26.01.23, 20:00
Wzrost kosztów działalności, wysoka inflacja, agresywna konkurencja i walka o klienta oraz nowe trendy w zakupach – tak zapisał się w historii handlu rok 2022. Mimo trudnej sytuacji gospodarczej, Polska Sieć Handlowa Lewiatan osiągnęła zdaniem zarządu satysfakcjonujące wyniki.
Nowa rzeczywistość wymusiła niemal we wszystkich branżach konieczność zmian. Wyzwania nie ominęły również handlu detalicznego, który pierwszy raz od dwóch dekad mierzy się z dwucyfrową inflacją i rosnącymi kosztami prowadzenia działalności. Priorytetem właścicieli sklepów jest optymalizacja budżetów, a jednocześnie utrzymanie rentowności biznesu przy i tak niskiej marżowości. Obrót detaliczny przekroczył kwotę 15,2 mld zł, a sprzedaż detaliczna marki własnej wyniosła ponad 950 mln zł.
„Bieżący rok zamknęliśmy 15 proc. wzrostem obrotów. To dobry wynik, zważywszy na trudną sytuację z jaką borykamy się w okresie ostatnich trzech lat. Myślę tu o m.in. o pandemii, znaczącym wzroście kosztów prowadzenia działalności, licznych zmianach legislacyjno-podatkowych, dwucyfrowej inflacji oraz wojnie w Ukrainie. W 2022 roku, mimo niepewności gospodarczej, uruchomiliśmy 205 nowych sklepów, choć nie ukrywam, że część placówek musiała również zostać zamknięta. Jesteśmy też usatysfakcjonowani blisko 20-procentowym wzrostem sprzedaży produktów marki własnej” – komentuje wyniki Robert Rękas, prezes zarządu Lewiatan Holding S.A.
W ubiegłym roku PSH Lewiatan koncentrowała się na finalizacji procesu cyfryzacji sieci, szczególnie na instalacji urządzeń POS we wszystkich sklepach oraz pełnym wdrożeniu Centralnego Systemu Analitycznego pozwalającego na automatyzację procesu przesyłania danych oraz analitykę i raportowanie w oparciu o Power BI. Uruchomiona została także platforma komunikacyjna i zadaniowa Lewiatan Biznes, znacząco poprawiająca przepływ informacji oraz wymianę wiedzy i doświadczeń w całej sieci.
Skutkiem obecnej sytuacji gospodarczej jest zmiana zachowań zakupowych konsumentów. Kluczowym elementem decyzji zakupowych ponownie jest cena, a co za tym idzie na znaczeniu zyskują promocje oraz „value for money”, czyli produkt dobrej jakości w przystępnej cenie. Mając powyższe na uwadze, kontynuowano w kolejnych sklepach Lewiatana projekt optymalizacji i dopasowania asortymentu do potrzeb zmieniającego się rynku i klienta.
W ślad za zmieniającymi się potrzebami konsumentów zmienia się też model komunikacji Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan. Sieć rozszerza portfolio ogólnopolskich działań promocyjnych o nowe modele aktywności oparte na mechanizmach wielopaków oraz promocji warunkowych. Systematycznie rozwijana jest aplikacja mobilna „Mój Lewiatan”. Sieć rozwija również program lojalnościowy umożliwiający gratyfikację za dokonywane zakupy.
Klamrą spinającą działania adresowane do konsumentów jest nowa komunikacja marketingowa "Najświeższe lokalności", której ambasadorem został Tomasz Jakubiak. Dziennikarz kulinarny jest także twarzą prowadzonej przez Lewiatana inicjatywy „Wybieram lokalne” przekonującej, że najlepsze produkty pochodzą z najbliższej okolicy. Prowadzi także cykl audycji kulinarnych w mediach społecznościowych sieci pod tytułem „Jakubiak gotuje z Lewiatanem”.
Zmiany nie ominęły także marki własnej sieci. W minionym roku Lewiatan zrewidował założenia strategiczne w obszarze marki własnej. Zmienił się asortyment poszczególnych grup i rozszerzono portfolio marek produktowych. Pierwsze efekty prac mają być widoczne na sklepowych półkach wkrótce.
PSH Lewiatan w 2022 r. otworzył 205 nowych sklepów. Uruchomiono też 10 pilotażowych placówek nowego konceptu „Lewiatan w chwilę”, który pozwala na szybkie, ale zarazem kompleksowe zakupy.
Polska Sieć Handlowa Lewiatan to jedna z najdłużej funkcjonujących sieci. Na koniec 2022 r. w sieci zrzeszone było ponad 3,2 tys. placówek handlowych zatrudniających 30 tys. pracowników. Łączne obroty sieci w ubiegłym roku przekroczyły 15,2 mld zł, co plasuje Lewiatana w ścisłej czołówce organizacji handlowych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.