31.01.23, 06:30
Podsumowanie 2022 r.: Katarzyna Szybowska-Jemielniak (QKA creative)
Katarzyna Szybowska-Jemielniak - założycielka i właścielka agencji reklamowej QKA creative, podsumowuje rok 2022 na rynku reklamy.
Rok 2022 był rokiem pełnym nadziei i rozczarowań. Zmęczeni pandemią, wypatrywaliśmy jej końca, obserwując przy tym rynek, który w 2021 r. zapowiadał się obiecująco. Pamiętamy trendy z 21’ i gwałtowny wzrost zakupów w e-commerce (na który również niemały wpływ miała pandemia), a także wzrost ilości konsumentów, którzy coraz częściej szukali marek lokalnych aż… No właśnie, przyszedł luty 2022, sprawiając, że cały świat wstrzymał oddech. To, w jaki sposób firmy okazywały swoje wsparcie osobom z Ukrainy, z pewnością zasługuje na uznanie i na zawsze zapisze się na kartach historii, ale utrwali się na niej coś jeszcze. Jedna duża niewiadoma: co teraz? Jak się komunikować, jak mówić, jak sprzedawać, gdy obok trwa wojna. Z pewnością bardzo wiele marek musiało w lutym 2022 r. zmieniać swoje strategie, sposoby komunikacji, a nawet rezygnować z wcześniej zaplanowanych kampanii. Myślę, że dla wszystkich marketerów było to dużym wyzwaniem. Firmy wychodzące z Rosji, klienci bojkotujący te, które w niej zostają – bez wątpienia działo się bardzo dużo i nie zapominajmy, że wciąż się dzieje. Polski rynek próbował wrócić do tzw. Codzienności, choć i w niej zmieniło się u nas wiele.
Jak podają różne źródła, od początku agresji Rosji na Ukrainę, do Polski przybyło ok. 9 mln uchodźców. To naprawdę duża liczba osób – a przy tym nowych konsumentów, którzy pojawili się w naszym kraju. Jeśli chodzi o zmiany na rynku reklamy, to z pewnością dało się zauważyć pewnego rodzaju wyważenie w komunikacji większości firm. Social media na jakiś czas przestały być „wesołe”. 2022 nie był rokiem, którym rządziły śmieszne przekazy i zabawne kampanie. Był za to rokiem, w którym marki zaczęły myśleć jeszcze mocniej nie tylko czy się komunikować, ale przede wszystkim – jak.
Wydaje mi się, że dla wielu firm 2022 rok, był pewnego rodzaju przełomem. Coraz więcej z nich zaczęło rozumieć, że nie wystarczy tylko „być” w social mediach, trzeba mieć naprawdę dobrze opracowaną strategię, która pozwala uniknąć przepalonych budżetów. Co jeszcze? W 2022 r. zaczęliśmy mocniej wchodzić w świat metaverse. Dzięki badaniom przeprowadzonym przez IQS we współpracy z agencją Gameset, dowiedzieliśmy się, że z metaverse skorzystało już 6 milionów Polaków, a kolejne 10 milionów chciałoby spróbować. Prawie połowa polskich użytkowników metaverse w wieku 10-55 lat twierdzi, że dzięki wirtualnej rzeczywistości odkryła nowe marki produktów lub usług ze świata offline. Inspirującym przykładem jest dom mody Gucci, który już od 2021 r. tworzy Gucci Town - wirtualne miasto założone w Robloxie, gdzie zrobimy zakupy, pójdziemy na wystawę sztuki i poznamy innych ludzi. Warto wspomnieć o marce Dove, która zwróciła uwagę na coś więcej, niż samo bycie w metaverse. Stworzyła „Real Beauty in Games Training” - kurs, który miał na celu wspomóc twórców gier, do tego, by budowali w nich różnorodność postaci i unikali stereotypów. Nie zapominajmy również o sztucznej inteligencji i możliwościach, jakie nam daje. W 2022 roku tworzyła dla nas obrazy, teksty, a nawet pomysły na biznes. Jestem przekonana, że to dopiero początek.
Jeśli chodzi o rok 2022 i moją firmę QKA creative, to postawiłam na budowanie nowej strony www, która ukaże się początkiem 2023 r. oraz na rozwój pracowników. Rok 2022 minął nam pod hasłem polskich marek, w tym polskiej porcelany, ponieważ od 2021 r. współpracujemy z 4 markami z PGP: Porcelaną Ćmielów, Porcelaną Lubiana, Porcelaną Chodzież i Ćmielów Design Studio. Cieszę się, że mamy coraz więcej klientów wśród polskich firm i mocno wierzę, że ich grono będzie się powiększać.
Katarzyna Szybowska-Jemielniak
Założycielka i właścielka agencji reklamowej QKA creative. Z wykształcenia strateżka, dziennikarka i coach medialny oraz moderatorka metody Design Thinking. Na koncie ogólnopolskie kampanie reklamowe, społeczne oraz współpraca z wieloma markami, polskimi i zagranicznymi. W QKA pełni rolę strateżki, zarządzając markami i kreując sposób komunikacji.
Dyrektora Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej w Krośnie
Urząd Miasta Krosna | Polska
Przejdź do ofertySpecjalista ds. promocji
Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu | mazowieckie
Przejdź do ofertyZapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze