06.02.23, 21:00

Nastąpił znaczny spadek sprzedaży telewizorów według badania GfK

Wiesław Peché, ekspert GfK, fot.: materiały prasowe

Jak wynika z danych firmy GfK, IV kwartał 2022 r. przyniósł w Polsce wyraźny, niemal 20 proc. spadek sprzedaży telewizorów w relacji rok do roku.

Całoroczny wynik sektora sprzedaży telewizorów był lepszy, jednak i tak zamknął się „na minusie”. W ubiegłym roku liczba sprzedanych odbiorników spadła o 1,4 proc. w porównaniu do roku poprzedzającego. Zmalała również wartość sprzedaży (w PLN) – o 3,1 proc. w całym 2022 roku i o 21,5 proc. w samym IV kwartale ubiegłego roku.

Z danych zgromadzonych przez GfK wynika, że polscy konsumenci najchętniej kupują telewizory o przekątnej ekranu w rozmiarze 65”, 43”, 55” i 50”. Skupiają się zatem przede wszystkim na dużych i średnich modelach, rzadziej sięgając po małe egzemplarze (poniżej 40”) i bardzo duże telewizory (powyżej 65”). Na popularności stale zyskują również produkty zaawansowane technologicznie.

10 najpopularniejszych modeli na polskim rynku to odbiorniki o rozdzielczość 4k, zbudowane w technologii LCD, z możliwością łączenia się z Wi- Fi. Świadomy konsument wybiera zatem sprzęt nowoczesny technologicznie, SMART, pozwalający na korzystanie z wielu innowacyjnych opcji” – mówi Wiesław Peché, Senior Consultant Market Intelligence w GfK.

Cena gra kluczową rolę

Pomimo, że w całym 2022 roku średnie ceny telewizorów spadły o -1,7 proc. w porównaniu z rokiem 2021, a w ostatnim kwartale ub.r. nawet o -2,2 proc. rdr., wielu konsumentów wciąż przekłada decyzję o zakupie nowych odbiorników i czeka na akcje promocyjne. Dowodem na ich powodzenie są wyniki ubiegłorocznej sprzedaży w czasie tzw. „black week”. Badania GfK pokazują skokowy wzrost sprzedaży w okresie najpopularniejszej akcji wyprzedażowej roku, która choć nie ma znaczącego przełożenia na całoroczne wyniki branży, jednoznacznie pokazuje zachodzące w niej trendy.

W najbliższych miesiącach akcje promocyjne mogą jeszcze mocniej zyskać na popularności. Według GfK początek 2023 roku pokazał bowiem nieznaczny wzrost średniej ceny telewizorów.

Jest zbyt wcześnie by mówić o pojawiającym się trendzie. Wzrost średniej ceny może wynikać bowiem ze struktury sprzedaży modeli o różnej wielkości ekranów lub na przykład ograniczonej dostępności tańszych modeli. Dla branży z pewnością nadchodzą jednak wymagające miesiące, w których producenci i sieci będą musieli na bieżąco dostosowywać swoje strategie do szybko zmieniających się realiów rynkowych” – podkreśla Wiesław Peché.

Komentarze

Powiązane

07.12.23, 23:36
| telewizja / VOD » informacje
Zmarła Elżbieta Sommer "Chmurka"
Nie żyje Elżbieta Sommer, ps. „Chmurka”– prezenterka pogody w TVP.
07.12.23, 15:00
| telewizja / VOD » informacje
Modlitwa pokoleń. 70 lat Apelu Jasnogórskiego. Koncert w TVP1
W piątek, 8 grudnia br. o godz. 20:30 TVP1 wyemituje wydarzenie muzyczne „Modlitwa pokoleń. 70 lat Apelu Jasnogórskiego”. W jasnogórskiej bazylice wystąpią, m.in.: Kamil Bednarek, Maja Krzyżewska, Andrzej Lampert.
06.12.23, 20:17
| telewizja / VOD » seriale
Cały sezon serialu Krew w Polsat Box Go
Serial „Krew”, thriller psychologiczny o śledztwie córki (Vanessa Aleksander), która szukając rozwiązania zagadki śmierci matki (Małgorzata Foremniak), odkrywa rodzinne tajemnice, został udostępniony w całości w Polsat Box Go.
06.12.23, 17:57
| telewizja / VOD » informacje
Koncert świąteczny rodziny Bocellich w Polsacie
W pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia Polsat wyemituje koncert z najpopularniejszymi utworami bożonarodzeniowymi, który wykona tenor Andrea Bocelii wraz ze swoimi dziećmi: synem Matteo i córką Viginią.
06.12.23, 14:15
| telewizja / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
Kanały Grupy Canal+ Polska ofercie przechodzą do portfolio Polsat Media
1 stycznia 2024 r. biuro reklamy Polsat Media rozpocznie sprzedaż czasu reklamowego w 13 kanałach TV należących do Grupy Canal+ Polska. Do końca br. za sprzedaż reklam w tych kanałach odpowiada TVN Media.
06.12.23, 12:39
| telewizja / VOD » informacje
III edycja NEM Zagreb w Chorwacji. TVP partnerem wydarzenia
Od 6 do 8 grudnia br. w Chorwacji odbywa się III edycja jednego z najważniejszych regionalnych spotkań europejskiej branży telewizyjnej - NEM Zagreb. Partnerami tegorocznej edycji NEM Zagreb są Telewizja Polska oraz Międzynarodowe Forum Telewizyjne Heart of Europe.
05.12.23, 11:11
| telewizja / VOD » informacje
Platforma VOD FlixClassic dostępna w aplikacji Android TV
Platforma VOD FlixClassic udostępniła aplikację FlixClassic na Android TV. Jednocześnie serwis zapowiada wdrożenie kolejnych nowości w 2024 r.
04.12.23, 20:38
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
INEA uruchomiła serwis contentowy hiway.pl
Firma INEA uruchomiła serwis contentowy hiway.pl uatrakcyjniając tym samym produkt telewizji HIWAY, którą posiada w swoim portfolio.
04.12.23, 12:05
| telewizja / VOD » informacje
Nowe programy w zimowej ramówce Polsat Games
Zimowa ramówka Polsat Games wzbogaciła się o kolejne autorskie programy oraz animacje „Dragon Bell” oraz „Włatcy Móch”.
03.12.23, 21:03
| telewizja / VOD » informacje
Czyń dobro. Gala Wolontariatu Korpusu Solidarności w TVP1
W poniedziałek, 4 grudnia br. o godz. 22:20 TVP1 wyemituje koncert „Czyń dobro. Gala Wolontariatu Korpusu Solidarności". Transmisja gali z Teatru Polskiego w Warszawie.