27.09.11, 20:10

Google: digitalizacja Zwojów znad Morza Martwego

Dzięki zdjęciom wykonanym w ultrawysokiej rozdzielczości i technologii Google będzie można na niespotykaną dotąd skalę badać najstarsze znane manuskrypty biblijne.

Muzeum Izraela uruchamia projekt digitalizacji Zwojów znad Morza Martwego, który ma umożliwić użytkownikom poznawanie i  analizowanie tych starożytnych manuskryptów biblijnych na niedostępnym dotąd poziomie szczegółowości. Nowa strona internetowa, która powstała we współpracy z firmą Google, pozwala użytkownikom wyświetlać zdjęcia rękopisów w wysokiej rozdzielczości oraz przeszukiwać ich zawartość. Na stronie zamieszczono też krótkie filmy edukacyjne i informacje dotyczące kontekstu rękopisów i ich historii. Zwoje znad Morza Martwego, które obejmują najstarsze znane istniejące manuskrypty biblijne, oferują krytyczne spojrzenie na społeczeństwo żydowskie na terenie Izraela w okresie Drugiej Świątyni, czasie narodzin chrześcijaństwa i judaizmu rabinicznego.

"To dla nas zaszczyt, że w Sanktuarium Księgi należącym do Muzeum Izraela znajdują się najlepiej zachowane i najpełniejsze rękopisy znad Morza Martwego, jakie zostały kiedykolwiek odkryte" — powiedział James S. Snyder, Anne and Jerome Fisher Director Muzeum Izraela. "Mają one pierwszorzędne znaczenie wśród zabytków światowej kultury monoteistycznej i stanowią wyjątkowe eksponaty wśród olbrzymich zbiorów naszego muzeum. Teraz, dzięki naszej współpracy z Google, jesteśmy w stanie pokazać te skarby ludziom na całym świecie" – dodaje.

Jak dotąd przeprowadzono digitalizację pięciu Zwojów znad Morza Martwego, w tym Zwoju Izajasza, Reguły Zrzeszenia, Komentarza do Księgi Habakuka, Zwoju Świątynnego i Zwoju Wojny. Wyszukiwanie na stronie Google.com odsyła użytkowników bezpośrednio do zwojów w wersji online. Wszystkie pięć manuskryptów można przybliżyć, użytkownicy mogą więc analizować teksty z niezwykłą szczegółowością. Cyfrowe zdjęcia w ultrawysokiej rozdzielczości, które wykonał fotograf Ardon Bar-Hama, pozwalają dostrzec detale niewidoczne gołym okiem. Każde zdjęcie ma rozdzielczość 1200 megapikseli — to niemal 200 razy więcej niż w przypadku zdjęć wykonanych standardowym aparatem. Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia kruchych rękopisów, przy każdym zdjęciu zastosowano lampy błyskowe z filtrem UV, a czas otwarcia migawki wynosił 1/4000 sekundy. W przypadku Zwoju Izajasza dostępne są dodatkowe funkcje: można go przeszukiwać według kolumn, rozdziałów i wersetów, można też korzystać z narzędzia do tłumaczenia na język angielski, a także zgłaszać przekłady poszczególnych wersetów w innych językach.

"Projekt digitalizacji Zwojów znad Morza Martwego, który zrealizowaliśmy razem z Muzeum Izraela, wzbogaca i utrwala ważną część światowego dziedzictwa, udostępniając je w całości w Internecie" – powiedział prof. Yossi Matias, dyrektor Centrum Badawczo-Rozwojowego Google w Izraelu. "Już w przeszłości mogliśmy uczestniczyć w podobnych inicjatywach takich, jak: Google Art Project, kolekcja fotografii upamiętniających Holocaust zgromadzonych przez Instytut Yad Vashem oraz wirtualne wycieczki po Muzeum Prado w Madrycie. Podczas realizacji tych projektów przekonaliśmy się, że dostęp do dokumentów i zbiorów muzealnych w trybie online pozwala ludziom z całego świata lepiej poznać i rozumieć ważne wydarzenia z historii. Chcielibyśmy pewnego dnia udostępnić wszystkim całą wiedzę zawartą w archiwach i zbiorach historycznych – pomoc przy digitalizacji kolejnych Zwojów znad Morza Martwego będzie kolejnym krokiem w tym kierunku" – dodaje.
 
Projekt digitalizacji Zwojów znad Morza Martwego jest finansowany przez George’a Blumenthala i Centrum Studiów Judaistycznych Online, które wpadło na pomysł udostępnienia tych rękopisów szerokiej publiczności i stworzenia innowacyjnych zasobów zarówno dla studentów, jak i reszty społeczeństwa. Po stronie Muzeum Izraela projektem pokierowali dr Adolfo D. Roitman, kurator wystawy Zwojów znad Morza Martwego i dyrektor Sanktuarium Księgi oraz dr Susan Hazan, kurator ds. nowych mediów i szefowa internetowego biura Muzeum. Ze strony Centrum Badawczo-Rozwojowego Google w Izraelu wspierali ich: Eyal Fink, dyrektor ds. aspektów technicznych, i Eyal Miller, kierownik ds. rozwoju nowej działalności.

Komentarze

Powiązane

27.03.25, 07:00
| internet » informacje
Przychody Grupy WP w 2024 r. przekroczyły 1,5 mld zł
Wirtualna Polska Holding S.A. w 2024 r. zanotowała przychody ze sprzedaży przekraczające 1 mld 568 mln zł. To oznacza wzrost o 9 proc. w porównaniu do 2023 r. Skorygowana EBITDA wzrosła o prawie 7 proc., osiągając ponad 468 mln zł.
24.03.25, 20:41
| TV / VOD » informacje | internet » informacje
Gadaj Zdrów i Królowe Matki. Grupa ZPR odświeżyła dwa formaty wideo
Dwa formaty wideo realizowane przez Grupę ZPR Media – „Gadaj Zdrów” serwisu Poradnikzdrowie.pl i „Królowe Matki” portalu MjakMama.pl ruszyły w nowych odsłonach.
18.03.25, 10:29
| internet » informacje
Pomponik.pl w kampanii kładzie nacisk na ekskluzywne materiały
Pod hasłem „Kręci się na salonach i za kulisami – Pomponik.pl nr 1 w plotkach” ruszyła kampania serwisu Pomponik.pl należącego do Interii.
17.03.25, 15:30
| prasa » informacje | internet » informacje
Stan Wyjątkowy będzie emitowany dwa razy w tygodniu
Od 18 marca br. podcast „Stan Wyjątkowy” będzie ukazywał się częściej, bo dwa razy w tygodniu. Nowe odcinki będą miały premiery we wtorki o godz. 19:00 i w soboty o godz. 20:00 na stronie głównej Onetu.
15.03.25, 20:00
| internet |
Trening Umysłu w Onecie. Nowa platforma dla fanów łamigłówek
Od 13 marca br. użytkownicy Onetu mogą korzystać z Treningu Umysłu – nowej platformy z grami logicznymi, dostępnymi na stronie głównej i w serwisie onet.pl/gry. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, oferujące popularne na świecie wyzwania słowne i matematyczne, takie jak „Łamisłówko” i „Wyzwanie Lexi”.
14.03.25, 09:01
| prasa » informacje | internet » informacje
Murator.pl w nowej odsłonie nowy design i przejrzysta nawigacja
Portal Murator.pl, będący częścią Grupy ZPR Media, przeszedł metamorfozę wizualną, odświeżając swój layout zgodnie z kluczowymi cechami „Muratora” – polskiej marki budowlanej. Nowy design charakteryzuje się jasnym, przejrzystym i czytelnym układem, opartym na trzech dominujących barwach: bieli, żółci i czerni.
14.03.25, 07:15
| internet |
Zuzanna Falzmann debiutuje z FeelZenn platformą inspiracji i wiedzy
Zuzanna Falzmann wraca do mediów z autorskim projektem FeelZenn na YouTube – pierwszą w Polsce platformą łączącą rozwój osobisty, mindfulness oraz zdrowie psychiczne i fizyczne. Na jej kanale i podcaście będzie prowadzić rozmowy z osobistościami, ekspertami i terapeutami na temat odzyskiwania balansu i pełni życia.
13.03.25, 15:30
| TV / VOD » informacje | internet » informacje
Program Didaskalia z nowego studia z autorską scenografią
Minęły dwa lata od premiery pierwszego odcinka „Didaskaliów” (Wirtualna Polska). Program prowadzony przez Patrycjusza Wyżgę, zyskał nowe studio z autorską scenografią.
12.03.25, 12:25
| internet » informacje
Cześć Ciało w Onecie nowy podcast edukacyjny dla dorosłych
10 marca br. w Onet Audio, na Onecie oraz na popularnych platformach podcastowych zadebiutował nowy podcast prowadzony przez Olgę Kwiecińską, założycielkę Fundacji Cześć Ciało. „Cześć Ciało w Onecie – podcast dla dorosłych” to edukacyjny format skierowany, m.in. do rodziców.
05.03.25, 18:00
| internet » informacje
Grupa ZPR Media konsoliduje projekty e-commerce w jednym dziale
Od marca br. wszystkie projekty e-commerce realizowane przez Grupę ZPR Media są skonsolidowane w jednym dziale, którym kieruje Arkadiusz Mężyński, Dyrektor E-commerce.