29.09.22, 09:10
Answear.com, e-commerce oferujący modę i produkty dekoracyjne do wnętrz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, podsumował I półrocze 2022 r. Spółka osiągnęła przychody w wysokości blisko 376 mln zł co oznacza wzrost o 39 proc. rdr. Skorygowana EBITDA wyniosła prawie 24 mln zł, co oznacza wzrost o ok. 16 proc. rdr.
„Cieszymy się z osiągniętych wyników w I półroczu 2022 r. Z jednej strony utrzymujemy dynamiczne wzrosty, z drugiej znacznie poprawiliśmy rentowność względem ostatniego kwartału oraz zeszłego roku. Pokazuje to, że mimo trudnego otoczenia rynkowego nasz biznes ma się dobrze i jest w stanie poprawiać wyniki. To oczywiście zasługa stale wzbogacanej oferty produktowej, silnej pozycji rynkowej, a także mocnej dywersyfikacji geograficznej oraz odpowiedniego dotarcia do naszych klientów” – mówi Krzysztof Bajołek, prezes zarządu Answear.com.
Jak informuje firma, wyniki w samym II kw. 2022 r. nie były obciążone żadnymi jednorazowymi wydarzeniami i kosztami, jak w przypadku I kw. 2022 r., a w sprzedaży dominowała nowa kolekcja wiosna-lato’22, co miało istotny wpływ na poprawę rentowności spółki. Dodatkowo pozytywny wpływ na wynik EBITDA miała poprawa kluczowych KPI biznesu oraz rozwodnienie kosztów stałych, które wynika bezpośrednio z przyrostu sprzedaży.
Answear.com rośnie dynamicznie na rynkach zagranicznych. W I półroczu br. sprzedaż na rynkach UE poza Polską wzrosła rdr. o ponad 56 proc. W tym okresie spółka uruchomiła sprzedaż w nowym kraju – Słowenii. Poprawiła się również sytuacja na rynku ukraińskim. Przychody na tym rynku spadły zaledwie o 4,4 proc. rdr. mimo braku prowadzonej sprzedaży przez okres ponad dwóch miesięcy w I półroczu br. „Sytuacja na rynku ukraińskim wraca do normalności. Poziom sprzedaży w I półroczu br. jest bliski tego sprzed roku, gdzie o wojnie jeszcze nikt nie słyszał. Warto wspomnieć, iż regularną sprzedaż uruchomiliśmy dopiero w maju br. Pozwala nam to optymistycznie patrzeć w przyszłość i liczyć na odbudowanie tego rynku” – dodaje Krzysztof Bajołek.
W II kw. br. spółka zwiększyła możliwości rozwoju poprzez finansowanie bankowe. mBank przedłużył oraz powiększył linię na finansowanie bieżącej działalności z 44 mln zł do 80 mln zł. Dodatkowo Answear.com zwiększył limit kredytowy w PKO BP z 33 mln zł do 53 mln zł oraz zawarł umowy na faktoring odwrotny z PKO BP Faktoring na 15 mln zł oraz – w ostatnich dniach – z Santander Factoring do kwoty 10 mln zł.
W kwietniu br. Answear.com przedłużył również umowę najmu magazynu centralnego w Kokotowie pod Krakowem. W ramach nowej umowy okres najmu został przedłużony o osiem lat względem pierwotnej umowy. Oznacza to, że umowa najmu będzie obowiązywała do 13 lipca 2037 r.
Answear.com to pierwszy polski internetowy sklep multibrandowy oferujący ubrania, buty, i dodatki ponad 500 światowych marek. Aktualnie Answear.com działa na 11 rynkach, a w planach ma start w kolejnych.