13.02.23, 06:30

Podsumowanie 2022 r. Monika Błasikiewicz (MBPR)

Monika Błasikiewicz, fot.: archiwum Autorki

Monika Błasikiewicz, właścicielka agencji MBPR, podsumowuje 2022 rok na rynku reklamy i PR.

Podsumowanie wydarzeń i zjawisk na rynku

Rok 2022 przyniósł dwa duże globalne wydarzenia; koniec pandemii traktowanej jako epidemia, co oznaczało powrót eventów stacjonarnych oraz wojnę w Ukrainie. Pierwsze zjawisko branża odebrała z ulgą, chociaż początek roku był jeszcze bardzo dynamiczny, szczególnie było to zauważalne podczas organizacji imprez zagranicą, drugie ze strachem. Obawy dotyczyły nie tylko organizacji zaplanowanych wcześniej imprez, co moją agencję również dotknęło, ale także komunikacji związanej z wojną. Wśród naszych klientów jest m.in. Fundacja Humanosh, która z racji pomocy uchodźcom, od razu bardzo aktywnie włączyła się w działania pomocowe w Polsce i w Ukrainie. Tak jak nikt z nas nie miał do tej pory doświadczeń z działaniami wojennymi tuż za naszą granicą, tak nie mieliśmy doświadczeń w komunikacji związanej z wojną. Trzeba było się tego uczyć na bieżąco, bo doszły tak ważne kwestie, jak np. bezpieczeństwo. Pierwsze dni były nieco chaotyczne, ale wszyscy pracowali 24 godziny na dobę. Przeżyliśmy kilka tygodni pełnej mobilizacji, ale i zjednoczenia i współpracy środowiska. Mam tutaj na myśli agencje, dziennikarzy, osoby znane i przede wszystkim media.

W samej branży pojawiło się niewiele nowych zjawisk, może warto wspomnieć zamieszanie z ograniczeniem działań influencerskich przez UOKIK, ale po krótkiej burzy, mam wrażenie, że wszystko wraca do normy. Podobnie jak kontrole UOKiK u dużych wydawców w kwestii oznaczania materiałów promocyjnych. Po kilku tygodniach niepewności i braku decyzyjności, biura reklamy wracają do wcześniejszych praktyk.

Pewnym zaskoczeniem, a jednocześnie rozczarowaniem dla mnie był poziom obsługi i współpracy z podwykonawcami po pandemii. Covid wymusił odejście sporej grupy doświadczonych pracowników z branży horeca i stricte eventowej, podobnie zresztą jak z agencji PR. Myślę, że z tym problemem branża sobie nie poradziła i jeszcze długo będzie się z nim zmagać. Ma to ogromny wpływ na poziom współpracy. Jako PRowiec, często pracujący z branżą produktów premium, miałam wiele kontaktów z lokalizacjami czy firmami nastawionymi na najbardziej wymagającego klienta. Niestety poziom obsługi w niektórych miejscach obniżył się dramatycznie. Kolejną kwestią jest brak nie tylko doświadczonych ludzi, ale pracowników w ogóle. Stąd trudno czasami znaleźć termin w firmie technicznej czy scenograficznej, bo po prostu brakuje pracowników do zrealizowania danego eventu. Moja agencja korzysta z kontaktów wypracowanych przez lata, stąd jest nam nieco łatwiej, ale mimo wszystko jest to sporym utrudnieniem. Pomimo, że po pandemii mogliśmy zaobserwować duży wzrost cen w niemal wszystkich sektorach, spotkałam się już nawet ze zjawiskiem stosowania „cen zaporowych”, tak aby zniechęcić klienta. Myślę, że jest to sytuacja przejściowa i rynek wymusi zmiany. W obecnej sytuacji gospodarczej, przy galopującej inflacji i spadku koniunktury, popyt na usługi spadnie, gdyż klienci zrezygnują z wielu zaplanowanych wcześniej wydarzeń.

Na rynku mediów rozczarowaniem jest postępujący spadek wiarygodności publikacji, po obu stronach sceny politycznej. Ogrom fake newsów i dezinformacji, nawet w renomowanych tytułach oraz dalsze spłycanie przekazu, całkowite nastawienie na „klikalność”, dla mnie jako osoby kochającej media, to zjawisko bardzo przygnębiające. Piotr Czarnowski powiedział w jednym z wywiadów, że Polacy są obecnie jednym z najgorzej poinformowanych społeczeństw w Europie. Zgadzam się z tym twierdzeniem. Brakuje nam rzetelnych informacji z Polski i świata, bo one albo się nie klikają albo nie sprzedają. Brakuje treści, których poszukuje nie jakiś bardzo wyrafinowany czytelnik, ale nawet przeciętnie wymagające osoby. Media drukowane i elektroniczne same wkraczają na drogę równi pochyłej, co widać również po liczbie zamykanych tytułów. Poprzedni rok przyniósł likwidację kilku sztandarowych magazynów, ale i portali i stacji tv. Co ważne były to media z różnych segmentów. Zauważamy też przyspieszenie procesu odchodzenia od tradycyjnego przekazu telewizyjnego, myślę, że 2022 rok bardzo przyspieszył ten proces, i ucieczkę widzów do internetu, SoMe czy platform streamingowych. Na razie nie jest do końca tożsame z cenami reklam, ale uważam, że jest to tylko kwestią czasu.

Bardzo wyjątkowym, może nie zaskoczeniem, ale wydarzeniem, wręcz zjawiskiem zeszłego roku, była dla mnie postać prezydenta Ukrainy i efekt osiągnięty przez jego sztab PR w bardzo krótkim czasie i niezmiernie trudnych okolicznościach. Myślę, że takich rezultatów nie powstydziliby się najlepsi amerykańscy spin doctors pracujący w czasie pokoju, z całym ogromnym zapleczem produkcyjnym, badawczym i sztabem współpracujących ludzi.

Podsumowanie wydarzeń w MBPR

Rok 2022 był dla agencji bardzo pracowity. Zaobserwowaliśmy zmianę w profilu działania na rzecz eventów. Zdecydowanie większość aktywności w 2022 r. związana była z produkcją wydarzeń. Było to związane z boomem eventowym po pandemii, a następnie po okresie zamrożenia działań związanym z wybuchem wojny. Zrealizowaliśmy wiele dużych imprez, wyjazdów szkoleniowych, konferencji. Szczególnie wydarzenia organizowane wiosną tego roku wspominam z dużym sentymentem. Czuło się bowiem, że ludzie długo czekali na te spotkania i chętnie biorą w nich udział. Wróciły imprezy masowe, jednak na mniejszą liczbę gości niż przed pandemią. Nie było to spowodowane spadkiem budżetów, lecz obawami ze strony samych uczestników przed dużymi zgromadzeniami.

Prowadziliśmy również kilka kampanii związanych ze zdrowym stylem życia dla marki z sektora suplementów zdrowia. Ten temat mocno wybrzmiał w mediach w czasie pandemii, zarówno media, jak i sami czytelnicy są już nim nieco znużeni. Dlatego stanowił spore wyzwanie, aby informacje przedstawić w nowy sposób, uzupełnić o nowe fakty wsparte analizą rzetelnych ekspertów.

Nowym wyzwaniem były działania związane z fundacją, z którą współpracujemy i włączenie się w szereg działań crow fundingowych, gdyż wojna spowodowała drastyczne zwiększenie potrzeb. Rynek organizacji charytatywnych i NGOs jest wbrew pozorom rynkiem bardzo konkurencyjnym i trzeba zdecydowanie odróżniać się od konkurencji, aby pozyskiwać zwolenników, sponsorów, czy po prostu życzliwe osoby chętnie do pomocy. Z jednej strony było to dla mnie zaskoczeniem, ale okazało się jednocześnie ciekawym wyzwaniem związanym z prowadzeniem PR i marketingu fundacji według podobnych reguł jakim podlegają firmy komercyjne. Jak już wspominałam, całkowicie nowym doświadczeniem były działania związane z komunikowaniem aktywności związanych z wojną. Doszły kwestie związane z bezpieczeństwem osób działających na terenie Ukrainy, a także współpraca z dużymi fundacjami, NGO’sami i instytucjami rządowymi z Polski i zagranicy. Każda z tych organizacji, jak np. WHO ma własną politykę informacyjną i w wielu wypadkach trzeba dostosować do niej własny tryb pracy.

Chciałabym zakończyć zdarzeniem, które było dla mnie dużym, ale bardzo sympatycznym zaskoczeniem. Wydaje się, że doświadczonego PRowca, czy Event Managera niewiele może na imprezie zaskoczyć. Zdarzają się bardzo różne niespodzianki, zarówno miłe jak i wywołujące kryzysy, z którym trzeba walczyć. Tym razem jednak byłam kompletnie zaskoczona. W maju organizowałam Study Tour dla grupy z Izraela, która przyjechała do Warszawy na zaproszenie mojego klienta. Spędzili w stolicy kilka dni, które dla nich zaplanowaliśmy i zorganizowaliśmy. Program się sprawdził, goście byli zadowoleni, więc uważaliśmy kolację pożegnalną za niemal formalność, ostatni punkt w programie przed wylotem. Kolacja przebiegła zgodnie z planem, aż do momentu, gdy podeszła do mnie jedna z uczestniczek, z pytaniem czy mogłabym „coś zorganizować”, bo ich kolega chce się oświadczyć swojej dziewczynie, która też była w tej grupie. I tak po kilku chwilach nastąpił ten ważny moment w asyście 20 członków grupy, a po chwili przy aplauzie całej restauracji. Nie można popadać w rutynę, coś nas zawsze może zaskoczyć!

Monika Błasikiewicz

Właścicielka agencji MBPR. Absolwentka Filologii Angielskiej na UW. Pracę zawodową zaczynała w British Council, ale szybko przeszła do sektora mediów. Najpierw do koncernu ITI, a następnie do TVN. W stacji zaczynała jako PR Manager, a następnie odpowiadała za wydarzenia specjalne i promocję zewnętrzną. W TVN zrealizowała pierwsze duże eventy w karierze, m.in. uroczyste otwarcie stacji dla 2 tys. gości.

Po odejściu z TVN, pełniła funkcję Dyrektora Marketingu i PR w spółkach z sektora nowych technologii. Dalsze doświadczenie w Public Relations zdobywała w sieciowej agencji Mmd, pełniąc funkcje Account Director. Następnie przez wiele lat współprowadziła agencję BiS! Pracując, m.in. dla branży produktów luksusowych, firm IT, sektora Fashion&beauty oraz zdrowia. Od 2020 r. prowadzi własną agencję MBPR. Agencja zajmuje się działaniami PR, organizacją eventów, kampaniami społecznymi, personal branding. W codziennej pracy najważniejszy jest stały kontakt z klientem, kierowanie się zasadami etyki w PR oraz spora doza kreatywności i szaleństwa.

Komentarze

Powiązane

01.03.24, 12:11
| reklama & PR » informacje
KERRIS obsłuży PayPo
Agencja KERRIS odpowiada za kompleksową obsługę działań w obszarze social ads performance marketing PayPo – firmy działającej w obszarze płatności odroczonych w Polsce.
01.03.24, 10:36
| reklama & PR » informacje
Heima PR pracuje dla Naukowej Fundacji Polpharmy
Na początku br. do klientów agencji Heima PR dołączyła Naukowa Fundacja Polpharmy, której misją jest wspieranie rozwoju nauk medycznych i farmaceutycznych poprzez finansowanie badań w tych dziedzinach.
29.02.24, 14:20
| reklama & PR » ludzie
Jakub Macyszyn przechodzi z Good One PR do KPRM
W lutym br., Jakub Macyszyn rozpoczął pracę na stanowisku eksperta w Sekretariacie Przewodniczącej Komitetu ds. Pożytku Publicznego, Minister ds. Społeczeństwa Obywatelskiego Agnieszki Buczyńskiej.
29.02.24, 08:30
| reklama & PR » ludzie
Katarzyna Wójtowicz na stanowisku Corporate Director PR Big Picture
Big Picture, firma doradcza PR i public affairs zarządzana przez Hannę Waśko i Helenę Korniejew, wprowadza nową organizację zespołu PR korporacyjnego.
29.02.24, 07:30
| reklama & PR » informacje
Agencja Ro w Stowarzyszeniu Agencji Public Relations
Agencja Ro grona została członkiem Stowarzyszenia Agencji Public Relations. To 39. agencja w szeregach SAPR.
28.02.24, 19:51
| reklama & PR » informacje
Mural w stolicy promuje Familijne Wieczory Filmowe
Prace nad muralem promującym tegoroczne „Familijne Wieczory Filmowe – Premiery dobiegły końca. To kolejna inicjatywa marki Familijne, która po szeroko zakrojonych działaniach w kinach, rusza z czwartą odsłoną aktywacji konsumenckiej.
28.02.24, 13:30
| reklama & PR » ludzie
Barbara Kai Kaniewska i Vincent Prochoroff na pokładzie Papaya Roster
Papaya Roster wzmacnia swój zespół. Do ekipy Papaya Roster dołączyli operatorzy Barbara Kai Kaniewska i Vincent Prochoroff.
28.02.24, 11:30
| reklama & PR » informacje
On Board Think Kong pracuje dla EIT Health Innostars
EIT Health Innostars rozpoczyna współpracę z agencją On Board Think Kong. Współpraca z agencją OBTK obejmuje promocję realizowanych przez EIT Health InnoStars inicjatyw w branży healthcare, w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i Południowej.
28.02.24, 08:30
| reklama & PR » informacje
Dagmara Witek-Kuśmider w Creative LIAisons Global Coaching Academy 2024
Dagmara Witek-Kuśmider, Chief Creative Officer Publicis Worldwide Poland, jest jedyną przedstawicielką polskiej branży reklamowej, która dołączyła do grona mentorów tegorocznej edycji wirtualnego programu Creative LIAisons Global Coaching Academy.
27.02.24, 18:30
| reklama & PR » ludzie
Wioletta Batóg Prezesem Zarząd MB Mobile. Wcześniej pracowała w MediaMarktSaturn Polska
Wioletta Batóg została Prezesem Zarządu MB Mobile. Do zarządu spółki dołączyła również Diana Putaj w funkcji Wiceprezesa Zarządu.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 02.04.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 02.04.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 01.04.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

27.02.2024 r., godz. 15.00, online.