10.11.24, 20:00
Dynamika handlu internetowego spowalnia. W czołówce Allegro, Media Expert, Zalando czy Sinsay
Wartość rynku e-commerce w Polsce w 2024 r. szacowana jest na blisko 100 mld zł. Jednak według raportu PMR Market Experts „Handel internetowy w Polsce 2024” dynamika wzrostu zaczyna spowalniać. Wynika to z dojrzewania sektora oraz częściowego powrotu konsumentów do tradycyjnych zakupów.
Z danych PMR Market Experts wynika, że wartość sektora e-commerce w Polsce, który obejmuje 15 kategorii produktowych, w 2024 r. osiągnie blisko 100 mld zł. Oznacza to wzrost o ok. 6 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. W latach 2020-2023 rynek ten rozwijał się bardzo dynamicznie z łącznym przyrostem przekraczającym 25 proc., co było napędzane przez zmiany w zachowaniach konsumentów oraz rosnącą popularność zakupów online.
Jednak tempo rozwoju zaczyna stopniowo spowalniać, co związane jest z dojrzałością całego sektora oraz powrotem klientów do sklepów stacjonarnych, szczególnie w kategoriach takich jak odzież, obuwie i artykuły spożywcze. „Zgodnie z naszymi prognozami, przyspieszenie rozwoju rynku handlu internetowego spodziewane jest w 2025 r., choć obecnie konsumenci zachowują ostrożność, mimo rosnących wynagrodzeń. Trudna sytuacja w niektórych branżach, zwłaszcza w sektorze budownictwa, nadal wpływa negatywnie na sprzedaż produktów z kategorii DIY i wyposażenia wnętrz” – mówi Karolina Szałas, Senior Analyst w PMR Market Experts.
Sklepy internetowe wciąż dominują wśród dwóch głównych kanałów sprzedaży detalicznej online w Polsce, utrzymując ok. 60 proc. udziału w rynku. Jednak ich znaczenie stopniowo spada na rzecz platform handlowych, takich jak np. Allegro, które zyskują coraz większą popularność wśród konsumentów.
Jeśli chodzi o dostawę zamówionych produktów, e-konsumenci zdecydowanie najchętniej wybierają automaty paczkowe. Decyduje się na nie blisko 90 proc. kupujących, a dla ponad 70 proc. jest to najczęściej wybierana opcja odbioru. Zgodnie z raportem PMR Market Experts, w porównaniu z 2022 r. popularność tej formy dostawy wzrosła o 7 punktów procentowych.
Potencjał wciąż na horyzoncie
Choć rynek e-commerce w Polsce osiągnął dojrzałość, nadal istnieje potencjał wzrostu w wybranych segmentach. Najszybciej rozwijającą się kategorią w nadchodzących latach będzie FMCG, które do 2029 r. ma osiągnąć wartość sprzedaży przekraczającą 17 mld zł.
„Według naszych badań, artykuły spożywcze są najczęściej kupowaną kategorią online przez Polaków – aż 34 proc. respondentów zamawia je ponad pięć razy w roku, co wskazuje na ich rosnącą popularność w e-commerce” – dodaje Karolina Szałas.
Obecnie największy udział w rynku, na poziomie 45 proc., zajmuje segment "Dom", jednak prognozy wskazują na jego stopniowe zmniejszanie. Do top 20 marek na polskim rynku e-commerce według przychodów za 2023 r.należą: Allegro, Media Expert, RTV Euro AGD, Amazon, AliExpress, Zooplus, Zalando, X-kom, Ikea, Oponeo, Morele, Empik, Media Markt, Sinsay, Eobuwie, Temu, Notino, Rossmann, Decathlon, Erli.
Komentarze