28.11.18, 08:00
Kontakt z mediami Polacy rozpoczynają już w drodze do pracy. W czasie służbowych obowiązków korzystają ze wszystkich mediów, ale najczęściej z radia i smartfonu. Internet w pracy służy do celów prywatnych, głównie do załatwiania bieżących spraw – wynika z najnowszego badania z serii HX Study przygotowanego przez agencję mediową Starcom.
Z badania agencji Starcom, zrealizowanego wspólnie z portalem Onet.pl, wynika, że ponad połowa Polaków (56 proc.) dojeżdża do pracy samochodem. W tym czasie głównym medium im towarzyszącym jest radio. 7 proc. wszystkich podróżujących do pracy relaksuje się oglądając wideo, a jeśli czytają wiadomości i artykuły, to raczej w wersji elektronicznej niż papierowej. Osoby, które mają dostęp do mediów w pracy, najchętniej korzystają z nich w godzinach przedpołudniowych. Wiedzę o bieżących wydarzeniach aktualizują do 10.00 rano, korzystając z mediów stricte informacyjnych (radio, dzienniki).
W pracy rządzi radio i smartfon
W pracy Polacy są otoczeni przez media – tylko 10 proc. z badanych nie ma w niej dostępu do żadnego medium. Polacy masowo korzystają z internetu, a najbardziej popularnym medium w pracy jest internet we własnym smartfonie – korzysta z niego aż 52 proc. badanych. Tylko 13 proc. osób posiadających dostęp do internetu w smartfonie deklaruje, że nie korzysta z niego w pracy.
„Korzystanie ze smartfonów w pracy jest zrozumiałe, obecnie 2/3 Polaków posiada smartfon, a przecież tylko część z nich wykonuje prace biurowe z dostępem do laptopa czy komputera. Jeśli więc chcemy pozostać w pracy w kontakcie ze światem, smartfon jest narzędziem nr 1. Mobilne sesje internetowe w pracy są częste, lecz zazwyczaj krótkie i zadaniowe, o czym wiemy z pogłębionych badań etnograficznych” – komentuje Katarzyna Gronczewska, strateżka w Starcomie.
Randkowanie popularniejsze niż zakupy spożywcze online
Z Internetu – bez względu na rodzaj urządzenia – w pracy badani korzystają w celach prywatnych. Głównie do załatwiania bieżących spraw (poczta, bank), ale przede wszystkim do śledzenia bieżących wydarzeń. Stosunkowo rzadko korzystają z jego innych możliwości, chociaż 7 proc. badanych przyznaje się do randkowania (to częściej, niż robienie zakupów spożywczych online), a co dziesiątemu z pracujących – grać w gry. Nie zawsze podczas przerw – wtedy internetu używa jedynie 1/3 badanych.
„Z danych Gemius/PBI, z których na co dzień korzystamy, wynika, że średni czas spędzony w miesiącu w internecie przez użytkownika komputera w pracy jest dłuższy od czasu spędzonego na komputerze domowym” - mówi Marcin Niemczyk, Kierownik Zespołu Analiz Marketingowych Ringier Axel Springer Polska. „W pracy szczególnie chętnie odwiedzamy profesjonalne serwisy, na przykład rządowe, przeglądamy zbiory przepisów prawnych oraz szukamy porad dotyczących księgowości. Nie oznacza to jednak, że inne serwisy nie są odwiedzane. Serwisy portali są równie popularnie w pracy, jak i w domu, a serwisy plotkarskie nawet chętniej odwiedzamy będąc w pracy” – dodaje Niemczyk.
W przypadku portalu Onet.pl szczególną popularnością w pracy cieszy się serwis Onet Wiadomości, zwłaszcza jego część regionalna, ale także inne serwisy obecne na stronie głównej Onet.pl, takie jak Onet Sport, Onet Film, czy Onet Kobieta. Sama strona główna Onet.pl ma również większy zasięg i średni czas użytkowania na komputerach w pracy niż na domowych. „Szczególnie niskim udziałem użytkowników 8-17 wyróżnia się z kolei serwis VOD.pl. W pracy randkujemy, i używamy Internetu w sprawach prywatnych, jednak ciągle jeszcze nie oglądamy w niej filmów” – dodaje Niemczyk.
Badanie z serii HX Study przeprowadzone na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1052 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Metoda: CAWI