23.09.22, 10:00
21 września 2022 roku prezeska YouTube, Susan Wojcicki, i zarząd platformy ogłosili wprowadzenie nowych sposobów zarabiania, dla osób i firm utrzymujących się z tworzenia treści. Pojawią się min. nowe sposoby zarabiania na filmach Short i muzyce. W ciągu ostatnich trzech lat YouTube wypłacił twórcom, artystom i firmom medialnym ponad 50 miliardów dolarów.
Prezeska YouTube, Susan Wojcicki, i zarząd platformy ogłosili rozszerzenie systemu zarabiania w ramach programu partnerskiego YouTube. Teraz, do programu będzie mogło dołączyć więcej twórców, pojawią się nowe sposoby zarabiania na filmach Short, a twórcy wykorzystujący w swoich filmach muzykę będą mogli zarabiać na reklamach.Zmiany mają na celu umożliwienie dwóm milionom twórców zarabianie na treściach publikowanych na platformie, niezależnie od ich formatu.
„To kluczowy moment zarówno dla YouTube, jak i ekosystemu kreatywnego. W czasach niepewności zapewniamy jeszcze więcej możliwości uzyskania przychodów większej liczbie twórców i artystów niż kiedykolwiek wcześniej –wszystko to pomaga dalej rozwijać ekosystem wideo w Polsce” - powiedział Pedro Pina, wiceprezes YouTube na region EMEA
Najważniejsze ogłoszenia
You Tube zapewni szerszy dostęp do programu partnerskiego. Od początku 2023 r. twórcy tworzący w formacie Shorts, którzy mają co najmniej tysiąc subskrybentów i uzyskają 10 milionów wyświetleń w ciągu 90 dni, będą mogli zgłosić się do programu partnerskiego. Jest to dodatkowa opcja niezależna od obecnie obowiązujących kryteriów, w ramach których twórcy długich filmów mogą aplikować do programu, gdy liczba subskrybentów kanału osiągnie tysiąc, a liczba godzin czasu oglądania wyniesie 4000. Twórcy mogą wybrać to rozwiązanie, które bardziej im odpowiada. Dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją działalność, YouTube wprowadzi też nowy poziom programu partnerskiego, dzięki któremu początkujący twórcy zyskają dostęp do możliwości finansowania przez fanów, takich jak superpodziękowanie, superczat, supernaklejki.
Na początku 2023 r. You Tube rezygnuje z funduszu Shorts o stałej kwocie na rzecz specjalnego modelu udziału w przychodach z Shorts, z którego będą mogli korzystać twórcy biorący udział w programie partnerskim YouTube. W ramach tego modelu przychody z reklam wyświetlanych między filmami na karcie Shorts co miesiąc będą sumowane i wypłacane twórcom filmów Short oraz właścicielom licencji muzycznych. Twórcy otrzymają 45% przychodów z reklam, a środki te będą przydzielane na podstawie udziału treści danego twórcy w całkowitej liczbie obejrzeń Shorts. Udział w przychodach pozostanie na stałym poziomie niezależnie od tego, czyja muzyka została wykorzystana w filmie.
You Tube wprowadzi też funkcję Creator Music. Funkcja ta da łatwy dostęp do katalogu muzyki, którą można wykorzystać w filmach, a artystom i właścicielom praw autorskich zapewni nowe źródło przychodów z YouTube.
Funkcja Creator Music jest obecnie w wersji beta w USA i zostanie udostępniona w większej liczbie krajów w 2023 roku.