07.02.23, 06:30
Podsumowanie 2022 r.: Jakub Zeid (DevaGroup)
Jakub Zeid - SEO Expert w DevaGroup podsumowuje 2022 rok w branży SEO.
Za nami rok znaczących wydarzeń, które na stałe mogą odmienić oblicze SEO, Content Marketingu jak i niewątpliwie wielu innych branż. W mojej opinii największym z nich był znaczny rozwój technologii AI. Nie zabrakło jednak innych ciekawostek - zapraszam do mojego podsumowania.
2022 rokiem konferencji SEO?
Po dwuletnim okresie szalejących obostrzeń, w 2022 roku moglibyśmy poczuć się naprawdę rozpieszczeni przez organizatorów eventów na żywo w naszej branży. Nie sposób pominąć pierwszą edycję wspomnianej konferencji SEO Poland organizowanej przez Linkhouse&PapaSEO - organizatorzy postawili na imprezę z wielkim rozmachem, zapewnili topowych prelegentów, a samą konferencję poprzedziła seria 16 lokalnych barcampów “SEO Poland On Tour” organizowanych we wszystkich miastach wojewódzkich. Również w Krakowie mieliśmy możliwość uczestniczenia w organizowanych przez DevaGroup dwóch edycjach semKRK - edycji #19 BIG w czerwcu i #20 w październiku, które jak co rok konsolidowały szeroko pojętą branżę SEM (PPC, SEO i Analitykę) w barcampowym stylu.
W 2022 mogliśmy uczestniczyć w eventach takich jak m.in.:
- semKRK,
- SEO Poland Linkhouse&PapaSEO,
- Mobile Trends Conference,
- Kulturalnie o SEO,
- SEO & Content Camp,
- I Love Marketing i I love Marketing&Technology!,
- Online Marketing Day,
- SEO Rejs,
- InternetBeta,
- Festiwal SEO.
Jeżeli tylko masz możliwość, zachęcam do uczestniczenia w tegorocznych edycjach - na pewno warto wygospodarować na to czas.
Obraz wygenerowany z wykorzystaniem AI - Open AI DALL-E, prompt: “A 3D render of a rainbow colored hot air balloon flying above a reflective lake”.
Rozwój sztucznej inteligencji
O ile już w poprzednich latach mogliśmy mówić o rosnącym znaczeniu AI w rozwoju Internetu, na przykład przy okazji aktualizacji algorytmów wyszukiwarki Google czy rosnącej popularności “chatbotów” dbających o szybką obsługę klienta, o tyle wydarzenia z ostatnich 12 miesięcy całkowicie zmieniają podejście w szukaniu rozwiązań i tworzeniu contentu.
Pierwsze większe zatrzęsienie w branży SEO nastąpiło po publikacji modelu GPT-3 “text-davinci-002”, która odbyła się w styczniu ubiegłego roku. Model pozwalał na szybkie tworzenie przyzwoicie brzmiących treści, mocno rozbudowanych i już w tej wersji ułatwiał pisanie contentu na strony wykorzystywane typowo do celów SEO. Technologia była dostępna bezpośrednio u źródła - OpenAI.com, w wielu zagranicznych narzędziach typu Jarvis, ale także szybko została wdrożona w polskich rozwiązaniach jak Contadu czy SEMSTORM. Temat AI pojawił się praktycznie na wszystkich branżowych konferencjach, a samo rozwiązanie budziło zarówno ekscytację, jak i duże wątpliwości natury prawnej i etycznej.
Jednak publikacje z ostatnich miesięcy - narzędzia ChatGPT oraz modelu “text-davinci-003” (nazywany GPT-3.5) - odbiły się szerokim echem na całym świecie, znacznie wykraczając poza branżę IT czy marketingu internetowego.
Google Trends dla zapytania “ai” w ostatnich pięciu latach w Polsce.
Sztuczna inteligencja nie jest już tematem rozważanym jedynie wewnątrz agencji SEO czy IT, a stanowi część mainstreamu - w ostatnich dniach w ogólnopolskiej rozgłośni radiowej słyszałem informację o kobiecie, która rozwiodła się, ponieważ tak podpowiedział jej ChatGPT (przykładowe źródło).
Wracając do branży SEO, aktualne rozwiązanie pozwala na tworzenie dobrych jakościowo treści, które w połączeniu z moderacją przez człowieka pozwalają na szybkie tworzenie wartościowego contentu, który w mojej opinii nie odbiega od branżowych standardów. Niewątpliwie wpłynie to zarówno na procesy działów content marketingowych, jak i formę pracy copywriterów w przyszłości.
Zdecydowanie warto zaznaczyć, że AI z powodzeniem tworzy nie tylko odpowiedzi tekstowe, ale również obrazy, a nawet video. Twórcy ChatGPT w połowie ubiegłego roku udostępnili narzędzie DALL-E, które na podstawie poleceń tekstowych pozwala na wygenerowanie obrazów. Konkurencyjnym, zdobywającym coraz większą popularność narzędziem jest Midjourney.
Google Trends dla zapytania “dall-e” oraz “midjourney” w ostatnich 12 miesięcy w Polsce.
Moduł AI do generowania obrazów został również wdrożony w popularnym w środowisku marketingowym narzędziu Canva. Warto zobaczyć możliwości AI w tworzeniu video, polecam zapoznać się m.in. z kanałem Glenn Marshall Neural Art - jeden z filmów tego twórcy, “The Crow” został nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. Prawdopodobnie AI zostanie już z internautami na zawsze - czas pokaże jak będzie przebiegać współpraca. :)
Zmiany w Google
Twórcy najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej nie próżnowali! Niewątpliwie i pod tym kątem nie był to nudny rok dla żadnego specjalisty czy eksperta SEO. Rok zaczęliśmy od kolejnego etapu wdrożenia Core Web Vitals - które wdrożono w 2021 roku dla urządzeń mobilnych, a w poprzednim roku dla urządzeń desktopowych. W przeciągu roku mieliśmy do czynienia z licznymi aktualizacjami algorytmu wyszukiwarki, które mocno wpłynęły na pozycję stron w wynikach wyszukiwania m.in. dwa razy Core Update, dwa razy Helpful Content oraz dwa razy Link Spam Update, z czego dwie ostatnie z wymienionych rozpoczęte w grudniu 2022 r. zakończyły się dopiero w styczniu tego roku.
Nowe rozwiązania w narzędziach SEO
Zmiany dotknęły również działania związane z budowaniem linków do pozycjonowanych stron. Dużym problemem w 2022 roku była indeksacja publikowanych artykułów, na co pod koniec roku odpowiedzieli właściciele największych na naszym rynku platform content marketingowych - Linkhouse i WhitePress - oba narzędzie wdrożyły swoje rozwiązania, które pozwalają na kontrolę indeksacji pozyskiwanych publikacji.
Informacje o indeksacji na liście zleceń. Po lewej Linkhouse po prawej WhitePress.
Wartym odnotowania rozwiązaniem jest automatyzujący proces link buildingu Link Planner od Linkhouse - narzędzie pozwala na kilka sposobów przyśpieszyć wybór linkowanych landingów oraz miejsc, z których według algorytmu twórców warto pozyskać odsyłacz. W mojej opinii trend ten będzie kontynuowany w 2023 r. i możemy spodziewać się kolejnych rozwiązań z tego zakresu.
Podsumowanie
Rok 2022 zdecydowanie zostanie zapamiętany przez specjalistów nie tylko z branży SEO jako przełomowy. Rozwój sztucznej inteligencji zmusił do weryfikacji dotychczasowych procesów i rozpoczęcia dużych zmian, które niewątpliwie będą kontynuowane w rozpoczętym roku. Równolegle wprowadzane zmiany w wyszukiwarce Google i nowe narzędzia na rynku SEO zapowiadają ciekawe czasy! Osobiście mam nadzieję, że podobnie jak w ubiegłym roku, wszystkiemu będzie towarzyszyć duża liczba eventów na najwyższym poziomie.
Autor: Jakub Zeid - SEO Expert w DevaGroup, gdzie odpowiedzialny jest za kompleksowe prowadzenie kampanii SEO, głównie dla klientów z branży e-commerce. Z krakowską agencją związany od ponad pięć lat, a doświadczenie w branży SEO zbiera nieprzerwanie od roku 2009. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej, opiekun wyróżnionej na Mobile Trends Awards kampanii SEO. Autor bloga o SEO - Zeid.pl.
Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja
Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice
Przejdź do ofertySpecjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa
Przejdź do ofertyStanowisko ds. promocji i komunikacji
Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków
Przejdź do ofertyKonferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.
Komentarze