27.09.11, 20:10
Google: digitalizacja Zwojów znad Morza Martwego
Dzięki zdjęciom wykonanym w ultrawysokiej rozdzielczości i technologii Google będzie można na niespotykaną dotąd skalę badać najstarsze znane manuskrypty biblijne.
Muzeum Izraela uruchamia projekt digitalizacji Zwojów znad Morza Martwego, który ma umożliwić użytkownikom poznawanie i analizowanie tych starożytnych manuskryptów biblijnych na niedostępnym dotąd poziomie szczegółowości. Nowa strona internetowa, która powstała we współpracy z firmą Google, pozwala użytkownikom wyświetlać zdjęcia rękopisów w wysokiej rozdzielczości oraz przeszukiwać ich zawartość. Na stronie zamieszczono też krótkie filmy edukacyjne i informacje dotyczące kontekstu rękopisów i ich historii. Zwoje znad Morza Martwego, które obejmują najstarsze znane istniejące manuskrypty biblijne, oferują krytyczne spojrzenie na społeczeństwo żydowskie na terenie Izraela w okresie Drugiej Świątyni, czasie narodzin chrześcijaństwa i judaizmu rabinicznego.
"To dla nas zaszczyt, że w Sanktuarium Księgi należącym do Muzeum Izraela znajdują się najlepiej zachowane i najpełniejsze rękopisy znad Morza Martwego, jakie zostały kiedykolwiek odkryte" — powiedział James S. Snyder, Anne and Jerome Fisher Director Muzeum Izraela. "Mają one pierwszorzędne znaczenie wśród zabytków światowej kultury monoteistycznej i stanowią wyjątkowe eksponaty wśród olbrzymich zbiorów naszego muzeum. Teraz, dzięki naszej współpracy z Google, jesteśmy w stanie pokazać te skarby ludziom na całym świecie" – dodaje.
Jak dotąd przeprowadzono digitalizację pięciu Zwojów znad Morza Martwego, w tym Zwoju Izajasza, Reguły Zrzeszenia, Komentarza do Księgi Habakuka, Zwoju Świątynnego i Zwoju Wojny. Wyszukiwanie na stronie Google.com odsyła użytkowników bezpośrednio do zwojów w wersji online. Wszystkie pięć manuskryptów można przybliżyć, użytkownicy mogą więc analizować teksty z niezwykłą szczegółowością. Cyfrowe zdjęcia w ultrawysokiej rozdzielczości, które wykonał fotograf Ardon Bar-Hama, pozwalają dostrzec detale niewidoczne gołym okiem. Każde zdjęcie ma rozdzielczość 1200 megapikseli — to niemal 200 razy więcej niż w przypadku zdjęć wykonanych standardowym aparatem. Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia kruchych rękopisów, przy każdym zdjęciu zastosowano lampy błyskowe z filtrem UV, a czas otwarcia migawki wynosił 1/4000 sekundy. W przypadku Zwoju Izajasza dostępne są dodatkowe funkcje: można go przeszukiwać według kolumn, rozdziałów i wersetów, można też korzystać z narzędzia do tłumaczenia na język angielski, a także zgłaszać przekłady poszczególnych wersetów w innych językach.
"Projekt digitalizacji Zwojów znad Morza Martwego, który zrealizowaliśmy razem z Muzeum Izraela, wzbogaca i utrwala ważną część światowego dziedzictwa, udostępniając je w całości w Internecie" – powiedział prof. Yossi Matias, dyrektor Centrum Badawczo-Rozwojowego Google w Izraelu. "Już w przeszłości mogliśmy uczestniczyć w podobnych inicjatywach takich, jak: Google Art Project, kolekcja fotografii upamiętniających Holocaust zgromadzonych przez Instytut Yad Vashem oraz wirtualne wycieczki po Muzeum Prado w Madrycie. Podczas realizacji tych projektów przekonaliśmy się, że dostęp do dokumentów i zbiorów muzealnych w trybie online pozwala ludziom z całego świata lepiej poznać i rozumieć ważne wydarzenia z historii. Chcielibyśmy pewnego dnia udostępnić wszystkim całą wiedzę zawartą w archiwach i zbiorach historycznych – pomoc przy digitalizacji kolejnych Zwojów znad Morza Martwego będzie kolejnym krokiem w tym kierunku" – dodaje.
Projekt digitalizacji Zwojów znad Morza Martwego jest finansowany przez George’a Blumenthala i Centrum Studiów Judaistycznych Online, które wpadło na pomysł udostępnienia tych rękopisów szerokiej publiczności i stworzenia innowacyjnych zasobów zarówno dla studentów, jak i reszty społeczeństwa. Po stronie Muzeum Izraela projektem pokierowali dr Adolfo D. Roitman, kurator wystawy Zwojów znad Morza Martwego i dyrektor Sanktuarium Księgi oraz dr Susan Hazan, kurator ds. nowych mediów i szefowa internetowego biura Muzeum. Ze strony Centrum Badawczo-Rozwojowego Google w Izraelu wspierali ich: Eyal Fink, dyrektor ds. aspektów technicznych, i Eyal Miller, kierownik ds. rozwoju nowej działalności.
Stanowisko ds. promocji i komunikacji
Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków
Przejdź do ofertyKierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja
Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice
Przejdź do ofertySpecjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa
Przejdź do ofertyOd wirtualnej rozrywki i (nie)etycznych zagrywek w marketingu po historie opowiedziane za pomocą liczb. Ruszyły zapisy na pierwszy tej jesieni webinar w ramach cyklu DIMAQ Voice.
Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.
Komentarze