13.02.23, 14:31

UOKIK postawił zarzuty Filipowi Chajzerowi, Dorocie Rabczewskiej oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan. Zdaniem Urzędu, influencerzy nieprawidłowo oznaczają treści reklamowe

Logo UOKiK, fot.: materiały prasowe

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty kolejnej trójce influencerów: Filipowi Chajzerowi, Dorocie Rabczewskiej oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan, w związku z nieprawidłowym oznaczaniem treści reklamowych w mediach społecznościowych.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty nieoznaczania w sposób jednoznaczny materiałów reklamowych na Instagramie trójce influencerów:ilipowi Chajzerowi (firma Filip Chajzer Warsaw Media), Dorocie Rabczewskiej (firma Queen Records Dorota Rabczewska) oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan (firma Małgorzata Rozenek-Majdan).

Jak podkreśla UOKIK, twórcy w swoich wpisach promują produkty różnych reklamodawców, za co otrzymują wynagrodzenie, i nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. Tym samym mogą wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie charakteru publikowanych postów oraz relacji.

Jak pisze UOKIK, Filip Chajzer oferuje działania promocyjne i reklamowe z wykorzystaniem swoich mediów społecznościowych. Wspólnie z klientami tworzy „kreacje autorskich i oryginalnych rozwiązań marketingowych” – jak wynika z jego oficjalnej strony. Współpracuje, m.in. z firmą New Balance czy salonem samochodowym Skody Auto Wimar. W swoich publikacjach Chajzer nie ujawnia charakteru treści sponsorowanych, mimo że niektórzy reklamodawcy zamieszczają u siebie analogiczne wpisy z jego wizerunkiem. Dziennikarz poprzestaje na wskazaniu marki produktów – ani nie używa funkcjonalności platformy, ani nie dodaje odpowiednich adnotacji w opisie lub bezpośrednio na zdjęciu czy wideo. Zdarza się, że używa na końcu wpisów oznaczenia #współpraca, który nie pokazuje jasno komercyjnego charakteru działalności. Tymczasem jak podkreśla Urząd, przedsiębiorca powinien w sposób niebudzący wątpliwości informować zarówno o reklamowej marce, jak i komercyjnym charakterze treści. UOKIK rekomenduje przy tym, aby było to robione dwupoziomowo – poprzez funkcjonalność platformy oraz we własnym zakresie.

Z kolei Dorota Rabczewska współpracuje m.in. ze spółką Sodore oferującą kosmetyki oraz agencją reklamową WhitePress zlecającą reklamowanie różnych marek i produktów. Jak wskazuje Urząd, piosenkarka nie zawsze w wystarczający sposób ujawnia w swoich publikacjach ich sponsorowany charakter, nie używa również dedykowanej do tego funkcjonalności platformy społecznościowej. UOKiK ustalił, że Dorota Rabczewska – w niektórych przypadkach - dodaje do swoich postów hashtag #reklama dopiero po kilku dniach od publikacji materiału. Co prawda używa rekomendowanego określenia, jednak dokonuje edycji wpisu po fakcie, a wielu konsumentów nie ma możliwości zapoznania się z tą korektą. Tego rodzaju oznaczenie powinno znaleźć się przy lub na materiałach reklamowych od razu podczas publikacji, kiedy zasięg generowany przez nowe posty czy relacje jest największy. Powinno także być w widocznym miejscu, np. na początku opisu lub nagrania.

Małgorzata Rozenek-Majdan na podstawie umów zawartych, m.in. z marką Henkel Polska, Noyo Pharm, Oceansapart oraz AllNutrition publikuje reklamy ich produktów w postaci postów oraz relacji umieszczanych na swoim koncie na Instagramie. To twórczyni decyduje o zawartości materiałów, w tym o opisach i określonych hashtagach. Nie posługuje się jednak funkcjonalnością Instagrama, dzięki której mogłaby oznaczyć je jako sponsorowane. Nie oznacza ich jako reklam również w opisie czy na materiale. Małgorzata Rozenek-Majdan poprzestaje jedynie na wskazaniu marki produktów oraz – w niektórych przypadkach - na zamieszczeniu hashtagu #współpraca, który nie wskazuje w sposób jednoznaczny na komercyjny charakter działalności. Jak zauważa UOKIK, zdarzyły się także przypadki umiejscowienia hashtagu #współpraca w sposób niemal niewidoczny dla konsumenta, np. w publikacji Instastory ukryty był pod nazwą profilu w lewym górnym rogu. Ważne, aby komercyjny charakter publikacji był dla konsumentów jasny – używać należy rekomendowanych określeń, np. #reklama, [materiał sponsorowany], oraz oznaczenie powinno być umieszczone w widocznym miejscu i napisane wystarczająco dużą czcionką.

Jak podkreśla UOKIK, odpłatna promocja produktów czy usług bez wyraźnego wskazania, że są to treści sponsorowane, wprowadza konsumentów w błąd i może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach – również czyn nieuczciwej konkurencji. Dotyczy to nie tylko tradycyjnych mediów, ale także portali społecznościowych oraz internetowych serwisów informacyjnych i opiniotwórczych. Urząd poinformował, żepostępowania ws. influencerów mogą zakończyć się nałożeniem kary w wysokości do 10 proc. ich rocznego obrotu.

Jakie były dotychczasowe działania Prezesa UOKiK?

W czerwcu 2022 r. za brak współpracy z Urzędem zostali ukarani: „Kruszwil” Marek Kruszel, „MD” Marcin Dubiel, „Maffashion” Julia Kuczyńska, Paweł Malinowski, Marcin Malczyński i „Marley” Marlena Soyka. W lipcu 2022 r. Prezes UOKiK wszczął cztery postępowania w związku z nieprawidłowym oznaczaniem treści reklamowych. Zarzuty usłyszało troje influencerów: Katarzyna Dziurska, Katarzyna Oleśkiewicz–Szuba oraz Piotr Lisek, a także ich reklamodawca, firma Olimp Laboratories. Postępowania są na końcowym etapie.

We wrześniu 2022 r. opublikowane zostały Rekomendacje Prezesa UOKiK ws. oznaczania reklam w social mediach, które stanowią praktyczny przewodnik opisujący dobre praktyki dla rynku influencer marketingu. „Nasze działania na rynku influencer marketingu zapoczątkowały pozytywne zmiany w prawidłowym oznaczaniu treści komercyjnych. Niestety, niektórzy twórcy nadal nie oznaczają treści reklamowych w sposób jednoznaczny, jasny oraz zrozumiały dla odbiorców. Dopuszczają się rażących zaniedbań w tym zakresie, zamiast stosować się do obowiązującego prawa i dawać swoim zachowaniem dobry przykład” – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. „Oprócz social mediów weryfikujemy również sposoby oznaczania treści publikowanych w serwisach internetowych. Chcemy, aby konsumenci byli chronieni przed ukrytą reklamą i mogli podejmować świadomy wybór odnośnie tego, czy chcą zapoznawać się z treściami o charakterze komercyjnym” – dodaje Chróstny.

Na tapecie nie tylko influencerzy

Jednak oznaczanie reklam to nie jedyne aktywności znanych osób w sieci, którym przygląda się Prezes UOKiK. Po sygnałach od konsumenta dotyczących działania spółki PRIME MMA, która organizuje i transmituje w Internecie pojedynki influencerów, Urząd analizował kwestię informowania o kosztach i zasadach zadawania pytań w trakcie transmisji gal MMA oraz popularnych spotkań je poprzedzających (m.in. tzw. Face 2 Face). UOKiK sprawdzał, czy konsument wiedział, że wysyłając pytania, skorzysta z tzw. SMS-a Premium, co będzie się wiązało z naliczeniem wyższej opłaty.

Spółka PRIME MMA nie odpowiadała na pisma przesłane przez UOKiK, mimo że odbierała wezwania do złożenia wyjaśnień. Za nieudzielenie żądanych informacji w terminie Prezes UOKiK nałożył na nią karę w wysokości 50 tys. zł.

Komentarze

Powiązane

10.06.24, 10:42
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Anna Kalczyńska w ekipie Iberionu. Poprowadzi autorski format geopolityczny
Do Iberionu dołącza Anna Kalczyńska, która poprowadzi autorski format geopolityczny. Dziennikarka w ostatnich latach związana była ze stacją TVN.
09.06.24, 13:27
| internet » informacje
Wieczór Wyborczy w Onecie
9 czerwca br. o godz. 20:45 na stronie głównej Onetu ruszy Wieczór Wyborczy, który poprowadzi Marcin Zawada, dziennikarz Onetu. Dziennikarz w Studiu Wyborczym Live w Onecie przedstawi wyniki exit poll i będzie się łączył z reporterami Onetu i Faktu obecnymi w sztabach wyborczych. 
06.06.24, 08:30
| radio » informacje | internet » informacje
Nowy serwis historyczny Polskiego Radia z okazji 35. rocznicy wyborów
Z okazji 35. rocznicy wyborów, Polskie Radio przygotowało specjalny historyczny serwis internetowy. Portal zawiera unikatowe nagrania z Archiwum Polskiego Radia i Archiwum Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa, dzięki czemu stanowi niezwykły dokument tamtych dni.
05.06.24, 16:30
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Patrycjusz Wyżga gospodarzem wieczoru wyborczego w Wirtualnej Polsce
W niedzielę, 9 czerwca br. Wirtualna Polska przygotuje specjalny wieczór wyborczy dotyczący wyborów do europarlamentu. Program emitowany będzie na Stronie Głównej WP, kanale YouTube i w mediach społecznościowych.
05.06.24, 08:30
| internet » informacje
Hotele, o jakich marzysz… w cenach, o jakich marzysz. Kampania portalu rezerwacyjnego Travelist.pl
Pod hasłem „Hotele, o jakich marzysz… w cenach, o jakich marzysz” Travelist.pl ruszył z kampanią reklamową, która otwiera kolejny rozdział w komunikacji marketingowej portalu. Towarzyszyć jej będzie hasło.
04.06.24, 10:56
| internet » informacje
Dr Serce na YouTube. Prof. Robert Gajda gospodarzem nowego formatu
Na platformie YouTube zadebiutuje program internetowy „Dr Serce”, który jest prowadzony przez kardiologa, prof. Roberta Gajdę
04.06.24, 07:30
| internet » informacje
Galą Gwiazd Plejady 2024 powraca w odświeżonej formule
Serwis Plejada.pl po trzech latach przerwy wraca do organizacji Gali Gwiazd Plejady. Tegoroczna edycja wydarzenia odbędzie się 18 czerwca br. w Warszawie. Poprzedza je plebiscyt, w którym internauci wybierają Gwiazdy Plejady w pięciu wyjątkowych i zupełnie nowych kategoriach.
30.05.24, 21:00
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
Answear.com w I kw. 2024 r.: zwiększa swoje przychody i inwestuje mimo wymagającej sytuacji rynkowej
Answear.com podsumowuje I kw. 2024 r. Pomimo wymagającej sytuacji rynkowej, a także okresu inwestycji w rozwój marki PRM, spółka utrzymała dodatnie dynamiki wzrostu sprzedaży, a także przeprowadziła inwestycje związane z uruchomieniem dwóch concept store w Warszawie dla marki PRM oraz Answear.
29.05.24, 11:41
| internet » informacje
Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków uruchamia platformę Znany Konserwator
Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków oficjalnie uruchomił 27 maja br. platformę Znany Konserwator. To pierwsza baza danych, która ma połączyć wykwalifikowanych specjalistów z osobami potrzebującymi wsparcia przy remontach i konserwacji zabytków.
29.05.24, 07:30
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
WP wprowadza CEEId. To alternatywa w świecie bez cookies
WP wprowadza identyfikator CEEId, który umożliwia identyfikację użytkowników internetu pomiędzy różnymi domenami i urządzeniami. Identyfikator pozwala na skuteczne, spersonalizowane kampanie reklamowe, ich optymalizację i pomiar w ekosystemie pozbawionym plików cookies stron trzecich (ang.: third-party cookies).
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalista/ka ds. promocji w Dziale Promocji i Komunikacji

Muzeum Azji i Pacyfiku im. Andrzeja Wawrzyniaka | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 13.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

12-14 czerwca 2024 r. w Długopolu.