02.03.23, 05:30

GroupM: rynek reklamowy w w regionie Europy Środkowej i Wschodniej wzrośnie w 2023 r. o 4 proc.

Przychody reklamowe mediów, fot.: materiały prasowe

Po 6 proc. wzroście w 2022 r., rynek reklamy w regionie Europy Środkowej i Wschodniej wzrośnie o 4,5 proc. w 2023 r. Najbliższe lata nie przyniosą tektonicznych przesunięć w podziale tortu reklamowego, w którym przychody mediów digital przebiły właśnie połowę wartości rynku – wynika z analizy GroupM, mediowej grupy inwestycyjnej. Jej raport obejmuje analizę sytuacji na rynkach Czech, Węgier, Słowacji, Rumunii, Chorwacji, Serbii oraz Polski.

Przychody reklamowe mediów w Europie Środkowej i Wschodniej (w analizie ujęto rynki Polski, Czech, Węgier, Słowacji, Rumunii, Chorwacji i Serbii) wzrosną w 2023 r. o 4 proc. w stosunku do 2022 r. - prognozuje GroupM, mediowa grupa inwestycyjna skupiająca agencje WPP (Essence Mediacom, Wavemaker i Mindshare). Jak tłumaczy agencja, spadek dynamiki w stosunku do 2022 r., gdy rynek reklamy w CEE zwiększył wartość o 6 proc., jest pochodną sytuacji gospodarczej i towarzyszącej części firm niepewności związanej z inwestycjami w marketing.

Polska, największy rynek regionu, będzie w tym roku rosła wolniej niż inne rynki regionu – przychody reklamowe mediów zwiększą się tu wedle aktualnych szacunków o 0,5 proc. względem 2022 r. Wyniosą więc w 2023 r. nieco ponad 12,6 mld zł. Mniejsze rynki regionu, jak Czechy, Węgry, Rumunia czy Chorwacja utrzymają w 2023 r. kilkuprocentowe tempo wzrostu.

W najbliższych dwóch latach GroupM spodziewa się tylko niewielkich przesunięć w podziale regionalnego tortu reklamowego pomiędzy poszczególne media. Udział reklamy digital dopiero w 2022 r. przebił w Europie Środkowo – Wschodniej granicę 50 proc. udziału w rynku, globalnie internet kontrolował już wówczas 73 proc. Te statystyki uwzględniają tzw. digital extensions mediów tradycyjnych, czyli czerpane przez nadawców TV i radiowych czy wydawców prasy przychody z reklamy cyfrowej w ich serwisach streamingowych, aplikacjach czy stronach internetowych. Media digital najsilniejszą pozycję w torcie mają w Polsce, Słowacji, Czechach i na Węgrzech, najniższy udział odnotowują zaś w Serbii i Chorwacji (poniżej 40 proc.).

Telewizja drożeje najmocniej

Względna stabilność udziałów mediów w latach 2021-2024 jak tłumaczy Wavemaker, wynika m.in. z silnej pozycji tradycyjnej TV w regionie. Telewizja odnotowuje wysoki – na tle zachodnich rynków – czas oglądania (rekordzistą jest Serbia z ATV na poziomie 5,5 godz. dziennie). Spadki oglądalności i kurczenie się zasobów reklamowych na takich rynkach jak m.in. Polska nadawcy rekompensują wysoką inflacją CPP. Wzrost cen reklam w TV w skali regionu w 2022 r. wyniósł 13 proc., TV drożała więc najmocniej na tle innych mediów.

To, w połączeniu z popytem na telewizję, która zapewnia wciąż relatywnie duże zasięgi i bezpieczne otoczenie dla marek, sprawiło i nadal sprawia, że pozycja tradycyjnej TV w budżetach reklamowych wolniej traci na znaczeniu niż pozycja TV w życiu widzów.

Polskie Ad Per Capita poniżej oczekiwań

GroupM w raporcie podsumowującym sytuację w regionie CEE przyjrzała się też relacjom między wielkością PKB i PKB per capita a wielkością wydatków reklamowych. Tylko na dwóch rynkach regionu – w Czechach i Słowacji, przychody reklamowe mediów nieznacznie przebijają 0,5 proc. udział w PKB w cenach bieżących (w Polsce to 0,4 proc.; wielkość PKB na podstawie danych Komisji Europejskiej). Na tę relację wpływają zarówno zamożność poszczególnych rynków, jak i sytuacja w ich sektorach reklamowych: poziom konkurencji czy koncentracji w obrębie właścicieli mediów.

GroupM zaobserwował też zależność pomiędzy wielkością PKB per capita na poszczególnych rynkach, a wielkością wydatków reklamowych przypadających na jednego mieszkańca poszczególnych krajów. Poziom zamożności mieszkańców wyraźnie koreluje z inwestycjami, jakie reklamodawcy ponoszą, by do niego dotrzeć.

Komentarze

Powiązane

21.06.24, 23:20
| telewizja / VOD » informacje
TV Republika wPolsce24 pojawią się na MUX-8. KRRiT: będą gwarantem pluralistycznej oferty na rynku mediów
Na MUX-8 pojawią się zgodnie z oczekiwaniami - aż dwie stacje informacyjne – TV Republika i WPOLSCE24. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w ekspresowym tempie rozstrzygnęła konkurs koncesyjny.
20.06.24, 19:30
| telewizja / VOD » informacje
Koncert Kolektywów w Telewizji Polskiej . Polscy artyści w duetach z zagranicznymi piosenkarzami
W piątek, 21 czerwca br. o godz. 21:00 TVP Kultura, TVP Kultura 2 i TVP Polonia przeprowadzą transmisję „Koncertu Kolektywów”, podczas którego polscy artyści zaśpiewają w duetach z zagranicznymi piosenkarzami. Na scenie pojawią się m.in.: Paweł Domagała, Kasia Lins, Tomek Makowiecki, Gizmo Varillas z Hiszpanii czy Lubomyr Melnyk z Ukrainy. 
20.06.24, 11:30
| telewizja / VOD » informacje
Wakacyjne zmiany w informacyjnych kanałach Polsatu
Polsat wprowadza wakacyjne zmiany w ramówkach kanałów informacyjnych. „Gość Wydarzeń” będzie emitowany od poniedziałku do piątku oraz w niedzielę, wydłużona zostanie „Debata dnia” oraz „Debata powyborcza”.
19.06.24, 14:00
| telewizja / VOD » seriale
Yellowstone w wakacje na antenie TVN. Premiera serialu w naziemnej telewizji
W lipcu br. na antenie TVN zadebiutuje serial „Yellowstone” z Kevinem Costnerem w roli głównej na antenie. Pierwszy sezon produkcji będzie emitowany od 1 lipca br. o godz. 20:50. Stacja TVN jako pierwsza naziemna telewizja w Polsce, nabyła prawa do emisji serialu.
19.06.24, 07:30
| radio » informacje | telewizja / VOD » informacje | prasa » informacje
Raport Reuters Institute: RMF FM siódmy raz wygrywa ranking mediów cieszących się największym zaufaniem Polaków
Radio RMF FM już po raz siódmy rzędu zajęło pierwsze miejsce w rankingu mediów cieszących się największym zaufaniem Polaków, w badaniu prowadzonym przez Reuters Institute for the Study of Journalism. Co istotne, RMF FM jest liderem tego zestawienia od początku jego istnienia.
18.06.24, 12:44
| telewizja / VOD » informacje
Nie tylko Maciej Dowbor. Robert Janowski także żegna się z Polsatem
W nowym, 21. sezonie muzycznego show „Twoja Twarz Brzmi Znajomo” (Polsat) Robert Janowski nie zasiądzie w fotelu jurorskim.
18.06.24, 11:49
| telewizja / VOD » informacje
Maciej Dowbor kończy pracę w Polsacie
Po 20 latach współpracy, Maciej Dowbor rozstał się z Polsatem. Przez ostatnie dziesięć lat prezenter był współgospodarzem programu „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”.
18.06.24, 07:30
| telewizja / VOD » badania rynku
Mecz Polska - Holandia hitem TVP
Ponad 9 mln widzów zgromadził w niedzielę, 16 czerwca br. mecz Polska – Holandia transmitowany na antenach TVP.
17.06.24, 23:38
| telewizja / VOD » informacje
Polsat dementuje: Dorota Gawryluk nie będzie kandydatką w wyborach prezydenckich
Telewizja Polsat wydała oświadczenie dotyczące pogłosek o starcie jej dziennikarzy w wyborach prezydenckich.
14.06.24, 21:30
| telewizja / VOD » seriale
Drużyna A oraz Xena: Wojownicza księżniczka w AXN Black
W czerwcu br. AXN Black pokaże popularne amerykańskie seriale lat 90.: „Drużyna A” i „Xena: Wojownicza księżniczka”.
Subskrybuj RSS działu telewizja / VOD: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 24.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 22.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.