07.02.23, 06:30

Podsumowanie 2022 r.: Jakub Zeid (DevaGroup)

Jakub Zeid, fot.: archiwum autora

Jakub Zeid - SEO Expert w DevaGroup podsumowuje 2022 rok w branży SEO. 

Za nami rok znaczących wydarzeń, które na stałe mogą odmienić oblicze SEO, Content Marketingu jak i niewątpliwie wielu innych branż. W mojej opinii największym z nich był znaczny rozwój technologii AI. Nie zabrakło jednak innych ciekawostek - zapraszam do mojego podsumowania.

2022 rokiem konferencji SEO?

Po dwuletnim okresie szalejących obostrzeń, w 2022 roku moglibyśmy poczuć się naprawdę rozpieszczeni przez organizatorów eventów na żywo w naszej branży. Nie sposób pominąć pierwszą edycję wspomnianej konferencji SEO Poland organizowanej przez Linkhouse&PapaSEO - organizatorzy postawili na imprezę z wielkim rozmachem, zapewnili topowych prelegentów, a samą konferencję poprzedziła seria 16 lokalnych barcampów “SEO Poland On Tour” organizowanych we wszystkich miastach wojewódzkich. Również w Krakowie mieliśmy możliwość uczestniczenia w organizowanych przez DevaGroup dwóch edycjach semKRK - edycji #19 BIG w czerwcu i #20 w październiku, które jak co rok konsolidowały szeroko pojętą branżę SEM (PPC, SEO i Analitykę) w barcampowym stylu. 

W 2022 mogliśmy uczestniczyć w eventach takich jak m.in.:

  • semKRK,
  • SEO Poland Linkhouse&PapaSEO,
  • Mobile Trends Conference,
  • Kulturalnie o SEO,
  • SEO & Content Camp,
  • I Love Marketing i I love Marketing&Technology!,
  • Online Marketing Day,
  • SEO Rejs,
  • InternetBeta,
  • Festiwal SEO.

Jeżeli tylko masz możliwość, zachęcam do uczestniczenia w tegorocznych edycjach - na pewno warto wygospodarować na to czas.



Obraz wygenerowany z wykorzystaniem AI - Open AI DALL-E, prompt: “A 3D render of a rainbow colored hot air balloon flying above a reflective lake”.

Rozwój sztucznej inteligencji

O ile już w poprzednich latach mogliśmy mówić o rosnącym znaczeniu AI w rozwoju Internetu, na przykład przy okazji aktualizacji algorytmów wyszukiwarki Google czy rosnącej popularności “chatbotów” dbających o szybką obsługę klienta, o tyle wydarzenia z ostatnich 12 miesięcy całkowicie zmieniają podejście w szukaniu rozwiązań i tworzeniu contentu.  

Pierwsze większe zatrzęsienie w branży SEO nastąpiło po publikacji modelu GPT-3 “text-davinci-002”, która odbyła się w styczniu ubiegłego roku. Model pozwalał na szybkie tworzenie przyzwoicie brzmiących treści, mocno rozbudowanych i już w tej wersji ułatwiał pisanie contentu na strony wykorzystywane typowo do celów SEO. Technologia była dostępna bezpośrednio u źródła - OpenAI.com, w wielu zagranicznych narzędziach typu Jarvis, ale także szybko została wdrożona w polskich rozwiązaniach jak Contadu czy SEMSTORM. Temat AI pojawił się praktycznie na wszystkich branżowych konferencjach, a samo rozwiązanie budziło zarówno ekscytację, jak i duże wątpliwości natury prawnej i etycznej. 

Jednak publikacje z ostatnich miesięcy - narzędzia ChatGPT oraz modelu “text-davinci-003” (nazywany GPT-3.5) - odbiły się szerokim echem na całym świecie, znacznie wykraczając poza branżę IT czy marketingu internetowego. 

 



Google Trends dla zapytania “ai” w ostatnich pięciu latach w Polsce.

Sztuczna inteligencja nie jest już tematem rozważanym jedynie wewnątrz agencji SEO czy IT, a stanowi część mainstreamu - w ostatnich dniach w ogólnopolskiej rozgłośni radiowej słyszałem informację o kobiecie, która rozwiodła się, ponieważ tak podpowiedział jej ChatGPT (przykładowe źródło).

Wracając do branży SEO, aktualne rozwiązanie pozwala na tworzenie dobrych jakościowo treści, które w połączeniu z moderacją przez człowieka pozwalają na szybkie tworzenie wartościowego contentu, który w mojej opinii nie odbiega od branżowych standardów. Niewątpliwie wpłynie to zarówno na procesy działów content marketingowych, jak i formę pracy copywriterów w przyszłości.

Zdecydowanie warto zaznaczyć, że AI z powodzeniem tworzy nie tylko odpowiedzi tekstowe, ale również obrazy, a nawet video. Twórcy ChatGPT w połowie ubiegłego roku udostępnili narzędzie DALL-E, które na podstawie poleceń tekstowych pozwala na wygenerowanie obrazów. Konkurencyjnym, zdobywającym coraz większą popularność narzędziem jest Midjourney.

 



Google Trends dla zapytania “dall-e” oraz “midjourney” w ostatnich 12 miesięcy w Polsce.

Moduł AI do generowania obrazów został również wdrożony w popularnym w środowisku marketingowym narzędziu Canva. Warto zobaczyć możliwości AI w tworzeniu video, polecam zapoznać się m.in. z kanałem Glenn Marshall Neural Art - jeden z filmów tego twórcy, “The Crow” został nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. Prawdopodobnie AI zostanie już z internautami na zawsze - czas pokaże jak będzie przebiegać współpraca. :) 

Zmiany w Google

Twórcy najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej nie próżnowali! Niewątpliwie i pod tym kątem nie był to nudny rok dla żadnego specjalisty czy eksperta SEO. Rok zaczęliśmy od kolejnego etapu wdrożenia Core Web Vitals - które wdrożono w 2021 roku dla urządzeń mobilnych, a w poprzednim roku dla urządzeń desktopowych. W przeciągu roku mieliśmy do czynienia z licznymi aktualizacjami algorytmu wyszukiwarki, które mocno wpłynęły na pozycję stron w wynikach wyszukiwania m.in. dwa razy Core Update, dwa razy Helpful Content oraz dwa razy Link Spam Update, z czego dwie ostatnie z wymienionych rozpoczęte w grudniu 2022 r. zakończyły się dopiero w styczniu tego roku. 

Nowe rozwiązania w narzędziach SEO

Zmiany dotknęły również działania związane z budowaniem linków do pozycjonowanych stron. Dużym problemem w 2022 roku była indeksacja publikowanych artykułów, na co pod koniec roku odpowiedzieli właściciele największych na naszym rynku platform content marketingowych - Linkhouse i WhitePress - oba narzędzie wdrożyły swoje rozwiązania, które pozwalają na kontrolę indeksacji pozyskiwanych publikacji.

 



Informacje o indeksacji na liście zleceń. Po lewej Linkhouse po prawej WhitePress.

Wartym odnotowania rozwiązaniem jest automatyzujący proces link buildingu Link Planner od Linkhouse - narzędzie pozwala na kilka sposobów przyśpieszyć wybór linkowanych landingów oraz miejsc, z których według algorytmu twórców warto pozyskać odsyłacz. W mojej opinii trend ten będzie kontynuowany w 2023 r. i możemy spodziewać się kolejnych rozwiązań z tego zakresu.

Podsumowanie

Rok 2022 zdecydowanie zostanie zapamiętany przez specjalistów nie tylko z branży SEO jako przełomowy. Rozwój sztucznej inteligencji zmusił do weryfikacji dotychczasowych procesów i rozpoczęcia dużych zmian, które niewątpliwie będą kontynuowane w rozpoczętym roku. Równolegle wprowadzane zmiany w wyszukiwarce Google i nowe narzędzia na rynku SEO zapowiadają ciekawe czasy! Osobiście mam nadzieję, że podobnie jak w ubiegłym roku, wszystkiemu będzie towarzyszyć duża liczba eventów na najwyższym poziomie.

Autor: Jakub Zeid - SEO Expert w DevaGroup, gdzie odpowiedzialny jest za kompleksowe prowadzenie kampanii SEO, głównie dla klientów z branży e-commerce. Z krakowską agencją związany od ponad pięć lat, a doświadczenie w branży SEO zbiera nieprzerwanie od roku 2009. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej, opiekun wyróżnionej na Mobile Trends Awards kampanii SEO. Autor bloga o SEO - Zeid.pl.

Komentarze

Powiązane

13.09.24, 13:31
| reklama & PR » informacje
Z Orlika na Stadion. Ruszyła kampania Fundacji Orły Sportu z udziałem Roberta Lewandowskiego
Rozpoczął się ogólnopolski turniej „Z Orlika na Stadion” organizowany przez Fundację Orły Sportu w ramach Programu Aktywna Szkoła, we współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki oraz Polskim Związkiem Piłki Nożnej. 7 września wystartowała promująca go kampania, stworzona przez agencję Stor9 i studio produkcyjne 9Production.
13.09.24, 12:10
| reklama & PR » informacje
Majonez Kielecki świętuje 65. urodziny
W tym roku przypada 65. rocznica rozpoczęcia produkcji Majonezu Kieleckiego, jednego z najbardziej rozpoznawalnych produktów spożywczych w Polsce.
13.09.24, 10:45
| telewizja / VOD » ludzie | reklama & PR » ludzie
Katarzyna Topol kończy pracę w TVN Media i przechodzi do Universal Music Central Eastern Europe
Katarzyna Topol, ostatnio zajmująca stanowisko Sales Unit Deputy Director w TVN Media (Grupa Warner Bros. Discovery) dołączy od października br. do Universal Music Polska. W nowej firmie Topol obejmie stanowisko stanowisko Brand Partnerships Director CEE.
13.09.24, 09:01
| reklama & PR » ludzie
Anna Jankowska awansowała w RTB House
Anna Jankowska objęła stanowisko Executive VP of Global Partnerships w Adlook, awansując jednocześnie w RTB House.
12.09.24, 20:19
| reklama & PR » informacje
Lidl partnerem rozgrywek Ligi Europy UEFA oraz Ligi Konferencji UEFA
Lidl został Oficjalnym Partnerem rozgrywek Ligi Europy UEFA oraz Ligi Konferencji UEFA na trzy kolejne lata aż do sezonu 2026/27. Udział marki wiąże się z umożliwieniem ponad 12 tys. dzieci wyprowadzenia graczy na murawy europejskich boisk, na których rozgrywane są oba turnieje.
12.09.24, 18:00
| reklama & PR » ludzie
Beata Michalik zasiliła szeregi agencji Labcon
Beata Michalik objęła stanowisko Creative Production Team Lead w agencji relevant stories Labcon (Group One). Swoje doświadczenie zdobywała w firmach takich jak Brand New Galaxy (obecnie Assembly Global), Life on Mars oraz Isobar Polska. 
12.09.24, 08:48
| reklama & PR » informacje
Łowicz sos! Marka sięga po aranżację przeboju Haddaway’a What is love
Marka Łowicz powraca z nową, muzyczną kampanią promującą sosy do dań na ciepło. Przebój „Więcej warzyw”, który trzy lata temu stworzono na podstawie hitu Backstreet Boys – doczekał się swojego następcy.
12.09.24, 07:30
| reklama & PR » informacje
Tokyo Sushi klientem agencji more
We wrześniu br. agencja more rozpoczęła współpracę z Tokyo Sushi, siecią restauracji oferującą dania kuchni japońskiej.
11.09.24, 18:30
| reklama & PR » informacje
Dominik Bos poprowadzi Podcast Od Zera w ramach kampanii Pepsi Zero Cukru
Marka Pepsi rusza z podcastem „OD ZERA” w której goście opowiedzą o tym, jak mała, niepozorna decyzja może przerodzić się w epicką historię zgodnie z zasadą „od zera do bohatera”. Gospodarzem wywiadów będzie youtuber Dominik Bos.
11.09.24, 17:00
| reklama & PR » ludzie
Magda Oleś-Stangrodzka awansuje w Big Picture
Na początku września br. Magda Oleś-Stangrodzka awansowała na stanowisko Senior PR Consultant w Big Picture. Agencja tłumaczy awans w związku z rozwojem praktyki komunikacji korporacyjnej. 
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja

Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice

Przejdź do oferty

Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. promocji i komunikacji

Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 11.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 11.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.