15.12.14, 22:41
Polacy wciąż nie chcą uiszczać abonamentu z którego utrzymywane są media publiczne. Według badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia – Omnibus CAWI przeprowadzonego na zlecenie portalmedialny.pl, media publiczne zdaniem badanych powinny być utrzymywane tylko z emisji reklam (aż 40 proc. wskazań).
Portalmedialny.pl zapytał Polaków w jaki sposób powinny być finansowane media publiczne. Z badania wyłania się wciąż nienajlepsza prognoza dla mediów publicznych. Aż 40 proc. badanych Polaków wskazuje, że media publiczne powinny być emitowane tylko z emisji reklam. 22 proc. badanych wskazuje na łączony model (abonament i emisja reklam). Z kolei 16 proc. chce finansowania mediów bezpośrednio z budżetu państwa, a 14 proc. z opłaty wnoszonej przez komercyjnych nadawców. Zwolennicy abonamentu to grupa tylko 8 proc. badanych.
Zwolenników abonamentu jest zaledwie 7 proc. wśród badanych kobiet. Finansowanie mediów z emisji reklam to rozwiązanie za którym optuje aż 42 proc. badanych kobiet. Wśród mężczyzn zwolenników abonamentu jest więcej, bo 10 proc., a za systemem łączonym (abonament i emisja reklam) opowiada się 20 proc. badanych. Jednak i w tej grupie wygrywa opcja finansowania mediów publicznych tylko z emisji reklam (38 proc. badanych mężczyzn).
Rozwiązanie w postaci finansowania mediów publicznych tylko z emisji reklam wygrywa w każdej grupie wiekowej. Najwięcej zwolenników takiej opcji jest wśród osób w wieku 35-44 lat (aż 49 proc. osób w tym wieku opowiada się za taką propozycją). Abonament największe grono zwolenników ma w grupie osób między 45 a 54 rokiem życia (12 proc. z tej grupy) i... wśród osób zdecydowanie młodych, w wieku 18-24 lata (11 proc.). Abonament i emisja z reklam największe poparcie ma wśród najmłodszych (18-24 lata) i najstarszych osób (55-64 lata) - po 27 proc. w danej grupie wiekowej.
Co ciekawe, za bezpośrednim utrzymaniem mediów publicznych z budżetu państwa opowiadają się głównie osoby w wieku 55-64 lata (aż 29 proc. wskazań w tej grupie). Opłata wnoszona przez komercyjnych nadawców zdecydowanego poparcia nie uzyskuje w żadnej grupie wiekowej. Największe ma wśród osób w wieku powyżej 45 lat.
ZOBACZ TEŻ: CHCEMY TRANSMISJI WYDARZEŃ SPORTOWYCH W MEDIACH PUBLICZNYCH W ZAMIAN ZA WYŻSZY ABONAMENT
Badanie ARC Rynek i Opinia - Omnius CAWI na zlecenie portalmedialny.pl; próba ogólnopolska, reprezentatywna dla internautów N=1014).