01.02.23, 06:30
Tomasz Kąkol ze Spicy Mobile podsumowuje 2022 rok w marketingu mobilnym.
Środowisko „mobile” jest bardzo dynamiczne. Jeżeli chodzi o trendy, które miałbym wskazać, dotyczą one zarówno samej technologii, jak i preferencji konsumenckich, do których marki i marketerzy muszą się dostosować.
W obszarze preferencji konsumenckich chciałbym przede wszystkim zwrócić uwagę na rozwój mobile’a jako kanału sprzedaży, z naciskiem na rozwój aplikacji sprzedażowych. Rosnąca inflacja i wzrost cen większości artykułów sprawiają, że konsumenci z rozwagą podchodzą do zakupów: sprawdzają ceny, polują na okazje, a do koszyków wrzucają jedynie podstawowe produkty. Smart shopping z modnego hasła stał się codziennością Polaków, a aplikacje mobilne coraz częściej pomagają w planowaniu bieżących wydatków i wyszukiwaniu najbardziej atrakcyjnych ofert.
Jak wynika z naszych badań, aż 65 proc. konsumentów robi zakupy na smartfonie. Najczęściej na mobile’u kupują użytkownicy w wieku 25-34 lata. Wśród nich jedynie co piąty (19 proc.) nigdy nie kupił nic na urządzeniu mobilnym. Co więcej, analizując wyniki, możemy pokusić się o stwierdzenie, że m-commerce przenosi się ze stron mobilnych sklepów do aplikacji. 36 proc. konsumentów przyznaje, że kupuje w aplikacjach i na stronach mobilnych, a kolejnych 20 proc. tylko w aplikacjach. Nieliczni robią zakupy wyłącznie na stronach (9 proc.). Te dane są jasną wskazówką – firmy realizujące sprzedaż przez internet powinny rozwijać swoje aplikacje mobilne. W jaki sposób? Możliwości jest wiele. Mobile marketing udostępnia wiele ciekawych działań, wspierających zarazem promocję samej aplikacji, jak i sprzedaż w niej produktów oraz usług.
Drugim obszarem, o którym chciałbym wspomnieć, jest rozwój technologii. Kryzys finansowy, który wszyscy odczuwamy, wpływa na decyzje reklamodawców i wysokość budżetów. W cenie są rozwiązania, które pozwalają realizować założenia marketingowe przy optymalnym wykorzystaniu dostępnych środków. Dostępne na mobile’u dane pozwalają lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje konsumentów, a rozwiązania technologiczne – dotrzeć do nich z unikalną i angażującą reklamą. MarTech to nie branżowy „buzzword”, ale ogrom narzędzi, platform i możliwości, które automatyzują i optymalizują działania marketingowe, również w środowisku mobilnym. To między innymi nowe formaty reklamowe, nowe sposoby targetowania reklam i nowe źródła danych. Nie sposób omówić w tym miejscu wszystkich możliwości, chciałbym więc skupić się na najbardziej przyszłościowej moim zdaniem technologii – programmatic’u. Rynek reklamy programatycznej już od jakiegoś czasu jest kołem napędowym reklamy cyfrowej, a aktualny kryzys może jeszcze bardziej zwiększyć jego udział w torcie reklamowym. Reklamodawcy, szukając efektywnych kosztowo i mierzalnych modeli zakupu jakościowego ruchu, naturalnie skłaniają się w stronę reklamy programatycznej i platform DSP, doceniając przede wszystkim możliwości targetowania po niestandardowych profilach użytkowników, łatwy zakup powierzchni i precyzyjne geotargetowanie.
W 2022 roku dużo mówiło się także o możliwościach AI. Dla branży marketingu mobilnego zastosowanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego oznacza przede wszystkim szybszą i lepszą identyfikację wzorców zakupowych użytkowników, a także skuteczniejszą predykcję ich zachowań. AI może także sugerować najlepsze miejsce docelowe i format reklamy. Tę technologię rozwijamy również w Spicy Mobile.
Ubiegły rok był dla naszej firmy bardzo ważny, a to dlatego, że światło dzienne ujrzał projekt, nad którym pracowaliśmy w zespole od dawna. Dzięki połączonym siłom naszych wewnętrznych ekspertów oraz przedstawicieli świata nauki w osobach prof. Alicji Grochowskiej z Uniwersytetu SWPS oraz prof. Piotra Sankowskiego z Uniwersytetu Warszawskiego przedstawiliśmy branży mediowo-reklamowej pierwszą polską platformę programatyczną Spicy DSP. Tak duża inwestycja technologiczna nie byłaby oczywiście możliwa bez odpowiednich środków finansowych, a umożliwił ją wygrany grant Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) dla innowacyjnych rozwiązań i technologii. Spicy DSP to nasza odpowiedź na potrzeby rynku. Mogą z niej skorzystać nie tylko duże domy mediowe, ale i mniejsi gracze, którzy szukają intuicyjnych i efektywnych kosztowo narzędzi zakupu mediów.
Od wielu lat realizujemy kampanie w środowisku mobile, współpracując z największymi domami mediowymi i reklamodawcami. Widzimy, że ich potrzeby rosną szybciej niż obsługująca je technologia. Zwłaszcza w tak strategicznym obszarze, jakim jest jakość ruchu, możliwości konkurencyjnych systemów DSP mogłyby być większe. Ten aspekt wzięliśmy szczególnie pod uwagę podczas prac nad własnym rozwiązaniem. Dzięki pomocy naukowców stworzyliśmy narzędzie, które z jednej strony umożliwia emisję bardziej spersonalizowanych i tym samym mniej intruzywnych reklam, a z drugiej realizację celów reklamowych.
W ramach Spicy DSP oferujemy zakup powierzchni reklamowej w modelu RTB na stronach i w aplikacjach mobilnych. Platformę wyróżnia bardziej precyzyjna, elastyczna i łatwiejsza emisja reklam do wybranych grup odbiorców. Wykorzystaliśmy autorskie modele, które dzięki sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu przewidują prawdopodobieństwo kliknięcia w reklamę przez użytkownika oraz dbają o to, aby jakość kupowanej powierzchni przekładała się na jakość dostarczanego ruchu. Nasi klienci mogą sami prowadzić kampanie przy wsparciu technicznym ekspertów Spicy Mobile lub zlecić je nam kompleksowo.
Choć z platformy korzystają już z powodzeniem duzi gracze, nie spoczywamy na laurach. Wsłuchujemy się w opinie użytkowników i cały czas rozwijamy naszą technologię. Jednocześnie chciałbym podkreślić, że mówimy nie tylko o nowym produkcie, ale i nowej strategii biznesowej naszej agencji. Zakłada ona synergię technologii i doradztwa, aby oferować naszym klientom kompleksowe wsparcie reklamowe w środowisku mobile.
Kolejny projekt, z którego jestem dumny, to rozwój oferty szkoleniowej. W ubiegłym roku przeszkoliliśmy w sumie ponad 240 osób z największych domów mediowych. Opublikowaliśmy także duży raport branżowy poświęcony MarTech – ta ponad 120-stronnicowa publikacja to kolejna cegiełka na rzecz edukacji rynku na temat możliwości i narzędzi dostępnych dla marketerów w środowisku mobile. Raport ukazał się pod honorowym patronatem IAB, a w gronie ekspertów gościliśmy przedstawicieli domów mediowych, dużych wydawców, znane marki konsumenckie, aplikacje mobilne oraz dostawców technologii marketingowych. Wraz z naszym partnerem – aplikacją Moja Gazetka – zrealizowaliśmy też badanie opinii na temat stosunku Polaków do szybko zachodzących zmian technologicznych i skali korzystania z różnych usług cyfrowych.
Sales Director, Spicy Mobile. Pasjonat i wieloletni praktyk marketingu mobilnego. Od ponad ośmiu lat związany z agencją Spicy Mobile. Odpowiada za przygotowywanie strategii dla kluczowych klientów, realizację projektów new business i działań niestandardowych. Prowadzi też szkolenia dotyczące kampanii reklamowych w środowisku mobile.