21.04.23, 15:45
Radar konsumencki kwiecień: Stabilizacja nastrojów konsumenckich
Kwietniowe badanie optymizmu konsumenckiego „Radar konsumencki” ARC Rynek i Opinia pokazuje, że nastroje konsumenckie się ustabilizowały, zarówno w obszarze optymizmu, planowanych zakupów, oceny jakości życia czy gospodarki jak i w obszarze zatrudnienia.
W ramach badania Radar konsumencki ARC Rynek i Opinia co miesiąc pokazuje kilka wskaźników dotyczących nastrojów konsumenckich. Wskaźniki te to różnica między odsetkiem odpowiedzi negatywnych a odsetkiem odpowiedzi pozytywnych w danym temacie.
Większość wskaźników ma taki sam poziom jak w marcu, nieznacznie spadł poziom optymizmu konsumenckiego (o 2 punkty), ocena jakości życia (o 3 punkty) oraz dotyczący utraty pracy (o 3 punkty).
„Stabilizacja wyników wynika z tego, że społeczeństwo przyzwyczaiło się do wysokiej inflacji i nawet jeżeli ceny niektórych produktów czy usług minimalnie spadły to jest to niezauważane, zwłaszcza w kontekście utrzymujących się wysokich cen żywności. W obszarze zatrudnienia – ciągle na rynku pracy widoczne jest zapotrzebowanie na pracowników, zwolnienia następują w ograniczonym zakresie, dlatego nastroje konsumenckie tutaj też się nie zmieniają. Kolejne miesiące pokażą, czy ta stabilizacja jest trendem czy też nastąpią tutaj jakieś zmiany” – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Radar konsumencki to projekt badawczy ARC Rynek i Opinia, w ramach którego raz w miesiącu respondentom – Polakom w wieku od 18 do 65 lat, zadawane są te same pytania, dotyczące m.in. nastrojów, oceny polskiej gospodarki, planów zakupowych czy stabilności zatrudnienia. Pierwszy pomiar Radaru konsumenckiego został zrealizowany w październiku 2022 r. Od tego czasu badanie realizowane jest co miesiąc.
Komentarze