04.10.11, 18:47

IIBR: Sklepy internetowe nie ułatwiają nam życia?

Interaktywny Instytut Badań Rynkowych przeprowadził w sierpniu 2011 roku badanie dotyczące zachowań klientów w trakcie korzystania ze sklepów internetowych. Badanie koncentrowało się na problemach pojawiających się podczas korzystania z e-sklepów oraz sposobach radzenia sobie z nimi.

Polacy coraz częściej kupują w sieci i wszystko wskazuje, że będą to robić coraz częściej. Okazuje się jednak, że zakupy w sklepach internetowych nie są tak łatwe i bezproblemowe, jak mogłoby się wydawać.

Interaktywny Instytut Badań Rynkowych przeprowadził w sierpniu 2011 roku badanie dotyczące zachowań klientów w trakcie korzystania ze sklepów internetowych. Badanie koncentrowało się na problemach pojawiających się podczas korzystania z e-sklepów oraz sposobach radzenia sobie z nimi. Wyniki nie są optymistyczne: wszyscy respondenci spotkali się z problemami w trakcie zakupów przez Internet. Jakie problemy pojawiają się najczęściej? Jak internauci radzą sobie w takich sytuacjach?

Wyniki badania wskazują, że gdy w trakcie zakupów w e-sklepie pojawia się problem, aż 55 proc. internautów udaje się do konkurencyjnego sklepu internetowego, a aż 34 proc. rezygnuje z zakupu. Tylko 10 proc. mimo wszystko stara się sfinalizować transakcję, a jedynie 3 proc. szuka pomocy i próbuje skontaktować się ze sprzedawcą czy biurem obsługi klienta.

Wśród problemów z korzystaniem ze sklepów internetowych respondenci najczęściej wymieniali cechy związane z funkcjonalnością stron internetowych e-sklepów. Brak fotografii lub fotografia niskiej jakości to kłopot dla 50 proc. pytanych, 38 proc. ma problem ze znalezieniem szczegółowych informacji o produkcie, a 23 proc. denerwuje niedziałająca lub źle działająca wyszukiwarka. Wśród innych, często wymienianych problemów pojawiają się: brak informacji dotyczącej bezpieczeństwa danych lub brak zabezpieczenia danych (22 proc.), trudności z odnalezieniem kosztów przesyłki (19 proc.), nietypowe rozwiązania w procesie złożenia zamówienia i zakupu (13 proc.) oraz problemy z zalogowaniem do systemu (10 proc.). Okazało się również, że takie kwestie niezwiązane bezpośrednio z funkcjonowaniem witryny sklepu, jak na przykład brak możliwości obejrzenia produktu na żywo, czy nawet zawyżone koszty przesyłki, nie stanowią dla badanych przeszkody w korzystaniu z zakupów przez Internet. Jedynym czynnikiem pozostającym bez związku z funkcjonowaniem serwisu internetowego, a problematycznym dla respondentów, okazały się ograniczenia sposobów płatności, np. brak możliwości zapłacenia kartą – przeszkadza to 39 proc. badanych. Wielu z wymienionych problemów, jak również wiążącej się z nimi utraty  liczby klientów, udałoby się sklepom internetowym uniknąć dzięki poprawie funkcjonalności ich witryn. Poprawienie użyteczności stron internetowych e-sklepów może wielokrotnie zwiększyć liczbę sprzedawanych produktów. Poprawa funkcjonalności przyniosłaby korzyści zarówno konsumentom, którzy coraz chętniej będą kupować przez Internet, jak również sklepom internetowym, które uniknęłyby sytuacji, w której klienci skorzystają z konkurencyjnej oferty, znajdującej się jedno kliknięcie dalej.

Komentarze

Powiązane

27.03.25, 07:00
| internet » informacje
Przychody Grupy WP w 2024 r. przekroczyły 1,5 mld zł
Wirtualna Polska Holding S.A. w 2024 r. zanotowała przychody ze sprzedaży przekraczające 1 mld 568 mln zł. To oznacza wzrost o 9 proc. w porównaniu do 2023 r. Skorygowana EBITDA wzrosła o prawie 7 proc., osiągając ponad 468 mln zł.
24.03.25, 20:41
| TV / VOD » informacje | internet » informacje
Gadaj Zdrów i Królowe Matki. Grupa ZPR odświeżyła dwa formaty wideo
Dwa formaty wideo realizowane przez Grupę ZPR Media – „Gadaj Zdrów” serwisu Poradnikzdrowie.pl i „Królowe Matki” portalu MjakMama.pl ruszyły w nowych odsłonach.
18.03.25, 10:29
| internet » informacje
Pomponik.pl w kampanii kładzie nacisk na ekskluzywne materiały
Pod hasłem „Kręci się na salonach i za kulisami – Pomponik.pl nr 1 w plotkach” ruszyła kampania serwisu Pomponik.pl należącego do Interii.
17.03.25, 15:30
| prasa » informacje | internet » informacje
Stan Wyjątkowy będzie emitowany dwa razy w tygodniu
Od 18 marca br. podcast „Stan Wyjątkowy” będzie ukazywał się częściej, bo dwa razy w tygodniu. Nowe odcinki będą miały premiery we wtorki o godz. 19:00 i w soboty o godz. 20:00 na stronie głównej Onetu.
15.03.25, 20:00
| internet |
Trening Umysłu w Onecie. Nowa platforma dla fanów łamigłówek
Od 13 marca br. użytkownicy Onetu mogą korzystać z Treningu Umysłu – nowej platformy z grami logicznymi, dostępnymi na stronie głównej i w serwisie onet.pl/gry. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, oferujące popularne na świecie wyzwania słowne i matematyczne, takie jak „Łamisłówko” i „Wyzwanie Lexi”.
14.03.25, 09:01
| prasa » informacje | internet » informacje
Murator.pl w nowej odsłonie nowy design i przejrzysta nawigacja
Portal Murator.pl, będący częścią Grupy ZPR Media, przeszedł metamorfozę wizualną, odświeżając swój layout zgodnie z kluczowymi cechami „Muratora” – polskiej marki budowlanej. Nowy design charakteryzuje się jasnym, przejrzystym i czytelnym układem, opartym na trzech dominujących barwach: bieli, żółci i czerni.
14.03.25, 07:15
| internet |
Zuzanna Falzmann debiutuje z FeelZenn platformą inspiracji i wiedzy
Zuzanna Falzmann wraca do mediów z autorskim projektem FeelZenn na YouTube – pierwszą w Polsce platformą łączącą rozwój osobisty, mindfulness oraz zdrowie psychiczne i fizyczne. Na jej kanale i podcaście będzie prowadzić rozmowy z osobistościami, ekspertami i terapeutami na temat odzyskiwania balansu i pełni życia.
13.03.25, 15:30
| TV / VOD » informacje | internet » informacje
Program Didaskalia z nowego studia z autorską scenografią
Minęły dwa lata od premiery pierwszego odcinka „Didaskaliów” (Wirtualna Polska). Program prowadzony przez Patrycjusza Wyżgę, zyskał nowe studio z autorską scenografią.
12.03.25, 12:25
| internet » informacje
Cześć Ciało w Onecie nowy podcast edukacyjny dla dorosłych
10 marca br. w Onet Audio, na Onecie oraz na popularnych platformach podcastowych zadebiutował nowy podcast prowadzony przez Olgę Kwiecińską, założycielkę Fundacji Cześć Ciało. „Cześć Ciało w Onecie – podcast dla dorosłych” to edukacyjny format skierowany, m.in. do rodziców.
05.03.25, 18:00
| internet » informacje
Grupa ZPR Media konsoliduje projekty e-commerce w jednym dziale
Od marca br. wszystkie projekty e-commerce realizowane przez Grupę ZPR Media są skonsolidowane w jednym dziale, którym kieruje Arkadiusz Mężyński, Dyrektor E-commerce.