09.02.24, 06:30

Podsumowanie 2023 r.: Ania Ledwoń (More Bananas)

Ania Ledwoń, Creative Owner, More Bananas ; fot.: materiały prasowe

Ania Ledwoń, Creative Owner, More Bananas, podsumowuje 2023 rok w branży dla portalmedialny.pl.

Podsumowanie wydarzeń i zjawisk na rynku w 2023 r.

Rok 2023 upłynął pod znakiem ogólnoświatowego kryzysu, który miał wpływ na wszystkie aspekty życia, w tym na biznes i marketing. Odczuwalne konsekwencje gospodarcze, pogłębiające się kryzysy geopolityczne, oraz długotrwałe skutki pandemii znacząco wpłynęły na zachowania konsumentów, a tym samym na rynek.

W świecie marketingu i mediów widoczne były liczne kryzysy wizerunkowe, związane między innymi z postaciami publicznymi i kontrowersjami, takimi jak Pandora Gate, afera z Kanałem Sportowym, czy działania osób publicznych takich jak Kuba Wojewódzki czy Krzysztof Gonciarz. Te wydarzenia uwydatniły nieadekwatne reagowanie na trendy społeczne, brak poszanowania prawa i nieudane kampanie z influencerami. Jednocześnie rola influencerów uległa zwiększeniu. Marki coraz częściej korzystały również z mikro- i nano-influencerów do promocji produktów.

Media społecznościowe, ze wzrostem znaczenia TikToka, stały się jeszcze bardziej dominujące. TikTok, będąc platformą kreującą trendy, zaczął pełnić również funkcję edukacyjną i informatywną. Jednakże, jego wpływ na zdolność koncentracji użytkowników wzbudzał zaniepokojenie. Koniecznie polecam zapoznać się z pojęciem TikTok Brain.

SEO w mediach społecznościowych stało się “bardziej popularne”, a algorytmy platform społecznościowych stały się bardziej zaawansowane w promowaniu zoptymalizowanych treści.

Integracja generatywnej sztucznej inteligencji w pracy marketerów była kolejnym ważnym trendem. AI zaczęła odgrywać kluczową rolę w personalizowaniu treści i ich tworzeniu choć jednocześnie przyczyniała się do… powstawania treści o niskiej jakości. Narzędzia AI były również wykorzystywane do tworzenia coraz większej liczby fake newsów i deepfake'ów. 

Sporo wydarzyło się również w kwestiach prawnych oraz dotyczących wykorzystywania danych. Walka z dezinformacją stała się ważnym elementem działań platform mediów społecznościowych. W życie weszły rekomendacje UOKiK, a z początkiem roku 2023 dyrektywa OMNIBUS. W świetle pozyskiwania danych o odbiorcach zdecydowanie największą zmianą i poniekąd wyzwaniem było przejście z GAU na GA4. 

Rok 2023 był rokiem cyfryzacji, automatyzacji i digitalizacji. Adaptacja do nowych technologii, takich jak AR i VR stała się ważnym elementem innowacyjnych kampanii marketingowych, ale jednocześnie wyzwaniem w zakresie budżetów, które trzeba na nie poświęcić (w szczególności technologii VR-owych).

Zrównoważony i etyczny marketing zyskał na znaczeniu w odpowiedzi na rosnącą świadomość ekologiczną i społeczną. Czy to przekładało się na sprzedaż? Jedynie w deklaracjach. Ale zmianę tę na pewno będziemy obserwować w latach nadchodzących. 

W świetle nadchodzących zmian wynikających z roku 2023 marki w końcu zauważono na rynku pokolenie 65+, a nie tylko Pokolenie Z. Cóż, starzejemy się jako społeczeństwo. Polacy najszybciej w Europie. 

Podsumowanie 2023 r. w More Bananas

2023 rok był z jednej strony w naszej agencji rokiem stabilizacji - w końcu - po pandemii. Kryzys gospodarczy poczuliśmy i my na własnej skórze (brak wyraźnych, mocnych wzrostów), z drugiej strony mogliśmy się cieszyć stabilnym przyrostem leadów oraz klientów finalnie wypracowując wynik lepszy, niż w roku poprzednim. To był również rok wewnętrznych zmian i pracy nad własnymi materiałami i marką. Klientów pozyskujemy inboundowo, bez aktywnej sprzedaży. Pozostając przy tej decyzji własne inicjatywny promocyjne i budowanie zasięgu wśród interesariuszy są dla nas kluczowe.

To co mnie cieszy, to stabilna sytuacja w zespole bez większych rotacji oraz rozwój zespołu i jego kompetencji. Joanna Bitowt odpowiada za rozwój działu strategii, który w 2023 r.  zaliczył spore wzrosty nie tylko w liczbie projektów, ale również w liczbie osób na pokładzie w postaci Adriany Jureczko. Z kolei Karolina Mrowiec awansowała na stanowisko Senior Social Media Specialist. W siłę rośnie nam zespół strategiczny, ale musiało się tak stać. Projektów strategicznych oraz dotyczących kompleksowych działań marketingowych mamy coraz więcej. Wyzwaniem jest dla nas i było zatrudnienie handlowca_czyni - nadal szukamy osoby, która zasili dżunglę marketingu w tym zakresie. 

Zdecydowaliśmy się również na wzięcie udziału w programie stażowym Kariera Jutra, po którym finalnie zatrudniliśmy do działu marketingu i strategii pracowniczkę.

Osobiście czuję również zdecydowanie zmiany w dynamice zespołu i sposobie zarządzania zespołem po czterech latach pracy zdalnej - do biura nie wróciliśmy. Ma to swoje zalety: zatrudnianie ludzi bez ograniczeń geograficznych, jak i wady związane z budowaniem relacji, więzi i zarządzaniem. Fizycznie jest zdecydowanie prościej. W kontekście EB to również dla nas drugi rok urlopu menstruacyjnego (świetna decyzja!) oraz rok pracy do godz. 15.00 w piątki (również bardzo dobra decyzja).

Zdecydowanie cieszą nas Klienci na pokładzie. Ci, z którymi pracujemy od dobrych paru lat jak Kanlux, Biedronka czy Akamai oraz nowi. Zdecydowanie jesteśmy dumni z naszych kampanii EBowych  w digitalu i social media dla Biedronki, Akamai, ale również Intersnack, AON czy GFT.  Sporo było u nas również projektów strategicznych, projektów z zakresu ekologii czy kultury. Te, z których jesteśmy szczególnie dumni, to kampanie i projekty dla Elektrycznych Śmieci, Techramps, Adria ART czy Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa. Odpowiadaliśmy za wsparcie eksperckie i szkoleniowe oraz wdrażanie strategii komunikacji dla Metropolii Krakowskiej. Pracowaliśmy kampanijnie i wspieraliśmy działania performance festiwalu Tauron Nowa Muzyka. Wśród naszych Klientów nie zabrakło również IAB/DIMAQ!

2023 to również dla nas rok szkoleń, audytów i konsultacji. Głównie w zakresie EB, social media, strategii marketingowej, AI czy content marketingu. Szkoliliśmy i pracowaliśmy z Avengą, Nokią czy Open Eyes Economy. Polecieliśmy nawet do Egiptu z firmą Anex

Współpracujemy z kilkoma uczelniami w Polsce  (WSEI, UKEN, KSB, UEK, AGH), a także  z TEB Edukacja szerząc naszą edukacyjną misję. Z tego powodu gościliśmy u siebie w biurze uczniów z Technikum rRklamy w Limanowej

Jesteśmy partnerem kierunków Brand Manager oraz Specjalisty ds. Mediów w IMOK, a także głównym partnerem cyklu meetapów marketingowych CRASH Mondays. To już ponad siedem lat!

Sami zorganizowaliśmy sporo wydarzeń, również w wirtualnej przestrzeni dzięki współpracy z Ultrafora. Mamy za sobą organizację konferencji Sales Boost Summit, ale również cyklu wydarzeń i webinarów charytatywnych przy okazji #RóżowegoPaździernikaiWąsopada i Marketingowego Dnia Kobiey. Sami braliśmy udział jako uczestnicy albo prelegenci w takich wydarzeniach jak I love Marketing, Kongres Online Marketing, Mobile Trends Conference czy Business Market. Prowadzimy programy mentoringowe, jak i bierzemy w nich czynny udział chcąc wspierać innych.

Z małych sukcesów wewnętrznych udało nam się stworzyć raport na temat tego, czy polskie firmy posiadają strategie marketingowe. Spoiler alert: niestety nie.  Wypuściliśmy również tzw. “narzędziówkę”.  Dopracowaliśmy credential, portfolio i finalizujemy prace nad nową stroną internetową. W końcu udało nam się dopracować Brand Manual l i nakręcić film promocyjny. Szewc stara się chodzić w butach! A co do chodzenia, w 2024 idziemy po więcej!

Ania Ledwoń

Co-founder & Creative Director w agencji More Bananas oraz co-founder i główna organizatorka CRASH Mondays. Opiekunka kierunku Brand Manager na IMOK. Autorka książki “Strategiczne podejście do działania w social mediach”. Wcześniej product marketing managerka w startupie alloweat.

Ewangelizatorka strategii marketingowych i komunikacyjnych. Zafascynowana człowiekiem i jego emocjami oraz psychologicznym podejściem do marketingu.

Trenerka - głównie w zakresie mediów społecznościowych, digital marketingu, strategii i customer experience. Z marketingiem związana od 12 lat, od 7 lat szkoli i prowadzi warsztaty. Na sali szkoleniowej - fizycznej jak i wirtualnej spędziła już ponad 2000 2 tys. godzin. Była trenerka w agencji Socjomania, gdzie szkoliła z mediów społecznościowych, obecnie trenerka w IAB Polska oraz IT media. Współautorka kilku kursów e-learningowych.

Posiada międzynarodowy certyfikat DIMAQ PROFESSIONAL potwierdzający wiedzę i doświadczenie z zakresu digital marketingu. Zwyciężczyni jednej z edycji sprawny.marketing oraz ambasadorka Małopolskiego Festiwalu Innowacji. Wykładowca studiów podyplomowych na Akademii Górniczo - Hutniczej, WSB w Gdańsku czy Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu.

Pracowała z takimi klientami, jak: Pandora, Akamai, Venezia, Capgemini, PKL, DKMS, InPost, Pracuj.pl, eurobank, Zooksy, Hines, Nordea, mBank czy Lufthansa Global Services. Współtworzyła kampanie dla Akcja Menstruacja czy Polskie Stowarzyszenie Zero Waste.

Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Technologii informacyjnych w marketingu na Wyższa Szkoła Europejska oraz studia magisterskie z zakresu zarządzania i marketingu na Akademia Górniczo-Hutnicza im. S. Staszica w Krakowie. Zafascynowana człowiekiem i jego emocjami. Zgłębia temat customer experience oraz nowych mediów.

Komentarze

Powiązane

20.05.24, 13:45
| reklama & PR » ludzie
Adam Kręgielewski awansuje. Stanął na czele działu Concept Development w Labconie
Agencja Labcon (Group One) integruje zespoły koncepcyjne tj. strategię, kreację i creative production, tworząc jeden dział Concept Development. Na jego czele stanął Adam Kręgielewski - Head of Concept & Innovation.
20.05.24, 11:45
| reklama & PR » ludzie
Kuba Kossut Dyrektorem Generalnym Adlook
Spółka Adlook mianowała Kubę Kossuta na stanowisko Dyrektora Generalnego firmy (Global CEO).
20.05.24, 06:30
| reklama & PR » informacje
UM rozwija współpracę z Froneri na europejskich rynkach
Agencja mediowa UM (IPG Mediabrands) rozszerza współpracę z Froneri, jednym z największych producentów lodów na świecie.
19.05.24, 13:09
| reklama & PR » informacje
Pils odświeża identyfikację i komunikację pod hasłem Nasz PrzePils na piwo
„Nasz PrzePils na piwo” to hasło kampanii reklamowej Lecha Pils promującej nowe opakowania piwa, prosto z Wielkopolski. Marka wprowadza na rynek butelki i puszki w nowej szacie graficznej, które mają podkreślać lokalność Pilsa.
19.05.24, 01:00
| reklama & PR » informacje
Tchibo Exclusive rozjaśnia myśli. Kolejna odsłona kampanii wykorzystuje lokalne akcenty
Marka Tchibo ruszyła z kolejną odsłoną kampanii "Tchibo Exclusive rozjaśnia myśli", w której kontynuuje koncepcję drobnych pomyłek. Do końca maja br. w przestrzeni publicznej będzie można zauważyć hasła reklamowe, nawiązujące do wyzwań, z którymi zmagamy się na co dzień.
18.05.24, 08:00
| reklama & PR » informacje
Siemens zachęca do odkrywania świata. Loteria z nagrodą w wysokości 100 tys. zł
Marka Siemens organizuje loterię, która inspiruje do marzeń i podróży. Główna nagroda wynosi 100 tys. zł. Inicjatywa ma na celu nie tylko promowanie najnowszych ekspresów do kawy, ale także zachęcanie konsumentów do odkrywania świata.
17.05.24, 21:00
| reklama & PR » informacje
Czytajcie! Czytanie daje wolność! Wystartowała kampania #TataTeżCzyta2024
Kampania #TataTeżCzyta2024, organizowana przez Fundację Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak, ma na celu zachęcenie mężczyzn, zwłaszcza ojców, do regularnego czytania dzieciom. Akcja podkreśla, jak ważne jest wspólne czytanie dla rozwoju dziecka. 
17.05.24, 15:00
| reklama & PR » informacje
Magdalena Boczarska ponownie ambasadorką farb Dulux Ambiance Ceramic
Ruszyła nowa kampania reklamowa farb Dulux Ambiance Ceramic. Ambasadorką marki Dulux, podobnie jak w ubiegłym roku, jest znana i ceniona polska aktorka, Magdalena Boczarska. Kampania będzie prowadzona w różnych kanałach, w tym m.in. w social mediach i TV.
17.05.24, 11:59
| reklama & PR » informacje
Coca-Cola odkrywa najlepsze lato. Twa kampania Endless Summer
Fani Coca-Cola mają możliwość zdobycia biletów na najciekawsze wydarzenia tego lata. Do wygrania są wejściówki na największe festiwale muzyczne oraz mecze UEFA EURO 2024. Marka zaprezentowała również limitowaną serię butelek i puszek. 
17.05.24, 10:15
| reklama & PR » informacje
Pożyczka na „mi się”. Alior Bank startuje z kampanią marketingową
Alior Bank rozpoczął wielokanałową kampanię marketingową promującą nowy produkt kredytowy – Pożyczkę na „mi się”. W ramach oferty można uzyskać środki na dowolne cele, bez dodatkowych kosztów prowizji. W działaniach reklamowych zostaną wykorzystane różne kanały komunikacji, m.in. telewizja, punkty obsługi klienta (POS), a także digital.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 22.05.24

Ważna informacja dla biorących udział w konkursach na stronach portalmedialny.pl. 

do 20.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy