamy coraz więcej klientów wśród polskich firm i mocno wierzę, że ich grono będzie się powiększać.

Katarzyna Szybowska-Jemielniak

Założycielka i właścielka agencji reklamowej QKA creative. Z wykształcenia strateżka, dziennikarka i coach medialny oraz moderatorka metody Design Thinking. Na koncie ogólnopolskie kampanie reklamowe, społeczne oraz współpraca z wieloma markami, polskimi i zagranicznymi. W QKA pełni rolę strateżki, zarządzając markami i kreując sposób komunikacji.

Komentarze

Powiązane

26.02.24, 19:13
| reklama & PR » informacje
BETADINE VAG. Bądź nie do zatrzymania. Kampania marki Betadine VAG
Ruszyła przygotowana przez ASAP&ASAP kampania leku OTC Betadine VAG, dla którego podmiotem odpowiedzialnym jest firma Egis Pharmaceuticals PLC, reprezentowana w Polsce przez firmę EGIS Polska. To pierwszy efekt współpracy po wygranym przez agencję w 2023 r. przetargu.
26.02.24, 17:31
| reklama & PR » informacje
Sos Pieczeniowy WINIARY. Nabieraj ze smakiem. Kampania sosów pieczoniowych
Sosy pieczeniowe WINIARY to produkt promowany w kampanii przygotowanej przez Publicis Poland.
26.02.24, 15:45
| telewizja / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
Prawie 550 tys. zł za spot podczas meczu Polska - Francja. Biuro Reklamy TVP ogłosiło ofertę na UEFA EURO 2024
Biuro Reklamy TVP ogłosiło zasady sprzedaży obowiązujące przy transmisjach Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2024. Mecze będą nadawane w TVP1, TVP2, TVP Sport, oraz na portalu i w aplikacji mobilnej TVP Sport.
26.02.24, 14:03
| reklama & PR » informacje
Cut The Mustard wygrała przetarg Frito Lay Poland
Agencja Cut The Mustard wygrała przetarg i podpisała umowę z Frito Lay Poland, spółką z portfolio firmy PepsiCo. Agencja przygotuje działania kampanijne dla marek Lay’s Max i Doritos.
26.02.24, 11:54
| reklama & PR » informacje
KINESSO obsługuje Porsche Inter Auto w digitalu
Agencja KINESSO odpowiada za obsługę Porsche Inter Auto w Digitalu. Współpraca jest efektem wygranego przetargu.
26.02.24, 09:32
| reklama & PR » informacje
Van Purr będzie dalej współpracować z Dziadkiem do orzechów
Producent piwa Karpackie, Van Pur przedłuża współpracę z agencją reklamową Dziadek do orzechów. Będzie to już kolejny rok współpracy między marką a agencją.
24.02.24, 21:10
| reklama & PR » informacje
Zasmakuj w wygranej. 100 tys. zł główną nagrodą w loterii marki Winiary
Firma Nestlé Polska ponownie powierzyła agencji UNIQUE ONE przygotowanie ogólnopolskiej loterii audioteksowej dla majonezów marki WINIARY pod hasłem „Zasmakuj w wygranej!”.
24.02.24, 19:11
| reklama & PR » informacje
Butcher’s Pet Care promuje karmę dla psów i kotów
NAV agency we współpracy z firmą Butcher’s Pet Care, realizuje kampanię promującą karmę dla psów i kotów.
24.02.24, 13:44
| reklama & PR » informacje
VeloBank w nowej kampanii ulepsza walentynki i zaprasza do Świata Bardziej Love
Z okazji walentynek wystartowała wielokanałowa kampania produktowa VeloBanku, która ma wpisywać się w rosnący trend doceniania siebie i swoich bliskich.
23.02.24, 19:45
| reklama & PR » ludzie
Zofia Dutkowska awansuje w MassiveMusic Warsaw
MassiveMusic Warsaw, kreatywna agencja muzyczna awansowała Zofię Dutkowską na stanowisko senior music creative.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji

Zakopiańskie Centrum Kultury | inne

Przejdź do oferty

specjalista ds.promocji i PR

Teatr Kwadrat im. Edwarda Dziewońskiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista do spraw komunikacji i promocji

Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 26.03.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 21.03.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

16 marca 2024 r., Dom Towarowy Braci Jabłkowskich w Warszawie.