19.06.24, 06:30

GroupM: globalna wartość rynku reklamowego w 2024 r. przekroczy bilion dolarów

Rynek reklamy wciąż rośnie, fot.: materiały prasowe

GroupM podnosi prognozy wzrostu globalnego rynku reklamowego w 2024 r. do 7,8 proc., w Polsce wzrost powyżej globalnego.

W swoim tradycyjnym czerwcowym raporcie „This Year Next Year. 2024 Global Midyear Forecast” GroupM opublikował najnowsze prognozy dla światowych rynków reklamowych. Prognoza globalna przewiduje wzrost w tym roku aż o 7,8 proc., do 989,8 mld dol. To spora pozytywna korekta wobec przewidywań z grudnia 2023 r., kiedy to holding prognozował na 2024 r. wzrost o 5,3 proc. Tak wysoka dynamika wzrostu napędzania jest m.in. ożywieniem na kluczowych rynkach (Chinach i USA), szybkim rozwojem retail mediów, reklam CTV i sztucznej inteligencji. Dla Polski GroupM przewiduje jeszcze szybszy wzrost, aż o 9,4 proc. – wartość polskiego rynku reklamowego wzrośnie z 14,916 mld zł w 2023 r. do 16,313 mld zł na koniec 2024 r.

Przewidywania GroupM dotyczące wartości rynku reklamowego na koniec 2024 r. są bardzo optymistyczne i zakładają, że rynek globalnie wzrośnie aż o 7,8 proc., osiągając wartość 989,8 mld dol. Gdyby dodatkowo uwzględnić przychody mediów z reklamy politycznej w USA, to globalna wartość rynku reklamowego w tym roku po raz pierwszy przekroczy wartość aż biliona dolarów.

Chiny i USA liderami rynku reklamy

Głównymi motorami wzrostu mają być szybko rosnące rynki w Chinach i USA - duet ten odpowiada obecnie za ponad 57 proc. wartości światowego rynku reklamy, a w 2024 r. w obydwu tych krajach zaobserwować będzie można duże ożywienie (planowany wzrost w USA w 2024 to 5.8 proc., a w Chinach aż 14 proc.). Przyrost w USA i Chinach łącznie odpowiadać ma za aż 44,5 mld „dodatkowych” dolarów dla rynku w 2024 r., podczas gdy cała reszta świata złoży się na wzrost o 27,4 mld dol.

Jeśli chodzi o tort mediowy, to na dynamikę globalnego rynku reklamy w 2024 r. w największej mierze ma zapracować digital, z 10 proc. wzrostem rok do roku. Gracze digital (bez tzw. digital extensions mediów tradycyjnych) na koniec roku będą już odpowiadali za 70,6 proc. wartości całego rynku reklamy (699 mld dol.). Do 2029 r. ma to już być poziom 74,9 proc.

Reklama w wyszukiwarkach (Search) ma wzrosnąć w 2024 r. o 5,3 proc. i nawet przyspieszyć w roku kolejnym (6,3 proc. wzrostu w 2025). Search będzie na koniec 2024 r. odpowiadał za 20.9 proc. całego tortu reklamowego (z przychodami na poziomie 206,4 mld dol.; do końca 2029 r. ta suma powinna urosnąć do 269,6 mld dol.).
Najszybciej rosnącym segmentem digital pozostają retail media z prognozowanym wzrostem na 2024 r. aż o 17.5 proc., a następnie 13.5 proc. w 2025 r. Na koniec obecnego roku retail media mają odpowiadać już za 15,1 proc. całości tortu reklamowego, podczas gdy dekadę temu – w 2014 r. – stanowiły tylko 1,5 proc. Do końca 2029 r. retail media mają odpowiadać za 17.4 proc. wartości całego rynku reklamowego (z wartością już $228.2 mld dol.).

W Polsce digital według prognoz analityków GroupM wzrośnie w 2024 r. o 12,1 proc., do poziomu 8,82 mld zł, osiągając tym samym poziom 54,1 proc. udziałów w całym lokalnym torcie reklamowym.

Telewizja minimalnie rośnie

Telewizja wzrośnie w tym roku globalnie o 2,7 proc., do 163,2 mld dolarów, co zapewni jej już tylko 16,5 proc. udział w światowym torcie. Według analityków GroupM tradycyjna telewizja (linearna) będzie w kolejnych latach odnotowywać minimalne spadki – średnio 0,2 proc. rocznie - przełoży się to oczywiście na dalsze spadki udziałów w całościowym torcie, aż do udziału na poziomie 14,4 proc. na koniec 2029 r.

Wzrosty linearnej TV wciąż są możliwe na rynkach takich jak Indie, Brazylia czy region CEE, jednak wraz ze wzrostem penetracji usług streamingowych i zjawiskiem “cord-cuttingu” eksperci nie wykluczają, że te przewidywane wzrosty jednak się nie zmaterializują.

Dynamikę spadkową telewizji linearnej osłabia szybko rosnący obszar CTV – na 2024 r. analitycy GroupM przewidują wzrost w tempie aż 20,1 proc. (wobec 16,1 proc. rok wcześniej), a na 2025 r. – wzrost o dalsze 17,6 proc.

W Polsce telewizja trzyma się znacznie lepiej. Na 2024 r. prognozowany jest jej wzrost o 7,1 proc., do 5,56 mld zł. (wliczając w to tzw. digital extensions nadawców). Jej udział rynkowy nieco spadnie – z 34,8 proc. w 2023 r. do 34,1 proc. na koniec 2024 r.

Reklama OOH ma się powiększyć w tym roku globalnie o 11,5 proc., osiągając wartość 49,7 mld dol. , z czego 20,4 mld dol. (41 proc.) przypad nie na DOOH (digital OOH). Według prognoz DOOH ma osiagnąc wartość 29,8 mld dol. Do końca 2029 r. i będzie wtedy odpowiadać za 44 proc. całego rynku OOH (który osiągnię wtedy wartość 67,8 mld dol.). Jeśli chodzi o rynek polski, analitycy prognozują 6,7 proc. wzrostu w 2024 r., do wartości 727 mln zł.

Reklama audio też minimalnie

Reklama audio powiększy się w tym roku o 0,8 proc., osiągając wartość globalną 27,0 mld dol. Przez następne pięć lat wzrost utrzyma się na poziomie około 1 proc., napędzany wzrostem przychodów z obszaru digital audio, który zwiększy przychody o prawie trzy miliardy dolarów z oczekiwanych 7,9 mld dol. w 2024 r. do 10,6 mld dol. w 2029 r. (kiedy będzie to stanowić 37,7 proc. całkowitych przychodów z audio).

Jeśli chodzi o dzienniki i czasopisma to tutaj GroupM przewiduje, że w 2024 r. całkowite przychody z reklam w gazetach spadną na całym świecie o 2,2 proc. do 31,2 miliarda dolarów, a w 2025 r. spadną o kolejny 1 proc. Czasopisma będą odpowiadać za 17,5 miliarda dolarów światowych przychodów z reklam w 2024 r., co stanowi udział w całym torcie na poziomie 1,8 proc. Ich przychody w 2024 r. będą niższe o 4,4 proc. w porównaniu z 2023 r. i analitycy spodziewają się dalszego spadku o 4,7 proc. w 2025 r. Jednocześnie gazety i czasopisma cyfrowe będą w dalszym ciągu odnotowywać niewielkie wzrosty. Na polskim rynku trendy są podobne – dla prasy drukowanej przewidywane są nadal powolne spadki (-2,9 proc. dla dzienników i – 5,3 proc. dla magazynów w 2024 r.).

Prognozowana dynamika wzrostu przychodów z reklam kinowych będzie w 2024 r. na dobrym poziomie 7,1 proc., jest to jednak znacznie mniej niż wzrost w 2023, który wyniósł aż 13,3 proc. Rynek kinowy osiągnął na koniec 2023 wartość 2,17 mld dol. na całym świecie, na koniec 2024 ma to być 2,32 mld dol.

Prognozuje się, że wzrost sektora kinowego będzie nadal spowalniał w kolejnych pięciu latach, i w 2029 roku temu kanałowi nadal nie uda się przekroczyć poziomu sprzed pandemii (kiedy to w 2019 r. przychody z reklamy kinowej wyniosły 2,95 mld dol). W Polsce na 2024 r. analitycy spodziewają się wzrostu wartości reklamy kinowej o 9,1 proc. do 117 mln zł.

Powiało optymizmem

Eksperci z GroupM podchodzą do prognozy ze sporym optymizmem. „Wartość globalnego rynku reklamowego po raz pierwszy w historii przekroczy w tym roku bilion dolarów. Prognozowana dynamika każe podchodzić do najbliższych miesięcy i lat ze sporym optymizmem. Oczywiście pozytywne sygnały płyną przede wszystkim ze strony mediów cyfrowych, zarówno graczy typowo digitalowych, jak i tzw. digital extensions tradycyjnych nadawców i wydawców, czy retail mediów. W Polsce dodatkowo nadal całkiem dobrze trzyma się telewizja, wspierana szybkim rozwojem obszarów takich jak CTV i advanced TV” - mówi Izabela Albrychiewicz, CEO GroupM CEE. „2024 rok śmiało można nazwać globalnym rokiem wyborczym. W Europie właśnie zagłosowaliśmy, ale warto mieć świadomość, że ponad połowa światowej populacji będzie w tym roku głosować w różnego rodzaju wyborach. Reklama ma spory wpływ na ich rezultaty, a w niektórych krajach całkiem sporo waży także w torcie reklamowo. Światowo, reklama polityczna stanowi 1,6 proc. w przychodach reklamowych mediów, ale np. w USA ten udział sięga ponad 4 proc. Warto też pamiętać, że w 2024 r. czekają nas wielkie imprezy sportowe, a te zawsze napędzają rynek marketingowy (…)” – dodaje Albrychiewicz.

Komentarze

Powiązane

19.07.24, 09:30
| reklama & PR » informacje
STS przedłużył kontrakt sponsorski z Koroną Kielce
STS i Korona Kielce kontynuują współpracę. Umowa będzie obowiązywać do końca sezonu 2024/2025 z możliwością przedłużenia na kolejne lata. 
19.07.24, 08:30
| reklama & PR » informacje
Energa Obrót z kampanią świadomościowo-produktową. Moc równowagi w Twoim ekosystemie
Energa Obrót rozpoczęła 15 lipca br. nową kampanię świadomościowo-produktową pod hasłem Moc równowagi w Twoim ekosystemie.
19.07.24, 07:30
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje | reklama & PR » informacje
Polsat Box Go promuje swoją ofertę w nowej kampanii
Ruszyła kampania reklamowa promująca ofertę Polsat Box Go. Użytkownicy mogą zyskać dostęp do 140 kanałów telewizyjnych. 
19.07.24, 06:30
| reklama & PR » informacje
Hand Made stworzył kampanię dla Monster Munch
Agencja Hand Made realizuje loterię dla Monster Munch, marki z portfolio Lorenza. Hasło akcji to “Rower dobry dla ducha”.
 
18.07.24, 19:21
| reklama & PR » informacje
PZU Sponsorem Oficjalnym 81. Tour de Pologne
PZU został Sponsorem Oficjalnym tegorocznej edycji Tour de Pologne, w tym klasyfikacji górskiej. Firma wspiera także Tour de Pologne Junior. 
18.07.24, 17:44
| reklama & PR » informacje
Green Caffè Nero promuje letnią ofertę
Marka Green Caffè Nero wystartowała z działaniami reklamowymi, które mają promować letnią ofertę kawiarni. Działania promocyjne obejmują spot reklamowy emitowany w sieci kin niezależnych oraz działania digitalowe. Motywem przewodnim kampanii jest lato w mieście.
18.07.24, 15:30
| reklama & PR » informacje
Tak smakuje kino. Kampania Cinema City na Spotify
Polski oddział Aleph Group (dawniej Httpool by Aleph) przygotował z myślą o Spotify kampanię pt. „Tak smakuje kino” dla Cinema City.
18.07.24, 11:30
| reklama & PR » ludzie
Agata Bieniek awansowała zarządzanie polskim zespołem marketingu Bolt
Agata Bieniek objęła stanowisko Marketing Manager Bolt w Polsce i zarządza zespołem marketingu w polskiej siedzibie firmy oraz odpowiada za lokalne działania marki.
18.07.24, 08:30
| reklama & PR » informacje
Superbet zwiększa zaangażowanie w Górnika Zabrze
W ramach nowej umowy między Superbet a Górnikiem Zabrze, logo bukmachera znajdzie się na froncie koszulki klubu. 
18.07.24, 07:30
| reklama & PR » informacje
Streetcom pracuje dla marki Luksja
Streetcom zrealizuje kampanię product seeding dla marki Luksja. Działania wspierające zostały zaplanowane do końca sierpnia br.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. PR

Krakowskie Biuro Festiwalowe | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

8.10 - Katowice, 9.10 - Wrocław, 10.10 - Poznań.