28.11.23, 08:30
Allegro dalej rośnie. W Czechach trzy główne marki wygrywają
Allegro na polskim rynku zanotowało wzrost sprzedaży o 10,5 proc. Z kolei w Czechach nowa platforma zyskała aż 800 tys. aktywnych klientów.
Wartość sprzedaży brutto (GMV) Allegro z działalności w Polsce wzrosła w III kwartale o 10,5 proc. r/r. do 13,3 mld zł, znacząco przewyższając dynamikę sprzedaży detalicznej w Polsce. Przychody z działalności w Polsce wzrosły o 19,9 proc. r/r. do 1,95 mld zł w III kwartale dzięki rosnącej prowizji od sprzedaży (take rate) i jej lepszej monetyzacji, jak i wzrostowi przychodów z działalności reklamowej o 38 proc. r/r. Liczba aktywnych kupujących na Allegro wzrosła szósty kwartał z rzędu, osiągając poziom 14,5 mln w III kwartale, a średnia wartość GMV na aktywnego kupującego/kupującą zwiększyła się o 7,3 proc. r/r. do 3 699 zł rocznie. Zwyżkujące przychody przy nieustannej kontroli kosztów przełożyły się na wzrost skorygowanego zysku EBITDA z działalności w Polsce o 32,4 proc. r/r. do 778 mln zł w trzecim, wyraźnie przyspieszając tempo w ujęciu kwartalnym. konsolidowana wartość GMV, uwzględniająca działalność międzynarodową Allegro, zwiększyła się o 9 proc. r/r., a skorygowany zysk EBITDA grupy przyspieszył wzrost do 26 proc. r/r. w III kwartale. Nowa czeska platformaAllegro.cz szybko pozyskała 800 tys. aktywnych kupujących. Trzy główne marki grupy w Czechach - Allegro.cz, MALL i CZC - wspólnie generują już najwięcej ruchu online na tamtejszym rynku e-commerce.
Obiecująca prognoza
W IV kwartale 2023 r. Allegro oczekuje wzrostu GMV z działalności w Polsce w przedziale 9-11 proc. r/r, przy wzroście przychodów o 17-20 proc. i skorygowanego wskaźnika EBITDA o 20-23 proc. r/r. Przewidywana wartość GMV działalności międzynarodowej spadnie w czwartym kwartale o 10-14 proc. r/r., przychody o 33-38 proc. r/r., a skorygowana strata EBITDA wyniesie 160-180 mln zł. Wydatki inwestycyjne szacowane są na 90-100 mln zł w Polsce i 20-30 mln zł za granicą. W efekcie, wzrost GMV skonsolidowanej grupy oczekiwany jest w zakresie 7-9 proc. r/r w czwartym kwartale, a zmiana przychodów w przedziale od -2 proc. do +2 proc. r/r. Skorygowany wskaźnik EBITDA powinien być o 0-6 proc. wyższy r/r., zaś skonsolidowany CAPEX spodziewany jest na poziomie 110-130 mln zł.
„Spełniliśmy wszystkie oczekiwania na trzeci kwartał, działalność Allegro w Polsce osiąga świetne wyniki, a nasz nowo uruchomiony marketplace Allegro.cz szybko się rozwija. Tempo wzrostu GMV w Polsce było wyraźnie szybsze od nominalnej sprzedaży detalicznej w kraju w trzecim kwartale. Choć generalnie konsumenci są mniej chętni, by kupować droższe produkty, na Allegro wydali więcej niż rok temu, korzystając z atrakcyjnych cen i zapewnianego przez sprzedawców ogromnego wyboru. Jednocześnie Allegro.cz dobrze sobie radzi w Czechach – zaledwie kilka miesięcy po pełnym uruchomieniu Allegro.cz zakupy na nowej platformie zrobiło już ponad 1,1 miliona konsumentów. Oprócz przygotowań do szczytu sezonu zakupowego nasz zespół pracuje nad uruchomieniem naszych platform w Słowacji, na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji w 2024 r., wykorzystując sukces Allegro.cz jako punkt odniesienia. Chcemy, by w przyszłym roku o tej porze klienci już z całej Europy Środkowej wybierali prezenty świąteczne na Allegro” – mówi Roy Perticucci, prezes Allegro.
Allegro jest adresem pierwszego wyboru, jeśli chodzi o zakupy online w Polsce. Ponad 400 mln ofert od ponad 140 tys. sprzedawców przełożyło się na wzrost GMV Allegro w Polsce o 10,5 proc. r/r. w III kwartale. To znacznie szybciej niż całkowita nominalna sprzedaż detaliczna w kraju, przy czym ponad jedną trzecią wzrostu GMV wygenerowały priorytetowe kategorie - Supermarket oraz Zdrowie i Uroda. Konsumenci ostrożnie sięgają po droższe przedmioty, ale – jak podkreśla firma - za to coraz częściej wybierają Allegro jako miejsce swoich codziennych zakupów. Gwarancją Najniższej Ceny objętych jest już ponad 600 tys. produktów. Dzięki temu rośnie liczba aktywnych kupujących, których w Polsce jest już 14,5 mln, a generowane przez nich średnie roczne GMV zwiększyło się o 7,3 proc. r/r. w III kwartale. Wzrost GMV i średniej prowizji od sprzedaży (take rate) przełożył się na wyższe przychody oraz marżę liczoną jako skorygowana EBITDA do GMV. W III kwartale wzrosła on do 5,86 proc., czyli wyjątkowo powyżej średnioterminowych założeń Allegro na poziomie 5 proc.
Sprzedawcy i marki chcą przyciągnąć uwagę milionów kupujących na Allegro, dzięki czemu wzrost przychodów z reklam wyniósł 38 proc. w ujęciu rocznym. Rośnie liczba beneficjentów Allegro Smart!, przy czym już k.. 85 proc. użytkowników usługi przeszło na jej nowe warunki ogłoszone rok temu. Wartość pożyczek udzielonych przez Allegro Pay wzrosła zaś o 43 proc. r/r. do ponad 2 mld zł, przy wskaźniku pożyczek zagrożonych na poziomie poniżej 1 proc. Allegro kontynuuje poszerzanie swojej i tak już największej w Polsce sieci punktów odbioru, rozbudowując też własne możliwości dostaw. Liczba automatów paczkowych One Box przekroczyła już 3,2 tys.
Allegro.cz napędza e-commerce w Czechach
Allegro jest wśród dwóch najczęściej pobieranych aplikacji w Czechach. W zaledwie trzy miesiące po pełnym uruchomieniu platformy Allegro.cz wspólnie z MALL i CZC generują największy ruch na czeskim rynku e-commerce. Jednocześnie świadomość marki wśród czeskich konsumentów osiągnęła poziom 90 proc. Dzięki nowej platformie Allegro poszerzyło zasięg do prawie 50 mln osób, zwiększając liczbę aktywnych kupujących do prawie 800 tys. MALL i CZC to kluczowi sprzedawcy na Allegro.cz, gdzie liczba polskich i międzynarodowych sklepów osiągnęła liczbę 20 tys., a liczba ofert przekroczyła 150 mln. Oznacza to k.. 60 mln produktów, czyli 10 razy więcej niż ktokolwiek inny na rynku.
GMV Allegro.cz wzrosło w III kwartale do 195 mln zł, co stanowi wzrost o 3,4 raza kw/kw. Skorygowana strata EBITDA segmentu MALL była zmniejszyła się jednocześnie o 12 proc. r/r, mimo że sprzedaż detaliczna w Czechach wciąż spada.
„Wyniki Allegro za trzeci kwartał w Polsce były naprawdę wyjątkowe: skorygowana marża EBITDA w stosunku do GMV wyniosła 5,86 proc. czyli o prawie 1 punkt procentowy więcej rok do roku, a wskaźnik długu do skorygowanego zysku EBITDA obniżył się do akceptowalnego poziomu 2,17x. Nasze inicjatywy w ramach programu kontroli kosztów pod nazwą ‘Fit to Grow’ pomogły nam ograniczyć wydatki, podczas gdy skupiamy się na jak najlepszym wykorzystaniu naszych możliwości logistycznych i technologicznych. Praca nad przekształceniem marek Grupy MALL w bardziej coraz bardziej efektywnych sprzedawców na nowych platformach Allegro w regionie idzie pełną parą i pomaga stopniowo ograniczać straty w MALLu. Przy coraz niższej dźwigni finansowej oraz dzięki niedawnemu przedłużeniu naszych linii kredytowych do 2027 r. mamy teraz jeszcze większą elastyczność w inwestowaniu w innowacje stymulujące wzrost i zwiększające możliwości dostaw w krajach, w których działamy. Pomoże nam to zapewnić wzrost w dłuższym terminie przy wiodących na rynku marżach, zgodnie z naszymi założeniami” - mówi Jon Eastick, CFO Allegro.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęKonferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.
Komentarze