02.01.23, 06:30
Poznaliśmy wyniki cyklicznego badania „Stosunek Polaków do drukowanych materiałów reklamowych”. Zeszłoroczna edycja potwierdziła, że Polacy lubią i cenią papierowe reklamy, a Direct Mail, czyli materiały reklamowe dostarczane bezpośrednio do skrzynki, które przykuwają uwagę i skłaniają do działania.
W październiku 2022 r. firma badawcza ARC Rynek i Opinia na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB i działającej w ramach Stowarzyszenia grupy ds. Direct Mail, zrealizowała cykliczne badanie „Stosunek Polaków do drukowanych materiałów reklamowych” i po raz kolejny przeanalizowała postawę wobec papierowych reklam. Ciekawe wyniki dotyczą wydawanych przez sklepy gazetek reklamowych, które dla wielu gospodarstw domowych są głównym źródłem wiedzy o promocjach, a także listów, które są wskazywane jako wiarygodne źródło informacji o ofertach.
Gazetki papierowe dostarczane do skrzynki otrzymała w minionym roku ponad połowa osób. Ten rodzaj materiałów należy do tych, którym odbiorcy poświęcili najwięcej uwagi – ponad 2/3 osób zapoznało się z nimi choć raz, zaś 18 proc. zadeklarowało, że robi to bardzo często lub często. Aż 36 proc. wszystkich respondentów preferuje gazetki papierowe - to najlepszy wynik wśród wszystkich rodzajów gazetek: gazetki elektroniczne wybiera co trzeci Polak, a gazetki mobilne w aplikacji - co piąty. Dla 43 proc. źródłem informacji o promocjach są gazetki wrzucane do skrzynki, dla 30 proc. - te, które znajdują się w aplikacji sklepu.
Są trzy główne powody, dla których lubimy korzystać z papierowych gazetek. 43 proc. badanych deklaruje, że korzystają z gazetek, bo dostaje gazetki do swojej skrzynki, a 35 proc. - bo gazetka to dobra forma przeglądania i porównywania promocji. Po drugiej stronie najważniejszym powodem niekorzystania z gazetki jest niechęć do gromadzenia papieru - takie zdanie wyraził co drugi respondent.
Warto zaznaczyć, że aż 86 proc. osób czyta gazetki dostarczane do skrzynki; 60 proc. użytkowników gazetek korzysta z nich co najmniej raz w tygodniu, 45 proc. deklaruje, że znajduje atrakcyjne dla nich promocje, a 44 proc. robi zakupy wykorzystując informacje z tego medium.
Ponad połowa Polaków sprawdza przynajmniej raz dziennie, co trafiło do ich skrzynki pocztowej, a korespondencja reklamowa jest chętnie przeglądana: 82 proc. respondentów deklaruje, że czyta listy reklamowe, 86 proc. przegląda gazetki, a 83 proc. zapoznaje się z ulotkami.
Z badania wynika, że najczęściej imienne listy wysyłają do nas sklepy internetowe (36 proc. osób otrzymało taką korespondencję w ciągu ostatniego roku), banki i instytucje finasowe (odpowiednio 34 proc. badanych) i tradycyjne sklepy spożywcze i wholesale (odpowiednio 33 proc. respondentów). Najrzadziej z tej formy dotarcia do potencjalnego klienta korzystają firmy z branży meblowej, optycznej i motoryzacyjnej - taką przesyłkę doręczono 6 proc., 7 proc. i 9 proc. badanych odpowiednio.
Aż 63 proc. Polaków uważa, że kupony rabatowe wysyłane pocztą mogą być atrakcyjną formą skłaniającą do zakupu, 61 proc. deklaruje, że imienny list reklamowy skłania do zapoznania się z jego treścią, a 55 proc. chce otrzymywać listy z przeznaczonymi dla danej osoby promocjami i kuponami rabatowymi. Dla 40 proc. respondentów imienna przesyłka reklamowa to swego rodzaju wyróżnienie, zaś dla 37 proc. oferta w formie listu z imieniem i nazwiskiem odbiorcy jest bezpieczna i godna zaufania.
Badanie zostało wykonane metodą CAWI na reprezentatywnej próbie N=1046 Polaków w wieku od 18 do 65 lat. Respondentów rekrutowano z panelu badawczego ARC Rynek i Opinia epanel.pl. Zrealizowano również dodatkowe wywiady z osobami, które w ciągu ostatniego roku zetknęły się z ulotkami i gazetkami papierowymi wrzucanymi do skrzynki pocztowej – łączna liczba wywiadów z takimi osobami wyniosła 919.