12.02.25, 06:00

Ewelina Jaskuła: Zestawienie wybranych działań PR w sektorze zdrowia w 2024 roku

Ewelina Jaskuła, fot.: archiwum Autorki

Ewelina Jaskuła (Senior Account Manager w Good One PR) podsumowuje dla portalmedialny.pl wybrane działania PR w sektorze zdrowia w 2024 r. 

Z roku na rok znaczenie działań PR w edukacji zdrowotnej jest coraz większe. Siła mediów i social mediów w tym temacie jest ogromna. To, że działania edukacyjne poprzez tego typu kanały mają sens pokazuje badanie Biostat „Polak u lekarza II fala badania”, z którego wynika, że najważniejszym źródłem informacji na temat zdrowia dla większości Polaków (87,7 proc.) jest internet. W dalszym ciągu jest mnóstwo obszarów z tego zakresu do nagłośnienia, ale ogrom pracy jest realizowany i został wykonany także w 2024 roku. 

Pink October robi hałas

Coraz większa liczba firm angażuje się w Różowy Październik, którego celem jest szerzenie wiedzy nt. profilaktyki i leczenia raka piersi, a także wsparcie osób chorujących. 

W Polsce zgłaszalność na mammografię (bezpłatną dla kobiet w wieku 45-74) wynosi zaledwie ok. 32 proc. (dane NFZ), zatem to budujące, że coraz więcej marek przypomina o badaniach profilaktycznych piersi. To, co ważne to przede wszystkim szczerość i kompleksowość komunikacji w tym zakresie. Czy babeczki w kształcie piersi sprzedawane w cukierni mogą przypomnieć o profilaktyce, gdy kobieta nie wie nawet, jakie badania powinna wykonać w swoim wieku czy przypadku? Czy post w Social Mediach z różową wstążką i informacją: „Trwa różowy październik, pamiętaj o badaniach!” zachęci do wykonania tych badań? Zdecydowanie nie! Jednak akcje, do których dołączone będą kompleksowe informacje podane w przystępnej i zrozumiałej formie w tym temacie już z pewnością bardziej. 

Kolejną kwestią jest wsparcie finansowe organizacji pozarządowych, działających na rzecz kobiet leczących się z powodu raka piersi i zwiększania świadomości nt. profilaktyki. Duże organizacje, poza edukacją swoich pracowników, przeznaczają realne środki, dzięki którym fundacje mogą wspierać swoich podopiecznych. A wiele z nich prężnie działa i stale się rozwija. Liderzy i liderki organizacji nie tylko mają wpływ na opinię publiczną i decydentów, ale też są na tyle blisko pacjentów, że wiedzą, jaka pomoc w trakcie leczenia będzie najbardziej przydatna. Poza licznymi zbiórkami, które prowadzą, istotne jest wsparcie psychologiczne czy spotkania grupowe osób, które mierzą się z podobnymi doświadczeniami.

Moim zdaniem, na szczególną uwagę zasługują tegoroczne edycje kampanii #myBREASTfriend (link) oraz „Przymierz się do samobadania” (link), a także zupełnie nowa „Me, Myself and Touch” (link).

Kampania edukacyjna „My BREAST friend” została zrealizowana przez PZU Zdrowie, a jej celem było zachęcenie kobiet do wykonywania badań profilaktycznych. Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem „Skieruj słowo zachęty do badań”. W sieci udostępniono generator „przyjacielskich skierowań”, które można było wypełnić i wysłać bliskim, motywując ich do wykonania badań. Co istotne, w ramach kampanii PZU Zdrowie przygotowało bazę wiedzy na temat samobadania piersi i opublikowało klip promujący inicjatywę. 

Z kolei projekty „Me, Myself and Touch” oraz „Przymierz się do samobadania” to akcje promujące samobadanie piersi. W ramach pierwszej powstał 60-sekundowy spot, w którym udział wzięło ponad 70 kobiet z różnych środowisk, w tym znane aktorki i influencerki, takie jak Małgorzata Kożuchowska, Beata Ścibakówna, Gabriela Muskała, Iga Lis czy Aleksandra Hamkało, a także liderka Ruchu Onkologicznego PARS - Elżbieta Kozik. Spot został wyreżyserowany przez Talę Dolgowską, absolwentkę Szkoły Wajdy. W ramach kampanii stworzono również profil na Instagramie @me_myself_touch, gdzie publikowane są treści edukacyjne dotyczące samobadania piersi oraz przypomnienia o regularnych badaniach. Dodatkowo, w ponad 50 warszawskich lokalach umieszczono naklejki z kodami QR kierującymi do profilu kampanii, mające na celu przypominanie kobietom o konieczności dbania o swoje zdrowie. Patronat nad kampanią objęły fundacje Rak’n’Roll, Ruch Onkologiczny PARS, Fundacja Piękniejsze Życie, Fundacja Onkologiczna Rakiety, Alivia Onkofundacja oraz Fundacja OnkoCafe - Razem Lepiej.

„Przymierz się do samobadania” to akcja organizowana w ramach kampanii „Wylecz raka piersi HER2+” we współpracy z marką modową H&M. W ramach działań przygotowano instruktaż samobadania piersi w formie wideo oraz graficznej, które udostępniono na stronie internetowej kampanii. Informowano także o innych badaniach profilaktycznych – USG i mammografii. Naklejki umieszczone na lustrach w sklepach stacjonarnych H&M przypominały o wykonywaniu badań, a kod QR po zeskanowaniu kierował do wspomnianych materiałów edukacyjnych. 

Społeczeństwo obywatelskie jest w Social Mediach

Social Media są często krytykowane ze względu na ich wpływ na codzienne życie użytkowników. Pochłaniają ogromną ilość czasu, a intensywne korzystanie z nich może prowadzić do izolacji społecznej. Problemem jest też wszechobecny hejt. Social Media często tworzą iluzję idealnego życia, co może prowadzić do frustracji i obniżonego poczucia własnej wartości. Oczywiście to wszystko prawda, natomiast chciałabym pokazać ich ogromną siłę i rolę, jaką odgrywają w kształtowaniu i funkcjonowaniu społeczeństwa obywatelskiego w zakresie ochrony zdrowia i jakości życia. 

Doskonałym przykładem jest wpływ Social Mediów, ale także mediów tradycyjnych na przyspieszenie rozpisania przetargu na lek w leczeniu hemofilii u dzieci do drugiego roku życia (znalazł się na liście refundacyjnej w lipcu br., jednak nie był realnie dostępny). Jeszcze do połowy listopada w Polsce leczenie hemofilii u dzieci polegało na dożylnym podawaniu czynnika krzepnięcia, co 1-2 dni. To bardzo bolesna i traumatyczna terapia nie tylko dla dzieci, ale również ich rodzin. Rodzice dzieci wraz z Fundacją Sanguis, walczyli więc o dostępność leku podawanego podskórnie, co znacząco poprawia jakość życia w tej chorobie (podanie nie wymaga wkłucia w żyłę, a sam lek podaje się o wiele rzadziej). 

W internecie zawrzało, gdy Mateusz Oczkowski z resortu zdrowia podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Chorób Rzadkich powiedział, że dostęp do leczenia przecież jest, a komfort pacjenta to sprawa drugorzędna. Rodzice dzieci publikowali relacje, w których pokazali przerażające sceny z podawania leku i cierpienie dzieci. Nagłośniono także samą wypowiedź Oczkowskiego. Materiały rozchodziły się viralowo wraz z apelem o przyspieszenie refundacji leku podskórnego nie tylko dla dzieci do 2 r.ż., ale też starszych - do 18 r.ż. O sprawie mówiły zarówno znane osoby, m.in. aktorki Katarzyna Zielińska i Anna Dereszowska czy modowa influencerka Maffashion, jak i inni użytkownicy social mediów. Sprawę podejmowały także polskie media, m.in. wysokieobcasy.pl.

Siła ludzkich serc

Ogromnym plusem jest otwartość Polaków na wiedzę w zakresie zdrowia, w tym także specyficzną, co wynika z badania przeprowadzonego przez instytut ABR SESTA na zlecenie Kliniki Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży Instytutu Matki i Dziecka. Aż 65 proc. Polaków chciałoby wiedzieć więcej nt. nowotworów dziecięcych, mimo iż są to choroby rzadkie. Przykładem działań w tym temacie jest kampania „(P)okaż serce” realizowana właśnie przez Klinikę Onkologii Instytutu Matki i Dziecka, która zwraca uwagę na wczesne objawy nowotworów dziecięcych, aby były rozpoznawane w początkowym stadium, a tym samym miały większą wyleczalność. 

Wszystkie działania w ramach tej kampanii zostały zrealizowane pro publico bono, co jest dowodem możliwości współpracy różnych środowisk, aby osiągnąć ważny społecznie cel.  

W ramach tegorocznej kampanii stworzono spot ukazujący obawy dzieci, chorujących na nowotwór, z udziałem Anny i Roberta Lewandowskich. Uruchomiono także stronę internetową www.pokazserce.pl, gdzie zamieszczono aktualne informacje o nowotworach dziecięcych, wsparciu dla chorych i ich rodzin oraz adresy ośrodków leczenia. Działania kampanii obejmowały media społecznościowe, a do akcji mógł dołączyć każdy. W Międzynarodowy Dzień Nowotworów Dziecięcych (15 lutego), należało umieścić w swoich Social Mediach post z dłońmi złożonymi w kształt serca i poinformować o objawach nowotworów dziecięcych, aby jak najwięcej osób (zwłaszcza rodziców i opiekunów) wiedziało kiedy przy przedłużającej się diagnozie dziecka powinna zapalić im się lampka ostrzegawcza. Do akcji oddolnie angażowały się zarówno znane osoby, m.in. Monika Mrozowska, Patrycja Markowska czy Agnieszka Włodarczyk, jak i wielu innych użytkowników social mediów.

Podsumowując, działania PR w sektorze medycznym odgrywają kluczową rolę w edukacji zdrowotnej społeczeństwa i promowaniu profilaktyki. Przytoczone przeze mnie kampanie nie tylko zwiększają świadomość, ale również angażują społeczność do podejmowania realnych działań na rzecz zdrowia i poprawy jakości życia chorych. Media tradycyjne i społecznościowe są bardzo dobrymi kanałami do mobilizacji inicjatyw obywatelskich i inspirowania do zmiany nawyków, ale także realnego wpływu na decyzje władz. Dzięki wsparciu organizacji pozarządowych, liderów opinii oraz osób prywatnych, kampanie zdrowotne skutecznie łączą działania edukacyjne ze wsparciem potrzebujących. W efekcie PR staje się nie tylko narzędziem komunikacji, ale także motorem pozytywnych zmian społecznych. 

Ewelina Jaskuła

Senior Account Manager – Healthcare & Lifestyle Team Leader w Good One PR. Ekspertka ds. komunikacji z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem, specjalizująca w PR medycznym i lifestylowym. Do prowadzenia projektów podchodzi w sposób kompleksowy i kreatywny, od opracowania i wdrażania strategii, poprzez organizację eventów, kontakty z mediami, aż po raportowanie efektów.

Pracowała dla klientów z różnych branż, m.in.: zdrowia (Centrum Medyczne CMP, Imagene.me), ekologii (Urząd Miasta Warszawy, Ministerstwo Środowiska), urody (Nivea, Kontigo), retail (TK Maxx, Cosibella, Tania Książka), edukacji (Funtronic) i innych.

Z Good One PR związana jest od 2016 r., gdzie odpowiada za koordynację i realizację działań dla klientów agencji z sektora medycznego oraz lifestylowego, współpracę z organizacjami pozarządowymi, prowadzenie szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych, a także pozyskiwanie nowych klientów. Jest absolwentką dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim i Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Komentarze

Powiązane

26.03.25, 08:00
| reklama & PR » informacje
Pokaż swoje bardziej. Sokół ambasadorem marki STS
25 marca br., bukmacher STS wystartował z kampanią wizerunkową, która inauguruje start nowej platformy komunikacyjnej pod hasłem „Emocje. Bardziej”. Ambasadorem marki został raper Wojciech Sosnowski - Sokół.
25.03.25, 19:05
| reklama & PR » informacje
Aleph partnerem zespołu Stake F1 Team KICK Sauber
Aleph, firma działająca na rynku reklamy cyfrowej (działający aktywnie również w Polsce), rozpoczyna współpracę z zespołem Formuły 1: Stake F1 Team KICK Sauber.
25.03.25, 17:30
| reklama & PR » informacje
MullenLowe Warsaw z zespołem Software & AI development
Agencja MullenLowe Warsaw (MLW) stworzyła nowy zespół, dedykowany rozwojowi projektów software & AI development, machine learning oraz content management.
25.03.25, 10:02
| reklama & PR » ludzie
Maciek Kozina powraca do VML
Maciek Kozina po dwóch latach przerwy wraca do VML jako Creative Director.
25.03.25, 08:00
| reklama & PR » informacje
Marka Maybelline New York klientem agencji Altavia Kamikaze + K2
Agencja Altavia Kamikaze + K2 wygrała przetarg Grupy L’Oréal na obsługę marki Maybelline New York. Od początku kwietnia br. Altavia Kamikaze + K2 będzie wiodącą agencją kreatywną dla tego brandu w Polsce.
24.03.25, 15:30
| reklama & PR » informacje
Nasze ceny rządzą. Ewa Błachnio w kampanii reklamowej sieci Bricomarché
Bricomarché, sieć sklepów typu „dom i ogród”, rozpoczyna kampanię reklamową realizowaną pod hasłem „Nasze ceny rządzą”. Do działań reklamowych zaproszono Ewę Błachnio.
24.03.25, 10:49
| reklama & PR » informacje
Mido wygrywa przetarg na kampanię VEHIS
Dom mediowy Mido (Keino Grupa) wygrał przetarg na obsługę mediową kampanii brandingowej dla VEHIS – platformy leasingowo-samochodowej.
24.03.25, 08:30
| reklama & PR » informacje
Animex Foods w przetargu wybiera UM
Agencja mediowa UM (IPG Mediabrands) wygrała przetarg na kompleksową obsługę mediową Animex Foods, największej na polskim rynku firmy mięsnej.
23.03.25, 10:14
| reklama & PR » informacje
Superbet rusza z nową kampanią Jednym słowem: Super!
Bukmacher Superbet rozpoczął kampanię prowadzoną pod hasłem „Jednym słowem: Super!”, która ma podkreślać, jak wielką rolę odgrywają emocje w sporcie i kibicowaniu. Akcja ma dotrzeć zarówno do młodszych, jak i bardziej doświadczonych pasjonatów sportu.
22.03.25, 16:00
| reklama & PR » informacje
Sen na pierwszym miejscu. IKEA inspiruje Polaków do lepszego odpoczynku
Z okazji Międzynarodowego Dnia Snu. IKEA chce na nowo odkryć przed Polakami radość ze spania, angażując ich poprzez media społecznościowe. Za koncepcję i realizację kampanii odpowiada agencja VML.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 27.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 19.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 19.04.25

Do zdobycia jeden egzemplarz książki. 

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.