21.05.24, 21:00

Fast foody odbijają się od dna. Wzrost ruchu o 4,7 proc.

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

W I kw. br. ruch w restauracjach typu fast food zwiększył się o 4,7 proc. rdr. Przy tym pizzerie rok do roku odnotowały o ponad połowę mniejszy wzrost niż lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka. Jednocześnie liczba klientów wszystkich badanych placówek była o 4,2 proc. większa niż rok wcześniej.

Jak wykazało cykliczne badanie firmy technologicznej Proxi.cloud i UCE RESEARCH, w I kwartale 2024 r. ruch na całym rynku restauracji typu fast food był o 4,7 proc. większy niż w analogicznym okresie ub.r. Pizzerie odnotowały wzrost rdr. o 3,1 proc., a lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka – o 6,5 proc.

Uważam, że ww. wzrosty wynikają z większej stabilności cen. Wysoka inflacja doprowadziła do ograniczenia wydatków na produkty i usługi inne niż podstawowe. Jej spadek w ostatnich miesiącach przyczynił się do poprawy nastrojów konsumenckich i większej skłonności do korzystania z takich usług, jak stołowanie się poza domem. Do tego trzeba dodać, że w zeszłorocznym sezonie letnim branża zaliczyła aż dwucyfrowy spadek ruchu. Natomiast w te wakacje wydaje się, że będzie dużo lepiej pod tym względem” – mówi dr Nikodem Sarna, jeden ze współautorów badania z Proxi.cloud.

Z kolei zdaniem Mateusza Nowaka, drugiego ze współautorów raportu z Proxi.cloud, poza niższym wskaźnikiem inflacji, na zwiększenie ruchu mogło wpłynąć podniesienie płacy minimalnej. Dzięki temu konsumenci mają środki na częstsze wizyty w restauracjach typu fast food. Według eksperta, wyższy wzrost ruchu w tzw. kurczako-burgerowniach może wynikać z preferencji osobistych. „Być może oferty lokali z kanapkami i daniami z kurczaka są korzystniejsze dla konsumentów niż pizzerii i szybciej ewoluują pod wpływem zmian w otoczeniu rynkowym. To może przekładać się na lepszą dynamikę wizyt. Jednak to tylko luźna hipoteza, której weryfikacja wykracza poza ramy naszego badania” – tłumaczy dr Sarna.

Z badania wynika też, że w I kw. br. liczba klientów badanych restauracji zwiększyła się rdr. o 4,2 proc. Pizzerie w takim ujęciu wykazały wzrost o 2 proc., a lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka – o 5,8 proc. rdr. Jak stwierdza Mateusz Nowak, te wyniki również mogą mieć swoje podłoże w wyższym dochodzie rozporządzalnym przeciętnego Polaka niż rok temu. Eksperci jednak mają trudność z prognozą tego trendu, gdyż jest to zależne od wielu innych czynników, które nie zostały ujęte w badaniu.

W obliczu notowanych w zeszłym roku spadków można podejrzewać, że nawet relatywnie niewielki wzrost to bardzo pozytywny sygnał dla sieci restauracji, zwłaszcza pizzerii. Dane za jeden kwartał są niewystarczające do opracowania szerszych prognoz. Niemniej przy założeniu, że nie nastąpią żadne tąpnięcia na rynku pracy i w łańcuchach dostaw, a inflacja pozostanie na niskim poziomie, jest spora szansa na utrzymanie wzrostowej tendencji” – wyjaśnia dr Nikodem Sarna.

Rok do roku minimalnie zmienił się udział poszczególnych rodzajów restauracji w łącznej liczbie wizyt w badanych placówkach. W I kw. br. w restauracjach oferujących kanapki i dania z kurczaka wyniósł 72,9 proc., a w pizzeriach – 27,1 proc. W analogicznym okresie ubiegłego roku było to odpowiednio 72,2 proc. i 27,8 proc. Dr Nikodem Sarna interpretuje to jako stabilizację na rynku i oznakę relatywnie trwałych upodobań konsumentów.

Zmiany w udziale poszczególnych typów restauracji rdr. są znikome. Świadczy to o pewnej dojrzałości rynku fast foodów i niezmienności w przyzwyczajeniach klientów. Z punktu widzenia konkretnych sieci konsekwencją tego może być trudność w pozyskiwaniu nowych klientów w przyszłości” – podkreśla Mateusz Nowak.

Szybkie wizyty w gastronomii

Ponadto analitycy z UCE RESEARCH informują, że w I kw. br. udział krótkich wizyt (powyżej trzech, ale poniżej dziesięciu minut) w restauracjach oferujących kanapki i dania z kurczaka wyniósł 21,7 proc., a rok wcześniej – 21,5 proc. Pizzerie odnotowały odpowiednio 36,6 proc. i 36,3 proc. Oznacza to minimalne wzrosty w relacji rocznej.

Powyższe wyniki można zinterpretować jako oznakę utrzymującego się poziomu zamówień na wynos, bo one najprawdopodobniej stoją za krótkimi wizytami w restauracjach. Odsetek ten wydaje się duży, szczególnie w przypadku pizzerii. Niemniej w dobie powszechnego korzystania z aplikacji pozwalających szybko i sprawnie zamawiać jedzenie do domu, trudno uznać go za szokujący” – przekonuje dr Sarna.

W I kw. br. średnia liczba wizyt, przypadająca na statystycznego klienta w jednym miesiącu, wyniosła dla całego rynku 4,75. Rok wcześniej była na poziomie 4,73. Rok do roku nie zmienił się średni czas trwania wizyty w lokalu – 24 minuty i 21 sekund. Natomiast minimalnie wzrósł rdr. średni łączny czas spędzony w fast foodach. Ostatni wynik to 1 godzina i 56 minut, a wcześniejszy – 1 godzina i 55 minut.

Te dane świadczą o niezmienności nawyków Polaków w podejściu do konsumpcji w restauracjach w ciągu ostatniego roku. Można się zatem spodziewać, że w przyszłości będzie podobnie. Nie dopatrywałbym się tutaj wpływu konkretnego menu ani cen” – zaznacza Mateusz Nowak.

Do tego dr Sarna dodaje, że klienci prawdopodobnie odwiedzają lokale w podobnych okolicznościach co rok wcześniej i składają zamówienia, których czas realizacji i konsumpcji wygląda identycznie jak w zeszłym roku. Stabilizacja w tym obszarze sugeruje również, że wzrost ruchu i liczby klientów nie był na tyle duży, by wpłynąć istotnie na długość kolejek oraz czas oczekiwania na zamówienie.

Opis metody badawczej

Analiza powstała na podstawie obserwacji ruchu wokół prawie 1,9 tys. największych restauracji typu fast food, oferujących kanapki i dania z kurczaka (McDonald’s, KFC, Burger King, Max Burgers i Subway), a także pizzerii (Pizza Hut, Telepizza, MaxiPizza, Gruby Benek, Domino’s Pizza, Dominium, Da Grasso i Biesiadowo). Analitycy z Proxi.cloud i UCE RESEARCH przyjrzeli się sytuacji występującej w I kwartale br. i porównali ją z analogicznym okresem ubiegłego roku. Łącznie poddano analizie ruch pochodzący z monitoringu zachowań blisko 1,4 mln konsumentów.

Próbę badawczą stanowili konsumenci, którzy wyrazili zgodę na dostęp do lokalizacji swojego urządzenia, udostępniali dane lokalizacyjne oraz odwiedzali badane placówki w obu porównywanych okresach. Wejście użytkownika w strefę badania było traktowane jako wizyta klienta w restauracji, gdy trwała ona co najmniej trzy minuty i nie więcej niż cztery godziny. Dane zostały zgromadzone poprzez sieć aplikacji mobilnych wykorzystujących autorską technologię, opartą o geofencing, tj. metodę identyfikacji wejść i wyjść z wyznaczonych stref, wykorzystującą usługi lokalizacji urządzeń mobilnych.

Komentarze

Powiązane

29.05.24, 14:30
| telewizja / VOD » informacje | biznes i technologie » informacje
Grupa Polsat Plus w I kwartale 2024 r.: 184 mln zł zysku netto
Cyfrowy Polsat skupia się w ostatnim czasie, m.in. na zwiększaniu zasięgu sieci 5G Plusa, ale także na inwestycjach w zieloną energię. Spółka podsumowała wyniki finansowe obejmujące I kwartał 2024 r.
28.05.24, 14:35
| biznes i technologie » informacje
Auchan Polska i Intermarché chcą zawiązać sojusz zakupowy
Sieci handlowe Auchan Polska i Intermarché nawiązały współpracę partnerską, której celem jest utworzenie długoterminowego sojuszu zakupowego na polskim rynku. Wyrazem zawartego porozumienia jest podpisany list intencyjny, w którym obie sieci uzgodniły zamiar powołania wspólnych struktur zakupowych na najbliższych 10 lat.
25.05.24, 13:23
| biznes i technologie » informacje
Żabka uruchomi w tym roku ponad 140 sklepów sezonowych
W tym roku Żabka będzie miała ponad 140 sklepów sezonowych, czyli o blisko 20 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Pierwsze z nich zostały otwarte przed majówką.
21.05.24, 21:00
| biznes i technologie » informacje
Fast foody odbijają się od dna. Wzrost ruchu o 4,7 proc.
W I kw. br. ruch w restauracjach typu fast food zwiększył się o 4,7 proc. rdr. Przy tym pizzerie rok do roku odnotowały o ponad połowę mniejszy wzrost niż lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka. Jednocześnie liczba klientów wszystkich badanych placówek była o 4,2 proc. większa niż rok wcześniej.
16.05.24, 06:30
| biznes i technologie » informacje
SIXT Polska nawiązuje współpracę z Clear Communication Group
Firma SIXT Polska, dostawca usług mobilnych, rozpoczęła w maju br. współpracę z agencją PR Clear Communication Group. W ramach tego partnerstwa, CCG będzie odpowiedzialna za kontakty z mediami oraz wsparcie bieżących działań public relations, które obejmują zarówno komunikację korporacyjną, jak i produktową.
14.05.24, 19:30
| biznes i technologie » informacje
Agencja Lightscape partnerem IAB Polska. Współpraca na rzecz rozwoju branży marketingu cyfrowego
Z początkiem lutego br. agencja Lightscape rozpoczęła współpracę z IAB Polska. To największa organizacja z branży marketingu cyfrowego w kraju, zrzeszająca niemal 250 firm.  Agencja Lightscape odpowiada za prowadzenie kompleksowych działań z zakresu Digital PR i media relations. 
08.05.24, 06:30
| biznes i technologie » informacje
Polacy coraz chętniej sięgają po marki własne
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 p.p. rdr. i w 2023 r. przekroczyła aż 50 mld zł. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych sześciu miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. 
03.05.24, 20:48
| biznes i technologie » informacje
Polpharma i marka Metafen stawiają na komunikację do młodych
Polska firma Polpharma, która specjalizuje się w produkcji leków, stawia na nową komunikację marki Metafen skierowaną do młodych odbiorców.
03.05.24, 10:20
| biznes i technologie » informacje
Pierwsza kolejowa makieta Lego na dworcu w Legnicy
Kończą się obchody jubileuszu 15-lecia dolnośląskiego przewoźnika - Kolei Dolnośląskich. 29 kwietnia br. w holu dworca w Legnicy odsłonięto pierwszą w Polsce makietę kolejową wykonaną w całości z klocków Lego. To wspólna inicjatywa KD i PKP S.A.
27.04.24, 11:00
| biznes i technologie » informacje
Dostęp do szybkiego internetu w Polsce: Orange Polska podpisuje umowy na inwestycje
W ramach naborów KPO i FERC, zapewniających dostęp do bardzo szybkiego internetu, Orange Polska podpisał łącznie umowy na realizację inwestycji w 28 obszarach. Dzięki temu ok. 155 tys. gospodarstw domowych i ponad 22 tys. przedsiębiorstw może zostać objętych zasięgiem sieci szerokopasmowej. Wkrótce ruszą pierwsze prace.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Specjalista/ka ds. promocji w Dziale Promocji i Komunikacji

Muzeum Azji i Pacyfiku im. Andrzeja Wawrzyniaka | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

12-14 czerwca 2024 r. w Długopolu.