06.12.15, 20:00
Agencja Go Culture podsumowała wyniki nietypowej kampanii literackiej. Dzięki działaniom agencji książka „RZECZY. Iwaszkiewicz intymnie“ Anny Król została przyjęta jako najgłośniejszy i wysoko oceniany debiut pisarski 2015 r. Książka jest połączeniem reportażu i fabuły, opowiada o życiu prywatnym jednego z najsłynniejszych polskich pisarzy XX w.
„Od początku myśleliśmy o niestandardowej komunikacji tej premiery. Zależało nam pokazaniu książki i samego Iwaszkiewicza jako zjawiska. Zdecydowaliśmy się na długą i kompleksową kampanię obejmującą wszystkie typy mediów, a także organizację wydarzeń specjalnych i projektów artystycznych wzbudających dodatkowe zainteresowanie tytułem“ – wyjaśnia Julia Rzemek, która w Go Culture odpowiada m.in. za planowanie strategiczne i new business. „Wspólnie z wydawcą postawiliśmy sobie ambitny cel: przypomnieć Polakom słynnego celebrytę PRL i odkryć go jako nowoczesną postać. W realizację kampanii zaangażowaliśmy młodych konsultantów, ich wrażliwość i aktualny sposób myślenia. To pomogło uzyskać świetne rezultaty i dotrzeć do nowych odbiorców“ – ocenia Rzemek.
Kampania obejmowała komunikację medialną premiery książki (tytuł trafił do sprzedaży 15 października), promocyjną kampanię handlową oraz marketingową realizowaną w ogólnopolskich sieciach księgarskich, a także projekty specjalne. Działania rozpoczęły się nietypowo – 14 dni przed premierą w księgarniach książka została udostępniona jako e-book, była prezentowana przez blogerów i media społecznościowe.
Premierze książki towarzyszyła sesja zdjęciowa rzeczy osobistych Iwaszkiewicza, m.in. ubrań, kosmetyków, notesów. Fotografie autorstwa Olgi Świąteckiej z PUAP Collective trafiły do książki i stały się głównym motywem estetycznym komunikacji tytułu. Opracowany został key visual kampanii nawiązujący do okładki książki, łączył stylistykę retro z nowoczesną typografią. – Książką została wydana z niedzisiejszą starannością, ale jest też nowatorska i przełamuje wizerunek pisarza. Oprawa graficzna wszystko to ilustrowała – wyjaśnia Rzemek.
Częścią kampanii były specjalne eventy i projekty artystyczne. We współpracy z radiową Trójką zrealizowany został serial audio na podstawie książki. Wystąpili w nim Magdalena Cielecka oraz Olgierd Łukaszewicz. Była to pierwsza współpraca tych dwojga aktorów. Serial emitowano w Trójce przez dwa tygodnie.
Wydarzeniem specjalnym było „MĘSKIE CZYTANIE. Iwaszkiewicz intymnie“ zrealizowane w Warszawie 18 października, w którym udział wzięli Janusz Chabior, Łukasz Simlat i Przemysław Bluszcz. Aktorskie interpretacje połączono z emisją archiwalnych materiałów i premierowym pokazem filmów stanowiących miniserial prezentujący kluczowe wątki książki. Wydarzenie przyciągnęło kilkuset widzów; miniserial został następnie udostępniony w wyselekcjonowanych serwisach internetowych.
Kampania „Rzeczy. Iwaszkiewicz intymnie“ rozpoczęła się w lipcu i potrwa do końca roku. Agencja Go Culture szacuje, że do tego czasu liczba publikacji medialnych dotyczących książki przekroczy 500. Tytuł uzyskał wysokiej jakości ekspozycje we wszystkich kluczowych i opiniotwórczych mediach, m.in. „Urodzie Życia“, „Polityce“, Trójce, „Harper’s Bazaar“, Magazynie Świątecznym „Gazety Wyborczej“, „Rzeczpospolitej“, "Dzień Dobry TVN" i TVP Kultura. Wydawca chwali uzyskane dzięki kampanii wyniki handlowe. "Zaryzykowaliśmy bardzo wysoki pierwszy nakład tej ambitnej książki, a już szykujemy dodruki. Przy obecnej sytuacji na rynku to dla wydawcy sytuacja wymarzona, a dla debiutanta niemal nieosiągalna" – mówi Paulina Wilk z Wilk&Król Oficyna Wydawnicza.
Kampania książki „Rzeczy. Iwaszkiewicz intymnie“ to pierwszy etap długofalowych działań, jakie wydawca podejmuje dla promowania zmarłego 35 lat temu Jarosława Iwaszkiewicza. 2 grudnia do księgarń trafiła „Kocia książka“ – jedyny w dorobku autora tytuł dla dzieci, który stworzył razem z córkami. To literacki skarb, odkryty w archiwum po 80 latach. Wilk&Król przygotował ekskluzywne wydanie z nowymi ilustracjami. W przyszłym roku oficyna wyda niepublikowane listy autora i planuje kolejne wydarzenia artystyczne. Za kompleksową komunikację tych tytułów odpowiada Go Culture.