„Badamy Youtube” to seria infografik, które powstają z inicjatywy serwisu YT360.PL przy współpracy z agencją badawczą IQS oraz platformą mediów społecznościowych NapoleonCat.
YouTube przepełniony jest różnymi treściami, lepszymi, gorszymi, krótkimi, długimi. Serwis YT360.PL zaciekawiło, jakie podejście do długości materiału video mają użytkownicy tego serwisu. W związku z tym, IQS wykonał badanie omnibusowe, dzięki któremu można lepiej poznać preferencje oglądających video. Wnioski? Ponad połowa użytkowników YouTube przerywa za długie materiały filmowe. Dla 1/3 widzów, długość wideo nie ma natomiast znaczenia.
IQS przeprowadził badanie przy wykorzystaniu internetowej ankiety i techniki RTS. Badanie odbyło się w terminie 05.05-07.05.2015. Zaproszenia do udziału zostały wyświetlone użytkownikom witryn internetowych o łącznym miesięcznym zasięgu ponad 95% polskich internautów. Próba natomiast została dobrana w sposób losowo - kwotowy. Analiza została przeprowadzona na grupie 800 Polaków w wieku 15 - 50 lat.
Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków w wieku 15-50 lat pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne takie jak płeć, wiek, wykształcenie oraz wielkość miejscowości zamieszkania, a także zmienne związane z szeroko pojętym stylem życia.
Pierwsze pytanie, jakie zostało zadane internautom brzmiało „Czy zdarza Ci się przerywać oglądanie filmów na You Tube z powodu zbyt długiego materiału filmowego?”. 57% ankietowanych osób stwierdziło, że przerywa oglądanie filmów, jeśli są one zbyt długie. 17% ankietowanych nie potrafiło się zdecydować. Rozdzielając powyższe informacje na płeć, możemy zauważyć, że 56% ankietowanych kobiet przerywa oglądanie długiego video, 27% ogląda do końca, a 17% nie mogło się określić. W przypadku mężczyzn, 59% ankietowanych nie ogląda do końca długich materiałów, 24% jednak ogląda, a 17% było niezdecydowanych.
"Tylko jedna czwarta respondentów twierdzi, że zazwyczaj ogląda na YouTubie cały materiał od początku do końca. Najwytrwalsi są odbiorcy młodsi, do 18 roku życia, głównie uczniowie. Większość badanych preferuje krótsze materiały filmowe - twierdzi tak blisko połowa kobiet i 37% mężczyzn. Jedna trzecia uważa, że długość materiału nie ma znaczenia, kluczowa jest jego zawartość" – stwierdził Michał Kot, New Business Director w IQS.
Okazuje się, że skłonność przerywania wydłużonych materiałów video wśród ankietowanych pogłębia się z wiekiem. W przedziale wiekowym 15-18 lat 50% ankietowanych przerywa oglądanie, 19-24 lat 55% ankietowanych, 25 - 34 lat 61%, 35 - 50 lat 58%.
Drugie pytanie, które zostało zadane podczas badania to „Czy ma dla Ciebie znaczenie długość filmów na YouTube?”. Ankietowani mogli skorzystać z gotowych odpowiedzi: zdecydowanie wolę krótsze materiały filmowe (18%), raczej wolę krótsze materiały filmowe (26%), długość filmu nie ma znaczenia (32%), zdecydowani wolę dłuższe materiały filmowe (3%), raczej wolę dłuższe materiały filmowe (4%) oraz nie wiem / trudno powiedzieć (18%). Co ciekawe, dla 39% mężczyzn biorących udział w badaniu, długość filmu nie ma znaczenia. 28% ankietowanych kobiet raczej woli krótsze materiały filmowe.
W wyniku przeprowadzonego przez IQS badania uzyskano dane, które pozwalają stwierdzić, że użytkownicy YouTube skłaniają się do oglądania krótszych materiałów video. Powodów takiej sytuacji może być wiele, jak chociażby brak czasu oraz zbyt nudne i wyczerpujące materiały. 32% respondentów stwierdziło jednoznacznie, że długość materiału video nie ma dla nich znaczenia. Za bardziej rozbudowanymi formami opowiedziało się łącznie 7% osób, które wzięły udział w badaniu.
To, że ponad połowa internautów pozwala sobie na przerywanie zbyt długich materiałów filmowych, to kolejny dowód na to, że we współczesnym świecie coraz częściej wybieramy to, co szybkie, proste i przystępne. Z drugiej strony, tak wysoka wartość pokazuje pewną specyfikę YouTube, która odróżnia medium od telewizji. Widz jest znacznie bardziej wymagający i bez wahania wyłącza treści, które w jakiś sposób mu nie odpowiadają – powiedział Bartłomiej Luzak z YT360.PL.