16.11.24, 08:00

Polacy częściej odwiedzają sklepy convenience

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

Analiza zachowań ponad 1,5 mln konsumentów w III kw. br. wykazała, że w sklepach convenience wyraźnie wzrósł ruch, bo o 9,5 proc. rdr. – wynika z danych Proxi.cloud. W hipermarketach podniósł się o 1,7 proc. rdr. Natomiast spadł rdr. w supermarketach – o 10,6 proc., a także w dyskontach – o 7 proc. W formacie convenience przybyło też klientów – 0,7 proc.

Jak wynika z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud, w III kw. br. w relacji rocznej wzrósł ruch w sklepach convenience o 9,5 proc., a w hipermarketach – o 1,7 proc. Z kolei spadł rdr. w supermarketach – o 10,5 proc., jak również w dyskontach – o 7 proc.

Ten rok należy do formatu convenience. Mimo że liczba jego klientów nie rośnie znacząco, to ruch zwiększa się bardziej niż w pozostałych segmentach. To zasługa konsekwentnej ekspansji sieci convenience – zarówno w kontekście liczby placówek, jak i dostępnej oferty. Sklepy convenience zaspokajają coraz większą liczbę misji zakupowych shopperów, a zmiany na rynku spożywczym spowodowały również, że w mniejszym stopniu odstają cenowo od innych formatów. Spory wpływ mogły mieć też Mistrzostwa Europy w piłce nożnej i Igrzyska Olimpijskie. W czasie ich trwania konsumenci zaopatrywali się w przekąski i napoje właśnie w tego typu sklepach” – mówi Matusz Chołuj z Proxi.cloud.

Nawet dyskonty się nie obroniły

Raport wykazał też, że w III kw. br. liczba klientów wzrosła rdr. tylko w sieciach convenience – o 0,7 proc. Natomiast spadki rdr. dotyczą supermarketów – o 4,8 proc., dyskontów – o 3,1 proc., a także hipermarketów – o 1,4 proc.

Takie spadki nie powinny na ten moment budzić niepokoju trzech segmentów. To nie ilość klientów w największym stopniu wpływa na wyniki sprzedażowe. Liczy się też częstotliwość i liczba wizyt, a także czas spędzony na zakupach. Dopiero wieloformatowa perspektywa pozwala oceniać, czy formaty są w stanie odczuć zmiany na rynku czy nie” – komentuje Miłosz Sojka z Proxi.cloud.

W ww. okresie nieznacznie zmienił się też udział poszczególnych formatów w łącznej liczbie wizyt w badanych punktach sprzedaży. Zestawienie otwiera kanał convenience – 44,3 proc. (rok wcześniej – 40,2 proc.). Dalej w zestawieniu są dyskonty – 30,6 proc. (32,7 proc.), supermarkety – 19,3 proc. (21,4 proc.), a także hipermarkety – 5,8 proc. (5,7 proc.).

Wzmożony ruch w formacie convenience musiał spowodować straty pozostałych segmentów. I jak się okazuje, odbyło się to kosztem kanałów sprzedaży, które także miały całkiem spory udział w rynku. Kolejność wyników formatów pozostaje niezmienna już po raz kolejny i z różnych względów nie jest ona zaskakująca” – analizuje Mateusz Chołuj.

Najdłużej w hipermarketach

Do tego autorzy badania dodają, że o ile kanał convenience jest liderem pod kątem udziału w ruchu, to jednocześnie ten format charakteryzuje się zdecydowanie krótszym czasem wizyty względem innych segmentów (4 min. i 10 sek. – convenience, 14:24 – dyskonty, 11:29 – supermarkety, a także 20:48 – hipermarkety). „Te wyniki w dużym stopniu odzwierciedlają różnice w średniej wartości koszyka zakupów pomiędzy poszczególnymi kanałami” – zwraca uwagę Mateusz Chołuj.

W III kw. br. częstotliwość zakupów wzrosła rdr. w kanale convenience (III kw. br. – średnio o 9,3 wizyty na miesiąc, rok wcześniej – o 8,6) i w hipermarketach (odpowiednio o 2,8 i 2,7). Z kolei spadki rdr. widać w supermarketach (III kw. br. – o 5, poprzednio – o 5,3) i w dyskontach (odpowiednio o 6,9 i 7,2).

Przyczyn zmiany częstotliwości może być wiele. O ile w formacie convenience może być to wytłumaczone imprezami odbywającymi się w okresie wakacyjnym, o tyle w pozostałych kanałach sprzedaży powodów może być więcej. W przypadku dyskontów oraz supermarketów spadki mogą być potencjalnie kompensowane wzrostem średniej wartości koszyka zakupowego” – zauważa Miłosz Sojka.

Z raportu można dowiedzieć się też o tym, jak w III kw. br. zmienił się rdr. średni czas trwania wizyty w sklepie. W przypadku trzech formatów nastąpiły niewielkie wzrosty – w dyskontach (III kw. br. – 14 min. i 24 sekundy, III kw. ub.r. – 14:13), w supermarketach (odpowiednio 11:29 i 11:17), a także w sieciach convenience (4:10 i 4:01). Natomiast skrócił się rdr. przeciętny czas trwania wizyty w hipermarketach (III kw. br. – 20:48, III kw. ub.r. – 22:04).

„Skrócenie czasu zakupów w hipermarketach na pewno wynika ze słabszego ruchu i poszukiwania mniejszej liczby towarów, ale też z lepiej zdefiniowanych potrzeb zakupowych klientów tego formatu. Oprócz tego znaczenie może mieć też zwiększenie liczby kas samoobsługowych i kasjerów” – wyjaśnia Miłosz Sojka.

Autorzy raportu przedstawiają też dane dotyczące łącznego czasu zakupów. Z analizy wynika, że wzrósł on rdr. w convenience (III kw. br. – 1:56, III kw. ub.r. – 1:43). Natomiast kilkuminutowe spadki dotyczą dyskontów (III kw. br. – 4:57, rok wcześniej – 5:06), supermarketów (odpowiednio – 2:52 i 3:00) oraz hipermarketów (2:56 i 3:02).

Wydłużenie łącznego czasu spędzanego w sklepach convenience jest efektem dużego wzrostu ruchu i zwiększenia częstotliwości odwiedzin. Warto też zauważyć, że łączny czas spędzany przez klientów na zakupach w trzecim kwartale br. jest zdecydowanie najwyższy dla dyskontów, co odzwierciedla ich wiodącą pozycję rynkową względem pozostałych kanałów handlu spożywczego” – podkreśla Matusz Chołuj.

O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę technologiczną Proxi.cloud w oparciu o dane z III kw. br. z odniesieniem do analogicznego okresu w poprzednim roku (tj. 2023), z wykluczeniem świąt oraz niedziel niehandlowych. Analiza obejmuje zachowania konsumentów odwiedzających dyskonty spożywcze, supermarkety, hipermarkety i sieci typu convenience.

Wielkość próby wyniosła ponad 1,5 mln konsumentów. Aby wejście badanej osoby w geofence było zarejestrowane jako wizyta klienta w sklepie, musiała ona trwać co najmniej 2 minuty i nie więcej niż 2 godziny, a min. 30 sekund i nie więcej niż 30 minut dla formatu convenience. Zbadano ruch w ponad 38,2 tys. placówkach, których lokalizacje zostały pozyskane ze stron internetowych sieci handlowych oraz z Google Maps.

Dane zostały zgromadzone poprzez sieć aplikacji mobilnych wykorzystujących autorską technologię, opartą o geofencing metodę identyfikacji wejść i wyjść z wyznaczonych stref, wykorzystującą usługi lokalizacji urządzeń mobilnych. Rozwiązanie pozwala zbierać dane pasywnie oraz cechuje się dużą dokładnością lokalizowania użytkownika (dokładność od 2 do 20 metrów zależna jest od metody ustalania pozycji przez urządzenie mobilne). Technologia ta zapewnia pełną kontrolę nad dokładnością lokalizacji, a promień każdego geofencingu dostosowany jest do wielkości poszczególnych budynków. Ponadto znany jest czas przebywania użytkowników w danej lokalizacji, co stanowi dodatkowy poziom ochrony przed zliczaniem okolicznego ruchu pieszego czy ruchu pracowników badanych punktów.

Komentarze

Powiązane

22.12.24, 22:00
| biznes i technologie » informacje
1000. Żabka w Warszawie
6 grudnia 2024 r. sieć Żabka w stolicy otworzyła sklep nr 1000 w Warszawie.
20.12.24, 20:00
| biznes i technologie » informacje
Nowy sklep Bricomarché w Gogolinie w ramach modelu inwestycyjnego Grupy Muszkieterów
Sieć sklepów Bricomarché z artykułami do domu i ogrodu, otworzyła 4 grudnia br. nową placówkę w Gogolinie. Inwestorami są przedsiębiorcy z Grupy Muszkieterów.
14.12.24, 22:51
| biznes i technologie » informacje
Osiem nowych sklepów KiK pod koniec 2024 r.
Sieć KiK otwiera kolejne swoje placówki. W grudniu br. do jej portfolio dołączą lokalizacje w ośmiu nowych miastach: Opolu, Węgrowie, we Wrocławiu, Skawinie, w Lipienicach, Serocku, Bielsko-Białej oraz w kolejny sklep w Łodzi.
13.12.24, 19:00
| TV / VOD » informacje | biznes i technologie » informacje
Grupa Vectra uruchamia usługi dla T-Mobile w Polsce
Grupa Vectra, dostawca internetu światłowodowego w Polsce, we współpracy z T-Mobile Polska, rozpoczyna realizację umowy dotyczącej hurtowego dostępu do swojej sieci telekomunikacyjnej.
12.12.24, 23:16
| biznes i technologie » informacje
Mobilne maszyny Paczkomat InPost zima nawet przy stokach narciarskich
Mobilne urządzenia Paczkomat nawet znajdą się w sezonie zimowym także przy stokach narciarskich.
07.12.24, 12:00
| biznes i technologie |
DANONE otwiera Centrum Planistyczne w Katowicach, tworząc 250 nowych miejsc pracy
W Katowicach oficjalnie otwarto Centrum Planistyczne DANONE, które stworzyło ok. 250 nowych miejsc pracy. Centrum będzie zajmować się planowaniem łańcucha dostaw dla europejskich fabryk, a koszt wdrożenia technologii wynosi ponad 100 mln zł.
04.12.24, 20:46
| biznes i technologie » informacje
Raport Awareson: stagnacja i spadek wynagrodzeń w IT. Realny spadek wynagrodzeń u 40 proc. badanych
Zarobki 7 proc. specjalistów IT spadły w ostatnich 12 miesiącach, a kolejnych 36 proc. nie zmieniły się nominalnie. Przy wysokiej inflacji to oznacza realny spadek wynagrodzeń ponad 40 proc. badanych - wynika z raportu Awareson. W branży przyzwyczajonej do dwucyfrowych wzrostów, takich danych nie widziano od lat. 
03.12.24, 14:27
| biznes i technologie » informacje
Podwyżka podatku od nieruchomości w 2025 roku – jakie czekają nas zmiany?
Podwyżka podatku od nieruchomości w 2025 roku – jakie czekają nas zmiany? ARTYKUŁ SPONSOROWANY.
25.11.24, 23:03
| biznes i technologie » informacje
Gry bez barier. Mattel chce ułatwić zabawę osobom nierozróżniającym kolorów
Mattel, producent popularnych gier takich jak Scrabble, UNO czy Pictionary, zapowiedział dostosowanie swoich produktów do potrzeb osób z zaburzeniami widzenia kolorów. Na polskim rynku zadebiutowała już nowa wersja Blokus, w której zastosowano wgłębienia umożliwiające odróżnianie elementów różnych kolorów.
24.11.24, 22:00
| biznes i technologie » informacje
Newseria: spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są jednak skłonni do dużych zakupów
Polska gospodarka w 2024 r. wyraźnie przyspieszyła w porównaniu z mikro wzrostem w 2023 r. i tegoroczny PKB powinien urosnąć o blisko 3 proc. – informuje w depeszy Newseria.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 14.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 11.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 11.02.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.