16.12.11, 14:57
W 2011 roku hasłem najszybciej zyskującym na popularności był „kwejk”, wśród wyszukiwanych osób – „Adele”, a pierwszą Polką na liście okazała się Maja Sablewska.
Google przedstawił Zeitgeist 2011, czyli doroczne zestawienie haseł najczęściej wpisywanych oraz najszybciej zyskujących na popularności w wyszukiwarce Google w Polsce i na świecie w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Jest ono spojrzeniem na miniony rok ze zbiorowej perspektywy zainteresowań internautów, a jednocześnie swoistym barometrem najważniejszych wydarzeń i najgorętszych trendów.
W Polsce w 2011 roku hasłem najszybciej zyskującym na popularności był „kwejk”, czyli serwis satyryczny tworzony przez internatów. Na kolejnej pozycji znalazła się gra komputerowa „minecraft”, którą pasjonują się fani budowania i tworzenia wirtualnego świata. Wśród wyszukiwanych osób najbardziej rosło zainteresowanie Adele, a pierwszą Polką na tej liście okazała się Maja Sablewska.
Wyszukiwania najszybciej zyskujące na popularności w Polsce w 2011 roku:
1. kwejk
2. minecraft
3. facebook.pl
4. spis powszechny
5. x factor
6. sala samobójców
7. przepis na życie
8. prosto w serce
9. tablica.pl
10. adele
Osoby najszybciej zyskujące na popularności
1. adele
2. amy winehouse
3. maja sablewska
4. kate middleton
5. andrzej lepper
6. grubson
7. jan paweł II
8. ewa farna
9. nicole scherzinger
10. honorata skarbek
Google przygotował także zestawienia haseł o rosnącej popularności w Polsce dla kilku kategorii tematycznych, takich jak filmy, jedzenie, muzyka, sport, podróże, zwierzęta domowe, gry komputerowe i programy telewizyjne.
Filmy
1. sala samobójców
2. piekielna zemsta
3. transformers
4. kowboje i obcy
5. turysta
6. oszukać przeznaczenie 5
7. czarny łabędź film
8. mgła
9. red
10. american pie 8
Jedzenie
1. polędwiczki i wieprzowe przepisy
2. tłusty czwartek 2011
3. sałatka z ogórków
4. ogórki małosolne przepis
5. chleb dukana
6. oreo
7. cukinia przepisy
8. biszkopt przepis
9. nalewka z malin
10. żurek przepis
Muzyka
1. maleńczuk ostatnia nocka
2. nowości muzyczne 2011
3. varius manx przebudzenie
4. kayah za późno
5. blue cafe buena
6. przystanek woodstock 2011
7. disco polo 2011
8. zakopower boso
9. rihanna man down
10. selah sue
Sport
1. adamek kliczko
2. us open 2011
3. euro 2012
4. liga mistrzów 2011
5. liga światowa 2011
6. wimbledon 2011
7. kliczko haye
8. copa america 2011
9. eurobasket 2011
10. polska argentyna
Podróże
1. chorwacja
2. bułgaria
3. seszele
4. tunezja
5. lazurowe wybrzeże
6. wyspy kanaryjskie
7. malediwy
8. dominikana
9. sardynia
10. dubaj
Zwierzęta domowe
1. terraria
2. piesek boo
3. husky adopcje
4. zaklinacz psów
5. rasy psów małych
6. maltańczyk miniaturka
7. pomeranian
8. imię dla konia
9. papuga żako
10. owczarek szwajcarski
Gry komputerowe
1. minecraft
2. friv
3. hax Ball
4. goodgame mafia
5. shake fidget
6. battlefield 3
7. symulatory farmy 2011
8. nickelodeon gry
9. skyrim
10. fifa 12
Produkcje telewizyjne
1. x factor
2. przepis na życie
3. prosto w serce
4. rodzinka.pl
5. pamiętniki wampirów
6. triumf miłości
7. top model
8. pierwsza miłość
9. plotkara
10. californication
W 2011 roku światowe rankingi w kategorii najszybciej zyskujących na popularności haseł otwiera Amerykanka Rebecca Black z piosenką „Friday”.
Hasła najszybciej zyskujące na popularności w 2011 roku na świecie:
1. rebecca black
2. google+
3. ryan dunn
4. casey anthony
5. battlefield 3
6. iphone 5
7. adele
8. 東京 電力(TEPCO) [Elektrownia jądrowa w Tokio]
9. steve jobs
10. ipad 2
Co to jest Zeitgeist? Pod koniec każdego roku Google przygotowuje zestawienie „Zeitgeist” (z jęz. niemieckiego: „zeit” - „czas” oraz „geist” - „duch”, czyli „duch czasu”), podsumowujące miliardy zapytań wpisywanych codziennie przez internautów w okno wyszukiwarki na całym świecie. Oprócz list wiodących wyszukiwań roku 2011, Google oferuje również kilka ogólnodostępnych narzędzi, takich jak Google Trends i Statystyki Wyszukiwarki Google, które umożliwiają samodzielne sprawdzenie zarówno globalnych, jak i regionalnych trendów w wyszukiwaniu w wybranym czasie, a nawet z prognozą na przyszłość. Narzędzia Google nigdy nie pozwalają na identyfikację poszczególnych użytkowników, a badania są oparte na anonimowych i zbiorczych podsumowaniach frekwencji wyszukiwanego hasła w określonym przedziale czasowym.