20.12.17, 16:00

Przekrój udostępnił bezpłatne cyfrowe archiwum z lat 1945-2000

Strona cyfrowego archiwum "Przekroju"
Fot.: materiały prasowe

19 grudnia br. udostępniono cyfrowe archiwum „Przekroju”. Obejmuje ono wszystkie wydania periodyku, począwszy od pierwszego numeru z 15 kwietnia 1945 r. aż po wydania z 2000 r. – następne będą stopniowo uzupełniane. Archiwum jest dostępne bezpłatnie na stronie przekroj.pl (zakładka „archiwum”). 

Materiały w aerchiwum można wyszukiwać, filtrując treści na podstawie daty, numeru wydania oraz haseł. Za projekt cyfryzacji archiwum po stronie „Przekroju” odpowiadają Marta Wardin, Katarzyna Tyszkiewicz-Borawska oraz Tomasz Wichrowski.

Dokładnie rok temu pojawił się pierwszy numer „Przekroju” w nowej odsłonie. Dzisiejszą premierę archiwum traktujemy więc symbolicznie. Misją „Przekroju” jest dbać o bogate społecznie i kulturowo dziedzictwo, jakie pozostawili nam twórcy pisma. Staramy się tę misję dokładnie wypełniać” – mówi Marta Wardin, dyrektor wydawnicza „Przekroju”.

Koncepcja strony internetowej przekroj.pl od samego początku zakładała dostęp do archiwum. Strona miała premierę w marcu tego roku, a dzisiaj udostępniamy Czytelniczkom i Czytelnikom wszystkie numery z lat 1945–2000. Archiwum „Przekroju” to m.in. źródło wiedzy o obyczajach, stylu życia i sposobie myślenia w powojennej Polsce. Myślę, że archiwum znajdzie również wielu fanów ze względu na jego legendarny charakter. Bez końca bowiem można przeczesywać w nim kultowe rubryki, przyjrzeć się modzie minionego półwiecza i odkrywać perły, takie jak skandalizująca opowieść z lat 50. o spotkaniu Witolda Gombrowicza z Izabelą „Czajką” Stachowicz" – uzupełnia Katarzyna Tyszkiewicz-Borawska, sekretarz redakcji przekroj.pl.

Obszerny materiał potrzebował specjalnej oprawy – stąd współpraca ze studiem Huncwot. Po stronie studia nad archiwum pracowali: Łukasz Knasiecki, Arkadiusz Romański, Agnieszka Leydo, Agata Pieczyńska, Grzegorz Matyszewski i Krystian Bednarek. Huncwot jest autorem serwisu przekroj.pl i podobnych projektów, m.in. archiwum Muzeum Sztuki Nowoczesnej czy serwisu Biblioteki Narodowej – Polona.

Przygotowaliśmy nowatorski projekt, który pozwala na graficzne oznaczanie poszczególnych artykułów i rysunków w ramach każdego z niemal 3000 numerów magazynu. To pozwoliło wyodrębnić oraz opisać za pomocą metadanych prawie 130 000 artykułów, które łatwo wyszukać i przeglądać w ramach serwisu. Dzięki takiemu rozwiązaniu można wyszukać np. wszystkie teksty poświęcone The Beatles czy przejrzeć wszystkie 2238 rysunków z profesorem Filutkiem bez konieczności (wirtualnego) wertowania wszystkich numerów” – mówi Łukasz Knasiecki ze studia Huncwot.

Komentarze

Powiązane

18.01.18, 16:00
| internet » ludzie
Maciej Patla wraca do Grupy Onet - RAS Polska
Maciej Patla dołącza do Grupy Onet - RAS Polska jako Content Commerce Manager. Patla będzie odpowiedzialny m.in. za tworzenie i realizację strategii rozwoju content commerce w Grupie.
18.01.18, 15:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Ströer Digital Media wprowadza do oferty reklamy z gwarancją viewability
Ströer Digital Media wprowadza do oferty kampanie reklamowe z gwarancją viewability. To jeden z pierwszych produktów na polskim rynku, który gwarantuje klientom określony poziom widoczności reklamy. Za pomiar odpowiada firma Meetrics GmbH. 
16.01.18, 12:00
| internet » informacje | reklama & PR » artykuły
Marcin Rupiński: marki premium stawiają na Internet
Jak wynika z najnowszego raportu KPMG dotyczącego dóbr luksusowych w Polsce, rynek ten stale rośnie w siłę. Szacuje się, że w 2021 r. jego wartość może osiągnąć niemal 31 mld zł, a więc wzrośnie o prawie 50 proc. w stosunku do 2017 r. Artykuł ekspercki Marcina Rupińskiego, CEO sieci reklamowej Royal Ad.
16.01.18, 11:00
| telewizja » informacje | internet » informacje
Policja zlikwidowała piracki serwis. Straty dla nadawców wstępnie szacuje się na ok. 3,5 mln zł
Policjanci z Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie, zatrzymali trzech mężczyzn, którym przedstawiono zarzuty nielegalnego rozpowszechniania sygnału płatnych telewizji cyfrowych czyniąc sobie z tego stałe źródło dochodu. 
15.01.18, 10:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
IAB Polska/PwC AdEx: 2,69 mld zł wydatków na reklamę online od stycznia do września 2017 r. (infografika)
Po trzech kwartałach 2017 r., wydatki na reklamę online wyniosły 2,69 mld zł, czyli o 147 mln zł więcej niż rok wcześniej w porównywalnym okresie. Przełożyło się to na dynamikę wzrostu na poziomie 6 proc. Wciąż największy wpływ na wzrost ma wideo online, social media oraz programmatic.
11.01.18, 17:00
| internet » informacje
Babyonline.pl zmienił się w mamotoja.pl
Od stycznia br. serwis babyonline.pl zmienił się w mamotoja.pl. „Mamo, To Ja” to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek mediowych dla młodych rodziców.
11.01.18, 13:25
| internet » ludzie
Marcin Watemborski redaktorem prowadzącym WP Fotoblogia
Marcin Watemborski pokieruje WP Fotoblogia – największym serwisem fotograficznym w Polsce. Przez dwa lata pracował jako dziennikarz, a teraz awansował na stanowisko redaktora prowadzącego. Jest fotografem portretowym.
10.01.18, 19:00
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Gazeta.pl wprowadza trzy nowe formaty reklamowe
Biuro reklamy Gazeta.pl przygotowało nowe, nieinwazyjne formaty reklamowe. Nowe rozwiązania reklamowe zostały stworzone zgodnie ze standardami Coalition for Better Ads i Google.
10.01.18, 14:00
| internet » informacje
Wirtualna Polska zlikwiduje platformę Bloog.pl
Wirtualna Polska wyłączy serwis do blogowania Bloog.pl. Na przeniesienie swoich danych użytkownicy mają czas tylko do końca marca br. Decyzję podjęto z powodu spadającej popularności usługi i zmian na rynku mediów.
10.01.18, 13:00
| internet » ludzie
Agnieszka Odachowska odchodzi z Grupy Onet-RAS Polska
Agnieszka Odachowska zrezygnowała z funkcji Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej Grupy Onet-RAS Polska, a jej obowiązki przejmie tymczasowo Agnieszka Skrzypek-Makowska (obecnie Group Communication Manager).
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

SOCIAL MEDIA ACCOUNT EXECUTIVE

BEST PR | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 28.02.18

Do zdobycia 100 i 4 nagrody.

do 19.02.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.02.18

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 99 PLN netto.

Http://www.Autodoc.PL