06.05.24, 06:30

Pik słuchania podcastów przypada na godz. 21.00

Jak słuchamy podcastów? Fot.: Grupa Eurozet

Podcasty cieszą się największym zaufaniem spośród wszystkich rodzajów mediów. Polscy internauci słuchają podcastów głównie w domu, ale także w samochodzie i podczas spacerów. Najczęściej używają do tego smartfonów. Słuchają głównie dla rozrywki i aby uzupełnić swoją wiedzę o świecie – takie wnioski pochodzą z badania „Słuchacz podcastów w Polsce 2023” Grupy Eurozet przeprowadzonego we współpracy z Publicis Groupe.

W ocenie respondentów podcast jest najbardziej wiarygodnym i eksperckim medium, w którym można odnaleźć najciekawsze treści. Daleko w tyle pozostawia inne rodzaje mediów. Cieszy się 59 proc. zaufaniem, które rok do roku wzrosło o 5 p.p. Drugie w tej kategorii jest radio z 47 proc. zaufaniem.

Przeprowadzone badanie daje również odpowiedzi na temat zwyczajów słuchania treści słownych audio na żądanie. Najczęściej Polacy korzystają z tego rodzaju medium w domu – tak zadeklarowało aż 83 proc. respondentów. Podcasty towarzyszą Polakom również w samochodzie (19 proc.), podczas spacerów (15 proc.) czy w pracy (14 proc.). Do ich słuchania użytkownicy korzystają przede wszystkim ze smartfona (60 proc.). Na kolejnych miejscach znalazł się laptop (18 proc.) i komputer stacjonarny (8 proc.).

Podcasty częściej po południu i wieczorem

Analitycy z Grupy Eurozet zwracają uwagę, że audycje internetowe uzupełniają się ze słuchaniem tradycyjnego radia. Radio jest głównie słuchane w godzinach porannych i popołudniowych, podczas gdy podcasty zaczynają przyciągać uwagę odbiorców po godzinie 17.00. Pik słuchalności internetowych treści słownych przypada na godz. 21:00. Autorzy raportu wskazują, że aż 42 proc. słuchaczy, gdy przegapi ulubiony program radiowy, wraca do niego w formie podcastu radiowego.

Dlaczego i jak Polacy słuchaja podcastów? Dobre audio, to dobra rozrywka – ten powód podało 54 proc. ankietowanych. 45 proc. słucha, aby uzupełnić swoją wiedzę o świecie, a 31 proc. żeby zająć się czymś podczas innych czynności. Cały czas rośnie regularność i systematyczność odsłuchiwania odcinków, a także słuchanie ich w całości. 42 proc. respondentów na bieżąco słucha nowych części ulubionych podcastów. W 2020 r. takich osób było tylko 30 proc. Każdego odcinka słucha 41 proc. badanych tj. o 12 p.p. więcej niż cztery lata temu. Zmienia się również sposób odsłuchiwania podcastów. W 2020 r. 59 proc. deklarowało, że słucha odcinków w całości. Według danych z najnowszego raportu takich osób jest już 76 proc., czyli zdecydowana większość.

Nie jeden, a najczęściej dwa

Użytkownicy najczęściej regularnie słuchają dwóch podcastów. Tak odpowiedziało 37 proc. respondentów. 25 proc. – jednego podcastu, a trzech i więcej – blisko 38 proc. Analitycy z Grupy Eurozet zwracają uwagę, że to o 1,9 p.p. więcej niż jeszcze rok wcześniej.

Jakie tematy cieszą się największą popularnością? Użytkownicy szukają przede wszystkim podcastów kryminalnych (31 proc.), o zdrowiu i stylu życia (30 proc.) oraz polityce i bieżących wydarzeniach społecznych (29 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się takie tematy jak: psychologia, rozrywka/lifestyle, a także historia i społeczeństwo. Koresponduje to z zainteresowaniami słuchaczy podcastów. 71 proc. z nich śledzi najnowsze doniesienia z kraju lub ze świata, 59 proc. interesuje się tematyką problemów społecznych w kraju lub na świecie oraz stara się być na bieżąco z nowościami i wydarzeniami z obszaru kino, książka i muzyka. Niewiele mniej, bo 57 proc., interesuje się polityką krajową lub międzynarodową.

Zmieniły się źródła wiedzy o nowych podcastach. Na czele pozostają podpowiedzi, które można znaleźć w mediach społecznościowych. Tak wskazało 36 proc. badanych (spadek o 3 p.p.). Na drugim miejscu uplasowały się polecenia z aplikacji w telefonie/odtwarzaczu, na które wskazało 28 proc. respondentów. To duży skok. Rok wcześniej odsetek ten wynosił 19 proc., najwyraźniej sztuczna inteligencja w algorytmach aplikacji jest coraz doskonalsza. 27 proc. sugeruje się poleceniami podawanymi we wcześniej słuchanym podcaście.

W pierwszej piątce najczęściej wybieranych aplikacji podcastowych w Polsce znajdują się YouTube, Spotify, Empik Go, Google Podcast i TOK FM.

O badaniu:

Autorem i właścicielem badania „Słuchacz podcastów w Polsce” jest Grupa Eurozet; realizacja: Publicis Groupe, listopad-grudzień 2023 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat, N=8125; CAWI

Komentarze

Powiązane

18.07.24, 22:34
| radio » informacje
Polskie Radio Kierowców na żywo z Master Truck Show 2024
Polskie Radio Kierowców od 19 do 21 lipca br. będzie emitować program ze studia plenerowego z Polskiej Nowej Wsi pod Opolem. Po raz 20. odbywać się tam będzie impreza skierowana do kierowców i miłośników ciężarówek - Master Truck Show 2024. Polskie Radio Kierowców jest patronem medialnym wydarzenia.
18.07.24, 14:00
| radio » informacje
XXV Festiwal Bachowski Świdnica na antenie Dwójki
18 lipca br. rozpoczyna się XXV Festiwal Bachowski Świdnica. Program 2 Polskiego Radia, który jest patronem imprezy, przeprowadzi transmisje koncertów.
17.07.24, 13:40
| radio » informacje
Pierwsza Noc Promsów w Dwójce. Transmisje aż do połowy września
Program 2 Polskiego Radia zaplanował na piątek, 19 lipca br., transmisję pierwszego wieczoru Promsów z Royal Albert Hall. Dwójka przez całe lato będzie transmitować najciekawsze koncerty z największego na świecie letniego festiwalu muzyki poważnej, który co roku organizowany jest w Londynie.
15.07.24, 06:30
| radio » informacje
Sprawozdanie finansowe Radia Nowy Świat za 2023: rosną koszty wynagrodzeń i energii
12 czerwca br. odbyło się Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników Radia Nowy Świat, którego głównym tematem było zatwierdzenie sprawozdania finansowego i sprawozdania Zarządu za rok 2023 oraz udzielenia członkom Zarządu Spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązków w roku obrotowym kończącym się w dniu 31 grudnia 2023 r.
12.07.24, 10:30
| radio » informacje
Koncert Agi Zaryan w ramach cyklu Jazz.PL w Dwójce
12 lipca br. w ramach cyklu „Jazz.PL” na antenie Dwójki będzie transmitowany koncert Agi Zaryan. Transmisja została zaplanowana od godz. 18.00 na antenie Programu 2 Polskiego Radia oraz – w formie streamingu wideo – na: Facebooku, stronie internetowej stacji i kanale YouTube Dwójki.
11.07.24, 13:30
| radio » informacje
Premiera podcastu „Przedwojnie” w TOK FM. Format prowadzi Maciej Miłosz
TOK FM przygotował premierę podcastu „Przedwojnie” w czwartek 11 lipca br. Program prowadzi Maciej Miłosz.
11.07.24, 07:30
| radio » informacje
Polskie Radio Dzieciom z nowymi audycjami na wakacje
Polskie Radio Dzieciom zaprasza na nowe audycje w okresie wakacyjnym. W godzinach porannych przewidziano treści dla najmłodszych. Wieczorem pojawią się odcinki z audycji "Strefa Rodzica".
10.07.24, 10:00
| radio » informacje | telewizja / VOD » informacje
Lato z Radiem i Telewizją Polską. Ponad 60 artystów wystąpi na koncertach kultowej audycji
Wspólna akcja Polskiego Radia i Telewizji Polskiej „Lato z Radiem i Telewizją Polską” rozpocznie się 13 lipca br. Inaugurujący trasę koncert odbędzie się w Zakopanem.
10.07.24, 06:30
| radio » badania rynku
Eska nadal najchętniej słuchaną siecią radiową. RMF MAXX w górę
Na podium najchętniej słuchanych sieci radiowych bez zmian - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez Kantar Polska dla KBR obejmującego okres od 1 kwietnia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. (sieci radiowe).
09.07.24, 14:58
| radio » badania rynku
Radio Zet znów w górę. RMF FM dalej liderem
Radio Zet zanotowało największy wzrost tzw. słuchalności - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez Kantar Polska dla KBR obejmującego okres od 1 kwietnia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. (stacje ogólnopolskie i ponadregionalne).
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Marketingu i PR

Centrum Kultury Podgórza | Kraków

Przejdź do oferty

Specjalista / Specjalistka ds. promocji i organizacji wydarzeń

Wawerskie Centrum Kultury | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. Digital i Social Media

Krakowskie Biuro Festiwalowe | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 23.08.24

Do zdobycia komplet książek - "Agent. Zakładniczka" oraz "Agent. Okup".

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

8.10 - Katowice, 9.10 - Wrocław, 10.10 - Poznań.