08.10.09, 21:25
Prezent na urodziny - sobotni rekord TVN (raport telemetryczny)
Wyjątkowy prezent urodzinowy sprawili widzowie stacji TVN. 3 października br., w dniu 12. rocznicy powstania, kanał zanotował swój najlepszy sobotni wynik w historii pod względem oglądalności.
Wyjątkowy prezent urodzinowy sprawili widzowie stacji TVN. 3 października br., w dniu 12. rocznicy powstania, kanał zanotował swój najlepszy sobotni wynik w historii pod względem oglądalności.
Telewizja z ul. Wiertniczej, odnotowując w pierwszą sobotę października całodobowy udział w rynku na poziomie 25,8 proc. w grupie docelowej 16-49, była najchętniej wybieraną tego dnia stacją. Przewaga TVN nad konkurentami była jeszcze bardziej widoczna między godziną 18. a 23. W tym czasie kanał uzyskał w komercyjnej grupie docelowej udział w rynku na poziomie 30,7 proc.
Również tabelki z udziałami ogólnymi prezentują się okazale. TVN w ujęciu całodobowym osiągnął 21,7 proc., a w tzw. peak time – aż 26,4 proc. Doskonałe wyniki kanał uzyskał także w swojej grupie docelowej (16-49, miasta 100 000+) zdobywając 40,2 proc. udziału w rynku w peak time i 31,6 proc. w ujęciu całodobowym (dane wg Nielsen Media Research).
Do okazałego sukcesu stacji – jubilatki najbardziej przyczyniły się programy emitowane w najlepszym czasie antenowym. Flagowy serwis informacyjny „Fakty” zainteresował 3,9 mln widzów, a nadana po nim „Uwaga” – 3 miliony. Premierowy odcinek sitcomu „Niania” przyciągnął przed ekrany 3,3 mln Polaków. Najlepszy wynik oglądalności zanotował natomiast – jak należało się spodziewać – „Mam talent”, który zgromadził przed telewizorami aż 5,7 mln widzów.
W marcu 1997 roku TVN otrzymał od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji koncesję na nadawanie programu telewizyjnego o zasięgu ponadregionalnym na obszarze północnej i centralnej Polski. W kilka miesięcy później doszło do zawarcia porozumienia pomiędzy TVN a nadającą ponadregionalny program w Polsce południowej Telewizją Wisła. Dzięki połączeniu sił, sprzymierzone stacje były w stanie rozpocząć nadawanie na większości powierzchni kraju, w tym w niemal wszystkich większych miastach. Obie firmy pozostawały jednak niezależnymi spółkami ze wspólnym właścicielem. Ten stan rzeczy trwał do końca roku 2004 i ostatecznej likwidacji Wisły. Rozwinięcie skrótu TVN miało znaczyć „telewizja nowa” (TV NOWA).
Pierwszy wspólny program wyemitowano 3 października 1997 roku. Przez pierwsze cztery lata prezesem telewizji był jej twórca, Mariusz Walter. W lipcu 2001 r. jego obowiązki przejął jego syn, Piotr Walter. 1 września 2009 r. Piotra Waltera na stanowisku prezesa Grupy TVN zastąpił Szwajcar Markus Tellenbach. Piotr Walter został. wiceprezesem i dyrektorem generalnym TVN.
Przez całą swoją historię kanał miał jednak problemy z objęciem zasięgiem całego kraju – w 2004 roku docierała do 86% powierzchni Polski.
Stacja systematycznie budowała oglądalność, stawiając głównie na produkcję własną i licencjonowaną (m.in. magazyny reporterskie „Superwizjer”, „Uwaga!”, teleturniej „Milionerzy”, reality shows „Agent” i „Big Brother”). Ten ostatni program ustanowił dotychczasowy rekord oglądalności stacji – jego finałowy odcinek w czerwcu 2001 obejrzało prawie 10 milionów telewidzów.
Od początku istnienia kanału jego flagowym okrętem są „Fakty”, tworzone początkowo przez Tomasza Lisa i Grzegorza Miecugowa. Serwis już na starcie miał stać się realną konkurencją dla „Wiadomości” TVP1 i dlatego nadawane były także o 19:30. Słabe wyniki oglądalności spowodowały przesunięcie emisji na 19:00 i tak jest do dziś. Efekt został osiągnięty – „Fakty” udało się wykreować jako alternatywę dla skostniałych programów telewizji publicznej. Dziś, pod wodzą Kamila Durczoka, serwis konsekwentnie dąży do pokonaniu „Wiadomości” w słupkach oglądalności i coraz częściej się to udaje.
Stacja z Wiertniczej jest twórcą szeregu programów, które zdobyły rzesze fanów, zmieniając przy tym oblicze polskiej telewizji. Warto wymienić tu chociażby: „Mamy Cię!”, „Szymon Majewski Show”, „Kuba Wojewódzki”, „Taniec z gwiazdami”, „You can dance” czy „Mam talent”. TVN nakręcił wiele seriali, przez widzów uznane już za kultowe, np. „Kasię i Tomka”, „39 i pół” i „Magdę M.”. Przez kanał przewinęły się dziesiątki gwiazd polskiej informacji i rozrywki, a wiele twarzy TVN to dziś najpopularniejsi celebryci w kraju.
Grupa TVN to także zespół kanałów tematycznych, począwszy od najpopularniejszego TVN24, poprzez TVN Meteo, TVN Style czy TVN Turbo, a na najmłodszym dziecku, TVN Warszawa skończywszy.
Udziały tygodniowe 10 najlepiej oglądanych stacji w okresie 28.09 - 04.10 2009 wg TNS OBOP
Wszyscy 4+ bez gości | |
TVP1 | 19,90 |
Polsat | 16,38 |
TVN | 16,01 |
TVP2 | 13,32 |
TVP INFO | 4,08 |
TVN 24 | 3,21 |
TV4 | 2,01 |
TVN Siedem | 1,70 |
Polsat Sport | 1,60 |
TV Puls | 1,32 |
TOP10 stacji tematycznych wg udziałów w okresie 28.09 - 04.10 2009 wg TNS OBOP
Wszyscy 4+ bez gości | |
TVN 24 | 3,21 |
Polsat Sport | 1,60 |
Disney Channel | 1,00 |
Mini Mini | 0,77 |
Disney XD | 0,64 |
AXN | 0,63 |
Discovery | 0,58 |
VIVA Polska | 0,55 |
Cartoon Network | 0,54 |
TVN Style | 0,53 |
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęDo zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze