08.05.23, 06:30

Antyukraińska propaganda w mediach społecznościowych. Raport IMM i Demagoga

Raport IMM i Demagoga, fot.: materiały prasowe

Od 1 listopada 2022 r. do 31 marca 2023 r. odnotowano łącznie niemal 300 tys. wpisów i komentarzy deprecjonujących Ukrainę i Ukraińców. W lutym i w marcu br. skala antyukraińskiej propagandy utrzymywała się na podobnym poziomie, co oznacza, że średnio publikowanych jest 84 takich treści na godzinę - tak wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Stowarzyszenie Demagog.

To czwarty z cyklu comiesięcznych raportów przygotowywanych przez IMM i Demagoga, w którym opisują skalę antyukraińskiej propagandy w polskojęzycznym internecie. Raport obejmuje wpisy i komentarze deprecjonujące Ukrainę i Ukraińców, opublikowane w lutym i w marcu 2023 r. Kolejny raz zidentyfikowano główne podmioty odpowiedzialne za publikację treści, które przedstawiają Ukrainę i Ukraińców w negatywnym świetle.

Według danych dostarczonych przez analityków IMM od 1 do 28 lutego w polskojęzycznych mediach społecznościowych opublikowano 59,5 tys. wpisów i komentarzy, które w negatywny sposób odnosiły się do Ukrainy i Ukraińców. Między 1 a 31 marca było ich 60,2 tys., co pokazuje, że w dwóch ostatnich miesiącach skala antyukraińskiej propagandy jest mniej więcej stała. W lutym 2023 r. najwięcej wpisów uderzających w Ukrainę i Ukraińców pojawiło się 3 lutego i zbiegło się z wizytą wicepremiera i ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka w Kijowie. Z kolei w kolejnym miesiącu antyukraińska narracja w polskojęzycznym internecie najsilniejsza była 18 i 19 marca, co zbiegło się z zorganizowanym na krakowskim Rynku Głównym protestem Ukraińców, którzy żądali uwolnienia ukraińskich jeńców przebywających w rosyjskich więzieniach.

Zasięg wszystkich wyodrębnionych przekazów w lutym wyniósł 16,5 mln potencjalnych kontaktów (zmalał o 26 proc. w stosunku do stycznia, osiągając poziom z grudnia ub.r.). To pokazuje, ile razy mogło dojść do zetknięcia się użytkowników mediów społecznościowych z antyukraińskimi treściami. Także w marcu odnotowano zauważalny spadek zasięgu antyukraińskiej propagandy, oszacowanego na poziomie 12,7 mln potencjalnych kontaktów.

Podobnie jak w przypadku wcześniejszych raportów, eksperci z IMM oszacowali ekwiwalent reklamowy monitorowanych publikacji (określany przez specjalistów ds. komunikacji jako AVE, ang. Advertising Value Equivalent). W lutym wyniósł on 21,6 mln zł, a w marcu – aż 23,3 mln zł, co oznacza, że gdyby dowolny podmiot chciał dotrzeć do nas z takim przekazem w formie reklamy, musiałby wydać na to właśnie taką sumę.

W lutym i w marcu, podobnie jak to miało miejsce wcześniej, najwięcej antyukraińskich wpisów zostało opublikowanych na Twitterze. W lutym było to 54,7 tys. tweetów (wraz z retweetami), co stanowi 91,8 proc. wszystkich zidentyfikowanych antyukraińskich wpisów i komentarzy w mediach społecznościowych. W marcu było ich 55,4 tys., co stanowiło 92 proc. Ogółu zidentyfikowanych antyukraińskich wpisów.

Komentarze

Powiązane

08.10.24, 09:42
| internet » ludzie
Paweł Maziarz szefem serwisu Benchmark
Od października br., serwisem Benchmark (Wirtualna Polska Media),kieruje Paweł Maziarz, który jest z nim związany od 14 lat.
07.10.24, 16:51
| radio » informacje | internet » informacje
AI Journey with Jovan Protić. Nowy podcast Business Insider Polska w Onet Audio
Zadebiutowałpodcast Business Insider Polska o potencjale sztucznej inteligencji dla biznesu i mediów. „AI Journey with Jovan Protić” jest podcastem, w którym wiceprezes Ringier Axel Springer Polska wraz z liderami technologicznymi z Doliny Krzemowej, analizuje biznesowe szanse i wyzwania sztucznej inteligencji.
07.10.24, 06:30
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
Lokalny Rolnik i Wojna Warzyw z nowym inwestorem. Grupa PTWP sprzedaje spółkę Farmer Direct
Grupa PTWP, realizując wcześniejsze zapowiedzi, sprzedała udziały w spółce Farmer Direct, będącej właścicielem Lokalnego Rolnika i Wojny Warzyw. W100 proc. udziałów Farmer Direct objął inwestor prywatny, który jest właścicielem, m.in. internetowego supermarketu spożywczego mamyito.pl. 
05.10.24, 22:00
| internet » e-commerce
Jakdojade otwiera sklep online. W sprzedaży produkty z motywami charakterystycznymi dla miast
Jakdojade uruchamia internetowy sklep z własnym merchem. W projektach wykorzystano motywy charakterystyczne dla największych polskich miast.
05.10.24, 08:00
| internet » informacje
Ekskluzywny Klub Sportowy. Nowa superprodukcja Audioteki
3 października br. zadebiutowała najnowsza produkcja oryginalna Audioteki „Ekskluzywny Klub Sportowy”. W superprodukcji autorstwa Łukasza Orbitowskiego i Klaudii Mynarskiej usłyszeć można, m.in. Mateusza Banasiuka, Michała Milowicza czy Annę Smołowik.
04.10.24, 15:18
| internet » informacje | biznes i technologie » informacje
Grupa PTWP w II kwartale 2024 r. notuje rekordowe przychody w swojej historii
Grupa PTWP zaprezentowała pierwsze wyniki finansowe po przeniesieniu akcji na główny rynek GPW. W II kwartale br. Grupa PTWP osiągnęła rekordowe przychody na poziomie 38,5 mln zł, oznacza to wzrost o 30,4 proc. względem analogicznego okresu 2023 r.
03.10.24, 22:19
| internet » informacje
Ameryka głosuje. Onet przygotuje cykl wyborczych prognoz i analiz
Onet uruchamia nowy cykl „Ameryka głosuje” przygotowanym przez zespół Onet Data. Głównym tematem nowego formatu będą wybory na 47. prezydenta Stanów Zjednoczonych.
03.10.24, 19:15
| internet » ludzie
Miłosz Wiatrowski-Bujacz w zespole Gazeta.pl
Miłosz Wiatrowski-Bujacz, współtwórca wideopodcastu „Co to będzie”, od października br. pracuje w redakcji Gazeta.pl. Dołączył do działu Nowe Trendy, zajmującego się tworzeniem kreatywnych, niestandardowych treści oraz eksperymentowaniem z dziennikarskimi formami.
03.10.24, 18:15
| telewizja / VOD » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Nowa ramówka telewizyjna serwisu Echo Dnia Świętokrzyskie
30 września br. redakcja „Echo Dnia Świętokrzyskie” (Polska Press Grupa) wprowadziła nową, stałą ramówkę telewizyjną na portalu echodnia.eu. W ofercie pojawiły się nowości programowe.
03.10.24, 14:30
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
Allegro debiutuje na kolejnym rynku. Tym razem na Węgrzech
Do grona polskich, czeskich oraz słowackich klientów Allegro od 1 października br. dołączają Węgrzy. Węgierska wersja platformy została uruchamiana pod domeną allegro.hu.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji

Rzeszowskie Piwnice | inne

Przejdź do oferty

Kierownik/Kierowniczka Działu Promocji

Teatr KTO | Kraków

Przejdź do oferty

Grafik – Dział Imprez i Promocji

Ośrodek Kultury Kraków-Nowa Huta | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 09.11.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.11.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki. 

do 09.11.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

8.10 - Katowice, 9.10 - Wrocław, 10.10 - Poznań.