24.01.23, 11:36

Jerzy Straszewski: Wejście w życie Lex Pilot osłabi świetnie funkcjonujący rynek płatnej TV w Polsce

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

Bogata oferta pakietowa płatnej telewizji w Polsce jest jedną z najtańszych w Unii Europejskiej, a rynek jednym z nielicznych z prognozami dalszego wzrostu wobec nasilającej się konkurencji globalnych serwisów streamingowych– wynika z raportu globalnej firmy doradztwa strategicznego Arthur D. Little, która zbadała rynek w największych krajach Europy i USA. Jak przekonuje branża, Lex Pilot przyczyni się do spadku wartości polskiego rynku, stworzy regulacyjne eldorado dla OTT i zniweczy 30 lat budowania jednego z najbardziej konkurencyjnych rynków telewizyjnych w Europie.

Jak wynika z raportu „Rynek płatnej telewizji w Polsce”, przygotowanego przez Arthur D. Little w styczniu br. , udział rodzimego rynku płatnej telewizji w PKB kraju sięga 0,25 proc. i pod tym względem wyprzedza nas jedynie Wielka Brytania z udziałem na poziomie 0,26 proc. Za Polską znalazły się takie kraje jak Niemcy (0,20 proc.), Francja (0,15 proc.) czy Włochy (0,13 proc.). Na podium nasz rynek uplasował się także pod względem liczby subskrypcji płatnej telewizji w całkowitej liczbie gospodarstw domowych. Ta wyniosła 88 proc., po Rumunii i Francji, a przed Holandią (87 proc.), Czechami (77 proc.) czy Niemcami (72 proc.).

Podczas gdy wartość większości rynków zachodnich będzie się zmniejszać, dla polskiego rynku płatnej telewizji prognozowany jest dalszy wzrost w najbliższych pięciu latach - wartość rynku o 3 proc., a liczby subskrypcji o 1 proc. - mimo wysokiego udziału w rynku mniejszych i średnich firm (33 proc.), które skutecznie wygrywają konkurencję z rosnącymi w siłę globalnymi OTT. Jak podkreśla branża, za sukces rozwoju rynku odpowiadają zrównoważone modele biznesowe, konsekwentne badanie potrzeb konsumentów, inwestycje w innowacyjne technologie oraz bogactwo oferty.

Jak pokazało badanie, telewizja jest ważna dla Polek i Polaków, którzy - ze względu na bogactwo dostępnych treści - średnio przed telewizorem spędzają więcej czasu niż mieszkańcy większości porównywanych krajów. To średnio ponad cztery godziny dziennie. Pod tym względem wyprzedzają nas tylko Włosi, którzy oglądają TV niecały kwadrans dłużej. Płatna telewizja w Polsce radzi sobie dziś bardzo dobrze walcząc o widza z zagranicznymi serwisami OTT. Wejście w życie Lex Pilot osłabi świetnie funkcjonujący rynek płatnej telewizji w Polsce, który zapewnia widzom także szeroki zakres kanałów regionalnych i lokalnych wzmacniających tożsamość różnych obszarów Polski” – mówi Jerzy Straszewski, Prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej (PIKE).

Koszt płatnej TV w Polsce jest też jednym z najniższych względem PKB per capita, co przyczynia się do wysokiej dostępności cenowej dla przeciętnego widza. Wynosi 0,3 proc., podobnie jak w Czechach i Francji w porównaniu z 0,5 proc. w Niemczech i Holandii oraz 0,9 proc. we Włoszech.

Średnia cena pakietu w Polsce to 11 EUR, a średnia liczba kanałów to 116, w tym wiele w jakości HD. W sąsiednich Czechach trzeba zapłacić średnio 18 EUR za 95 kanałów, a w Holandii jest już ponad dwa razy drożej niż w Polsce, bo za 74 kanałów klienci płacą tam aż 24 EUR. Opłaty w USA są jeszcze wyższe i wynoszą w przeliczeniu 91 EUR za 238 programów. Badanie wyraźnie pokazuje, że polski rynek płatnej telewizji ma bardzo rozbudowaną ofertę za którą klienci płacą relatywnie niewiele. Proponowane zmiany zniszczą ten dobrze funkcjonujący rynek” – mówi Albert Kuźmicz, doradca zarządu w Vectra.

Branża zrzeszająca, m.in. operatorów i nadawców telewizyjnych jest przeciwna wprowadzeniu Lex Pilot i w tej sprawie mówi jednym głosem.

Komentarze

Powiązane

25.02.24, 19:24
| telewizja / VOD » informacje
Bez retuszu. Marek Czyż powraca na antenę TVP Info z programem na żywo
W niedzielę, 3 marca br. o godz. 20:40 na antenie TVP INFO pojawi się program „Bez Retuszu”, który powraca po przerwie.
Format będzie emitowany na żywo i ma wykorzystywać siłę mediów społecznościowych. Oprócz zaproszonych gości, na widowni zasiądzie 80 osób.
25.02.24, 08:00
| telewizja / VOD » seriale
Sympatyk w połowie kwietnia w HBO Max
Siedmioodcinkowy serial HBO Original "Sympatyk" będzie miał swoją premierę 15 kwietnia br. w HBO i HBO Max.
23.02.24, 15:09
| telewizja / VOD » informacje
Specjalne propozycje programowe kanału TVP Kobieta w drugą rocznicę wybuchu wojny na Ukrainie
W drugą rocznicę wybuchu wojny na Ukrainie, TVP Kobieta w cyklu „Matki wojny” oraz w specjalnych odcinkach programu „Kobiety w drodze”, przypomni sylwetki ukraińskich kobiet zaangażowanych w działania wspierające rodaków. Na antenie pojawią się także wywiady z Tetianą Kovalchuk i Mery Akopian.
23.02.24, 08:30
| telewizja / VOD » informacje
Jakubiak rozgryzie Maltę w nowej serii programów w Canal+ Kuchnia
Tomasz Jakubiak w nowej serii programu „Jakubiak rozgryza” tym razem odwiedzi Maltę. Emisja ruszy pod koniec lutego br. w CANAL+ Kuchnia.
21.02.24, 16:45
| telewizja / VOD » informacje
Kontynuacje w wiosennej ramówce Telewizji WP
Wiosną w Telewizji WP pojawią się kontynuacje polskich formatów takich jak: „Policjanci z sąsiedztwa”, „Nowy aranż z Olą Ziarek” oraz „Mistrzowie Kabaretu”. W ofercie pojawi się nowy program "Kulinarne eskapady Phila" oraz kolejny sezon serialu „CSI: Kryminalne zagadki Las Vegas”.
21.02.24, 13:04
| telewizja / VOD » informacje | kultura » film
220 tysięcy widzów zobaczyło w weekend otwarcia film Sami Swoi. Początek
16 lutego br. do kin w całej Polsce trafiła najnowsza koprodukcja TVN Warner Bros. Discovery "Sami swoi. Początek", prequel kultowej trylogii o waśni dwóch sąsiadów - Pawlaka i Kargula. W pierwszy weekend film przyciągnął przed białe ekrany ponad 220 tys. widzów.
21.02.24, 11:29
| telewizja / VOD » informacje
Gość Regionów w ofercie TVP3. Zmiany w ramówce
TVP3 wprowadza zmiany w ogólnopolskiej ramówce. Od poniedziałku, 26 lutego br. pojawi się nowa audycja publicystyczna „Gość Regionów”. Niektóre programy zmienią godziny emisji w ramówce.
20.02.24, 19:54
| telewizja / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
Electrolux głównym partnerem MasterChef Nastolatki. Uczestnicy będą korzystać ze sprzętu marki
Electrolux, producent sprzętu gospodarstwa domowego, jest głównym sponsorem programu „MasterChef Nastolatki” (TVN) – nowej wersji kulinarnego talent-show.
20.02.24, 10:50
| telewizja / VOD » informacje
Osiem nowych formatów trafi do europejskich kanałów z portfolio Warner Bros. Discovery. W Polsce nowe programy pojawią się m.in. w TTV i TVN Turbo
Warner Bros. Discovery rozszerza swoją europejską ofertę. Firma pozyskała osiem serii programów, które będą dostępne na kanałach darmowych i płatnych. Wśród programów, które trafią do oferty sieci linearnych WBD w Polsce i we Włoszech znalazły się takie tytuły, jak „The Grand Tour” czy „Clarkson’s Farm”.
20.02.24, 08:30
| telewizja / VOD » badania rynku
Niecały milion widzów obejrzało mecz Legii Warszawa z Molde FK
W czwartek, 15 lutego br. blisko milion widzów obejrzało na antenach Telewizji Polskiej mecz Legii Warszawa z norweskim Molde FK w ramach Ligi Konferencji Europy.
Subskrybuj RSS działu telewizja / VOD: rss
Oferty pracy

Specjalista do spraw komunikacji i promocji

Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Zakopiańskie Centrum Kultury | inne

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Galeria Sztuki w Legnicy | Polska

Przejdź do oferty
Konkursy
do 26.03.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 21.03.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

16 marca 2024 r., Dom Towarowy Braci Jabłkowskich w Warszawie.