25.11.24, 23:03
Gry bez barier. Mattel chce ułatwić zabawę osobom nierozróżniającym kolorów
Mattel, producent popularnych gier takich jak Scrabble, UNO czy Pictionary, zapowiedział dostosowanie swoich produktów do potrzeb osób z zaburzeniami widzenia kolorów. Na polskim rynku zadebiutowała już nowa wersja Blokus, w której zastosowano wgłębienia umożliwiające odróżnianie elementów różnych kolorów.
Według szacunków amerykańskiej Cleveland Clinic, ok. 300 mln ludzi na świecie zmaga się z różnymi trudnościami w rozróżnianiu barw, co dotyczy 1 na 12 mężczyzn i 1 na 200 kobiet. Mattel dąży do eliminowania barier utrudniających wspólną zabawę oraz chce zwiększać świadomość społeczną na temat problemów związanych z zaburzeniami widzenia kolorów.
Na polskim rynku dostępne są już nowe wersje gier Blokus i UNO, zaprojektowanych z myślą o osobach z trudnościami w rozróżnianiu kolorów – bo gry powinny łączyć, a nie dzielić.
Mattel zapowiedziało, że do końca 2025 r. 90 proc. ich gier będzie dostosowanych do potrzeb osób z zaburzeniami rozróżniania kolorów. Firma zobowiązała się do wprowadzania inkluzywnych rozwiązań, które umożliwią wszystkim czerpanie radości z gry. Zmiany obejmą, m.in. kultowe tytuły, takie jak UNO, strategiczny Blokus, a także Phase 10, DOS i Tumblin’ Monkeys.
„Jesteśmy dumni, że nasze gry nadal łączą, niezależnie od języka i kultury. Inicjatywa wprowadzenia gier bardziej dostępnych dla osób z daltonizmem jest kolejnym krokiem na naszej drodze ku większej inkluzywności. Cieszymy się, że możemy zwiększyć świadomość na temat trudności, z jakimi boryka się społeczność daltonistów i sprawić, że dzięki naszym produktom wszyscy fani będą mogli wspólnie cieszyć się rozgrywką” – powiedział Ray Adler, Wiceprezes i Globalny Szef Działu Gier w Mattel.
Mattel, aby dostosować swoje gry do potrzeb osób z daltonizmem, współpracowało z ekspertami od zaburzeń widzenia kolorów. Firma przeprowadziła także badania, zarówno stacjonarne, jak i online, z udziałem osób mających trudności w rozpoznawaniu barw. Efektem tych konsultacji są innowacyjne rozwiązania, takie jak specjalne wzory, dotykowe wskazówki czy symbole, które eliminują zależność od koloru jako jedynego kryterium rozróżniania elementów gry.
Nowe edycje gier, zaprojektowane z myślą o osobach z zaburzeniami rozróżniania barw, są oznaczone specjalnym symbolem i informacją, że nie wymagają rozpoznawania kolorów. Instrukcja zawiera szczegółowe wyjaśnienia dotyczące korzystania z ikon i wskazówek dotykowych umieszczonych na elementach gry. W sekcji „Dla graczy, którzy nie rozróżniają kolorów” znajduje się legenda z ikonami przypisanymi do poszczególnych kolorów oraz dodatkowe informacje.
Komentarze