23.08.23, 10:16
Praca jako sprzedawca w branży medialnej – gdzie szukać pracy, ile można zarobić?
Polski rynek medialny jest bardzo rozwinięty – działają na nim setki mediów lokalnych, regionalnych i niszowych, które generują duży popyt na pracowników. Potrzebują one nie tylko dziennikarzy, ale też sprzedawców, którzy zajmują się sprzedażą reklam. Jak znaleźć pracę jako sprzedawca w branży medialnej i co warto wiedzieć o pracy na tym stanowisku?
Czym zajmuje się sprzedawca w branży medialnej?
Sprzedawcy lub przedstawiciele handlowi w branży medialnej zajmują się głównie sprzedażą reklam, ogłoszeń oraz artykułów sponsorowanych. Ich zadaniem jest dotarcie do nowych klientów, a także obsłużenie zainteresowanych osób. Podobnie jak w innych sektorach gospodarki, w mediach kluczem jest zwiększenie sprzedaży i pozyskanie nowych źródeł dochodu zapewnianych przez reklamodawców.
Oczywiście we współczesnych mediach najważniejsza jest obecnie liczba kliknięć, która przekłada się na zyski z reklam. Ale najpierw trzeba znaleźć chętnych reklamodawców! Dotyczy to szczególnie mediów niszowych oraz regionalnych, które często mają problem ze sprzedażą miejsca reklamowego. Sprzedawcy w nich zatrudnieni muszą dotrzeć do określonego segmentu klientów (np. mieszkańcy powiatu, przedstawiciele niszowego zawodu), żeby sprzedać miejsce reklamowe, ogłoszenia czy artykuły sponsorowane. Nie jest to prosta praca, a od ich skuteczności zależy kondycja finansowa firmy.
Jak zostać sprzedawcą i ile można zarobić?
Aby zostać sprzedawcą w mediach, nie trzeba posiadać wykształcenia kierunkowego czy doświadczenia. Oczywiście obie te kwestie stanowią ważne zalety w procesie rekrutacji, a niektóre firmy (szczególnie duże korporacje) wręcz ich wymagają. W praktyce jednak w pracy sprzedawcy liczy się skuteczność, a wiele mniejszych mediów chętnie zatrudnia początkujących sprzedawców, którzy są często nazywani specjalistami ds. reklamy.
W wielu mniejszych serwisach informacyjnych czy tygodnikach lokalnych nie ma osobnych stanowisk dla sprzedawców, a dziennikarze lub pracownicy administracyjni muszą zajmować się sprzedażą miejsca reklamowego. Natomiast w dużych korporacjach medialnych odpowiada za to nawet kilkadziesiąt osób naraz! Wszystko zależy od polityki oraz modelu biznesowego poszczególnych mediów, ale praca sprzedawcy w mediach nie różni się zbytnio od pracy sprzedawcy w innych sektorach gospodarki. Najważniejsza jest skuteczność!
Gdzie szukać ofert pracy dla sprzedawców w mediach?
Chcesz zacząć pracę jako sprzedawca w mediach? A może masz już doświadczenie na tym stanowisku, ale chcesz znaleźć nową, lepiej płatną pracę? Jej poszukiwania zacznij od serwisów ogłoszeniowych takich jak GoWork.pl: https://www.gowork.pl/praca/sprzedawca;st/warszawa;l. To właśnie one stanowią największą bazę ofert pracy w Polsce – ogłasza się tam zdecydowana większość polskich pracodawców, także z branży medialnej.
Co istotne, wiele mniejszych firm medialnych czasami rezygnuje z umieszczania ofert w serwisach ogłoszeniowych. Zamiast tego wybierają one grupy na Facebooku lub po prostu ogłaszają się na własnych stronach internetowych. Jeśli interesuje Cię praca jako sprzedawca w konkretnym miejscu, to zajrzyj do zakładki „praca” lub „kariera” na stronie wybranego serwisu i wyślij swoje CV.
Przedstawiciel handlowy a sprzedawca – różnice między zawodami
Warto wyjaśnić różnicę między sprzedawcą a przedstawicielem handlowym. Choć teoretycznie są one znaczące, to w praktyce granice między tymi zawodami często się zacierają. Przedstawiciel handlowy powinien dobierać głównie do nowych klientów i poszerzać ich bazę, podczas gdy sprzedawca ma za zadanie sprzedawać towary lub usługi osobom, które już są nimi zainteresowane.
W praktyce w branży medialnej do obowiązków sprzedawcy należą oba zadania. Do mediów często zgłaszają się już zainteresowani klienci, ale równie istotne jest pozyskanie nowych reklamodawców. Bez nich sfinansowanie kosztów działalności oraz dalszy rozwój są niemożliwe. W końcu media muszą jakoś zarabiać na siebie, a sprzedawcy są w tej branży niezbędni!
Komentarze